Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Re: Laptop buyer's guide

Re: Laptop buyer's guide

Origineel geplaatst door Wilf

Het is voor mij dus erg belangrijk dat ik over een stabiel rt systeem kan beschikken om te kunnen gebruiken voor mijn werk. Dus geen denormalfucking pentiumshit...

Wat is dit nu weer voor onzin :Z

Voor iemand die raad komt vragen weet je blijkbaar reeds meer dan de rest...

Ik snap wat je bedoelt en daar zit zeker wat in. Ik vraag echter niet om subjectief maar objectief advies. De wereld van de laptops ken ik niet goed. Het interesseert mij dus niet waarom iemand die of die computer kiest, wat mij interesseert zijn feiten.

Misschien moet ik het vraagstuk anders benaderen, anders krijg je inderdaad de oeverloze subjectieve discussies waar niemand op zit te wachten. Okay, here we go:

CPU: we weten dat een pentium 4 nogal problemen maakt van denormals. Wat is mijn keuze dan in deze: AMD? Of is er nog een CPU-fabrikant? Is de P5 wel efficiënter wat betreft floating point-calculaties en is de P5 er al voor laptops?

wat indirect leidt tot de vraag: eigenruis.

Wat zijn de hoogst haalbare specificaties op gebied van snelheid afgezet tegen eigenruis? Tegenwoordig heb je desktopvervangende laptop maar de eigenruis van die dingen is zo abominabel hard dat dat absoluut geen optie is. Maar:

wat voor consequenties heeft dat voor de HDD? In een laptop zit meestal maar een 5400 RPM HDD. Dit vanwege de beperkte hitte en dus minder fans en dus minder eigenruis. Of zijn er tegenwoordig al snellere HDD's die ook stiller zijn?

Behuizing: Wat me opvalt is het gebrek aan FireWire op nogal wat behuizingen. Dit terwijl USB en audio net zo goed samengaan als een een rivier door een rietje. Welke behuizing is wel toegerekend op FireWire?

Nou, mocht niemand mij met deze concrete vragen kunnen helpen dan ga ik overmorgen wel research doen (morgen zijn immers de winkels dicht)... In ieder geval alvast bedankt :D

8)

Re: Re: Laptop buyer's guide

Re: Re: Laptop buyer's guide

Origineel geplaatst door Nerve
Wat is dit nu weer voor onzin :Z

Voor iemand die raad komt vragen weet je blijkbaar reeds meer dan de rest...

Absoluut niet. Er zijn echter wel dingen waar je vanzelf tegenaan loopt in de praktijk. Zoals hangende Pentiums omdat ze nou eenmaal niet van IIR's houden...

Aangezien ik mijn physical modeling-programmeren niet op wil geven laat ik de P4 lekker voor wat hij is.

Origineel geplaatst door King of Snake
een computer van 1600 Euro?!?! en dan van Medion?? Lijkt me erg duur of ben ik nou gek?

Anyway..ik zou zelf nooit een merk computer kopen, be it Dell, Compaq (argh!) of Medion. Bouw liever zelf een systeem (of laat het doen door een kennis die er een beetje verstand van heeft) van behoorlijk onderdelen = goedkoper en je kunt zelf bepalen wat je nodig hebt.
Problemen met merk computers: vaak minder goede moederborden, B-merk geheugen en andere onderdelen, software die je niet nodig hebt, slechte kasten, slechte voeding etc, moeilijk uit te breiden... Nou zeg ik niet dat je hier met normaal gebruik per se problemen mee zult krijgen maar toch...

Ben het wel met King of Snake eens, ik heb zelf eens een qomkwak gehad, wat een rampenbak was dat zeg,
ik weet niet wat je budget is en hoe handig je bent maar je kan ook je oude PC upgraden, kijk waar je nu niet tevreden mee bent en vervang dat.
En zelf een nieuwe bouwen kan ook, voor ca 500 euro heb je echt een vette waar die medion niet tegen op kan, maar (veel) goedkoper kan ook natuurlijk, het is net wat je wil.

Behuizing: Wat me opvalt is het gebrek aan FireWire op nogal wat behuizingen. Dit terwijl USB en audio net zo goed samengaan als een een rivier door een rietje. Welke behuizing is wel toegerekend op FireWire?

En waarom zou dat dan zijn?! USB 2.0 verschilt heus niet zoveel van FireWire (er zijn zelfs heel wat audiokaarten die via USB werken en zeker niet moeten onderdoen voor hun FireWire concurenten)

Het grote verschil tussen USB en FireWire is niet zozeer de snelheid (wat nog steeds wel een groot verschil is) maar vooral in de transferring en de gevoeligheid voor storing. USB is erg veelzijdig en dat is ook direct het zwaktepunt eraan...

Waar hebbie het in godesnaam over? Kun je niet gewoon normaal iets vragen? Alhoewel over dit onderwerp al behoorlijk veel is gepost.

