Effects / Dynamics Processors: welke heb je, en wat bevalt je eraan (of niet)?

sjeijk

®
Hoi, net zoiets als de welke mixer heb je en wat bevalt je er aan of niet draad maar dan voor fx en dynamic.

Ik zal maar beginnen:
Ik heb tot nu toe alleen een Nord Modular die ik kan gebruiken als

-filterbank : je kan zeer complexe filters bouwen, maar ik heb het gevoel dat de freq. die uit de modular komen niet superb zijn

-distortion : je kan verschillende distort modules toepassen over je line in (2) ook een digitizer waarin je de bits kan instellen. Dat is een mooie combinatie voor in je filterbank.

-vocoder (nice) : Ik vind deze geweldig, gewoon een vocoder in mn modular. Ik moet m altijd flink gainen maar dan heb je ook wat. Zou er voor t mooie ergens een gate tussen moeten gooien. De vocoder module is wel een zware nl. 50% dus err is niet veel plaats meer voor zware osc. en filters, dus je moet een beetje zuinig doen.

- Chorus: prima

- Flanger: leuk

- compressor: t zuigt niet echt, hij is heel subtiel en kan veel beter naar mijn idee

dus geen delay en reverb helaas

Laatst gewijzigd:
Of je me nou wil geloven, Sjeijk, of niet.... ;)

TC electronics M300
Geen kwaad woord wil ik erover horen! :)
Als budget georienteerd muzikant wannabe is dit de beste effect aankoop die ik kon doen; voor luttele 200 euro krijg je een goed klinkende 19" galm unit én multi-effect (delay/chorus/flanger/phaser/compression, etc.).
Wat me bevalt:
-Heerlijke effecten: fijne galm (niet blikkerig) en goeie multi effects (met name Tape Delay).
-Makkelijk in gebruik; overzichtelijke frontpanel met draaischakelaars, makkelijker kan niet.
-Flexibel in gebruik (analoge en digitale aansluitingen, serieel/parallel schakelbare effecten).
-Zinvol gebruik van MIDI: kiezen van presets (al doe ik dat nooit), remote editing, en MIDI clock sync (mission critical voor delay!)
-Geen gezeur met grote 9v adapters; de voeding is ingebouwd! Chapeau!

Wat me niet bevalt:
-Er zit geen aan/uit knop op. Bah.
-Je mist bepaalde 'extreme' effecten (distortion, dat soort werk).

Boss SE-50
Een leuk bakje erbij voor relatief weinig geld.

Wat me bevalt:
-Lekker klein ding, formaat autoradio. Helaas wel een adapter erbij...
-Goeie chorus, prima (lange!) delay, aardige distortion effecten. Veel mogelijkheden ook (bijv. vocoder, maar nooit geprobeerd).

Wat me niet bevalt:
-Niet gebruiken voor reverb, dat klinkt té gedateerd.
-Bediening is relatief onhandig, editen behoeft veel knopjes drukkerij, waardoor je eigenlijk al snel de presets gebruikt.
Da's jammer, want onder de motorkap is nog veel meer mogelijk.

Behringer V-Amp Bass
Een brute bak die -in tegenstelling tot z'n naam doet vermoeden- prima geschikt is voor synths.

Wat me bevalt:
-Lage prijs, complete uitrusting (draagtas, bedieningspedaal etc. inbegrepen).
-Handige user interface met LED kransen en véél draaiknopjes (altijd goed!).
-Prima effecten in de 'ruigere' categorie (gitaar effecten, flanger, distortion, clipping, chorus etc.). Pruimbare reverb!
-Het ideale maatje voor een monofone bass/lead synth.

Wat me niet bevalt:
-Onhandige ergonomie, kabels steken er uit onder alle mogelijke hoeken. Rackvariant is duurder, maar wel netter.
-Niet voor de subtiele effecten. Bepaalde effecten ruisen toch wel.

Alesis MODFX phaser, filterbox en compressor
Even bij elkaar, anders wordt m'n post zo lang... :D
Gave dedicated bakjes voor 'erbij' of onder de kerstboom, gezien de lage prijs.
Niet gebruiken als main effect, wel leuk voor het grondig verkrachten van je signaal (in positieve zin!)

