Roland Fantom x8, wie heeft ervaring hiermee?

Re: Re: Re: dank je!!!!

Re: Re: Re: dank je!!!!

Origineel geplaatst door robbie50
ik zit inderdaad te denken aan de SRX 06 en de 07......

Als je nog niet weet hoe de Fantom precies klinkt, welke presets er zijn, uit welke waveforms die zijn opgebouwd en hoe editing gaat (ofwel: als je nog helemaal niet weet welke strings e.d. al aanwezig zijn en nog te maken zjin), waarom dan meteen zo'n SRX erbij kopen? Waarvan je bovendien ook niet weet wat je precies krijgt en hoe dat zich verhoudt t.o.v. wat de Fantom al kan en t.o.v. wat jij nodig hebt? :confused:

Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Origineel geplaatst door Cheimoon
Als je nog niet weet hoe de Fantom precies klinkt, welke presets er zijn, uit welke waveforms die zijn opgebouwd en hoe editing gaat (ofwel: als je nog helemaal niet weet welke strings e.d. al aanwezig zijn en nog te maken zjin), waarom dan meteen zo'n SRX erbij kopen? Waarvan je bovendien ook niet weet wat je precies krijgt en hoe dat zich verhoudt t.o.v. wat de Fantom al kan en t.o.v. wat jij nodig hebt? :confused:

Cheimoon,

Bedankt voor je reactie.......
Ik heb op internet al van alles gehoord en ook gebruikers stuurde mij mp3'tjes toe (heb jij die ook?)
Ik wil eigenlijk gewoon een complete set dus incl een 2 tal kaarten, zwelpendaal en flashgeheugen.....
De klank van Roland heb ik altijd geweldig gevonden.....
Destijds kocht ik ooit een DX21 van Yamaha, had ik nooit moeten doen!!, maar weet inmiddels dat ik juist van die Vette Roland klanken hou.....
Ook heb ik bij roland, een selectie, van hun kaarten beluisterd.....
Ik maar dromirige, jaren '60 muziek.......dus hiphop klanken zijn niet besteed aan mij.....
Maar.....als je meer tips hebt....GRAAG

en beste wensen nog....

groet,

rob
:)

Re: Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Re: Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Origineel geplaatst door robbie50
Ik heb op internet al van alles gehoord en ook gebruikers stuurde mij mp3'tjes toe (heb jij die ook?)
Ik wil eigenlijk gewoon een complete set dus incl een 2 tal kaarten, zwelpendaal en flashgeheugen.....
De klank van Roland heb ik altijd geweldig gevonden.....
Destijds kocht ik ooit een DX21 van Yamaha, had ik nooit moeten doen!!, maar weet inmiddels dat ik juist van die Vette Roland klanken hou.....
Ook heb ik bij roland, een selectie, van hun kaarten beluisterd.....
Ik maar dromirige, jaren '60 muziek.......dus hiphop klanken zijn niet besteed aan mij.....
Maar.....als je meer tips hebt....GRAAG

Uhm, ik heb zelf geen Fantom en er ook niets over uitgezocht (ik heb van Roland alleen een XP-30), maar ik bedoel alleen dat het me niet verstandig lijkt meteen zo'n expansion board te gaan kopen. Misschien zit wat jij wil wel al lang in de synth! Zonde van je geld dan toch? Sowieso is deze synth zo ontzettend uitgebreid dat je de eerste paar maanden onmogelijk kunt claimen hem zo diep uitgezocht te hebben dat je zeker weet dat je met de huidige waveforms en presets niet het geluid dat je zoekt kunt maken...

