Yamaha CS30, over vintage gesproken

Jena_mu6

Ouwe rot
Wow,

ik heb hier toch een geweldige bak staan, echt niet normaal meer. Het is een Yamaha CS 30.
Even wat feitjes:
-2 VCO's waarvan er eentje tot 128' gaat
-2 filters (hp/lp/bp)
-Externe filter ingang
-3 Envelope generatoren (welke via schakelaars aan verschillend dest. te koppelen zijn)
-2 VCA's
-VCO's hebben beide een aparte uitgang
-Extern signaal kan als modulatie signaal gebruikt worden
-LFO gaat tot audio freq
-VCO kunnen elkaar moduleren (FM)
-Extern signaal kan de 3 EG's triggeren
-Ringmodulator

en nog meer van dat soort geintjes.

Het vetste is wel de ingebouwde 8 steps(voor elke step een potmeter) analoge sequencer, die de 3 eg's kan triggen en ook pitch/filter aanstuurt.
Deze sequencer stuurt ook trig/CV uit zodat je ander analoog spul ermee aan kan sturen.
Hij is gemodificeerd waardoor je de sequencer extern kan triggeren, dus kick erin en de sequencer loopt mee in sync

Alles is met elkaar te moduleren, triggeren en verbinden middels schakelaars.

Hij staat hier net een uur of twee, maar volgens mij is dit ding nog vetter dan m'n MS20.
De externe ingang gekopeld met de sequencer, maakt er echt een heel vet effect apparaat van.

Hij is volgens mij ook redelijk zeldzaam. Er zitten 2 krasjes op, verder is hij in topstaat.

Wow ik ben echt een beetje van m'n stuk van dit ding.

Ik heb wat spullen verkocht en ik kan deze kopen, hoeveel denken jullie dat zo iets waard is?
Wil niet te hoog bieden, maar als ik zie dat cs05 al 320 euro oplevert?

jammer van die 2 krasjes.
je enthousiasme is te begrijpen als het om de flexibiliteit gaat, de 2 van alles die zich alle kanten op laten routen, geweldig! maar volgens mij gaat je na een tijdje toch ook een beetje de kwaliteit van de oscillatoren en het filter opvallen, het is nou niet direct het grootste scheurijzer of de rondste bass die er te vinden is. en de resonantie doet ook geen ruiten springen.
ik heb 'm 2 jaar terug gekocht voor 800 gulden en later weggedaan voor 1200 gulden. ik weet er nu ook 1 te koop, volgens mij zou de prijs niet meer dan 550-600 euro mogen/moeten/ hoeven te zijn en zeker niet meer dan 650!
het is tenslotte geen moog!!!

Nou Leo mischien is het inderdaad voortijdig enthousiasme, maar dit apparaat is echt wel bizar.

Niet alles hoeft een supervette bas te geven, weirde electronische shit is altijd lekker.

En jij altijd met je Moogs, ben je familie van Bob (:

In ieder geval wel bedankt voor je prijzindicatie(ik zag er net een voor 900 euro, dat is wel te heftig) en de goede raad. Maar ik ben denk ik verliefd.

Die sequencer regeert echt alle kanten op.

Volgens jou is de waarde dus ongeveer gelijk aan een MS20, daar zit wel wat in(hoewel ik de cs30 denk ik leuker vindt)

Ik ga morgen eens een leuk bod doen op dit monster!!!

Thanks

Gaaf ding hoor! heb ook laatst een Cs05 gekocht ;),
en dat ding heeft inderdaad iets. Je kan zo mooi spelen door met een hand de portamento/pwm/lfo te bewerken en met de andere fantastische leads te spelen, erg mooi en praktisch apparaat. zal voor de cs30 wel dubbel gelden. veel plezier ermee :okdan:

Ik heb het gedaan, hij is van mij.

Ben er net achtergekomen dat ik met de analoge sequencer ook mijn MS20 kan aansturen (bv pitch, maar ook elk ander cv in punt filter enz)
Heb ik toch een soort van modulaire synth!!!

Met de audio in op de cs30, gekoppeld aan de bandpasfilter, kan ik met 2 verschillende envellopes een vet phaser achtig effect krijgen.
Vettttttt

poeh

poeh

Hi . ook een cs30 gekocht voor veeeel geld. geloof dat ik er 1100 voor belaald heb geen krasjes niks . heb nog nooit ietes gehoord wat ZO Ranzig is geen blubber bass maak schreeuwen doet ie als geen ander heeeeel erg gaaf als fx-unit en met external sync is ie niet meer weg te denken in mijn studio .. de prijs die ik betaald heb is wat hoog maar heb er nu al 1 plaat gereleased met deze synth en hij is dus al weer (( betaald )) dit is geen alles in 1 oplossing synth maar als je al wat spullen heb staan en vintage-acid-techno-80"s is jou ding GAAAANNN en dit zeg ik echt niet omdat ik er 1 heb

vr. gr. mischa

ik heb er 1100 voor betaald, achteraf misschien wel veel maar ok, hij was dan ook 100%optisch en technisch, wil hem nog uitbouwen met sync enzo op de lfo en sequencer.cool ding hoor, maar het gebrek an schreeuw en scheur van de ms20 valt op een gegeven moment wel op.
Alhoewel je kan van "wat een suck geluid"naar "shit te gek"gaan in 1 draai van een knop.