Ik

wat voor consequenties heeft dat voor de HDD? In een laptop zit meestal maar een 5400 RPM HDD. Dit vanwege de beperkte hitte en dus minder fans en dus minder eigenruis. Of zijn er tegenwoordig al snellere HDD's die ook stiller zijn?

8)

sammsung maakt harde schijven van flashkaarten, 20 keer minder enegieverbruik geen warmte of bewegende onderdelen
prijs is 3 tot 5 keer duurder dan een normale schijf,wel perfect voor de labtops.
snelheid weet ik niet

http://www.infosyncworld.com/news/n/5986.html

^ die bedoel je? Ja, maar nog wel even wachten voordat ze gemeengoed worden denk ik, en je wilt nu je 80gb niet kwijt. Al zou ik dit wel goed zien werken in combinatie met een 120gb (of zo) externe schijf. Die sleur je dan mee als je 'm nodig hebt ;).

Origineel geplaatst door Hentheman5
wat een on-kennis!

Jij zegt het. Ik ga er verder niet teveel tegenin want dit is geen smaakkwestie maar een feitenkwestie. Ik ben ook lid van een audioprogrammeursmailgroep en elke keer zijn er weer nieuwe mensen met vragen als 'audio stuck with 3.2 GHz P4' wanneer ze bezig zijn met feedback, IIR's, physical models, complexe reverb... Laatst nog iemand die niet snapte dat zijn patch op zijn. 3.2 P4 90% CPU nodig had en glitches veroorzaakte terwijl die zelfde patch op zijn 1.4 AMD slechts 50% trok en het wel gewoon deed. Toeval? Neen.

Zelfde verhaal met USB. Teveel slechte ervaringen in de wereld. Dat USB steeds vaker voor prosumergeluidskaarten gebruikt wordt zegt niets over de kwaliteit van USB; het is alleen de meest gebruikersvriendelijke poort en voor de fabrikant de allergoedkoopste poort - puur een geldkwestie dus. De aard van FireWire is echter veel meer toegerust op streaming data zoals audio en video.

Okay, toegegeven: je kan nog best leuke dingen doen met zo'n computer. Vooral als je muziek wilt maken. Geen probleem. Lekker veel tracks, nog een plugin hier, effectje daar... Dus in wezen heb je best gelijk dat het voor MUZIEK best wel ok is, maar voor pure audio heeft een P4 gewoon erg veel nadelen.

Lees anders dit even: http://www.cygnus-software.com/papers/x86andinfinity.html

Origineel geplaatst door turtel
sammsung maakt harde schijven van flashkaarten, 20 keer minder enegieverbruik geen warmte of bewegende onderdelen
prijs is 3 tot 5 keer duurder dan een normale schijf,wel perfect voor de labtops.
snelheid weet ik niet

Dat is wel ubergeil natuurlijk, maar wat Yoozer zegt... beter even wachten tot de prijs daalt en de capaciteit stijgt 8)

Alhoewel het natuurlijk best een idee is om dan die als intern te hebben voor de software en dan een FireWire HDD extern voor de audio... helemaal geen gek idee eigenlijk! Alhoewel ik het denk ik niet té gek moet maken qua prijs :P

Shoppen met andermans geld is altijd behoorlijk tricky dus hoe ik die SS HDD moet verantwoorden... :D

Snelheid van solid state HD"s is zover ik weet naadje, oftewel niet te gebruiken voor audio.

En die onzin dat P4's zuigen klopt geen reet van. Als je crappy software bouwt dan krijg je ook idd crappy performance. Beetje fout om daar dan Intel de schuld van te geven als je zelf niet fatsoenlijk met je floats om gaat. Desnoods ga je zelf lekker in machinetaal je zaken optimaliseren.
Maar feit is wel dat AMD op design van hun CPU een veel betere floating point co-proc hebben. Dit komt in heel veel testen naar voren.

Maar op zich heeft dit geen ene moer met keuze van laptops te maken. Snap ook eigenlijk niet waarom je hier uberhaupt hier (op zo'n manier) naar vraagt.

Ik kom er denk ik inderdaad niet uit hoe ik de vraagstelling moet optimaliseren :D

Laatste poging dan: Een AMD-laptop met 7400 RPM HDD die toch stil is: is dat mogelijk? :D Wat zijn zo tegenwoordig de maximale specs voor een laptop die vermogen en geruisloosheid in één verbinden?

Hopelijk is deze vraagstelling wat beter en mijn excuses voor het rommelige van hiervoor... Beter kan ik maar geen marketingbureau beginnen :bekdicht:

Origineel geplaatst door fuse
Snelheid van solid state HD"s is zover ik weet naadje, oftewel niet te gebruiken voor audio.

