Rs7000 8/12 bit sampling?

Acidfever

There's no "I" in denial.
Na heel wat threads te hebben gelezen over bijvoorbeeld de Akai S950 vroeg ik me het volgende af:

Ik lees veel over het gebruik van 12 of 8 bit sampling voor drumsounds. Omdat dit een gritty sound zou geven en bijvoorbeeld snares lekker snappy zou maken. Klinkt goed!

Vroeg ik me af: Kan mijn Rs7000 dit ook? Is met het downsamplen naar bijvoorbeeld 22.1 Khz (of lager) hetzelfde resultaat te behalen of denk ik dan helemaal verkeerd?

Zit er niet een effect op dat PCM of iets dergelijks heet?
Zo'n ding zit nl wel op m'n EX5 en da's ongeveer van dezelfde type effecten dacht ik zo.
Dat is dan een soort bitcrunching waar je de sample (eigenlijk resample) rate in kan stellen en het aantal bits of de wordlengte of zo.

Origineel geplaatst door fuse
Zit er niet een effect op dat PCM of iets dergelijks heet?
Zo'n ding zit nl wel op m'n EX5 en da's ongeveer van dezelfde type effecten dacht ik zo.
Dat is dan een soort bitcrunching waar je de sample (eigenlijk resample) rate in kan stellen en het aantal bits of de wordlengte of zo.

Dat heet bitdepth niet bitrate (dus het aantal bits 8,12,16, 24 etc)

Als je de sample rate verlaagd (zoals Acid suggereerd) wordt je geluid hooguit korreliger en doffer (je verliest hoog) en zeker niet snappier.

Als je bitjes 'kwijt' wilt raken kan je dat ook als volgt doen: doe het volume x 50%...herhaal dit 3 keer en je gaat van 16 bit naar 12 bit (daarna dus wel weer 4 keer het volume maal 200% doen)...8 keer ipv vier keer en je sample is 8 bit.

Helemaal hetzelfde als samplen met een echte 12 of 8 bitter wordt het overigens nooit, dat heeft met de filters en de AD conversie bij het samplen en de DA conversie bij het afspelen van die oude bakken te maken.

In mijn A4000 zit een LOFI effectblok. Zit dat ook in de RS? Misschien dat het je probleem op kan lossen.

-C-

Dit zit erop: 1/2, 1/4, and 1/8 LoFi undersampling (zegt het eigenlijk al....huidige sample rate gedeeld door 1/2, 1/4 of 1/8. Dat zou dus de sampling rate op een minimum van 5.5125kHz kunnen brengen. Maar is dat hetzelfde als het aantal bits verlagen?

Verder zit er ook nog een LoFi effect in de Master Fx sectie (en misschien zelfs ook in de Variation fx maar dat weet ik niet uit mijn hoofd en kan ik nu even niet vinden). Maar ja...dat gaat over de complete master out natuurlijk.

De vraag is dus.....heeft het verlagen van de sampling rate het zelfde effect als een lagere bitdepth?

Origineel geplaatst door bazziman
Dat heet bitdepth niet bitrate (dus het aantal bits 8,12,16, 24 etc)

Als je de sample rate verlaagd (zoals Acid suggereerd) wordt je geluid hooguit korreliger en doffer (je verliest hoog) en zeker niet snappier.

Als je bitjes 'kwijt' wilt raken kan je dat ook als volgt doen: doe het volume x 50%...herhaal dit 3 keer en je gaat van 16 bit naar 12 bit (daarna dus wel weer 4 keer het volume maal 200% doen)...8 keer ipv vier keer en je sample is 8 bit.

Helemaal hetzelfde als samplen met een echte 12 of 8 bitter wordt het overigens nooit, dat heeft met de filters en de AD conversie bij het samplen en de DA conversie bij het afspelen van die oude bakken te maken.

Oh...mijn fout....bitdepth dus. :)

Ik begrijp niet helemaal hoe dat bit verlagen gaat m.b.v. volume aanpassen maar ik zal het eens proberen! Bedankt voor de tip! (Is de theorie achter deze manier van bit reducing ergens te vinden?)

