Hoe ziet jouw ideale software DAW omgeving eruit?

fuse

Gepokt en gemazeld
Even lekker chatten of softsequencers of eigenlijk DAW's. Weinig verschil meer tegenwoordig.
Het kan alles van allemaal maar mijn conclusie was dat ze allemaal niet goed genoeg zijn.
Ja, maar je gedweep met Cubase dan?
Nou ja, laten we zeggen dat er mee te leven valt. Nou ja upgraden is niet goedkoop maar goed te doen. Ik kan er muziek mee maken zonder dat ik me (al teveel) stoor aan alle technische dingen waar ik me helemaal niet mee bezig wil houden.

Maar stel even we gaan er vanuit dat je met een schoon scherm begint.
Hoe ziet jouw ideale DAW eruit?
Wat wil je hoe zien en wat moet er allemaal kunnen?
Oftewel lekker algemeen maar valt er uit te komen om iets te bedenken wat praktisch overzichtelijk en ergonomisch werkt wat al die pakketten van honderden euros gewoon overtreft?
De traditionele omgeving met grafische (shit) die eruit ziet als oude hardware of iets helemaal anders ala Ableton Live? Eigen omgevingen kunnen maken ala Logic maar dan anders?
Podium is dan weer zo'n programma wat wel een redelijk unieke benadering heeft, het lijkt in de verte wel wat op de Logic omgeving maar is toch anders.

Nou ja, eigenlijk het wiel opnieuw uitvinden.

Een soort mixer omgeving ala mixermaps van cubase met midi learn functie.
Dat weer gekoppeld aan een patch omgeving ala logic.
En een sequence omgeving wat kan werken met patterns of sporen ala Live.
Windows kunnen groeperen in getabde windows lijkt me ook wel handig.
Macro functies ook wel. Die aan hardware knoppen/midi kunnen hangen onbeperkt ook wel.
Windows je kunt verkleinen zodat je toch overzicht kan houden. Misschien wel zoiets als een X-windows 4 schermen idee. En ook meerschermen ondersteuning. 2,3,4 en meer.
Ik weet wel dat OSX een aantal van die handig windows organisatie dingetjes heeft en die ideen passen ook wel hierbij.
Bijv een rack met je virtuele hardware (en evt VST's) die je naar de andergrond kan sturen.
Beetje gejat van Reason dan. Maar dan zonder die stomme beperking dat je maar 1 rij hardware kan hebben.
SX3 had ook zo'n soort macro arrangement functie wat ik op zich ook wel een slim idee vond.
Maar dan moet je een soort template wizzard hebben dat je een standaard arrangement kan kiezen en je met patterns die in elkaar kan puzzelen. Handig voor als je commerciele liedjes moet componeren. Of als je van een soort arrangement (of schema) naar een ander wil switchen je dit met een commando kan doen. (instant radio edit bijv)
Handig optie kan ook zijn kunnen AB'en tussen 2 kanalen. Ableton kan dat ook wel ongeveer, maar dit idee toch meer uitwerken. Stel je hebt een softe synth en een hardware synth. Wil je kiezen welke beter klinkt. Patch je een AB element tussen je midi spoor en twee uitgangen. Eentje midi en eentje VST. Een CV split met switchs.
Stepedit en stepsequencer kun je ook zat mee doen. En LFO's of ADSR's gaan gebruiken voor automation en niet alleen volume panning maar ook pitch of weet ik het. Of zelfs het aansturen van een andere LFO. Een modulair synth achtige benadering van objecten en daar mee als een blokkendoos kunnen spelen.
En dan weer het idee van Reason3 jatten om om kant en klare modules te maken met een GUI aan die mixermap omgeving gekoppeld. Ook weer half hinkend op Reaktor.

Nou ja, het is een beetje een zooitje gewoorden qua kretelogie. Maar toch een leuk begin om de totale anarchie maar eens flink los te laten barsten. ;)

Wat zijn jullie ideeen?
Zet het mij!

