Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Waarom ook al weer deze thread? Even terug naar de 1e post.

Bericht door een moderator:
- In deze thread al je vragen (+ antwoorden) over welke configuratie je pc of laptop moet hebben voor audio toepassingen.
- Let op: geen "os wars" of pc vs. mac discussie's in deze thread.
- Offtopic posts worden zonder verdere mededeling verwijderd.

Geen pc vs. mac discussie dus. Doe dat maar via pb.

Re: Eigen laptop samenstellen

Re: Eigen laptop samenstellen

Origineel geplaatst door paol
Weten jullie ergens winkels in ned waar je zelf je laptop kunt samenstellen?
wat is de ideale specs voor een audio-laptop, of kan ik liever voor een merk gaan, zo ja welke?

Ik heb begrepen dat Informatique laptops samensteld, hoe dat precies werkt weet ik niet.
Lijkt me echter wel beter voor een beproefd concept te kiezen, gewoon een bestaand model met hele goede review's etc.
Zelf heb ik een (dure) Vaio omdat ik die gewoon heel mooi vind en ik heb wat met Vaio's.
Zo'n Compaq (hiervoor getoond) heb ik via mijn werk, hij is stil, heel snel, voelt solide aan, maar heeft wel een waardeloos scherm. Lijkt wel of er een waas voor zit, niet goed te krijgen, wat je ook probeert.

Ronald.

Welk ander moederbord voor mn DAW?

Welk ander moederbord voor mn DAW?

Hey jongens,

ik werk nu 2 jaar met een raid systeem en een p4 533t moederbord maar kom toch in de problemen met m'n RAM.
Op dit moederbord zitten maar twee gleuven voor m'n RAM en er gaat dat special snelrimm pc 4200 ram in.
Zit nu 512mb in wat door z'n speciale snelheid een tijd lang snel genoeg is geweest maar nu ik steeds meer in die pc ga doen begin ik toch problemen te krijgen.
Een stickie erbij prikken is er niet bij (2 gleuven) dus stickie eruit en dikker stickie erin is de oplossing. Echter; die stickies van 512mb kosten 350,- per stuk. Ja...te#$#$%%ing....

Nou dacht, moederbord eruit. Ander moederbord met 4 gleuvjens erin en 2G ram maar dan het btaalbare wat ook snel genoeg is.
Oude Moederbord en geheugenstickies verkopen, ben ik nog goedkoper uit ook.

Mijn vraag is welk moederbord is momenteel uitermate geschikt voor een DAW en heeft zich hierin goed bewezen?
En welk RAM kan ik het best hiervoor gebruiken.
Tenslotte heb ik een Ghostcoie van m'n iedeale configuratie gemaakt, besturingssysteem en programma's/plugins.
Als ik m'n geluidskaart en andere kaarten op dat nieuwe moederbord in dezelfde sloten prik als het oude moederbord. kan die Ghostcopie dan gewoon er overheen en werken die boel of moet ik alles toch weer opnieuw installeren?

Ik heb trouwens wel een moederbord nodig met een hoop USB aansluitingen. Eén voor m'n dongle, twee voor externe harde schijven en ééntje vrij voor tijdelijke zaken.
Ik werk intern ook nog met 3 harde schijven.

Geef me is wat tips!

gr. Tom

Re: Welk ander moederbord voor mn DAW?

Re: Welk ander moederbord voor mn DAW?

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Tenslotte heb ik een Ghostcoie van m'n iedeale configuratie gemaakt, besturingssysteem en programma's/plugins.
Als ik m'n geluidskaart en andere kaarten op dat nieuwe moederbord in dezelfde sloten prik als het oude moederbord. kan die Ghostcopie dan gewoon er overheen en werken die boel of moet ik alles toch weer opnieuw installeren?

Als je een beetje stabiele omgeving wilt zul je zeker alles opnieuw moeten installeren. Ghost terugzetten van een andere configuratie gaat eigenlijk nooit goed.

Re: Re: Welk ander moederbord voor mn DAW?

Re: Re: Welk ander moederbord voor mn DAW?

Origineel geplaatst door SoLiS
Als je een beetje stabiele omgeving wilt zul je zeker alles opnieuw moeten installeren. Ghost terugzetten van een andere configuratie gaat eigenlijk nooit goed.
Daar heb ik zelf nooit last van gehad. Sterker nog, toen ik nog systeembeheerder was deed ik dat soort dingen elke dag.

Als je een ander mobo hebt dan heb je toch ook andere chipset drivers etc?
lijkt me juist beter om alles opnieuw te doen...

verder ziet dat asus bordje er erg vet uit :)

Re: Re: Re: Welk ander moederbord voor mn DAW?

Re: Re: Re: Welk ander moederbord voor mn DAW?

