Nog een vraagje betreffende laptop specs
Nog een vraagje betreffende laptop specs
Ik ben net terug van twee weekjes welverdiende rust in de zon in het zuiden van europa.

Mijn laptop en X-station gingen ook mee. Echt een aanrader! Ten eerste is het heerlijk om een beetje te pingelen zonder afleiding van telefoon en internet, maar de verbaasde gezichten van voorbijgangers zijn ook onbetaalbaar!

Nu ben ik eerst drie dagen bezig geweest om Cubase aan de praat te krijgen, die laptop is niet een van de nieuwste, maar uiteindelijk werkte het wel redelijk. Ik heb onder andere de Speedstep funktie van de P3 m (1Ghz btw) uit moeten zetten in de bios om verschrikkelijk gekraak uit m'n X-station te kunnen elimineren. Daarbij heb ik XP getweaked, aparte kaalgeplukte account aangemaakt, windows apps prio aangepast en swapfile op 600MB vast gezet.
Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met een paar VST's in Cubase. Als ik iets leuks gepield had, mixdown naar WAV en importeren in een audio track. Toen kwam het probleem naar voren wat ik tijdens mijn vakantie niet op heb kunnen lossen. Steeds als er een stukje audio afgespeeld werd, begon die specifieke sample te haperen. De VST's die nog actief waren bleven overigens vrolijk doorspelen.
Het haperen ging min of meer gelijk met het knipperen van de HD LED op mijn laptop. Ik heb dus nu een idee wat het probleem is en wat een oplossing zou kunnen zijn, maar misschien heeft iemand ook een soortgelijke situatie gehad.
Er zit maar 256 MB in en de laptop draait op XP prof. Samen met Cubase (plus VST's en aardig wat samples) is het geheugen snel vol. Dat wordt swappen voor Cubase, omdat de harde schijf niet echt snel is in die laptop (5400 RPM) zal dat wel die haperingen veroorzaken.
Dus:
- Eerste oplossing zou zijn om het geheugen uit te breiden. Er kan max 1 GB in, en dat kost tegenwoordig geen drol meer.
- Ik ben er achter gekomen dat dit alleen gebeurd met het afspelen van audio tracks. samples uit een softsampler hebben geen last van deze haperingen. Is het dan wel een probleem met geheugen? Als Cubase zijn audiotracks niet in het RAM cached, maar direct afspeelt, blijf ik met 1GB dit probleem ook hebben, toch?
- Vanaf het moment dat ik Speedstep uitgezet had en de prio in Windows naar background applications ingesteld had, draait Winamp bijvoorbeeld ook behoorlijk ruk. Hier ervaar ik precies dezelfde haperingen als met audiotracks in Cubase. Is het dan toch een configuratie probleem?
Heeft iemand een idee in welke hoek ik het zou moeten zoeken? Over twee maanden ga ik weer op vakantie en wil ik weer dit setje meenemen. Zou echter wel leuk zijn als het nu wel goed werkt.