Tsja, ervanuitgaande dat CPU en Mem geen issue zijn, zou een totaalpakket wel fijn zijn.

Ik zou er graag het volgende in zien:

Verschuivende taakbalken ala 3D studio max.. wordt hoog tijd want de hoeveel opties die je direct bij de hand wil hebben rijzen de pan uit.

Het 'meerlagen-systeem' moet er echt wel in zitten dus:
- in een arrangement bevinden zich songs
- in songs bevinden zich tracks die van audio tot aan video kunnen zijn
- in tracks bevinden zich afhankelijk van de soort de verschillende parts
- in die parts events die je kan kijken met de event viewer
- in de event viewer bevinden zich de noten met de controllers
- in de event viewer zou je dan weer een opsplitsing moeten hebben tussen XoX (era?) en ...

Een goede Arpegiator moet er in zitten.
Ik ken de patch omgeving niet van logic, maar dat moet er ook in zitten! ;)

Wellicht een koppeling naar sounddiver zodat sommige synths toch een VSTi kunnen worden omdat sounddiver op zijn beurt ge-automatiseerd kan worden.

Zekers een koppeling naar een fatsoenlijke step-sequencer ala ERA

Verder zou een modulaire layout van je startscherm erg fijn zijn. Dus niet alleen het aantal en soorten tracks als 'default' file maar ook bepaalde knoppen die je 'aan de oppervlakte' wil hebben omdat je die vaak gebruikt.

Meer gebruik van de snelfunctie toetsen

Een slimme manager van al je songdata... ook hier vind ik cubase toch echt wel goed.

tsja, macrofuncties.. ik zou zelf niet weten wat voor repeterende handelingen ik zou willen automatiseren in cubase bijv.
ben meestal met 1 ding tegelijk bezig. Sneltoetsfuncties zouden dit kunnen ondervangen... dus eigenlijk toch macrofuncties maar dan onder bepaalde toets-combinaties zoals je in bepaalde Telnet (Host-explorer) sessies hebt.

Wat dacht je van een split-functie op je klavier? Ik kan bijv. (nav een briljante tip van Racy d. geloof ik) op m'n K2500r een midi-song inladen en dan vervolgens de onderste helft van m'n klavier instellen om als een sequencer te fungeren net als op 'normale' keyboards zeg maar -heet dat single mode?-.
Vervolgens kan je tegen de drums zeggen om niet te veranderen als je een noot hoger pakt en alle tonale parts stel je in om uiteraard wel mee te verschuiven. Dan kan je dus met je rechterhand lekker jammen op het bovenste gedeelte van je klavier terwijl met je linkerhand de toonhoogte van de hele song kan wijzigen in het onderste deel!

Wat me verder wel cool lijkt is een optie om het ene midikanaal te side-chainen aan het andere..
Dus midi-compressie met side-chain die invloed uitoefend op de velocity-levels met een mate die je zelf kan aangeven uiteraard.

Tot zover mijn 50 cent

ps: fuse, af en toe een alineatje spatie ertussen leest wat makkelijker... zeker s'nachts :Z :koffie:

Laatst gewijzigd:
mn ideale DAW ziet er uit zoals ik het nu heb :) Ben erg tevreden met de setup en manier van werken momenteel.

Mn hardwaresynths zijn aangesloten op de 16 analoog in van mn DDX3216. Wordt gedigitaliseerd en vervolgens via adat m'n pc (p4 1800, 512mb) in gespuugd.
De overige 16 (digitale) inputs van mn ddx worden gevoed door output bussen in cubase SX (softsynths en main output v/d vst mixer). Mixdown maken gaat heel simpel door alle channels naar een subgroup te routen en deze te recorden.

Origineel geplaatst door Sander02
nou, het onderwerp leeft wel hè Fuse :gaap:
Hehe
Volgens mij willen de mensen helemaal niet nadenken hoe je een DAW applicatie wilt kunnen gebruiken. Ze willen hem gewoon gebruiken.