Ik heb inmiddels ook een CS30 gekocht en ben er ook heel tevreden over. Maar ik heb helaas de sync mod er niet op zitten. Ik kan de sequencer dus niet sync aan iets anders....en dat wil ik natuurlijk WEL.

Kan iemand mij helpen aan een schema hiervoor?

Dit is echt de meest vage synth die ik ooit heb gehad. Ik vond het maar een raaaar ding...het enige bruikbare geluid wat ik er uit kreeg
was de Fred Wesley 'Blow your head' bass, niet veel synths kunnen dat en het klonk wel superfunky maar voor de rest begrijp ik niet wat
mensen er zo spectaculair aan vinden...de oscies en filters zijn best wel middelmatig ergens.

Het verbaast me dat die dingen voor 1100 euro gaan, imo is dat wel een rip off prijs.

Ik ben erg benieuwd wat andere mensen er nou mee doen en waarom ze het zo een speciale bak vinden, misschien wat MP3'tjes :)???

Als je er aan denkt om er een te kopen, check eerst of het echt iets voor je is want het blijft een vaag en heel moelijk te programeren synth.

Heb zelf de cs-10 in mint conditie!
Ben erg blij met het ding.. qua osc vin ik hem wel lijken op de ms-20.
De filter is erg lekker en voor funky basses vin ik hem juist heel bruikbaar!
Zo'n 30 lijkt me te gek!
600/650 is wel de prijs trouwens.
Veel plezier ermee!

Gr,

Chris

Oude thread, maar als ik iets over de CS-serie lees word ik altijd even warm van binnen
De CS-15 is m'n persoonlijke lievelingssynth uit deze serie

we hebben een paar maanden geleden er ook nog eens over gesproken:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=33282

Hier nog ff de korte specs v/d hele CS serie

CS-5: 1 VCO, 1 VCF, 1 EG
CS-10: 1 VCO, 1 VCF, 2 EG
CS-15: 2 VCO, 2 VCF, 2 EG :kroon:
CS-30: 2 VCO, 2 VCF, 3 EG + seq
CS-30L: 2 VCO, 2 VCF, 3 EG, maar zonder seq

CS20M 2 VCO, 1 VCF, 2 EG + memory
CS40M 2 VCO, 1 VCF, 2 EG + memory maar dan duofoon !

tip: als je een CS hebt en je zoekt een midi-cv converter koop dan een Novation Bass station
Die heeft een MCV functie die V/Hz + -gate aankan (nodig voor yamaha & Korg) en z'n 2 OSCs kun je in de externe input van je CS voeren ! :mega:

Over de CS-30 is de laatste tijd ook nogal wat te doen geweest:

link

Ik ben nog steeds erg tevreden over dit beestje en heb ook geen spijt van het aankoopbedrag (E 675,-). Kritiek van mensen die beweren dat het geen Moog is (duh...) leg ik naast me neer, want zoals iemand (terecht) al opmerkte: De CS-30 heeft genoeg karakter van zichzelf. Daarnaast heeft het aparaat genoeg mogelijkheden om niet snel te gaan vervelen.

Het grappige is, en dat blijkt ook wel uit de handleiding, dat deze Yamaha een beetje wordt neergezet als 2 synths in 1. In principe kun je namelijk spreken over twee geheel afzonderlijke systemen van VCO / VCF / VCA en er zijn 3 toewijsbare envelope's; aan het einde van de rit "mix" je dan de twee ontstane analoge sounds. Voor elk "systeem" is een aparte uitgang maar je kunt ook gewoon 1 uitgang gebruiken en de verhouding mixen met een pookje aan de rechterzijde.

Althans, dat is 1 manier waarop je ertegenaan kan kijken (ik moet er wel bij vermelden dat er helaas maar 1 LFO aan boord is....).

Kortom: een goedklinkende en inspirerende synth met ook nog eens een aparte vormgeving.