Grappig trouwens dat je Roland prijst om de vette sound: ik vind de Roland-romplers juist altijd vrij dun klinken. Niet alleen de XP-30 met de slechte DAC's, maar ook de latere romplers. Mijn S90 (+/- Motif 8) vind ik dan van zichzelf veel dikker klinken. En ik vind de Yamaha gewogen klavieren ook fijner spelen dan die van Roland (toetsen springen te snel terug). Maar ik neem aan dat je de synth uitgebreid zelf gaat bespelen voordat je 'm koopt. Overigens kun je een DX qua sound natuurlijk onmogelijk vergelijken met de huidige Yamaha's of hoe dan ook een verband leggen. Net zo min als je een nieuwe Roland moet kopen omdat de JP-8 zo gaaf is. Maar goed, je laat je uitgebreid informeren, dus dat komt allemaal wel goed. Sowieso lijkt het me sterk dat je een miskoop kunt doen als je moet/mag kiezen tussen de Fantom X8, K2600x, Motif ES8 en Triton Xtreme88; dat ontloopt elkaar zo goed als niets (nou ja, de K2600x springt er toch wel uit door V.A.S.T., vind ik).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Grappig trouwens dat je Roland prijst om de vette sound: ik vind de Roland-romplers juist altijd vrij dun klinken. Niet alleen de XP-30 met de slechte DAC's, maar ook de latere romplers. Mijn S90 (+/- Motif 8) vind ik dan van zichzelf veel dikker klinken.
....
Sowieso lijkt het me sterk dat je een miskoop kunt doen als je moet/mag kiezen tussen de Fantom X8, K2600x, Motif ES8 en Triton Xtreme88; dat ontloopt elkaar zo goed als niets (nou ja, de K2600x springt er toch wel uit door V.A.S.T., vind ik).

Ik baseer mijn aanschaf nooit op hoe een synth in de winkel klinkt (presets) maar meer op synthese / sound mogelijkheden. Ik heb zelf een Triton gehad en nu speel ik met een Fantom. Sommige presets klinken op de Triton beter maar andersom komt ook voor. Het is maar net hoe goed de presets geprogrammeerd zijn c.q. gebruik maken van mogelijkheden.

De Fantom vindt ik soms ook iets dunner klinken maar mijn ervaring is dat deze ook makkelijker te mixen is. Met mixen bedoel ik dus de sound-check van een live band. Een Triton klinkt soms zo vol en wollig door al die effecten dat het snel een grote brei wordt. Ik had sommige Fantom presets aangepast zodat ze meer gelijkenis vertoonden met mijn oude Triton sounds maar daar ben ik dus heel snel van teruggekomen want die waren gewoon niet te mixen zonder de EQ en effecten terug te schroeven. Is "dunner" dan een probleem? Ik denk het niet ;)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: dank je!!!!

Origineel geplaatst door Sjaak
De Fantom vindt ik soms ook iets dunner klinken maar mijn ervaring is dat deze ook makkelijker te mixen is. Met mixen bedoel ik dus de sound-check van een live band.

Ik kan dat onderschrijven. De FantomX is een uitstekende livebak!! Ik merk echter wel dat hij soms wat zacht klinkt. Ik heb in ieder geval de gain opgeschroefd.

Dat is dus precies mijn punt: ik vind de Roland-romplers er niet zo uit komen in de mix bij bands die ik gezien heb die ze gebruikten. Uiteindelijk een kwestie van zelf goed editen, maar toch. Dat gaat dan met de Triton en Motif-varianten beter. Misschien wollig, maar dan doe je toch iets verkeerd: de Tritons en Motifs zijn de meest gebruikte live-romplers van het moment.

Maar het lijkt me, zoals julie al zeiden, sterk dat het niet kan lukken de Fantom precies door de mix te laten prikken zoals je zelf wilt. :)

Dat is dus precies mijn punt: ik vind de Roland-romplers er niet zo uit komen in de mix bij bands die ik gezien heb die ze gebruikten. Uiteindelijk een kwestie van zelf goed editen, maar toch. Dat gaat dan met de Triton en Motif-varianten beter. Misschien wollig, maar dan doe je toch iets verkeerd: de Tritons en Motifs zijn de meest gebruikte live-romplers van het moment.

Maar het lijkt me, zoals julie al zeiden, sterk dat het niet kan lukken de Fantom precies door de mix te laten prikken zoals je zelf wilt. :)

Ik ben (zoals nu wel bekend) zeer te spreken over het FantomX geluid, maar ik heb ter aanvulling een Motif7 aangeschaft. De klankkleur is toch erg verschillend.