Maar ik ben bezig om te bedenken om de ideeen te structureren en te kijken of het wel realistisch is want je wilt ook weer geen applicatie die een dual 10Ghz CPU nodig heeft. ;)

Een MPC/x0x interface voor Cubase
Aparte softsynth controller
Mixer/audio controller

Qua functionaliteit van de software zelf is het voor mij al meer dan genoeg nu :D

Wat mij nou fijn lijkt is een soort modulair opgebouwd programma waarin je in de trend van Reaktor/MaxMSP zelf softsynths en ander midi gegoochel aan elkaar kunt linken
Zodat je dus naar behoeven bijvoorbeeld óf een cubase achtige omgeving kan creeren met meer diepgang in de bewerkingen, óf voor een meer intuïtieve aanpak ala AbletonLive kan kiezen, met natuurlijk alle leuke en fijne mogelijkheden van Reaktor en Max.
Het resultaat is natuurlijk wel te behalen door met meerdere programma's te werken enzo, maar het zou fijn zijn als je als een Max achtig hoofdscherm zou hebben, waarin je kan zien hoe je softsynths, mixers en sequencer aan elkaar hangen, zodat je ook niet meer per se gebonden bent aan voorgemaakte softsynths, maar dat je heel eenvoudig gewoon nog elementen kan toevoegen.

Het komt er eigenlijk op neer dat alle softwaremakers gewoon alle voordelen van alle programma's die er zijn moeten combineren tot een grote Alles-in-een-Oppersequencer.

Ik begin het idee te krijgen dat ik(wij?) wat veeleisend ben..........

Maar als je het realistich gaat bekijken, kom je er toch niet onderuit dat je keuzes moet maken.
Ik gebruik zelf CubaseSX en Live4, maar mijn uiteindelijke composities maak ik toch altijd weer in Cubase, en Live gebruik ik om een beetje te jammen.
Dus als ze cubase aanvullen met één extra variant sequencer die met loops werkt zoals Live4 dat doet ben ik eigenlijk al heel tevreden....

Origineel geplaatst door UndErdOg
Wat mij nou fijn lijkt is een soort modulair opgebouwd programma waarin je in de trend van Reaktor/MaxMSP zelf softsynths en ander midi gegoochel aan elkaar kunt linken
Zodat je dus naar behoeven bijvoorbeeld óf een cubase achtige omgeving kan creeren met meer diepgang in de bewerkingen, óf voor een meer intuïtieve aanpak ala AbletonLive kan kiezen, met natuurlijk alle leuke en fijne mogelijkheden van Reaktor en Max.
Het resultaat is natuurlijk wel te behalen door met meerdere programma's te werken enzo, maar het zou fijn zijn als je als een Max achtig hoofdscherm zou hebben, waarin je kan zien hoe je softsynths, mixers en sequencer aan elkaar hangen, zodat je ook niet meer per se gebonden bent aan voorgemaakte softsynths, maar dat je heel eenvoudig gewoon nog elementen kan toevoegen.

Het komt er eigenlijk op neer dat alle softwaremakers gewoon alle voordelen van alle programma's die er zijn moeten combineren tot een grote Alles-in-een-Oppersequencer.

Ik begin het idee te krijgen dat ik(wij?) wat veeleisend ben..........

Maar als je het realistich gaat bekijken, kom je er toch niet onderuit dat je keuzes moet maken.
Ik gebruik zelf CubaseSX en Live4, maar mijn uiteindelijke composities maak ik toch altijd weer in Cubase, en Live gebruik ik om een beetje te jammen.
Dus als ze cubase aanvullen met één extra variant sequencer die met loops werkt zoals Live4 dat doet ben ik eigenlijk al heel tevreden....
waaaaaa ik word nu al moe als ik er aan denk dat ik eerst a la reaktor moet gaan denken als ik een simpel lijntje wil opnemen...

hahaha ja daar zit wel wat in, maar daar is qua gebruiksgemak natuurlijk wel wat op te bedenken,
en bovendien is het een utopisch-alles-in-een programma, dus kan je ook gewoon een softsynth neergooien, daar een midi-input aan hangen, en dat naar een audio-out gooien, zoals in dat ene programma Bidule van Plogue, das misschien 30 seconden werk en dan kan je al aan de slag.

hmmm, mijne moet voorlopig alleen fatsoenlijk kunnen i-netten en sporadisch wat downlooden.

