weinig ervaring met MIDI

TFHats

Lidl
Goed. Ik heb dus een MS-2000, MS-10, yamaha PSR-36 keyboard en wil eigenlijk nog een Virus Indigo aanschaffen. Los daarvan heb ik nog een Korg SQ-8 sequencer liggen. Deze moet op termijn worden vervangen voor een meer uitgebreide sequencer waarbij ik overigens denk aan een software matige sequencer. Maar om toch wat om handen te hebben, wil ik met de SQ-8 even experimenteren. Deze heeft dus 8 tracks en het is mogelijk om per track een apart MIDI kanaal aan te sturen. Wat voor interface (splitter, controller oid) heb ik nodig om bijvoorbeeld op track 1 de MS-2000 te programmeren (bijvoorbeeld een arpeggio) en op track 2 mijn MS-10 (moet nog wel een cv/midi convertor) en op track 3 bijvoorbeeld de drums van mijn keyboard?

Als je ze allemaal via midi-thru achter elkaar kan hangen, dus: sequencer-ms2000-yamaha-mdi-to-sync-ms10, moet je gewoon op elke synth het gevraagde midi-receivekanaal opgeven, dat overeenkomt met het betreffende kanaal op de sequencer. Als die yamaha geen midithru heeft, moet je een midisplitbox hebben die 1 midi-input kan splitten naar hoeveel je er zelf wilt. Er zijn er genoeg in de handel te krijgen. Je kan op de midi-to-sync converter ook het midikanaal instellen normaal gesproken.

Als je sequencertracks verschillende midi kanalen kan aansturen, dan hoef je geen splitter te hebben, je gaat van de midi OUT van je sequencer naar de midi IN van je ms2000, dan vanuit de midi THRU van je ms2000 naar de midi IN van de yamaha, dan van de midi THRU van je yamaha naar de midi IN van je indigo, (of andere volgorde) je stelt je synths in op hetzelfde midikanaal als de sequencertrack en dan moet het gewoon werken.

Misschien begrijp ik je vraag niet, sorry voor dit lange verhaal dan :) succes

Al dat doorlussen van meerdere apparaten via midi kan wel, maar met 4 apparaten is wel veel en ga je merken dat het toch niet helemaal lekker werkt. (denk ik)

Een midi splitter kan dan ook wel van je sequencer naar meerdere midi apparaten verbinden. En is ook wat handiger wat dat betreft. Iets van Philip Rees bijvoorbeeld.
Of anders een midi controller die ook als patchbay kunt gebruiken. Kun je metteen je zooi aan een computer hangen mocht je daar behoefte aan hebben. :)

Midi thru boxen roelen, die moet je hebben. (MIDI in boxen roelen ook trouwens, vooral met een indigo en een ms2000r) :okdan:

Waar het mij om gaat is het volgende. Ik had vroeger alleen die SQ-8, PSR-36 en een DX-100. Om een of andere reden, kon ik de DX-100 en de PSR-36 niet onafhankelijk van elkaar in de SQ-8 programmeren als ik ze op welke wijze ook via MIDI verbond. Ik kreeg dus alleen een gelayerd geluid. Op de PSR-36 zit geen MIDI-thru, zodat ik daar inderdaad een midisplitbox voor moet kopen en ik denk dat het ontbreken van die thru verbinding debet is aan het niet kunnen splitsen.

Heb je niet je je synth niet op GLOBAL midi staan, dan ontvangt hij alle kanalen en krijgt je dus dat hij alle informatie die hij binnenkrijgt afspeelt

Heb je je synth niet op GLOBAL midi staan, dan ontvangt hij alle kanalen en krijgt je dus dat hij alle informatie die hij binnenkrijgt afspeelt, dussz...

Dan dan moet mot jej een mpc 2000xl heeft 2 2 outs

als ik het goed heb is een psr zo'n keyboardje met van die boxjes aan de zijkanten (general midi bak) waarschijnlijk/meestal is die midi omni. dus hij ontvangt op elk kanaal midi. vaak kun je bij die keyboards dat ook niet veranderen daarom wordt het waarschijnlijk gelayerd

Back