The Fairlight?

Ik vind het ding fantastisch klinken. Ik ben een echte liefhebber van moderne synths/workstations, maar ALS ik een ouwe zou aanschaffen was het wel een Fairlight!!

Is er iemand die een stukje Jarre kan posten, waarin 'ie voorkomt? En er iets over zeggen?
Ik heb dat zelf niet.

Trevor Horn inderdaad. Groot gebruiker van dat ding. Luister maar eens naar de CD "Slave to the rhythm" van Grace Jones. Staat er helemaal vol mee. Klinkt als een klok!

R

Origineel geplaatst door Bartology
Ik vind het ding fantastisch klinken. Ik ben een echte liefhebber van moderne synths/workstations, maar ALS ik een ouwe zou aanschaffen was het wel een Fairlight!!

Is er iemand die een stukje Jarre kan posten, waarin 'ie voorkomt? En er iets over zeggen?
Ik heb dat zelf niet.

euhhh....tja, welke wil je ? Alles vanaf Magnetic Fields zit echt vol met Fairlight. Het bekende stukje ping-pong uit magnetic fields komt bijvoorbeeld uit de library van de Fairlight maar ook die fantastische lage strings (beetje cello achtig) en de veel gebruikte saxofoon (ook te horen in de solo van Moments in Love van the Art of noise).

Ik heb hier de Fairlight IIx sample cd liggen en als je alles zo'n beetje beluisterd val je af en toe van je stoel, zoveel bekende en vaak gehoorde geluiden hoor je dan...

Als er trouwens nog iemand belangstelling heeft voor een fairlight, een ex werknemer van fairlight in engeland heeft een eigen bedrijf opgericht, horizontal , en hij serviced fairlights maar heeft ook af en toe machines in de verkoop. Ik kreeg nu net geen reactie van de site, laten we hopen dat ie niet failliet is, ik ben namelijk wel aan 't sparen :D

Origineel geplaatst door Bartology
Ik heb dat zelf niet.

Jarre is blijkbaar erg into Fairlight, ik zie dat hij meerdere revisies (CMI I, II en III) heeft.
Gebruikt op bijna alle iets latere albums, van Zoolook / Magnetic Fields / Rendez-Vous / The Concerts in China tot aan zijn laatste goede (:)) albums Revolutions en Chronologie (een CMI III).
Het is nogal moeilijk een 'typisch Fairlight geluid' te laten horen, al denk ik dat de meeste 'zelfgemaakte' vocal samples van het album Zoolook uit de CMI (of een Emulator) komen.
Verder is Jarre een fervent preset-gebruiker, en hij heeft gezegd dat zijn all-time favoriete geluid de 'saxofoon' preset van de Fairlight is. In het bijgevoegde stukje de laatste maten van Magnetic Fields / Les Chants Magnetiques I.

Attachments

• fairlight_sax.mp3
    777,7 KB · Bekeken: 114
Hier staan trouwens een boel samples uit de Fairlight library: http://www.hollowsun.com/vintage/fairlight/
En ook nog de Fairlight brochure!

7635367_B_tn.jpg

De complete Fairlight IIx sample library is hier te koop: http://www.cafepress.com/zzizzle.7635367
30 Dollar, dat is nog te overzien... :D

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Arv
Trevor Horn inderdaad. Groot gebruiker van dat ding. Luister maar eens naar de CD "Slave to the rhythm" van Grace Jones. Staat er helemaal vol mee. Klinkt als een klok!
R

Yep, vind "Slave to the rhythm" nog steeds 1 van de beste producties ooit. Trevor Horn bakte samen met Steve Lipson veel goeds in de jaren 80. Propaganda, Franky Goes To hollywood, Simple Minds, Yes, Art of Noise etc....heb veel gelezen over hoe ze in die tijd (lees deels pro-midi tijdperk) de sounds, sequences en produkties maakten. De Fairlight speelde daarbij een hele grote rol. Als ik mij goed herinner koste die een vermogen....300.000 gulden en meer dacht ik. Je GSM is nu sneller ;)

Er zijn inderdaad twee fairlights:

CMI II, soort 8 x soundblaster en inderdaad gebruikt in de eerste sample platen. Helaas is deze net als alle andere apparatuur uit die tijd zeer zwaar en gebruikt veel stroom. Door de uniek lage sample rate en bijzondere manier van van afspelen van de samples zijn de geluiden zeer uniek. Deze gebruikt ook nog 8 inch floppies, die niet gemakkelijk te koop zijn. In feite is het een soort mini computer (t.o.v. een mainframe). Door het gewicht en de leeftijd is import uit Amerika of Australie niet gemakkelijk en dan maar afwachten of hij werkt. Het keyboard is zeer simpel, bekend is de lichtpen waarmee je de fairlight bedient.

CMI III, een 16 bits sampler, die vergelijkbaar is als de huidige sequencer / sampling programma's van nu.

Beide machines zijn volledige computers die gemaakt zijn om muziek te maken.