Wat me bevalt:
-Bijna gratis (35 euro per stuk, zoiets) en voor dat geld best degelijk gebouwd.
-Originele produkt insteek met nieuwe geinige features en een hands-on interface die vraagt om tweaken.
-Deze bakjes gaan héél extreem qua geluid. Met beleid gebruiken dus.
-Een leuke tip voor live-optredens!

Wat me niet bevalt:
-Vrijwel ongeschikt voor rackmontage. Leuk als tabletop, maar dat staan ze wel gauw in de weg.
-De effecten ruisen behoorlijk.

Origineel geplaatst door Hanz

TC electronics M300
Geen kwaad woord wil ik erover horen! :)
Als budget georienteerd muzikant wannabe is dit de beste effect aankoop die ik kon doen; voor luttele 200 euro krijg je een goed klinkende 19" galm unit én multi-effect (delay/chorus/flanger/phaser/compression, etc.).
Wat me bevalt:
-Heerlijke effecten: fijne galm (niet blikkerig) en goeie multi effects (met name Tape Delay).
-Makkelijk in gebruik; overzichtelijke frontpanel met draaischakelaars, makkelijker kan niet.
-Flexibel in gebruik (analoge en digitale aansluitingen, serieel/parallel schakelbare effecten).
-Zinvol gebruik van MIDI: kiezen van presets (al doe ik dat nooit), remote editing, en MIDI clock sync (mission critical voor delay!)
-Geen gezeur met grote 9v adapters; de voeding is ingebouwd! Chapeau!

Wat me niet bevalt:
-Er zit geen aan/uit knop op. Bah.
-Je mist bepaalde 'extreme' effecten (distortion, dat soort werk).

De M300 heb ik ook en kan me in dit verhaal goed vinden. Behalve dat de tape delay goed is... asl reggae dub liefhebber vind ik het een lachertje, als je de feedback opendraait moet er toch echt iets anders gebeuren IMO. De reverbs zijn voor het geld echt heel goed!! :okdan:

Voor delays gebruik ik sinds kort een line 6 echo pro.
Damn! wat een brute delay bak is dit, niet normaal... De echo pro heeft een groot aantal presets die gebaseerd zijn op vintage delays uit vervlogen tijden zoals bvb. de Roland RE201 tape echo. Natuurlijk zal the real thing best nog wel beter klinken maar Line6 is er toch erg goed in geslaagd die vintage sound dicht te benaderen. Voordeel is ook de simpele bedienig, vergelijkbaar met de M300. Delaytime is in te stellen door 'gewoon' ms. in te voeren maar je kan ook, heel handig, je BPM instellen en vervolgens de noten nog veranderen, super. Je kan hem ook nog aan je MIDI syncen, maar dat heb ik nog niet gedaan en zal ik dankzij de BPM optie ook nooit doen. Superbak, moet je horen!

Laatst gewijzigd:

Behringer V-Amp Bass
Een brute bak die -in tegenstelling tot z'n naam doet vermoeden- prima geschikt is voor synths.

Wat me bevalt:
-Lage prijs, complete uitrusting (draagtas, bedieningspedaal etc. inbegrepen).
-Handige user interface met LED kransen en véél draaiknopjes (altijd goed!).
-Prima effecten in de 'ruigere' categorie (gitaar effecten, flanger, distortion, clipping, chorus etc.). Pruimbare reverb!
-Het ideale maatje voor een monofone bass/lead synth.

Wat me niet bevalt:
-Onhandige ergonomie, kabels steken er uit onder alle mogelijke hoeken. Rackvariant is duurder, maar wel netter.
-Niet voor de subtiele effecten. Bepaalde effecten ruisen toch wel.

[/B]

Hier moet ik toch even op reageren. Ik heb ook een V-amp bass. Tevens heb ik te leen een POD (versie1) en op mijn UAD-1 kaart heb ik de Nigel ampsim+effecten draaien.
Kort gezegd: De V-amp verliest hopeloos op effecten gebied. De ampsim en cabsims zijn redelijk hetzelfde. Hier krijgt Behringer van mij zeker credits, maar de effecten zijn echt, echt heel slecht. Ze lijken in de verste verte niet op hetgene dat Behringer beweert. De Flanger, Chorus, Delay en Reverb op de POD zijn 10 x beter.

