(AKAI) SAMPLER modificaties

smartmedia akai s serie

smartmedia akai s serie

ik lees in een andere draad dat er zo een smartmedia drive in de mpc2000xl gezet kan worden maar ik zit me totaal iets anders te bedenken

is het mogenlijk dat je in een s3200xl een smartmedia drive zet met evt een usb aansluiting ipv van de diskdrive
lijkt me juist handig vooral als je een usb aansluiting hebt aan de voorkant zodat je je samples snel opeen stick kan zetten en mee kan nemen op pad.

ik heb wel eens een scsi smart media drive gezien die je intern kan inbouwen maar is het ook mogenlijk dat je zoiets op de floppydrive kan zetten.

als iemand daar ervaringen mee heeft of enig idee dan hoor ik het graag

Zover ik weet zijn er IDE naar smartmedia converters. Iets van 40$ of euries of zo.
Misschien dat je die moet combineren met evt een scsi adapter.

Smartmedia gaat denk ik wel lukken (via SCSI wel te verstaan) maar
dat USB verhaal dat betwijvel ik, ik word daar graag op verrast.

Hej allen,

ik heb deze thread 'ns doorgenomen en ook een aantal andere mbt aanpassingen/modificaties aan te brengen aan Akai samplers. Dat ziet er top uit en het laat blijken dat je hier niet een Dr's voor hoeft te zijn.

Nu heb ik een S3200XL, hier zit geen HD in en wil er wel één in plaatsen. Wat ik in deze thread niet op kon maken is welke merken/type HD's allemaal geschikt zijn voor de Akai's? Ik las veel over oude Mac-schijven, ook nog iets gevonden van Qauntum schijven en verder eigenlijk niets

Ik ken namelijk iemand bij mij i/d buurt die Fujitsu SCSI-schijven heeft van 540 Mb wat mooi aan zou sluiten op de maximale lees-/herkenningscapacitiet van de S3200XL.

Maar hoe zit 't met inbouwmaten, snelheden v/d schijven e.d.? Die Fujitsu is bijvoorbeeld een 3,5'' schijf met een snelheid van 5400rpm.

Zijn hier nog dingen waar je speciaal op moet letten?

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Als de harddisk snel genoeg opstart na het aanzetten van je S-2800, dan kan de sampler van de harddisk booten. Probleem is, dat de meeste harddisk fabrikanten de opstarttijd niet in de specificaties vermelden. Het is dus een kwestie van een paar harddisks proberen en kijken of het werkt of niet.

Dit is een belangrijk gegeven,
en idd net wat Boemtsjak zegt:
gewoon proberen en let goed op of de SCSI-iid uniek is (doe hem op id:5) en of de terminator
aktief is gezet.

s950's

s950's

tantoetower2.jpg

Paar dagen terug 2 s950s opgehaald. Zijn te ranzig bruin en van 1 werkt het display niet (nou ja de verlichting). Ik weet niet of je het een modificatie kunt noemen maar ik zal als de folie binnen is een kleine tutorial schieten hoe je folie vervangt en de frontplaten kan schoonmaken.

Patser 8o)
Hoezo schoonmaken, ze kleuren lekker met die S3000XL, toch?
Als het goed is is er eens een topic aan besteed wat E-foil wissel betreft.
Ik hoor het wel als je wat drumsamples nodig hebt ;)

Ik ben niet zo'n heldhaftige fotograaf; foto is zwaar overbelicht waardoor ze er wel ok uitzien. De bovenste heb ik wel al schoongemaakt, de middelste is echt te goor bruin. Durf hem bijna niet aan te raken :D Ze kwamen uit een echt rookhok. E-foil topic ga ik ff searchen. En over de samples hebben we het nog wel :okdan:

ff een aanvulling op de inbouw van een HD in de Akai S-serie samplers en dan metname de voedingsstekker welke in de sampler geplugged moet worden. Deze bleek nogal lastig te vinden.

Dankzij een aantal medeforummers en wat zoekwerk zijn we erachter gekomen dat de 4 aderige plug een hartafstand moet hebben van 0.156". Deze pluggen blijken ook gebruikt te worden in flipperkasten en zijn te verkrijgen bij een groothandel voor flipperkastonderdelen in Arnhem;

http://www.flipperwinkel.nl/winkel/index.html

Ik heb de HD draaiend en al erin zitten. Iedereen die twijfeld om het zelf te doen.........gewoon doen :D !!!

Origineel geplaatst door Miniman
ff een aanvulling op de inbouw van een HD in de Akai S-serie samplers en dan metname de voedingsstekker welke in de sampler geplugged moet worden. Deze bleek nogal lastig te vinden.

Dankzij een aantal medeforummers en wat zoekwerk zijn we erachter gekomen dat de 4 aderige plug een hartafstand moet hebben van 0.156". Deze pluggen blijken ook gebruikt te worden in flipperkasten en zijn te verkrijgen bij een groothandel voor flipperkastonderdelen in Arnhem;

http://www.flipperwinkel.nl/winkel/index.html

Ik heb de HD draaiend en al erin zitten. Iedereen die twijfeld om het zelf te doen.........gewoon doen :D !!!