Origineel geplaatst door Acidfever
Verder zit er ook nog een LoFi effect in de Master Fx sectie (en misschien zelfs ook in de Variation fx maar dat weet ik niet uit mijn hoofd en kan ik nu even niet vinden). Maar ja...dat gaat over de complete master out natuurlijk.

LoFi, idd die zit ook in de variation fx sectie. En die kan je op elk kanaal opendraaien. Dus niet speciaal over de hele mix.
En ik moet zeggen, het klinkt erg low bitterig als je die vol openzet! Vooral op drums dus.

R

Sterker nog, deze methode werkt helemaal niet zelfs! :D

komt omdat de bitdiepte gewoon bepaald wordt door de A/D coverters in je apparaat. Die zijn 8 bit, of 12 bit of 16 bit of 24 bit of zo. daar moet je het dus mee doen. Zoek anders gewoon naar snappy klinkende samples. Het karakter van een ander apparaat kun je niet zomakkelijk nabootsen.

Dit zit erop: 1/2, 1/4, and 1/8 LoFi undersampling (zegt het eigenlijk al....huidige sample rate gedeeld door 1/2, 1/4 of 1/8. Dat zou dus de sampling rate op een minimum van 5.5125kHz kunnen brengen. Maar is dat hetzelfde als het aantal bits verlagen?

Nee, RATE en DEPTH zijn niet hetzelfde. Depth is het aantal bits, rate is de snelheid waarmee je bemonstert.
(Het is ook niet delen door 1/2, 1/4 maar delen door 2, 4 etc. of vermenigvuldigen met 1/2, 1/4 etc., maar dat terzijde)

De vraag is dus.....heeft het verlagen van de sampling rate het zelfde effect als een lagere bitdepth?

Nee, het zijn twee verschillende dingen. Ik zou als ik jou was een basiscursus samplen/digitaal geluid opsnorren (oude Sound on Sound ofzo) want ik geloof dat je dat nog niet helemaal doorhebt. (no offense)

Origineel geplaatst door Arv
Sterker nog, deze methode werkt helemaal niet zelfs! :D

Zeker wel. Elke keer dat je (het volume/amplitude van) je sample met 0,5 (50%) vermenigvuldigt verlies je een bit aan informatie. Als je daarna evenzo vaak de sample weer even vaak met 2 (200%) vermenigvuldigt krijg je wel hetzelfde volume terug, maar met het verlies aan informatie.

Heb dit al tig keer gedaan, dus ga me niet vertellen dat het niet werkt.

Origineel geplaatst door falafelbiels
komt omdat de bitdiepte gewoon bepaald wordt door de A/D coverters in je apparaat. Die zijn 8 bit, of 12 bit of 16 bit of 24 bit of zo. daar moet je het dus mee doen. Zoek anders gewoon naar snappy klinkende samples. Het karakter van een ander apparaat kun je niet zomakkelijk nabootsen.

Da's een beetje onzin....een Rs7000 heeft 24 bit D/A en 20 Bit A/D convertors maar sampled op 16 bit. Dus dat heeft er weinig mee te maken. De aanvankelijk bitdiepte wordt dan wel tijdens het samplen bepaald maar ik wil dit dan ook na het sample stadium aanpassen....niet tijdens.

Het gaat mij om de bitdepth van de sample zelf.

(Het is ook niet delen door 1/2, 1/4 maar delen door 2, 4 etc. of vermenigvuldigen met 1/2, 1/4 etc., maar dat terzijde)

Nee, het zijn twee verschillende dingen. Ik zou als ik jou was een basiscursus samplen/digitaal geluid opsnorren (oude Sound on Sound ofzo) want ik geloof dat je dat nog niet helemaal doorhebt. (no offense)

I.d.d. helemaal gelijk.....het is vermenigvuldigen met 1/2 enz enz....

En non taken wat betreft de no-offense.....ben nog niet zo lang bezig met samplen. Echter was het depth/rate gebeuren meer een verspreking. Ik bedoelde alleen of ik een soortgelijk resultaat kan verkrijgen. En dat is dus niet zo!

Dat sampling rate en Bitdepth 2 verschillende zaken zijn snap ik natuurlijk wel!

