een loofwaardig begin.
Ik zou zeker hitmanpro aanraden als antispyware, draai hem dan wel even in Safe mode. Af en toe draai je nog eens een full system scan. antivir: totaal mee eens. Toch wel een firewall anders heeft het bakkie geen bescherming tegen brute force attacks en backdoors. Zone alarm is nog steeds gratis en mits wat instelwerk heel goed. Kom NA een scan eens zeggen hoeveel fouten hij vond.
Gebruik MSN Messenger niet. JA dit is de nummer 1 chatprogramma, en ja het is al lang gekend hoe mensen door het nog maar inactief te hebben staan opeens gehacked worden. en NEE icq is niet beter. Indien jullie me niet geloven, ik kan jullie naar een of ander .box.sk domein sturen waar jullie schellen van jullie ogen zullen vallen als jullie nog niet weten wat voor iets internet is.
Installeer microsoft zijn anti crap spullen. die zijn er niet voor niets. Ga er echter niet vanuit dat dit voldoende zit. Microsoft heeft namelijk interessante contracten met sommige spywareproducenten.
Ik doe het zelf niet, maar 'gebruik firefox' is misschien een suggestie?
Gebruik als je het kan (en anders leer je dat toch?) een ander emailprog. Microsoft is misschien heel erg makkelijk, maar gatenkaas is echt wel een understatement.
Gebruik steeds 100% legale software. Andere zaken zijn vaak gein in de twee zinnen van het woord (zowel positief als negatief)
Bij het openen van email open je NOOIT attachments, dit is relatief. je moet na navraag eventueel dit wel kunnen, maar slechts NA navraag of bij 100% zekerheid. Spammers kennen de truukjes goed (en ik ook) om een vals email adres mee te geven dat zelfs een vriend kan zijn. Nog een reden om dit nooit te doen: Vrienden zijn waarschijnlijk, net als 95% van de mensen besmet met spyware en/of virussen.
Verder: gebruik de classic look van windows, stel het systeem in op background services priority en gooi alle grafische "acceleratie" zooi eraf. Nu nog even de laatste officiele drivers downloaden van de officiele website.
Uw software updaten is vaak duur en tijdrovend maar vaak nog veel verstandiger dan beide voorgaande samen.
Alles 100% veilig is onmogelijk, maar try to be close.
Een belangrijk extra punt: BACK UP: probeer iets te vinden. Norton Ghost, herstelpunten uitzetten en een extra hd met auto syncro op vooraf bepaalde tijdstippen lijkt me tamelijk in de buurt komen.
Oh en een MEGA grote Hard disk als je graag van alles doet met die pc.
over extra prog: een google bar is misschien leuk, maar denk na als je dit installeert. (ik heb er bij mij opstaan, maar heb wat opties uitgevinkt, en na installatie nog eens een scannetje gedaan met anti spyware. (tis maar een hint)
defrag is goed, maar je moet dit echt maximaal 1 keer per maand doen, het kan gek klinken, maar defragmenteren verslijt je schijf waarschijnlijk veel sneller. Doch dit is toch noodzakelijk wil je dat het lekker blijft draaien.
zoek en ken je processen die lopen. Vanaf dat je de minste vertraging ondervind kijk je toch even lekker of er niets fout loopt.
Paswoorden laat je niet rondslingeren en verander wanneer je remote iets hebt gedaan op je pc of wanneer je op reis je email via een vervuilde (dit is niet steeds zichtbaar) pc hebt nagekeken.
Laptops zijn stilaan een alternatief aan het worden. Doch laat je niet vangen; vaak is een matige desktop al 2* zo krachtig als een high end laptop.