[Yamaha] DX7 éérste indruk

gebruik mijn FB01 nie meer zo vaak nu met FM7...maar als ik een fm hardaware synth zou kopen zou het de DX200 zijn JUIST vanwege de ingebouwde filters en effecten....

heb vroeger veel met dx7's gewerkt. in de jaren 80. en jawel er werd eigenlijk nooit aan de geluiden gezeten.net als met de D50 was de DX7 een revolutie qua geluid. Want geloof het of niet we waren een beetje uitgekeken op analoge synthesizers. We wilden allemaal de fairlight voices nadoen. Dus ik zou zeggen. houd alsjeblieft de orginele presets erin vooral die dx7bas is historisch (denk aan Howard Jones en 'what is love')

ik gebruik de LatelyBass preset ook nog erg veel..geniaal

marcE,
de stand waar jij mee werkt, is dat toevallig de quiklok? (z-726l). Ben nl. van plan zo een te kopen, maar zou graag horen dat ie uitbreidbaar is voor een derde synth en of is een beetje makkelijk demontabel is, wil nl. live mee gaan! Als je het antwoord hebt, graag!
alvast bedankt!

Dave

Weet iemand toevallig een site waar ik de standaard DX-7 factory presets weg kan trekken? Ik kan ze via google iig niet vinden... of door de bomen het bos niet meer vinden.

effe on-topic...

mijn eerste indruk van de dx7:

"SJEES WAT IS DAT DING ZWAAAAAR!!!"

plagiaat - Ja dat is een Quick lok.
Of daar nog een derde synth bijkan weet ik niet , maar om dat ding live te gebruiken is hij wel handig ( en stevig).Je zet hem in een handomdraai in elkaar en vijst en in de zelfde tijd terug uit elkaar.Uit elkaar neemt hij maar weinig plaats in.
Er zijn wel nog andere merken met hun specifieke systeemen , sommige handiger en andere minder stevig.Het loont wel de moeite om even bij de plaatselijke muziekzaak binnen te wippen en de systeemen met elkaar te vergelijken.Dat kan direct wel enkele eurotjes verschik maken.Mijn systeem kost in Belgie ongeveer 200 euro , maar heb hem gratis bij een EX5 gekregen toen ik die kocht.

Groetjes,
marcE

thanx, heb het ding gisteren opgehaald! Werkt echt prima! Inderdaad behoorlijk stevig! De derde synth komt ook wel goed, heb ik het idee! Heb er trouwens €100 voor betaald, half jaar oud, geen slechte prijs dus?
Bedankt in ieder geval!
groeten
dave

Nog een keer terug on-topic, maar dan 2 pagina's terug..

Wie zei dat? over die preset geluiden....
"Ik heb laatst eens gelezen dat de meeste artiesten er mee te vreden waren en de boel nooit hebben geedit. Dat zou betekenen dat je heel wat bekende jaren 80 geluiden zou moeten horen."

Die geluiden zijn niet echt te gek (waarschijnlijk wel te gek voor dat apparaat), maar die mensen zijn te lui om het ding te programmeren. Leuke geluidseffecten kun je er inderdaad mee maken, maar dat duurt wel heeeeeeeeel lang...... Zo lang dat het geluid al niet meer leuk is als 't ie af is. Hoe dan ook, veel plezier ermee!

Origineel geplaatst door falafelbiels
die mensen zijn te lui om het ding te programmeren. niet meer leuk is als 't ie af is. Hoe dan ook, veel plezier ermee!

En is dat nou niet een van de belangrijkste en leukste bezigheden met een synth ? (behalve muzieken natuurlijk).

Toegegeven, niet elke synth is even eenvoudig te bedienen of te begrijpen. Maar als je geduld opbrengt dan haal je altijd meer uit je synth dan wat er standaard in zit.

Voila Hover,
Dat is de nagel op de kop slaan.Voor de meeste mensen die ik ken (dat geldt niet voor iedereen), gebruiken hun synth alleen voor te spelen.Dus alleen de preset klanken en akkoorden spelen.Naargezien ik geen noot muziek ken ( ook geen akkoorden) , moet ik me wel bezig houden met klanken te maken.De meeste synth's die ik onder mijn handen heb gehad , klonken die presets goed maar nooit echt overtuigend en werd de synth (intern)ook nooit voor zijn 100 % benut.Programmeurs van de synthfabriekanten kosten dus ook handen vol geld , en die laten dan ook maar de bassis en de favoriete klankjes horen.Als je alle mogelijke parameters van je synth zou veranderen of zou uitrekenen , heb je zo al miljoenen verschillende mogelijkheden en variatie's van klanken of geluiden en effecten.Dus jongens , leer te werken met je synth , of die synthese nou moeilijk is of niet , er gaat echt een nieuwe wereld voor je open.

Met vriendelijke groeten,
marcE

Om eerlijk te zijn heb ik zelf m’n DX-7 de deur uit gedaan omdat ik ‘m zo hardnekkig te programmeren vond. (En omdat ik het geld nodig had natuurlijk) Later ging ik het geluid missen en heb ik een DX-21 aangeschaft. Maar ook die is op een gegeven moment de deur uitgegaan. De synthese is niet moeilijk te begrijpen, maar met die DX-interface moeilijk in de praktijk te brengen. Volgens mij slaat het nergens op om draaiknoppen eenvoudig te vervangen door drukknopen. Tenminste, voor elke parameter een drukknop in combinatie met één dataschuif? Nee, dat slaat nergens op. Ik was meer tijd kwijt aan het zoeken naar de juiste parameter dan met leuk geluiden maken. Tja, geduld siert de mens. Ik denk dat als je een aardig riedeltje piano kan spelen je heel veel aan een DX-7 kan hebben, maar dat gaat dus ook voor mij niet op (en schijnbaar voor wel meer mensen hier….). Ik heb voor die DX-21 geprobeerd een programmer (mixermap) te maken in Cubase (op de Atari) maar ik kreeg maar geen contact met het apparaat, oftewel, er gebeurde niks. Iemand een idee hoe dat komt? Misschien dat er ooit nog wel iets in huis komt, maar dan liever een DX-100. Die is nog te sjouwen van Appelscha naar Rotterdam.

uhh, Dat was Madonna hoor. De bekende bassline van het meest bekende nummer van the Eurythmics is een Juno-60 geloof ik.

Origineel geplaatst door Camiel Toe
Had zelfs dat exacte synth geluid uit 'Who's that girl' van the Eurythmics gemaakt. Shit, waarom heb ik die toch weggedaan?

Nope:

girl1.jpg

Het was ook niet de bassline, maar meer een belachtig geluidje. Ik weet wel zeker dat die niet gecreëerd was met een DX-100 vanwege het doodeenvoudige feit dat deze synth nog niet bestond toen dat nummer geschreven werd, maar op één of andere manier had ik hem wel via FM-synthese gemaakt.

De bass die jij bedoelt zal wel van 'sweet dreams' zijn.

En is volgens mij een Wasp....

Maar ontopic. Hebben de mensen die de DX-en de deur uit hebben gedaan al gekeken naar de DX-200? FM+knoppen+filters.

Back