Oh...mijn fout....bitdepth dus. :)

Ik begrijp niet helemaal hoe dat bit verlagen gaat m.b.v. volume aanpassen maar ik zal het eens proberen! Bedankt voor de tip! (Is de theorie achter deze manier van bit reducing ergens te vinden?)

Ja hoor, stel je hebt een 8 bit geluid (dat is 2^8 aan dynamiek, oftwel 256 waarden) dat je 2 x met 50% vermenigvuldigd (de amplitude) je houdt dan nog maar 64 waarden over (alles 'achter de comma' verdwijnt) oftewel 2^6 (6 bits dus) (eigenlijk is dit hetzelfde als een bitshift, de twee most significant bits zijn nu leeg), alleen klinkt de sample dus een stuk zachter. Als je de sample dan 2 x met 200% vermenigvuldigt heb je weer de volle 8 bits aan dynamiek MAAR je bent de informatie kwijt die in de 2 least significate bits zat in de eerdere 8 bits sample.

Origineel geplaatst door Arv
LoFi, idd die zit ook in de variation fx sectie. En die kan je op elk kanaal opendraaien. Dus niet speciaal over de hele mix.
En ik moet zeggen, het klinkt erg low bitterig als je die vol openzet! Vooral op drums dus.

R

1 optie verder dan LoFi zit LoW Reso... waren we hier niet naar op zoek in de RS?

Origineel geplaatst door DeLoN
1 optie verder dan LoFi zit LoW Reso... waren we hier niet naar op zoek in de RS?

Die ga ik ook nog even proberen! Heb ik die dan over het hoofd gezien? Strange! :)

De aanvankelijk bitdiepte wordt dan wel tijdens het samplen bepaald maar ik wil dit dan ook na het sample stadium aanpassen....niet tijdens.

Het gaat mij om de bitdepth van de sample zelf.

Ja maar die bitdepth verander je op die manier toch niet? Het enige wat je zo verandert is de kwaliteit van de sample (oftewel je haalt definitie weg) en ga me nou niet vertellen dat dit de gegarandeerde manier is om snappy 8 bit samples te maken want dat is het gewoon niet. Het blijven 16 bit samples (gesampled met een 20 bit a/d converter :confused: ).

Die ga ik ook nog even proberen! Heb ik die dan over het hoofd gezien? Strange! :)

Ja in diezelfde categorie heb je NOISY (geen fan van), ATK LO-FI (voor de lo-fi PUNCH), en de TURNTABLE (spreekt voor zich)

Als het je om de drumsounds zou gaan zou ik gaan experimenteren met ATK LO-FI en anders nog met LOW RESO...
Voor mij klinkt dat lekker vies hoor :)

Zeker wel. Elke keer dat je (het volume/amplitude van) je sample met 0,5 (50%) vermenigvuldigt verlies je een bit aan informatie. Als je daarna evenzo vaak de sample weer even vaak met 2 (200%) vermenigvuldigt krijg je wel hetzelfde volume terug, maar met het verlies aan informatie.

Heb dit al tig keer gedaan, dus ga me niet vertellen dat het niet werkt.

No offence, maar mij lukt het anders niet. Ik heb het in de RS7000 geprobeerd, zo ongeveer 20x achter elkaar 50% en dan weer 200% volume in Sample Edit mode, maar geen enkel hoorbaar verschil. En met SoundForge wil het ook niet lukken.
Hoe doe jij dat dan? Met welke functie/programma sampler?

R

Origineel geplaatst door falafelbiels
Ja maar die bitdepth verander je op die manier toch niet? Het enige wat je zo verandert is de kwaliteit van de sample (oftewel je haalt definitie weg) en ga me nou niet vertellen dat dit de gegarandeerde manier is om snappy 8 bit samples te maken want dat is het gewoon niet. Het blijven 16 bit samples (gesampled met een 20 bit a/d converter :confused: ).

Als je de thread doorleest zie je ook dat ik de vraag stel of dit enigszins hetzelfde resultaat gaat geven als met een 8 of 12 bit sampler. Ik zei dus niet dat dit de manier was.

Moet wel zeggen dat ik wel redelijke resultaten boek met dit truukje. Ik weet alleen niet hoe een 8/12 bit sampler klinkt.

Back