Als ik een keer een computer in m'n set-up ga proppen, is 't enkel voor opname.
En die moet voldoen aan:
-"onbeperkt" aantal sporen/toevoegmogelijkheden
-onbeperkt UNDO-en
-visueel beetje à la Cubase; dus 'blokken' audio plakken/copiën op de "tijdsbalk"
-redelijk goeie masteringsfuncties en EFX
-een CD/DVD-RW
..en dat alles met de simpelheid van een YOKO-walkman qua bediening.

Over MIDI/audio aansluitingen, Werkgeheugen en HD grootte heb ik 't dus nog niet eens..

Ben dus niet zo'n veeleisende n00b! :D

Ik wil een seq (DAW klinkt me te nieuwerwets en te audio-only) met handige MIDI functionaliteit.
Het lijkt af en toe wel of we tegenwoordig vooral de focus leggen op plugins en audio loops, maar ik ben zelf nog totaal MIDI driven...

Wat ik zoek is eigenlijk een seq met een Januskop. Dat wil zeggen: énerzijds wil ik een enorm makkelijk te gebruiken seq voor de momenten dat ik inspiratie heb, anderzijds wil ik totale MIDI flexibiliteit.
Gewoon het kunnen patchen van inputs en outputs, en clock sources en destinations.

Maargoed: als ik iets in m'n kop heb (een paar akkoorden, een baslijntje, een solo) dan wil ik dat zo snel mogelijk kunnen vastleggen - want eenmaal vastgelopen in het woud van instellingen en mogelijkheden blijft er van dat idee niets meer over.

Sequencers zouden best wel eens wat intelligenter met je kunnen meewerken:
als ik een basloopje inspeel, dan wil ik niet eerst hoeven bijknippen en slepen en klikken... het zou bijv. gecaptured kunnen worden en automatisch als loopje geprepareerd worden onder een knop, oid. Soortgelijk mag een seq. me best wel helpen met de opbouw van een track.
Dat hoeft niet klik-klak-klaar, maar waarom moet ik iedere keer het wiel opniew uitvinden? Dat klinkt science-fiction of misschien 'windows-95-paperclip-assistent', maar waarom zitten er wel allemaal wizards in bijv. Powerpoint en Word, maar niet in een seq.?

Grappig is dat ik nu al de boe-en-sis geluiden kan horen! :)
...maar in bijv. photoshop zijn een heleboel handelingen toch ook gereduceerd tot 'filters', om maar eens een kromme vergelijking erbij te pakken? Niemand zegt daar dat je geen echte grafisch kunstenaar bent als je de 'lasso' tool gebruikt, of een gradient trekt ipv deze te tekenen.
Als (wannabe) muzikant ben ik heus niet minder creatief als wat basaal werk me uit handen wordt genomen!

Je zou zelfs kunnen redeneren dat wanneer er wat werk uit je handen wordt genomen op deze manier dat dan je muzikaliteit puurder tot uiting komt.....

hela hola

als volgt dus:

vandaag heb ik 7 uur achter elkaar muziek zitten maken;
ik zat onder een open raam terwijl het praktisch vroor op een houten stoel achter de betaversie van renoise die ik om de zoveel dagen opnieuw moet installeren anders doet ie het niet meer.
het peertje van mijn lamp gaf om tien over zes de spreekwoordelijke pijp aan maarten en om de drie kwartier merk ik dat ik bijna in elkaar stort van de enorme kramp in mijn nek.

maar ik ben nog nooit produktiever geweest; dankzij deze barre omstandigheden hou ik de sessies korter dan normaal zodat ik niet allemaal onzin erin ga zitten plamuren en qua middelen heb ik ook aardig geknipt in de mogelijkheden.
cubase en al die hi-tech shit gebruik ik niet meer, de afgelopen weken heb ik alleen maar muziek gemaakt met renoise en samples die ik rip uit supernintendo geluiden. lekker retro en nostalgisch.

