Fantom X6 of MC-909

Roumimper

Nieuwkomer
Hallo Allemaal,

Even 'n vraag aan jullie allen. Al 'n tijdje (jaar of 2) ben ik sofwarematig
wat muziekjes in elkaar aan 't sleutelen. Echter dat softwarematige dat
wil ik nu uitbreiden. Ik werk liever met hardware, software wordt dan
puur voor opname (Cubase, Logic, etc, etc)
Nu zit ik dubio of ik zal kiezen tussen 'n Roland Fantom X6 of 'n MC-909.
Ik heb de specs van beide devices 'n beetje bestudeerd, maar advies/tips
uit dit forum is natuurlijk altijd welkom.

Thanks...

Goed, ik zal een poging doen....

Allereerst moet je je zelf afvragen of je een apparaat wilt met een klavier. Wil je echt spelen of wil je programmeren?
Daarnaast is het belangrijk te weten wat voor muziek je wilt gaan maken en wat voor geluiden je daarvoor nodig hebt.
Volgens mij is de MC909 een echt dance/groove-workstation.
De Fantom X is ook en workstation en geschikt voor vele soorten muziek. Uitbreidbaar met geheugen en exp. boards, de MC909 heeft geloof ik ook een slot voor een exp. board, of er extra geheugen in kan, weet ik niet.

Volgens mij hebben beide een goede sampler, maar de Fantom X is te gebruiken als harddiskrecorder, je kunt daarmee namelijk je track opnemen en via USB in .wav formaat naar de PC sturen, CD bakken, klaar. Ik ken wat dat betreft de mogelijkheden van de MC909 niet.

De Fantom X is wel duurder, plm. 2100 EURO. De MC909 kost plm. 1400 EURO, dacht ik.

Ga es proberen bij de plaatselijk muziekboer, zou ik zeggen.

Succes! :biertje:

Ik zou voor de Fantom gaan, ik heb de mc909 gehad!
Het grote nadeel van de mc909 is dat hij gewoon niet goed klinkt, de xv3080 klinkt beter!

Ik heb vernomen dat de fantom wel goed klinkt.

De MC909 is qua engine gelijk aan de Fantom-S, die weer afstamt van de XV-series. Je kunt er dus ook een SRX board instoppen. De Fantom-X is de opvolger van de Fantom-S.

Voordeel van de X6 is dat je over 128Mb (1480) aan wave ROM beschikt ipv 32 Mb in de MC 909 (693 samples). De X6 heeft super key pads, RPS en een uitgebreide arpeggiator dus het lijkt mij dat je goed zou moet kunnen werken met een X6. Zelf heb ik een X7 en gebruik die ook gewoon als "groove box", werkt prima.

Back