Moest jij ook de scsi-stekker op het moederboard omdraaien?

Moest jij ook de scsi-stekker op het moederboard omdraaien?

Yep, exact zoals in deze thread is vermeld :okdan:

Ik heb 3 schijven geprobeerd;
1x Seagate ST5660N (540Mb) alleen de mijn had 'bad blocks' er bleef maar 280 Mb van over, hij was wel snel genoeg met opstarten om de OS vanaf te draaien.

1x Conner CFP1080S (1Gb), deze deed het perfect, maar kon niet snel genoeg opstarten voor de OS.

Nu heb ik er een Fujitsu M1603SAU (540Mb) in zitten, deze doet alles wat ik maar wensen wil :D ....nou ja... bijna alles!! Ik heb 'm van e-bay voor het wonderlijke bedrag van 1,- euro, deze man (Dick de Jong uit Boven Leeuwen) heeft er trouwens nog één te koop staan op e-bay.

Even ter vergelijk, het bedrijf Romedia bood mij de hierboven genoemde Seagate schijf aan voor de schunnige prijs van bijna 250,- euro :confused:

Totale kosten voor mijn inbouw; 25,- euro, tenzij iemand mijn Conner schijf voor 2.50 wil overemen dan is 't 22.50 geweest ;)

Of is het technisch mogelijk er 2 HD-schijven in te plaatsen en een diskette/zip station?? Dan ben ik nieuwschierig hoe?

Dat zijn dus mijn foto's :geslaagd:

Ik was toendertijd E0,- kwijt, kwam allemaal uit mijn oude Maccies;)

Om een antwoord op jouw vraag te geven:

ja, theoretisch kan dit, zolang alles intern een eigen "id" heeft en
de laatste geterminated is.
Probleem wordt eerder waar je alles moet bevestigen lijkt me.

You lucky bastard 0,- !:W

Als ik me niet vergis herkend de S3200XL 2 interne apparaten...1x HD + de disk-drive. Dan zal het laatste apparaat in de 'SCSI-ketting' moeten worden geterminated, de 2e HD dus? Weet je toevallig ook dat als de extra HD gebruikt wordt, deze voor 510 Mb of voor bv. 1Gb of zelfs een grotere toe te passen is en herkend?

Het inbouwen moet lukken. Tussen de Fujitsu schijf en diskdrive is bij mij zo'n 2,5cm ruimte en een Seagate schijf is 1,8cm dik. Alleen zal je in de montage panelen (boven en onder) een paar 2,5mm gaatjes moeten boren. Plus er is nog ruimte om de 2 schijven zo'n 2cm naar achteren te verplaatsen, waardoor je bijna 1cm extra breedte creëert.

Grootste zorg bij toepassing van 2 HD's lijkt me bij het opstarten als beide schijven de maximale hoeveelheid ampères trekken? Dit schommelt al gauw in de richting van 3 tot 4 ampère en ik weet niet of de sampler dat aankan. En er zal aanzienlijk meer geluid en warmte vanaf komen, dus inbouw in een goede kast in niet overbodig (dat gebeurd binnenkort zowieso)!

Meer dan 510mb heeft geen zin, de sampler en het Os ondersteunen simpel niet meer.
Idd de voeding wordt de bottle-neck en de warmte.
Nu kan er een ventilator ingebouwd worden in de S3200XL, er is al rekening mee gehouden
in de back-plate.
Maar waarom niet een x-tra schijf via de externe SCSI?

Nou...ik heb de voeding doorgelust naar de 2e HD (Conner schijf) en de schijven starten beide netjes op zonder dat er te veel stroom wordt getrokken :halleluja

't gaat goed, ik heb ze nu een half uurtje aan 't lopen en de warmte en het geluid valt allemaal mee!!

Meer dan 510mb heeft geen zin, de sampler en het Os ondersteunen simpel niet meer.
Geld dat per schijf? Dan betekent het een dubbele opslag capaciteit. Zo niet, dan kan ik zoals je al aan hebt gegeven net zo goed extern gaan richting PC.

Dit is dan per schijf dus 2x510mb totaal.
Als het allemaal draait zal het wel lopen,
van uit naar aan is meer een kwetsbaar moment.
Maar het werkt zoals je al aangeeft.

Interne SCSI Zip S5000

Interne SCSI Zip S5000

Ik had weer eens een Interne SCSI-Zip over en wilde deze al een
lange tijd in mijn S5000 inbouwen.

Waarom Zip? Daarom :D
Ach, ik heb heel veel Zippies met samples in de afgelopen jaren vergaard
dus is voor mij een interne Zip erg prettig.

Ook in de S5000 werkt dit prima.
Hij "mist" zijn floppy drive niet, dus is geen probleem.
Ook hier geldt weer: verschillende "ID's" voor de Zip en interne HD
en zoals in mijn geval is de Zip de laatste in de schakel, dus die is
geterminated.

Ploatjes....

Attachments

• dsc_1485.jpg
    dsc_1485.jpg
    120,8 KB · Bekeken: 142
Back