Live betekent het misschien dat je met een Fantom ietsje meer moet tunen/afstemmen, maar dan heb je echt een ongekend resultaat!
Ik speel in een coverband en we spelen veel nummers, waarin blazerspartijen voorkomen. De FantomX doet dat ongekend goed!! Dat haal ik niet uit een Motif.
Dat geldt ook voor de Rhodes-geluiden. De Ac. Piano van de Fantom vind ik weer wat ieler dan die uit de Motif.

Dat zou natuurlijk kunnen. Maar wat voor genre speelden die bands? En waren dat professionele bands of meer het semi-professioneel of hobby-circuit niveau?

Wat ik vaak tegen kom in het hobby circuit is qua mixing dus echt verschrikkelijk slecht.......Niet dat ik een top geluidstechnicus ben maar je wil niet weten wat je soms aantreft. Oorzaak: gebrek aan kennis en ervaring :)

Maar zoiets als "meest gebruikt" zegt mij niks, is het dan altijd beter? Ik denk dat de Fantom / Fantom-S minder goed verkocht zijn dan de Motif's en Triton's. De X is nog maar kort op de markt dus logisch dat je die nog niet veel ziet.

Dat lukt, prima live bak dus

Origineel geplaatst door Bartology
Live betekent het misschien dat je met een Fantom ietsje meer moet tunen/afstemmen, maar dan heb je echt een ongekend resultaat!

Klopt, je moet eens met master effecten (compressor + EQ) experimenteren, dat scheelt enorm. Verder: ik gebruik alleen performances ipv patches. In performance mode kun je over 3 insert effecten beschikken ipv 1. Andere tip: het low-boost effect werkt vaak ook heel goed. Dat zijn zo de truukjes die ik tot nu toe heb toegepast.

Ik heb het niet over hobby-bands - professionele bands, goed gemixt. Wat mij betreft denk ik dat het wel iets betekent dat de Fantom en Fantom-S niet goed verkocht zijn. De Motifs zag je in no-time on-stage bij alle mogelijke soorten bands, incl. ook al de Motif ES, de Triton is ook niet weg te branden, maar de Fantoms hebben het niet gehaald. Maar de Fantom-X is inderdaad nog maar pas uit en is wel een verschil met de oude serie (hadden ze wel beter een andere naam kunnen kiezen trouwens), dus no telling yet what it might do.

Wat betreft categorieën van geluiden: ik vind Roland veruit het beste in orkestgeluiden (blazers, plukkers, stijkers). Daar kunnen de Motif en Triton niet aan tippen; ook niet aan de aantallen beschikbare presets op dit gebied trouwens. Pads was de specialiteit van de Tritons, maar moeten met al die insert-fx, polyfonie, layering en de diepgang van de synthese ook gemakkelijk goed te maken zijn op de rest nu. Voor piano's en alle varianten daarop ga ik toch voor Yamaha. Die van Korg klinken leuk maar zijn weinig realistisch (bijvoorbeeld een Rhodes die qua klank ergens midden tussen Wurlitzer en Rhodes in zit), die van Roland doen mij niets. Maar de piano, e-piano's, Wurlitzer en Rhodes van mijn S90 zijn echt ontzettend goed (upgrade t.o.v. de geluiden uit de Motif Classic-reeks trouwens).

Klopt, je moet eens met master effecten (compressor + EQ) experimenteren, dat scheelt enorm. Verder: ik gebruik alleen performances ipv patches. In performance mode kun je over 3 insert effecten beschikken ipv 1. Andere tip: het low-boost effect werkt vaak ook heel goed. Dat zijn zo de truukjes die ik tot nu toe heb toegepast.

Amen..

De uitgebreide effecten zijn daarbij inderdaad een prima hulpmiddel.
Ik gebruik ook alleen performances (voor het splitten van het keyboard en het layeren van sounds), die ik op een PC kaartje opsla en in de live-settingsbank zet.

...de piano, e-piano's, Wurlitzer en Rhodes van mijn S90 zijn echt ontzettend goed (upgrade t.o.v. de geluiden uit de Motif Classic-reeks trouwens).

Voor wat betreft de piano ben ik het met je eens, zeker die uit de S90, maar op het gebied van de EPiano's verschillen we van mening en smaak, denk ik.

