Midi learn - Behringer BCR2000

Disorder

Stamgast
Ik krijg het maar niet voor elkaar om mijn Behringer BCR2000 midicontroller goed te gebruiken in Cubase sx 2.2. Ik heb even een stukje tekst uit de handleiding ingescand:

midilearn.jpg

Begrijp ik het goed als ik zeg dat ik dus knoppen in Cubase (bijvoorbeeld de knoppen van de equalizer) zou moeten kunnen laten besturen met mijn controller? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik houd midi learn ingedrukt en draai vervolgens aan een knop. Tot zover gaat het goed, want de display begint te knipperen. Vervolgens moet ik dus de desgewenste corresponderende knop in cubase bewegen om deze aan de knop op mijn BCR2000 te verbinden, toch? Dat doe ik namelijk, maar er verschijnt geen 'good' of 'bad' op mijn display. Ik doe blijkbaar iets verkeerd.

Disorder,

Als je via de midi-learn functie wilt programmeren moet je er wel zeker van zijn dat de knoppen in je soft ware een midi signaal uit sturen! Anders zal er idd nix gebeuren! Bij Cubase/ Nuendo kun je dit zien rechts in de Transport Bar wanneer je aan een software knop draait, of er een signaal naar buiten gaat. In nuendo zie je dan een rode lijn omhoog schieten! Is dit alles niet t geval, dan moet je via Devices een Generic Remote toevoegen en daar aangeven welke knop wat zou moeten besturen ...(moet je je even in verdiepen hoe dat werkt) en als je alles goed hebt in gevuld, zal de software knop die je wilt toewijzen en de BCR in eens wel een midi signaal uitsturen. En dan kun je pas de Learn functie gebruiken. Als je er niet uitkomt, stuur me dan maar een persoonlijk berichtje.

Suc6.

Ik zie inderdaad een signaal omhoog schieten als ik aan de encoders draai. Hij doet het dus wel, maar volgens de manier hierboven uit de handleiding kom ik er niet uit.

Origineel geplaatst door Disorder
Ik zie inderdaad een signaal omhoog schieten als ik aan de encoders draai. Hij doet het dus wel, maar volgens de manier hierboven uit de handleiding kom ik er niet uit.

midi learn werkt alleen maar voor synths die ook midi out ondersteunen, zoals native instruments pro 53.
Je moet dan 1 spoor aanmaken in cubase waarin je als MIDI IN de pro 53 kiest en als MIDI OUT de bcr2000.

Als je nu aan je knoppen draait op de pro 53 stuurt die de cc code door naar je bcr.

niet alle vsti's ondersteunen dit. Je kan beter Generic Remote gebruiken. Middels GR heb je full feedback op je bcr dan. Dus als een cutoff op je vsti bijvoorbeeld de waarde 70 heeft, dan staat de ledkranz en value van je potmeter op de bcr ook op 70.

maar goed, voor veel vsti's heb ik al templates gemaakt voor in je bcr voor als je geen GR gebruikt. Deze kun je hier downloaden:
http://bebop.audioshot.net/bcr-bcf.html

succes.

Dis0rder,

Ik bedoelde dat je aan een knop van je soft synth moet draaien om te zien of er een signaal uitgaat. Trouwens, het is een GROENE streep die omhoog schiet voor MIDI-OUT (mijn fout) en een rode voor MIDI-IN! Als je aan je BCR encoders draait zul je idd een RODE streep zien (als de knop actief is tenminste) en bij een draai en een knop van bijv een synth of EQ in Cubase of Nuendo zul je de GROENE streep omhoog zien schieten. Zoniet, dan zend de knop van in jouw geval de EQ geen midi signaal uit en zul je hem in Generic Remote eerst toe moeten wijzen. Er is een mooie template gemaakt voor de BCR ( een XML-file) die je in de GR editor kan importeren en dan kun je aan elke gewenste encoder alle te kiezen functies toewijzen. Zodra je daar 1 van de EQ functies hebt aangeklikt, zal die desbetreffende knop van de EQ WEL een midi signaal uitzenden en kan je wel de LEARN functie gebruiken! Had ook even tijd nodig om daar achter te komen. De link voor die BCR template: http://www.dreampoint.co.uk/b-control/library.htm
Daar kun je ook de info vinden over hoe teen en tander te doen! Veel fun!

Ik krijg het dus alleen voor elkaar om een midi INPUT signaal te ontvangen (van mijn Behringer dus). Ik zit nu te klooien met de Korg Legacy cell plugin, maar als ik aan een knop draai zie ik geen signaal verschijnen. Ik doe iets verkeerd. Ik ben nogal verward door al die Behringer files (firmware, usb drivers, java programma om .syx files te uploaden). Ik snap het even niet meer.

Volgens mij werkt het al :)

Ik had bij Devices setup > Generic Remote bij output mijn softsynth nog niet geselecteerd. Moet dat elke keer overnieuw gebeuren, kan dat niet automatisch toegewezen worden?

-edit- Het probleem is dus nog niet helemaal opgelost. Ik kan nu wel via 'midilearn' functies van softsynths zelf mijn knoppen linken aan die van de BCR2000, maar ik kan nog steeds de midilearn functie van mijn BCR2000 zelf niet gebruiken. Er komt nog steeds geen signaal naar buiten van de sofsynth zelf.

Laatst gewijzigd:
Hoe houd ik trouwens mijn midicontroller het beste schoon? Het kan zijn dat ik het me verbeeld, maar één van de encoders lijkt ietsje stroever te draaien dan de anderen. Stof misschien? Volgens mij bestaan er geen op maat gemaakte hoezen voor zo'n controller. Wat kan ik het beste doen om 'm schoon te houden, en hoe hou ik stof zo ver mogelijk uit de buurt? Een handdoek eroverheen bijvoorbeeld?

Ja iets er over heen wat niet van stof is lijkt me het beste, maar ik heb ook 1 encoder die stroever lijkt te draaien dan alle anderen...in mijn geval de E 51! Raar, was al zo vanaf het begin!

Back