Bedrijf starten?

dicky rosewater

Ingeburgerd
Ik loop hier al een tijdje mee rond en ik weet niet of dit de goede plek is voor deze thread, maar ik denk er over om een bedrijfje te beginnen. Dan denk ik aan een studio met hieraan een label verbonden. Ik wil de studio dan gaan gebruiken om (door mij gescoutte) bands, bevriende producers en eigen werk op te nemen en uit te brengen. Ik heb de laatste jaren wel aardig wat gespaard, maar ga het niet over de balk smijten als hier geen droog brood meer mee te verdienen valt. Dus ik vraag me af op welke manier je tegenwoordig als muziekgek nog een leuke boterham kunt verdienen met een bedrijf in de muziekbranche, zonder dat je constant hitjes moet scoren als artiest of de podia's moet bestormen en of het uberhaupt wel mogelijk is om hier momenteel een inkomen mee te verdienen, zonder een bijbaan te hebben.

Zou (ook) een droom van mij zijn, maar ik ben bang dat, zéker in 't begin, heel moeilijk zal zijn..
Ik meen dat er wel wat threads zijn hier over o.a. een label starten waar er een hoop tips en voor/nadelen besproken worden.

Nu ik erover nadenk zou ik liever in zo'n zaak/bedrijf werken dan dat 't echt van mij is. Beetje te groot risico voor mij.

Ik denk dat je heel voorzichtig moet beginnen door het naast je gewone werk te doen. Ik denk niet dat het makkelijk is om je geld ermee te gaan verdienen zonder commercieel te gaan.

Voor iedere startende ondernemer geld wel dat je in het begin hard moet werken voor relatief weinig geld. Je moet je dus ook goed afvragen of (in jouw geval) dat werk er ook echt is.

als je zoiets wil beginnen, net gelijk elke andere onderneming, moet je eerst es ff goed wat marktonderzoek plegen...
met alleen een studio en een label lijkt zie ik het zwaar in trouwens, probeer er naast eens oefenruimtes te verhuren voor bands (dat kan lekker aantikken) maar ook daar zou je eerst onderzoek naar moeten doen...

Ik denk dat het ook erg ligt aan de muziek die wilt maken/distribueren/uitbrengen.

Het is inderdaad niet verstandig je er gelijk op te storten. Je moet ergens al een naam hebben, of in ieder geval de ingangen kennen (plus personen).
Wat is je doel? Mensen bekend maken, veel platen uitbrengen, alternatieve muziek aan de man brengen, distributiepunt voor bepaalde muziek worden? Dit zijn allemaal dingen die nauw met elkaar verbonden zijn, maar een heel erg verschillende aanpak eisen.

Probeer eerst bijvoorbeeld eens wat plaatjes te drukken ofzo. In ex-oostbloklanden kan je redelijk goedkoop platen laten drukken. Niet echt goede kwaliteit, maar wel goed te doen als eerste sessie. Als je dit samen met een ander doet en je neemt ieder een track dan kan je de kosten splitten en dan eens kijken of je die zeg 500 stuks kan verkopen en of dat aanslaat.

Het is natuurlijk het dromen waard, zo'n bedrijfje, maar het is moordend daarbuiten. Je moet echt wel iets aparts hebben om te blijven bestaan. Zo hebben wij twee jaar geleden wat plaatjes uitgebracht onder een frans zelfgemaakt labeltje zonder iets erom heen. Dat ging redelijk goed, muziek was cut 'n paste, breakcore, riotcore achtioge muziek. Nu hebben meer 'professionele' labels zich op deze muziek gericht en dan kan je het wel op je buik schrijven.

Gewoon een platenzaakje beginnen is natuurlijk ook echt leuk. JAmmer dat ik in vlissingen woon je hier helemaal nisk kan beginnen (behalve als je Free records shop of Xenos heet).

Vindt jouw gat in de markt!!

Nog een goede tip. Schrijf eerst een businessplan met daar wat je wilt gaan doen en hoe je het wilt gaan doen.
Maar ook een overzicht van de verwachte kosten en baten. Doe de kosten maal 2 en de baten maal 0.75. Als je dan een resultaat overhoud waarvoor jij het de moeite waard vindt, dan moet je er gewoon voor gaan.

Ik zie dat ook jullie het een vrij groot risico vinden om een dergelijk bedrijf te starten. Zeker als je er geen baantje bij wil hebben. Ik heb momenteel echt genoeg van mijn huidige baan en vandaar ook mijn plan om een bedrijf te starten. Ik wil eventueel wel 1 of 2 dagen blijven werken, maar meer echt niet.

Het zou in ieder geval wel een idee zijn om oefenruimtes te gaan verhuren met een al aanwezige goede backline, daar die hier in mijn woonplaats er helemaal niet zijn en dit dan te combineren met een studio en label.

Misschien denken jullie dat ik er nog niet goed over na heb gedacht, maar ik heb enkele jaren geleden al een vrijwel compleet ondernemingsplan gemaakt, maar deze is nu natuurlijk wel gedateerd. Ik weet wel wat er allemaal bij komt kijken, maar het financiele plaatje daarvan zal zeker niet meer kloppen. Vandaar dat ik me afvraag of hier nog een leuke boterham mee te verdienen is. Ik heb echter geen zin meer om dit allemaal uit te gaan zoeken, daar ik eigenlijk geen plan nodig heb (voor mezelf natuurlijk wel), maar niet voor de bank, omdat ik zelf wel genoeg kapitaal heb om de boel op te starten en wat ik te kort kom kan ik van mijn ouders lenen. Ik moet dus alleen nog even het gat in de markt vinden, makkie?!