(De S90 heeft trouwens een fenomenaal klavier, net zoals mijn CVP-96)

... maar op het gebied van de EPiano's verschillen we van mening en smaak, denk ik.

Dat hoort erbij. :)

Ik vraag me af trouwens wat Robbie50 hier allemaal van vindt? (daar was het toch allemaal om begonnen)

Ik heb het niet over hobby-bands - professionele bands, goed gemixt. Wat mij betreft denk ik dat het wel iets betekent dat de Fantom en Fantom-S niet goed verkocht zijn. De Motifs zag je in no-time on-stage bij alle mogelijke soorten bands, incl. ook al de Motif ES, de Triton is ook niet weg te branden, maar de Fantoms hebben het niet gehaald. Maar de Fantom-X is inderdaad nog maar pas uit en is wel een verschil met de oude serie (hadden ze wel beter een andere naam kunnen kiezen trouwens), dus no telling yet what it might do.

De Fantom en Fantom-S zijn op zich prima synths maar boden net even minder dan de Triton en Motif. Daarnaast was het sinds 1996 voor Yamaha en Roland ook moeilijk concureren tegen al het Trinity en Triton geweld (volgens mij de best verkopende workstations van de laatste jaren). De Motif maar vooral de Motif ES zijn nu geduchte concurrenten en de Fantom-X heeft op papier ook een goede kans om succesvol te worden.

Maar nogmaals, verkochte aantallen zeggen niet alles over de mogelijkheden van een synth. Er zijn legio redenen waarom een bepaald model goed of minder goed verkoopt. Mooiste voorbeeld is miscchien nog wel het succes van die ene preset die toevallig door 1 of andere producer op een hitje van "Super Muts X" wordt gebruikt...waardoor velen in eens die synth moet hebben (D-50, DX-7) Als je snapt wat ik bedoel 8)

Ik heb laatst nog gesproken met Peter Schreurs, die doet X8 demo's voor Roland Benelux. En die heeft gewoon een X8 en een Motif ES8...ook een oplossing natuurlijk ;)

Amen..

De uitgebreide effecten zijn daarbij inderdaad een prima hulpmiddel.
Ik gebruik ook alleen performances (voor het splitten van het keyboard en het layeren van sounds), die ik op een PC kaartje opsla en in de live-settingsbank zet.

Heel handig ja. Mare...ik heb nog twee issues waar ik even niet uit kom:

1) D-beam solo synth werkt niet met "midi local off"
2) Is het mogelijk om het gekozen ritme op te slaan bij je performance? Dus bv drum-kit "Electro Kit" met een ritme van de pop-3 group? Irritante is namelijk dat, als je de performance selecteert, de pads standaard de ritmes pakken die bij de Electro-Kit horen..........

Ik heb laatst nog gesproken met Peter Schreurs, die doet X8 demo's voor Roland Benelux. En die heeft gewoon een X8 en een Motif ES8...ook een oplossing natuurlijk ;)

Zeker! Eigenlijk vullen ze elkaar goed aan - en dan heb je geen Triton meer nodig ook niet.

Maar misschien toch wel een beetje duur en een tikje erg veel overlap...

Roland x8....wat ik vind?

Roland x8....wat ik vind?

Dat hoort erbij. :)

Ik vraag me af trouwens wat Robbie50 hier allemaal van vindt? (daar was het toch allemaal om begonnen)

Hallo,

Ik vind dit allemaal prachtig, ik kan niet alles volgen maar heb er zeker e.e.a. aan, dus ga gerust door.....
Ondertussen heb ik de gebruiksaanwijzing van de X8 hier uitgeprint liggen en lees ik mij zelf "in" en probeer jullie te volgen.....
Dus nogmaals.....ga maar door, hoe meer informatie hoe liever....
En als jullie mp3'tjes met voorbeelden (geluiden, patches) hebben.....GRAAG (mag ook per mail!)

groet,

rob

Overlap is ongeveer 88-toetsen :D

That's a start...

@Robbie50: wat is onduidelijk? Beter het nader te verklaren dan dat het onduidelijk blijft...

Back