[pepsi test] Retro 777 vs. TB303

[pepsi test] Retro 777 vs. TB303

• Beiden keren hoor je de Future Retro 777

Stemmen: 7 12,7%
  • Beiden keren hoor je de TB303

Stemmen: 0 0,0%
  • A= FR777 B=TB303

Stemmen: 28 50,9%
  • A= TB303 B= FR777

Stemmen: 14 25,5%
  • Ik weet het niet

Stemmen: 6 10,9%

• Totaal aantal stemmers
    55

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Vorige week kwam C738 langs met z'n future retro 777. Deze hebben we even in de pijnbank gezet naast de TB303. In dit en het volgende bericht tref je 2 samples. Aan jullie welke de 303 en welke de 777 is.

Attachments

• a.mp3
    163,2 KB · Bekeken: 81
dit is een pepsi test waarbij je 1 druppeltje op je tong krijgt.

de uitslag is dus vrijwel betekenisloos.

Ben geen groot kenner, dus ik wil niet de pretentie ophouden dat ik het zou weten... maarrr... ik vind dat met behulp van de geleverde samples weinig te zeggen is.
Karakter van de 303 zit 'm wat mij betreft vooral in de filter (dus open- en dichtdraaien zou helpen) en de klankverandering bij accent (waarvoor je even een sequence moet laten lopen die daar gebruik van maakt).

En voor een A/B vergelijking zouden de geluiden / sequences ok zo identiek mogelijk moeten zijn.
Met 2 verschillende geluiden vergelijk je appels en peren.

Op dit moment houd ik m'n kruit droog... :z

Ik ken ze geen van beide, maar ik vond optie A=FR777 B=TB303 wel een aardige. Ik vond de B wat rauwer klinken en ik geloof dat iedereen wel zo'n beetje kickte op de rauwheid van de TB303.
Waarneer ga je de uitslag bekent maken?

mocht A een TB-303 zijn , dan zou ik hem even (laten) calibreren !

Origineel geplaatst door Jaguar_e
Ik ken ze geen van beide, maar ik vond optie A=FR777 B=TB303 wel een aardige. Ik vond de B wat rauwer klinken en ik geloof dat iedereen wel zo'n beetje kickte op de rauwheid van de TB303.
Waarneer ga je de uitslag bekent maken?

I.i.g na het weekend, bericht is net gepost. :D

Hmmm, ik geef toe we hadden effe wat pittiger loopjes moeten bouwen.
Maar ik ben erg benieuwd welke mp3 wat is want ik weet het ook niet meer.

-C-

Origineel geplaatst door C738
Hmmm, ik geef toe we hadden effe wat pittiger loopjes moeten bouwen.
Maar ik ben erg benieuwd welke mp3 wat is want ik weet het ook niet meer.

-C-

LOL, wij zijn toch echte noobs. Moest zelf ook even graven in de bestanden. We hebben trouwens bewust met filter dicht gewerkt.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
We hebben trouwens bewust met filter dicht gewerkt.

Waarom? Ik denk als je met de resonantie open werkt dat de 777 direct door de mand valt ... Op deze manier kan ik er ook niet echt iets van maken. Ik heb dan maar op het gevoel gestemd:

A 303

B 777

Die 2 samples klinken heel anders. Ik dacht dat ze zo erg opelkaar zouden lijken dat je moeilijk het verschil zou horen. Maar deze samples vindt ik dus niks.

Ik doe ook een gok,

A= 777
B= 303

De 1e klinkt wat kil en levenloos naar mijn idee, en dat is de 303 iig niet..

ik vind de 2e sample op e.o.a. manier 'snappier' klinken en ik hoor ook zo'n soort portamento-achtig staartje(envelope) wat ik ken van de 303

voor de rest wat iedereen al zegt, de samples gaan nergens over natuurlijk

Origineel geplaatst door Yawgmoth
We hebben trouwens bewust met filter dicht gewerkt.
je bedoeld met het filter open nutuulk...?! wat dus inhoud dat je bar weinig qua filter karakteristiek kan horen nutuulk...
wat overblijft is de waveform ansich, in dit geval horen we dus een blokgolf... bij de 303 is dat dus 2x een zaagtand die gespiegeld word in de 'blokgolf' zelf...

Code:
  |\
__|_\___
    | /
    |/

maar ook dat is moeilijk te horen laat staan in het waanzinnig simpele seq. voorbeeld waarin je dus ook geen slides etc hoort...

deze 'pepsi proef' smaakt niet echt lekker moet ik zeggen...

Laatst gewijzigd:
Ik vindt dit voorbeeld nogal zuigen.... Kun je niet op zn minst even een leuk basslijntje maken ofzo met wat accent en slides? Ik ken eigenlijk niemand die een TB (clone) zou kopen om dit geluid :confused:
Het lijkt meer een goedkope pcm sample uit mn mc-505

ik vermoed toch wel 777 2maal na elkaar.

die 2de is wel het meest close maar toch..

anyhow trekken de loops echt wel op nieks.

Back