Maarre, Levka.......met de Novation Bassstation bedoel jij zeker het rack? Het keyboard heb ik ook maar daar zit volgens mij geen CV/Gate op. Ik hoop dat ik het niet verkeerd heb tenminste, want ik heb vorige week net mijn Kenton Pro Solo binnen gekregen speciaal voor de Yamaha :D

Origineel geplaatst door levka

Hier nog ff de korte specs v/d hele CS serie

CS-5: 1 VCO, 1 VCF, 1 EG
CS-10: 1 VCO, 1 VCF, 2 EG
CS-15: 2 VCO, 2 VCF, 2 EG :kroon:
CS-30: 2 VCO, 2 VCF, 3 EG + seq
CS-30L: 2 VCO, 2 VCF, 3 EG, maar zonder seq

CS20M 2 VCO, 1 VCF, 2 EG
CS40M 2 VCO, 1 VCF, 2 EG maar dan duofoon !

tip: als je een CS hebt en je zoekt een midi-cv converter koop dan een Novation Bass station
Die heeft een MCV functie die V/Hz + -gate aankan (nodig voor yamaha & Korg) en z'n 2 OSCs kun je in de externe input van je CS voeren ! :mega: [/B]

Sorry hoor Levka maar je bent wel m´n kleine dappere CS-01 vergeten. Foei !!!!!:D :D :dubbel:

Dread

Origineel geplaatst door Hooihuis

......Het grappige is, en dat blijkt ook wel uit de handleiding, dat deze Yamaha een beetje wordt neergezet als 2 synths in 1. In principe kun je namelijk spreken over twee geheel afzonderlijke systemen van VCO / VCF / VCA en er zijn 3 toewijsbare envelope's; aan het einde van de rit "mix" je dan de twee ontstane analoge sounds. Voor elk "systeem" is een aparte uitgang maar je kunt ook gewoon 1 uitgang gebruiken en de verhouding mixen met een pookje aan de rechterzijde.

Althans, dat is 1 manier waarop je ertegenaan kan kijken (ik moet er wel bij vermelden dat er helaas maar 1 LFO aan boord is....).

Ja precies !
Da's ook zo gaaf op de CS15; daar zitten 2 CV en 2 gate ingangen op, zodat je 'm via een seq. zelfs duofoon kan bespelen. Heb je eigenlijk twee monosynths naast elkaar !
Maar ITT de CS30 heeft de CS-15 slechts een audio uitgang

Origineel geplaatst door Hooihuis

Maarre, Levka.......met de Novation Bassstation bedoel jij zeker het rack? Het keyboard heb ik ook maar daar zit volgens mij geen CV/Gate op. Ik hoop dat ik het niet verkeerd heb tenminste, want ik heb vorige week net mijn Kenton Pro Solo binnen gekregen speciaal voor de Yamaha :D

Ja ik ken/bedoel de rackversie; kun je soms voor weinig kopen; maar met Kenton zit je ook nooit fout natuurlijk

Ja die CS serie heeft echt iets; ook qua geluid; als je de res opendraait blijft ie in het laag ook nog lekker vol
Het CS-filter vind ik in dat opzicht redelijk uniek; Oberheim SEM heeft het ook

groet
Joost

Ik heb inmiddels ook een CS30 gekocht en ben er ook heel tevreden over. Maar ik heb helaas de sync mod er niet op zitten. Ik kan de sequencer dus niet sync aan iets anders....en dat wil ik natuurlijk WEL.

deze lijkt mij het eenvoudigste :

cs-30 mod

op het archief van http://www.cavestudio.ch/ staat er ook nog wat over een externe sequencer input. helaas wel in het duits :frons:

als iemand zijn cs30 al gemod heeft, hou mij op de hoogte 8)

effuh een mp3'tje:

klikopmij

met deze synth kun je zo een Kraftwerk band beginnen...

mmm...best een geinige site trouwens: geinige site

Origineel geplaatst door reddread
Sorry hoor Levka maar je bent wel m´n kleine dappere CS-01 vergeten. Foei !!!!!:D :D :dubbel:

Dread

Ja sorry hoor :smeris: ,
Maar die kwam veel later uit en hangt er eigenlijk een beetje bij
Veel ernstiger is dat ik ook de CS-15D zomaar vergat !
Tegenhanger van de Korg Sigma en duofoon met 1 preset sectie en een vrije VCO/VCF/EG sectie

goeie link trouwens van borchen :halleluja

Ik heb inmiddels een sync input op mijn CS30 gezet en kan nu de sequencer in sync laten meelopen met andere dingen. Het was overigens heel makkelijk te doen.

Ik heb inmiddels een sync input op mijn CS30 gezet en kan nu de sequencer in sync laten meelopen met andere dingen. Het was overigens heel makkelijk te doen.

kun je me iets meer vertellen over hoe je dit hebt uitgevoerd ?

Back