Het grote verschil met de synclavier is dat de synclavier gemaakt is om in de interne sampler, met fm synthesizer optie en daarnaast kunnen analoge en via midi andere synthesizer via de sequencer worden gestuurd. En dat de bediening van synclavier volledig vanaf het keyboard kon worden gedaan.

Alle drie systemen hebben gemeen dat je een halve geleerde moet zijn om de apparatuur te kunnen opstarten, en te kunnen onderhouden.

bij mijn weten

bij mijn weten

waren er twee Fairlights series III in Nederland , te weten bij de NOS (JOURNAALTUNE-pad!!!!!) en Atti Bauw, deed veel voor Wisseloord studio's.Er stond eens in de Music Maker (september 1987 als ik het zo uit het blote hoofd moet doen) een interview dat hij zijn CMI in een Opeltje van een paar honderd gulden vervoerde.
Mooie site is hier:
http://www.hollowsun.com/vintage/fairlight/index.html

O ja, Studio de Dijk(?!) verkocht een jaar of 8 geleden een oudje,,,:stupid

hierbij ook wat geleende screendumps

Attachments

• fairlight_cmi_iix_commands.zip
    704,3 KB · Bekeken: 121
Op de website van Peter Gabriel staat ook een klein stukje film over de fairlight. Hij gebruikte hem volgens mij alleen als sampler. Het is inderdaad een erg bijzonder instrument.

de link

www.petergabriel.com/remasters/

ga vervolgens naar PG4(groene vakje)

en kies dan voor video interview

Toch nog even noemen; was nog niet gebeurt volgens mij.

Het eerste album op het duitse label Erdenklang was „Erdenklang - Computerakustische Klangsinfonie" van Hubert Bognermayr en Harald Zuschrader uit 1982.

Op de hoes staat prominent in beeld de Fairlight. Het hele album was 100% Fairlight en alles in zijn sequencer geprogrameerd. Met zijn rare geluiden en rete-strakke spel was het lang één van mijn favorieten albums al klinkt hij hij nu wat plat en 'computerig'.

Ik zal kijken of ik wat hele korte fragmentjes kan plaatsen.

@thijs_ganger: Bedankt voor het melden. Ik heb even gegoogeld. De muziek is als CD te bestellen via de Erdenklang website:
Erdenklang

Ik had nog nooit gehoord van deze mensen , dus bedankt voor het melden!

Een grappige quote

Een grappige quote

Uit het Emulator II retro review op Sound-on-Sound:

The Fairlight, inspiration from afar to a generation of electronic musicians, was, once you got one in front of you, a load of old tosh, the electronic equivalent of a kazoo, with all the musicality of a vacuum cleaner. Whatever sound you put in, you got the same nasal honk out, and trying to use it like a normal keyboard was the most frustrating thing I ever did. I thought so the first time I heard/played one and nothing has happened since to change my mind (I am of course referring to the pre-Series III machines; the engineers at Fairlight would have been fools and charlatans indeed if they couldn't have made the Series III sound decent and play well after all the progress that had been made by other companies by the time that machine came out...). I am referring to the pile of junk marketed between 1979 and 1985. And when I say "the first time I heard one", I mean really heard one, on its own, not buried in a production with all the craft of experienced engineers and producers disguising its nasal honk. I still vividly remember Ken McAlpine, a former colleague of SOS Publisher Ian Gilby and myself at Electronics & Music Maker, sneaking me into the demo room at Syco in 1983 to hear a Fairlight naked for the first time. I was horrified. Everything sounded like it was coming through a fuzzbox, and a very cheap and nasty fuzzbox at that! I came away from that evening with a profound sense of loss that the supposed greatest electronic musical instrument was such a turkey (though it increased my admiration for all the musicians and engineers who managed to make it sound so good on their records).

http://www.soundonsound.com/sos/aug00/articles/emuretro.htm?session=d61717e7ce9a7d0ef64be9ddc2db3b18

Origineel geplaatst door Hanz
En ook nog de Fairlight brochure!

Komt bij mij vandaan. Ik had ook nog wat newsletters gescand maar die heeft Steve (van Hollow Sun) niet geplaatst. Ik zal eens kijken of ik die scans bewaard heb of niet. Is vast hier nog wel iemand in geinteresseerd. Heb sowieso deze CMI III spec sheet nog staan: http://www.dompselaar.org/Fairlight/cmi_iii.pdf

Er staat in ieder geval een CMI II bij Ed Starink

Ed heeft zijn studio niet meer in Nederland, maar in Frankrijk.

Tsss

Tsss

ik zou mijn Minimoog er wel voor ruilen maar $6000?
Dan moet je inderdaad geld hebben voor dit soort dingen en puur voor de lol, niet voor de functionaliteit, dat is dan toch echt achterhaald.
Hoewel dat lekkere randje natuurlijk nergens anders aan het geluid door wordt geproduceerd (Op het randje Edgar, op het randje, dat vindt de Synth heel fijn).
O ja, The Art of Noise een keer zien scheuren op het podium met HELLUP....4 series III.
Die Anne Dudley stond er met twee boven op elkaar :stupid :stupid :stupid

Back