Als je dus goeie stompbox emulaties wil; koop GEEN V-amp.

@ Flesje: klopt dat de tape delay van de M300 niet feedbackt. Je kan alleen het tempo aanpassen en de delaytijd.
Jaaah, die Echo Pro... dat lijkt me ook wel wat, alleen zijn ze niet meer in de handel verkrijgbaar.
En toen ze dat nog wel waren, vond ik ze behoorlijk aan de prijs vergeleken bij z'n broertje de DL4 delay modeller.
Bijna 2x zo duur, alleen maar voor een 19" formfactor en een MIDI interface - belachelijk!
De SOS review was erg positief, maar bij Loopers Delight werd het ding nogal afgekraakt om de gerapporteerde gebrekkige bouwkwaliteit, vastlopers en ruis. Weet jij daar misschien iets over te melden?
Toch kruipt het bloed... zou je eens een keertje wat samples van die Echo Pro kunnen opnemen?

@ Nolet: Ik heb inderdaad gehoord dat die Line6 PODs beter zijn, qua klankkwaliteit.
Aan de andere kant hoor ik, zoals gezegd, regelmatig dat Line6 producten een tikje gammel zouden zijn.
Inmiddels zijn de PODs behoorlijk gedaald in prijs, het verschil met de V-Amp is nu nog maar een paar tientjes (vroeger was dat aanmerkelijk méér!), dus ik kan me voorstellen dat de POD inmiddels een leuk 'alternatief' is.

@ Flesje: klopt dat de tape delay van de M300 niet feedbackt. Je kan alleen het tempo aanpassen en de delaytijd.
Jaaah, die Echo Pro... dat lijkt me ook wel wat, alleen zijn ze niet meer in de handel verkrijgbaar.
En toen ze dat nog wel waren, vond ik ze behoorlijk aan de prijs vergeleken bij z'n broertje de DL4 delay modeller.
Bijna 2x zo duur, alleen maar voor een 19" formfactor en een MIDI interface - belachelijk!
De SOS review was erg positief, maar bij Loopers Delight werd het ding nogal afgekraakt om de gerapporteerde gebrekkige bouwkwaliteit, vastlopers en ruis. Weet jij daar misschien iets over te melden?
Toch kruipt het bloed... zou je eens een keertje wat samples van die Echo Pro kunnen opnemen?

@ Nolet: Ik heb inderdaad gehoord dat die Line6 PODs beter zijn, qua klankkwaliteit.
Aan de andere kant hoor ik, zoals gezegd, regelmatig dat Line6 producten een tikje gammel zouden zijn.
Inmiddels zijn de PODs behoorlijk gedaald in prijs, het verschil met de V-Amp is nu nog maar een paar tientjes (vroeger was dat aanmerkelijk méér!), dus ik kan me voorstellen dat de POD inmiddels een leuk 'alternatief' is.

Mmmm...die POD is 10 x zo stevig als mijn V-Amp. Dat is pas een plastic mormel. Zoals veel Behringer-zooi.
Nu van Line6 is de EchoPark pedaal. Ziet er kool uit. Geen midi alleen, maar dat boeit mij niet zo.

Ik heb twee van die line6 echo pro`s. En dat is niet voor niets. Ze zijn echt super, qua geluid en bediening.

Als je van echo`s houdt is dit een superunit. Alle oude klassiekers zitten erin, als ook wat digitale stuff.
En voor Robert Fripp freaks; een loopsampler met overdubbing van 1 minuut. Voor Dub is ie uiteraard perfect, lekker in sync met je sequencer, feedback gain control instellen met je voetpedaal, gas geven en je bent 30 jaar terug in de tijd. Je weet wel scientist, mad professor enzo.......

De wow en flutter emulatie is heel tof gedaan. Zeer realistisch. Ze zijn hungeld echt wel waard, en als je er een te pakken kan krijgen, doen.