En die onzin dat P4's zuigen klopt geen reet van. Als je crappy software bouwt dan krijg je ook idd crappy performance. Beetje fout om daar dan Intel de schuld van te geven als je zelf niet fatsoenlijk met je floats om gaat. Desnoods ga je zelf lekker in machinetaal je zaken optimaliseren.
Maar feit is wel dat AMD op design van hun CPU een veel betere floating point co-proc hebben. Dit komt in heel veel testen naar voren.

Maar op zich heeft dit geen ene moer met keuze van laptops te maken. Snap ook eigenlijk niet waarom je hier uberhaupt hier (op zo'n manier) naar vraagt.

deze is niet verkeerd maar met een ander prijskaartje, is nog vrij nieuw allemaal dus zal best goedkpoper en sneller gaan worden

M-systems

:P

Origineel geplaatst door turtel
deze is niet verkeerd maar met een ander prijskaartje, is nog vrij nieuw allemaal dus zal best goedkpoper en sneller gaan worden

M-systems

:P

Oei! Die is wel ubergeil! 8)

Laatste poging dan: Een AMD-laptop met 7400 RPM HDD die toch stil is: is dat mogelijk?

Neen want 7400RPM bestaat niet, snelheden voor harddisks zijn: 4200 (standaard in laptops), 5400, 7200 en 10.000 rpm (Raptor drives en SCSI drives).

:D Wat zijn zo tegenwoordig de maximale specs voor een laptop die vermogen en geruisloosheid in één verbinden?
[/B]

Als een laptop serieus aan het werk gezet wordt kan je geruisloosheidwel vergeten (ik weet niet of er Zalman coolers bestaan voor die dingen). De silent component-markt focust zich voorlopig nog altijd op desktops. Als er iemand weet heeft van stille laptopfans mag ie het hier zeggen, dan weet ik dat ook weer :biertje:

Hopelijk is deze vraagstelling wat beter en mijn excuses voor het rommelige van hiervoor... Beter kan ik maar geen marketingbureau beginnen :bekdicht: [/B]

Mja, en ik raad je vooral aan niet te focussen op van die obscure documentjes die inzoomen op een specifieke eigenaardigheid v/e processor. Op den duur zie je door de bomen het bos niet meer. Dat een P4 slecht is voor audiowerk is pure crap.

Origineel geplaatst door Nerve
Neen want 7400RPM bestaat niet, snelheden voor harddisks zijn: 4200 (standaard in laptops), 5400, 7200 en 10.000 rpm (Raptor drives en SCSI drives).

Hehe is idd niet de eerste keer dat ik 5200 en 7400 type wanneer ik 5400 en 7200 bedoel :P

Als een laptop serieus aan het werk gezet wordt kan je geruisloosheidwel vergeten (ik weet niet of er Zalman coolers bestaan voor die dingen). De silent component-markt focust zich voorlopig nog altijd op desktops. Als er iemand weet heeft van stille laptopfans mag ie het hier zeggen, dan weet ik dat ook weer :biertje:

ik zou het ook wel willen weten, maar ik weet niet of het nog gaat lukken want die laptop wordt morgen besteld voor me, dat is belastingtechnisch namelijk de deadline voor de opdrachtgever.

Mja, en ik raad je vooral aan niet te focussen op van die obscure documentjes die inzoomen op een specifieke eigenaardigheid v/e processor. Op den duur zie je door de bomen het bos niet meer. Dat een P4 slecht is voor audiowerk is pure crap.

Dat documentje heb ik er gister maar even bijgeGoogled om het verhaal kracht bij te zetten, dit omdat ik niet hier tientallen mailtjes neer ga gooien van mensen met een P4 die met een probleem zitten omdat hun PC toch niet zo snel is als ze er van verwachten (of mogen verwachten). een P4 3.2 die voorbijgerend wordt door een AMD 1.4, het geeft je te denken. Dit zijn geen prutsers die dit meemaken, dit zijn academici en masters die tegen zulke problemen lopen. Maar goed, ik zou er verder over ophouden :P

een P4 3.2 die voorbijgerend wordt door een AMD 1.4, het geeft je te denken. Dit zijn geen prutsers die dit meemaken, dit zijn academici en masters die tegen zulke problemen lopen. Maar goed, ik zou er verder over ophouden :P

Denk eerder dat er wat met die Pentium PC aan de hand is, je mobo geheugen geluidskaart enz. hebben ook allemaal invloed.
Maar ook je OS waar het opdraaid, ik heb op deze PC 2 partities, een viese (deze dus) waar ik alles op uitprobeer, internet, download enz., op deze partitie werkt m'n Cubase ook voor geen meter, maar als ik 'me PCtje in de schone partitie start werkt alles goed in Cubase.
Dus met andere woorden, roepen dat een P4 3.2 voorbij gerend wordt door een AMD 1,4 zegt helemaal nix.8)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back