Origineel geplaatst door fuse
Daar heb ik zelf nooit last van gehad. Sterker nog, toen ik nog systeembeheerder was deed ik dat soort dingen elke dag.
Het kan ook 'goed' gaan. Maar over het algemeen wordt het een potje kwa drivers en stabilteit, zeker bij het wisselen van een moederbord, met andere chipset, enz.
Bijzondere manier van werken voor een systeembeheerder, trouwens :)

Re: Re: Re: Re: Welk ander moederbord voor mn DAW?

Re: Re: Re: Re: Welk ander moederbord voor mn DAW?

Origineel geplaatst door SoLiS
Het kan ook 'goed' gaan. Maar over het algemeen wordt het een potje kwa drivers en stabilteit, zeker bij het wisselen van een moederbord, met andere chipset, enz.
Bijzondere manier van werken voor een systeembeheerder, trouwens :)
Het gaat niet 'goed' maar gewoon goed. Als je een vakman bent dan weet je waar je mee bezig bent. Zelf draai ik al 2 computers 4 jaar zonder nieuwe windows installaties. Af en toe wel wat gedoe met hardware upgrades en drivers gehad, maar dat lag puur aan de drivers en niet Windows zelf. Windows zelf kan ook irritant zijn, maar dat heeft niets met andere moederborden of zo te maken.
Als je iedere keer voor een clean slate gaat werkt ook goed maar ik vind het zonde van je tijd.

Natuurlijk kan het fuse, maar niet iedereen is een systeembeheerder, ik heb het zelf ook vaak zat gedaan, maar adviseer muzikanten, die met de pc willen werken om muziek te maken ipv tweaken etc: clean install!

Als je het voor je hobby doet OK. Maar als je beroepsmatig hiermee om moet gaan en er weinig verstand van hebt zou ik adviseren om vakbekwame mensen het te laten doen.

Het ging er mij alleen maar even om de opmerking dat het nooit goed zou gaan. Dat is wat anders dan dat een nieuwe install het beste resultaat geeft.

Wat ook goed werkt is een ghost te maken van een windows installatie te maken op het punt dat hij alles gekopieerd heeft op de harde schijf en gaat rebooten. Op dat punt hierna gaat hij na een boot nl alle hardware detecteren en installeren. Scheelt je 15 tot 30 minuten wachten.

dit van ghost gebruik ik zelf vaak :)
maar voor noobs: clean install of idd vakmensen inschakelen (vaak duur, dat wel)

Origineel geplaatst door fuse
Het gaat niet 'goed' maar gewoon goed. Als je een vakman bent dan weet je waar je mee bezig bent. Zelf draai ik al 2 computers 4 jaar zonder nieuwe windows installaties. Af en toe wel wat gedoe met hardware upgrades en drivers gehad, maar dat lag puur aan de drivers en niet Windows zelf. Windows zelf kan ook irritant zijn, maar dat heeft niets met andere moederborden of zo te maken.
Als je iedere keer voor een clean slate gaat werkt ook goed maar ik vind het zonde van je tijd.

Laat ik het anders formuleren: Clean installs zijn zelden nodig bij hardware upgrades, echter bij het vervangen van het moederbord is het erg aan te raden, om een aantal lastige problemen te voorkomen.

Ik ga het gewoon proberen met die Ghost, baat het niet schaat het niet.
Scheelt me erg veel werk als hij het gewoon 'goed' doet.:D

gr. Tom

Mannen,

ben vandaag naar Computerworld geweest maar die wisten mij te vertellen dat het moederbord wat Grooveron adviseerde eigenlijk gebaseerd is op de P5 en dus niet competabel is met mijn 2 jaar oude P4 2.4 processor.

Welk MOBO is dan het meest geschikt (stabiel en met snel en goed geheugen) welke nog wel werkt met deze 'oude' processor?

gr. Tom

oeps niet indegatengehad, een PSP 800 van Asus kanje chip wel kwijt en heeft nagenoeg de zelfde kwaliteit.
Gewoon standaard Asus met Intel chip set is altijd goed

Origineel geplaatst door Grooveron
oeps niet indegatengehad, een PSP 800 van Asus kanje chip wel kwijt en heeft nagenoeg de zelfde kwaliteit.
Gewoon standaard Asus met Intel chip set is altijd goed
Stabiel is niet hetzelfde als goed. Je kan ook een chipset hebben die duidelijk minder presteert en dat lijk mij dan niet goed. Tenzij je alleen midi wilt en niet teveel geld uitgeven. Dan kan een Celeron systeem ook wel.

Niet dat ik wil zeiken of zo maar wat nuance aanbrengen wat ik even nodig vond.

Hoi Fuse.

Zover ik weet zijn er binnen windows en een asus bord + Intel chip set zelden of nooi problemen.
En ze zijn ook allemaal zover ik weet goed en stabiel.
Maar ik laat me graag voorlichten

Ik gebruik de pc heel intensief.
60 audiotracks, 3 VSTI's en 30 plugins die open staan zijn voor mij eerder regel dan uitzondering.
Stabiel en snelheid is voor mij dus important.

gr. Tom

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back