Aanrader!:okdan:

Sherman Filterbank 2: gebruik ik meestal voor m`n kick`s te oversturen. Soms ook wel eens op een synth maar meestal vind ik het niet echt mooi dan, te distorded. Voor percusie of FX is ie ook wel aardig.

M-One Xl: Gebruik ik voor de revurp en niet meer omdat de rest slecht is in mijn ogen, iig niet bruikbaar voor mij.

MPX 1: Gebruik ik ook vaak voor galm en anders doet ie het ook wel goed voor delay, fhaser en flanger effecten maar iets te lief dat wel. Ook de eq is erg handig. Heb er ook niks voor niks 2.

Laatst gewijzigd:
TC M300 - zie verhaal Hanz, hier kan ik me 100% in vinden :)

Alesis Ineko - klein, grappig bakje dat ik hier op 't forum op de kop heb getikt. Kan bizarre dingen doen als je de feedback van de filterdelay (LPF, BPF, HPF) helemaal openzet) en dan heb je ook echt nog een limiter nodig. Vocoder die erin zit is niet zo spectaculair. Galm vind ik niks hebben, is me veel te standaard. Compressor kan lekker ranzig uit de hoek komen.

Digitech DSP-16 - Zet ik meestal op preset 127, de Canyon Delay. Heeft in plaats van instellingen gewoon een rits presets met net iets anders erop - delays zijn in ms en % feedback ingedeeld. Kan een lekker gruizige galm geven als het moet.

Music Store SKAP (Sound King) 257 - staat bij ManVSMachine. Was de eerste dedicated effectenbak die ik had. Echo's waren okee, rest was duidelijk minder (chorus vond ik niet muzikaal klinken, reverb was typisch metaal-achtig). Is een nog goedkopere (dat kan ja) kloon van een Virtualizer.

Alesis 3630 compressor - staat ook even bij ManVSMachine. Hier op 't forum gekocht, leuk ding, alleen is 'ie vrij subtiel. Bonuspunten voor het knipperende-lichtjes effect :D.

Micromodular zie ik niet echt als aparte effectenbak, er kan zoveel meer mee.. toch, die DJ frequentie-killer filter die er in zit is hardstikke wicked.

Ik heb ook nog een Roland EF-303 gehad, maar die heeft forumlid Murphi nu. Soms krijg ik er een beetje spijt van dat 'ie weg is, 't ding zag er erg mooi uit. Goed, de analoge synth en de drumsynth waren niet echt je van het, maar 't concept was grappig, en de filter was typisch Rolandinees :).

sinds deze week heb ik een korg ampworks, voor 50 euro gekocht, hier op het forum. klein plastic k-bakkie, maar erg leuk. veel meer dan amp simulaties.
het tc electronic scf pedaal (stereo chorus flanger) bevalt me ook prima. verder heb ik een proco rat.

van de effecten die ik ooit heb gehad bevielen de oudjes toch het best (ondanks de beperkingen). bv de roland space of chorus echo, of de wem copicat.

de d-two en m-300xl van tc electronic waren mijn favoriete 19" modules. de mpx1 was misschien beter van kwaliteit en kon meer effecten tegelijkertijd aan, maar tc beviel me beter.

ZOOM RFX-1000:
Pro: goekopere klasse, grappige EFX
Contra: Ruis, niet voor de realistische Reverbs, etc. (wist ik van te voren, dat scheelt)

Behringer MIC200:
Pro: Lagge!! en goekoop.
Contra: RUIS (beetje afh. van instelling..)

Numark loudness (ge)bakje:
Pro: klein en doet z'n werk. Instelbare freq.bereik/boost
Contra: geen idee eigenlijk.. alleen stereo in en stereo uit.

Voor de rest alleen de ingebouwde efx van de Synth's, e.d.
'k Ga/wil een keertje rondkijken voor een EFX-bakje erbij.