een moraal zit er vast wel in, maar doe vooral wat je zelf wil.

ik wil bijvoorbeeld deze nieuwe smiley wel eens uitproberen: :verkoght: :verkoght: :verkoght:

groeton!

ideaal zou ik dit vinden:

een 128 sporen audiorecorder met tevens midisporen. VST en plugin support met freeze. Met een track venster waarin je de boel netjes kan editten zoals in cubase SX3.
Verder een mixer zoals een hardware mixer die goed gecontrolled kan worden. Gewoon grafisch EQ sectie, wat inserts, wat sends en een tal masters. Met surround support waarin je gewoon kan tekenen.

het zal hier voornamenlijk om gewoon recording, wat editing van parts en arrangeren en goed uitmixen moeten gaan. Soort kruising van SE met SX3 en Kristal Audio Engine. Gewoon lekker simpel zonder al die andere toestand die je nooit gebruikt.

Wat mij wel leuk lijkt zijn:
-Voor het mix gedeelte een soort foto realistische mixer schuin van boven met boven aan een soort zoombalk voor je knoppen qua EQ aan de bovenkant of zo. Dat gewoon het gevoel krijgt analoog te mixen.
En dat je kan kiezen uit diverse bekende modellen voor 8,16,24,32,64 kanalen. Diverse soorten channelstrips met hun eigen bijkleuringen qua geluid. En je zelfs voor een type summing kan kiezen wat een analoge tafel emuleert (desnoods via een DSP kaart of zo)
Oftewel een dikke vette videokaart die erbij moet. En natuurlijk wel een midi learn functie voor elk knopje, schuifje.
En natuurlijk ook dat je je eigen sets van kanalen kan maken inclusief softies en midi.
Want de mixer die Cubase nu heeft is te chaotisch vind ik zelf.

-En als variant op die mixer een soort 2D mixer ala Ableton met wel de zelfde mogelijkheden qua EQ en kleuring van de sound. Die niet zo zwaar op de maag ligt voornamelijk. En ook beter/makkelijker live te gebruiken zou zijn.
En ook makkelijk te groeperen is en dan met opzichtige kleurtjes enzo.

-Een meterbridge die via USB of zo werkt en je die onder je monitor(en) kan plaatsen voor overzicht qua geluidsbronnen.
Weer modellen van 8 tm 32 rijtjes kanalen. En misschien ook wel VU meter uitvoeringen erbij.
En dat je je eigen setups van kanalen kan zien en welke bussen en send kanalen uitslaan en dat soort grollen.

-Een uitgebreide pattern sequencer met 4 sporen die ook als arpeggiator te gebruiken is.
En met zo'n stepmode dat je snel patroonjes in kan kloppen met een midi keyboard.
Of een opname/edit stand dat je zelf iets in kan spelen inclusief CC's en sysex.
Eigenlijk een soort super IPS.

-Qua midi kun je dan van alles aansturen met een soort LFO idee, met ook een midi ingang zodat ze elkaar kunnen triggeren. Gesynced op BPM of een eigen frequentie.
En dan ook een soort midi group spoor zodat je al die afzonderlijke blokjes wat makkelijker kan samenvoegen. En desnoods een filter op kunnen zetten die alle CC's die niet veranderen eruit filtert enzo.
En evt een freeze van je midi data kunnen maken. Zodat als je het heel erg uitgebreidt maakt dat even vast kan zetten.