ik zou het idd wel op bandjes gaan gooien...want qua electronische muziek kan iedereen tegenwoordig natuurlijk thuis in z'n slaapkamer alles opnemen...... met een bandje zit je toch eerder met geluidsoverlast en ruimtegebrek....

dus......idd oefenruimtes opzetten, plus eenvoudige maar goed klinkende multitrack studio erbij.....zou misschien gaan werken, zou wel ff wat marktonderzoek doen of er vraag/behoefte naar is en wat bandjes willen betalen

Begin eerst maar eens uit te zoeken of je 100% zeker weet dat je een aantal bandjes kan vinden die ook daadwerkelijk voor die oefenruimte willen betalen. En ik zou zeggen, begin klein en probeer het op te bouwen. Als je een pand kan vinden waar je een ruimte kan gebruiken met optie voor meer dan lijkt me dat interessant zat. En als je dan 1 dag in de week hiermee je ding kan doen mag je al in je handen knijpen. Wellicht dan ook de oefenruimte s'avonds aanbieden.
En de gemiddelde gitarist vind vaak 2000 euro voor een gitaar veels te veel maar zuipt minstens het dubbele hiervan per jaar wel op aan bier. (hoezo vooroordelen)

En opnemen is leuk maar ik denk niet dat er zeer veel bandjes zullen zijn die vaak willen opnemen.
Ik had pas nog een semi-live opname van een bandje gemaakt en een redelijk nette demo afgeleverd. Maar zij konden gewoon niet al teveel betalen want ze speelden niet zo vaak. Meer voor de lol dus. En ik denk dat er van die legio bandjes maar een aantal zijn die regelmatig spelen een ook behoefte aan wat meer professionaliteit hebben.

Een label is wel leuk maar denk dat daar geen droog brood in te verdienen valt tenzij je op grote schaal gaat werken of een niche markt weet te vinden waar je veel 'vaste' klanten hebt.

Denk ook dat de opmerking van dsil klopt als een bus. Je moet contacten hebben in die 'wereld' en zorgen dat je een goede naam/reputatie opbouwt en daarmee aan de slag gaan. Dan nog gaat het heel veel bloed zweet en tranen kosten om alles aan de gang te krijgen en draaiende te houden. En het is ook niet ongewoon dat een eigen ondernemer 80 uur per week draait en voor nog geen 40 uur verdiend.

Origineel geplaatst door fuse
Begin eerst maar eens uit te zoeken of je 100% zeker weet dat je een aantal bandjes kan vinden die ook daadwerkelijk voor die oefenruimte willen betalen.
...
En de gemiddelde gitarist vind vaak 2000 euro voor een gitaar veels te veel maar zuipt minstens het dubbele hiervan per jaar wel op aan bier. (hoezo vooroordelen)

Verkoop dus bier in de oefenruimtes! :D

Ik heb er ook al aan gedacht om zelfstandige als bijberoep te proberen,
zodat je tenminste de BTW van je instrumenten & PC kan recupereren.
Af en toe een demootje opnemen van bevriende groepjes (op locatie)
een beetje masteren, een hoesje maken, ceedeetje branden.

Het bedrijfje hoeft dan voor mij zelfs geen winst te maken...
Status quo zou al meer dan OK zijn. Is dit realistisch of zie ik iets over het hoofd?

Origineel geplaatst door dicky rosewater
..Het zou in ieder geval wel een idee zijn om oefenruimtes te gaan verhuren met een al aanwezige goede backline, daar die hier in mijn woonplaats er helemaal niet zijn en dit dan te combineren met een studio en label.
..

Wat óók dus wel slim is: kijk of er in jouw omgeving er 'vraag' naar is. En dan bedoel ik niet 1 of 2 bandjes, ofzo die 't wel leuk lijkt om een keer per week wat te oefenen.

Bij mij in de buurt is 't bijv. helemaal niet interessant om een zaak te beginnen die zich richt op Techno en Ambient terwijl ik dat wèl gaaf vind.

Ik heb bijv. al een zaak gezien die járen geleden begon met computers en synths in een omgeving waar dat niet aansloeg. Die heeft niet lang bestaan..

't Zou gewoon zonde zijn van alle tijd en geld die er in gestoken wordt.

Het is inderdaad nu lastig om te starten.

Maar, de risico bepaal jezelf....

Investeer eerst in tijd en ga daarna pas geld uitgeven/investeren als dat echt nodig is.

Een grote studio met moet je gewoon huren (er zijn er genoeg). zorg dat je in eigen beheer het voorwerk kan doen, en huur dan uiteindelijk een studio in, en ga dan thuis lekker aan de slag met de mix.

Geld kan je ook verdienen met backlineverhuur, kleine zanginstallatie verhuur en boekingen voor bands regelen. Als je een goed (cultureel / Sociaal) plan hebt kan je ook bij jouw gemeente aankloppen, deze hebben allerlei potjes om goede ideeën mee te financieren. Misschien is er wel een buurthuis waar je ruimte kan huren voor een symbolisch bedrag? (in mijn gemeente werkte dit ook)

Mijn advies is om jouw plan eerst op te starten in combinatie met je normale werk (de bandleden hebben meestal ook gewoon werk). en dan uit te bouwen naar meer zodra dat nodig is. Ik werkte vroeger iin de horeca en bij een taxibedrijf vanwege de flexibele tijden (en de ziekenfonds, maar dat is nu geen issue meer)

Inschrijven bij de KvK kan sowieso geen kwaad (neem deze dag wel vrij, want je hebt daarna helemaal geen zin meer om te werken bij je baas) en ik heb geleerd dat je uiteindelijk in een hele andere richting uitkomt dan wat je in het begin voor ogen had.

Succes .....

Back