- Roland DEP3: leuke reverb/delay bak met een eigen sound. Lekkere hands-on control (geen gezeur met menu'tjes), nuttige EQ, fijne NL-reverbs. nadelen: hij ruist nogal, en heeft een hele basic midi-implementatie.
- Lexicon MPX550: hele fijne multi-effect. De reverbs zijn heerlijk, zowel de rooms als de halls en ambiences. De flanger en rotary ook erg lekker, maar klinken nogal braaf vind ik. De chorus is wel owke. De andere effecten gebruik ik bijna nooit. Van de compressor/dynamics ben ik totaal niet onder de indruk. De user interface is perfect: een groot scherm die alles vertelt wat je weten wilt, endless pots... prima bakkie!
- Korg Kaosspad: op zich leuke bak met geinige effecten. Je hebt alleen nooit een goed overzicht en je hebt bijna altijd de manual nodig om te weten waar je mee bezig bent. De effecten klinken wel owke, maar zijn zeker niet bijzonder of zo.

"Behringer Virtualiser 2024Pro"
Pro:Voor de verb's,pitch shifter,ring mod,vocoder,distortions en algemene mic toevoegingen..
Contra: niet alle effecten zijn te combineren,via midi user patches switchen doet ie moeilijk mee, RUIS(algemeen bekend)

"DOD Milkbox/Flashback fuz" gitaarpedalen
vorige maand aangekocht voor 20 euro pst. voor het geld is het prima, de fuzz haal ik door simpele synth tonen voor hevige kraakbaarheid.. de milkbox is mn mono compressor voornamelijk voor drums,klinkt toch best heviger dan mn DBX(ja echt!) en is leuk voor oldschool breaks.
Pro:cheapass, weer eens wat anders.
Contra:as usual again RUIS

Owja, zou ik 'm bijna vergeten: de Boss MT2 metal zone. Een distorsion pedal. Bruut bruut en nog eens bruut. Wil je dingen verkrachten, gebruik dan deze. Voor gitaren perfect voor metal, maar voor synths en drums gaat ie eigenlijk wat te ver.

Origineel geplaatst door Maleh
""DOD Milkbox/Flashback fuz" gitaarpedalen
vorige maand aangekocht voor 20 euro pst.

Bij Verspuy toevallig? En lagen er nog meer?

Origineel geplaatst door Leo
Bij Verspuy toevallig? En lagen er nog meer?

jah, das was vorige maand.. kreeg het reclame foldertje binnen en de volgende dag gelijk langs gegaan.. en was al bijna niks meer.. dus deze 2 dr gelukkig nog uitgepikt.. (ik ging nml voor de envelope filter en de EQ)..maargoed leuk die aanbiedingen,minder die trage post..

Boss VF-1. Vanwege de chorus- en delaysound van Roland. Heb in het verleden al van alles gehad, w.o. ook TC. Maar ik kom toch steeds terug op Roland/ Boss.

(Shit, hoe krijg ik mijn gearlist in kleinere lettertjes??)

ART pro VLA compressor
stereo / dual mono optical compressor met buizen gainstage

pro: mooie subtiele compressie, volle klank, heel mooi over vocalen, akoestische instrumenten en sommige mixen. stevig gebouwd, duidelijke meters met een aparte gain reduction led bar. lekkere (draai) knoppen.

contra: door de electro - optische werking wat traag en daardoor voor sommige toepassingen niet echt geschikt, zoals snappy snaredrums etc.

Behringer V-Verb
digitale galm

pro: hele mooie galmklanken, total niet blikkerig maar ruimtelijk. naast galm ook redelijke phasers, flangers, delays en compressie. veel parameters, duidelijke opzet, bediening, veel aansluitmogelijkheden. en de kosten - (ik heb er 120 euro voor betaald bij Musicstore, geen geld)

contra: mijn exemplaar is een paar keer vastgelopen na vervoer. van binnen niets te zien...

Laatst gewijzigd:
Ik heb een Digitech Studio Quad V1 die ik niet gebruik en die nog te koop is voor EUR 75. Prima ding, maar gewoon overbodig. Veel goede effecten, je kunt 1x stereo, 2x2 stereo of 4x4 mono. 4x in en 4x out + 2x MIDI.

Verder geen externe apparatuur. Doe alles met de Mac.

Back