-En die mixermaps zij op zich wel handig maar je wilt naast snapshots ook geautomate data kunnen bewerken. Eigenlijk hetzelfde als mix automation en midi automation.
En dat je elk spoor een classificatie mee kan geven zodat hij een vast aantal parameters al invult. Bijv automatisch fade in/out in welke variant. Dat hij monofoon is en geen aftertouch afspeelt (wel opneemt).
En Cyan's idee om een baslijntje in 4 maten in te spellen en die te kunnen uittreken als een Ableton track.
Of zelfs een aantal maten met wat bas/drums en akkoorden en je met een wizzard een compositieschema kan kiezen en hij alles al netjes zo arrangeerd.
En dan als je een paar maten wilt transponeren hij rekening houdt met de toonladder(s) die je ingesteld hebt voor alle tracks waar toonhooge uitmaakt. Of als je een break wilt inkorten of langer maken dat je een break marker naar links/rechts kan schuiven en alle tracks meegaan. En dan met shift bijv hij de rest naar achteren duwt.

-Ik wil de oude grooves weer terug. Of liever gezegd een set met een aantal quantise mogelijkheden die niet bot op de 32'en of 16'en alles afkapt. Liefst ook op bij audio drum of basloopjes of zo (wat logic al kan als ik het goed heb). Of dat je uit een audio loop een groove quantise kan halen (kan nu ook al wel in cubase en logic).

-Tabbed windows had ik al genoemd. En dan Ctrl+Tab kan gebruiken om snel te bladeren. Maar ook dat je windows aan elkaar zou moeten kunnen plakken en dat ze bij het verslepen aan elkaar blijven zitten. En dan shift+Titelbalk klinkt hij ergens in de kant van het scherm verkleind gaat staan maar wel laat zien wat er op dat scherm nog gebeurd. En dat je die kant qua grootte ook zelf in kan stellen hoe groot die het verkleinde scherm laat zijn.
Via shift+rechtermuis kun je kiezen welke toolbox je pakt die je zelf kan samenstellen overigens en die krijg je dan de volgende keer met de rechtermuis tevoorschijn.

-Multi Asio drivers moet hij ook hebben. Dat het programma rekening houdt met latencies van verschillende asio kaarten en dat in z'n audio engine allemaal rechtbreidt. Zodat je hem zelfs als audio patch zou kunnen gebruiken om bijv 2 hardware apparaten aan elkaar te kunnen patchen. Dan houdt je nog wel steeds latency maar als die 1ms is of zo valt dat dan wel weer mee. En dat je dan bijv de bron zou kunnen opnemen maar je hem monitort met een effect d'rover of zo. Maar volgens mij kan dat nu ook al.

-VST's krijgen de mogelijkheid om hun parameters aan een mixermap te kunnen knopen. Dan kun je via die omweg elke automatiseerbare parameter ook via midi aansturen. Wel zo handig als je dan op een knopje van een VST klikt en eentje van een mixermap en je dan via de rechtermuisknop ze aan elkaar kan knopen.
En via het macro management ook in kunnen stellen hoeveel ins/out die VST aktief gebruikt zodat je bijv bij drumsamplers maar het aantal kanalen gebruikt wat je wilt. Die anderen schakelt hij dan gewoon uit.

-Ik had het ook over A/B sporen. Maar je kan het nog luxer doen. Dat je een onbeperkt aantal subsporen per spoor kan maken waarvan je dan eentje kan selecteren en je die hoort tijdens het afspelen. Je zou dan zelfs per spoor een midi/audio kanaal kunnen kiezen bij wijze van. Of bij alleen midi een ghost spoor waarbij alle tracks dezelfde midi krijgen of een dubs poor dat je meerdere takes onder elkaar kan zetten en kan knippen en selecteren.

Dus eigenlijk maak je het allemaal heel krachtig maar je stop zoveel mogelijk dingen achter instellingen weg die je of gebruikt zoals ze zijn of zelf aanpast naar smaak. Desnoods dat je er een wizzard of zo bijmaakt dat beginners ook redelijk snel uit de voeten kunnen.
Maar onder water kan hij gruwlijk veel en doet hij ook van alles en nog wat voor je zonder dat je het door hebt.

Gewoon de realtime stretch features van Live in cubase tesamen met het makkelijk verschuiven van de start offset.
editen alla wavelab in cubase (een stukje audio selecteren en dat met de track fX opdezelfde plek renderen)

Back