Ik heb al vanaf heel jong een voorliefde voor progressiive/symfonische rock ontwikkeld en dat is misschien wel begonnen met Earth & Fire's Maybe Tomorrow, Maybe Tonight op Avro's Top Pop. Ik kan me in ieder geval heugen dat dit de eerste popmuziek was waar ik als kind mijn oren voor spitste. Ik had heel merkwaardige ideeen over musici (dacht toendertijd nog dat ze uit de gevangenis kwamen want ze zagen er allemaal zo vreemd uit met die vreemde muziek, verwilderde uiterlijk, die gekke kleren en al dat lange haar) maar die dreunende klassiek-geinspireerde trommels aan het begin, dat was leuk! Had misschien ook te maken met een veel ouder nichtje dat naast veel wierookstokjes ook de eerste paar E&F-elpees had. De geur en de muziek maakten blijkbaar veel indruk want een jaar of acht later waren de jaren zeventig net voorbij maar kwam ik in pas aanraking met Genesis, Camel en Pink Floyd, bands die ook muziek in die Earth and Fire-stijl maakten. (Ach, de naieviteit van de jeugd...)
Ik ben het genre eigenlijk door de jaren heen trouw gebleven, heb het onderhand flink uitgespit en ben het deels ook weer moe geworden. Klassieke prog zoals die van Genesis bijv blijft me nog steeds inspireren, maar neo-prog en prog metal (Marillion, Spock's Beard en Dream Theater) hebben hun charme voorgoed en/of deels verloren. Dan liever pasta prog, krautock, zeuhl of RIO. Mijn grootste favorieten zijn Happy the Man en Anglagard, op de voet gevolgd door Opeth, Le Orme, PFM, Banco, Ozric Tentacles, Mike Oldfield, National Health, Cardiacs, UK, The 3rd and the Mortal, Discipline, etc, etc, etc. Mijn favoriete band van het moment is Madder Mortem, een Noorse band die een soort progressive gothic metal maken met King Crimson/Anekdoten-trekjes. Stevig, subtiel complex met prachtige meerlagige instrumentatie en een fenomenale zangeres in de persoon van Agnete Kirkevaag die fluistert, brult en alles er tussenin.
Wat de ander genoemde groepen betreft: Planet X, Sleepytime Gorilla Museum, Echolyn, Van Der Graaf Generator, Thinking Plague, Porcupine Tree zijn

(en gezien mijn liefde voor die bands zou ik Karda Estra en Eccentric Orbit eens moeten uitproberen). Wat ikzelf onbekend en onterecht onbemind zou willen noemen zijn Taal, Syzygy, Maudlin of the Well en Charming Hostesses. Voor de muzikale avonturiers.