[Yamaha] DX7 éérste indruk

Zeker naar gekeken, en ook gehad willen hebben, maar nog geen centjes voor gehad. Ik houd wel van gebruikte spullen. Ik denk dat ik vanwege het geld toch liever een DX-100 heb. Als iemand die van hem voor pak 'm beet 100 euro's de deur uitdoet houd ik me warm aanbevolen. Je ziet wel dat alles in mijn leven om (weinig) geld draait.

dx-100 vs dx-7

even een vraagje omtrend die dx-100
Ik heb ergens gelezen dat die dx-100 een low-end versie is van de dx-7
misschien is de term low-end een term die niet juist is vermeld in mijn hersenwoordenboek,
maar als ik een klank maak met 4 operatoren in de dx-7
en identiek dezelfde klank met de dx-100,
gaat die uit de dx-7 dan beter klinken (convertoren ofzo?) :confused:
of is het grootste verschil (van klank) enkel en alleen dat aantal operatoren, en niet de klank(kwaliteit)

kzou namelijk graag live op een dx-synth willen spelen, maar de dx-7 is zo zwaar :(

Ik gebruik zelf naar tevredenheid de plg150DX, de DX7 in pluginbord formaat.
Ik moest er in het begn wel mee leren omgaan. Veel geluiden klinken nogal droog en soms goedkoop, maar idd, stuur het geluid door een ander apparaat of gooi er effecten overheen en je hebt prima geluiden.....vind ik dan. Vooral de Virus C bewijst in deze goede diensten.

Al eerder en vaker genoemd op dit forum is de DX-manager edit software.
Te vinden op: http://www.fm-alive.com/

Er worden heel veel patches meegeleverd die je weer naar believen kunt editen.
Dat vind ik persoonlijk wel erg handig. Vanaf scratch ben ik met de dx niet ver gekomen.

groet

Tom

heb zelf een dx7 mk2 en een dx200, en ben totaal verliefd op fm synthese!!
qua programmering is het vrij lastig en raar (Zeker de dx7), maar als je vanuit bestaande patches werkt, ik begin
dan meestal met de frequentie (of ratio) van de 6 operators aan te passen, vanuit daar kan je al erg ingrijpende veranderingen maken.
de dx7 heeft idd een heel goed klavier, (de enige die in heb) die velocity en aftertouch kunnen ook fijne dingen doen met de fm parameters!!
op een of andere manier vind ik de dx7mkII warmer klinken dan de dx200.. (?)

de dx200 filters en fx zijn wel een goede aanvulling op de zoiezo al toffe en diepe fm klanken, maar
ik vind wel dat de waardes van de cutoff en resonance wat verder hadden kunnen mogen gaan.

http://www.thedx7.co.uk/index.html --> hier staan alle roms en factory patches (sysex) en andere interessante info

binnenkort heb ik thuis internet , dan zal ik eens wat dx200/dx7 patches uploaden

meteen een vraagje over DX7,
die downloadbare sysex banken, zijn die onderling bruikbaar voor dx7 , dx7D, dx7II ?

Ondertussen heb ik DX7 al een jaartje en ik vond de meeste factory klanken :kont:
Maar na enkele 1000den klanken te hebben gedownsleurd en ondertussen al een paar 100 te hebben
beluisterd vind ik toch af en toe een soundje die ik wel verdragen kan...
Voorlopig heb ik er nog maar 18 ofzo gesaved op mijn ramkaart dus ik ben nog wel effe bezig...

Maw Ik vind de DX zeker de moeite waar al was het maar voor het overaanbod aan klanken op internet.

Hay

je hebt een lage prijs betaald ,vindt ik

wat heb je daar nou nieuw voor 350,--

nee geef mij ook maar die iets oudere dingen, die hebben allemaal een eigen karakter

het is een legendarisch instrument

het hoeft niet duur te zijn om, een leuke synth te kopen
\
8D

dat laatste

dat laatste

vind ik nou ook!:D
Ik heb een TX816 gekocht...dat zijn 8 dx-7's in een 19 inchrack, dusseh...128 stemmig :halleluja
Nou was ik altijd al wild van die mooie e-pianoklanken van FM-synths maar ik heb nu een paar brasspatches daar had ik nooit op gerekend! Ik zal geen nieuwe flamewar ontketenen maar heb nu wel al door dat je met FM erg vet uit de hoek kunt komen en misschien wel gewoon een Jupiter/Andromeda/etc-klank kan maken....
Zou het dan toch?????

Attachments

• tx816.jpg
    tx816.jpg
    40,1 KB · Bekeken: 85
ondertussen zit ik nog een beetje met de honger naar het antwoord of DX-100 nu "anders" klinkt dan DX-7

LAB_ heeft ons weten te vertellen dat hij de dx-200 minder vol klinken vond dan de dx-7

dus, euh?

Origineel geplaatst door turtel
Hay

je hebt een lage prijs betaald ,vindt ik

wat heb je daar nou nieuw voor 350,--

nee geef mij ook maar die iets oudere dingen, die hebben allemaal een eigen karakter

het is een legendarisch instrument

het hoeft niet duur te zijn om, een leuke synth te kopen
\
8D

jeeemig, deze thread is wel al erug oud; de originele post was al uit 2002....

Origineel geplaatst door LAB_
op een of andere manier vind ik de dx7mkII warmer klinken dan de dx200.. (?)

de dx200 filters en fx zijn wel een goede aanvulling op de zoiezo al toffe en diepe fm klanken

Zelf gebruik ik de FS1R FM-synth. Mooi zijn natuurlijk de twee extra operatoren, de formant synthese, de filters en de (van een niet al te hoge kwaliteit) effectsectie t.o.v. de DX7. Maar de DX7 klinkt (zeker met een mooie chorus en galm) beduidend warmer. En misschien heeft dat ook wel te maken met de 'niet zulke cleane' outputs en/of converters van de DX7.

Re: Re: Dx7 ��rste indruk

Re: Re: Dx7 ��rste indruk

Origineel geplaatst door leo
een leuk verhaal en een leuke foto, maar ik moet even vragen wat je gerookt had toen je het bovenstaande dacht.....

Dat vroeg ik me nou juist af toen hij zei dat ie er 300 euro voor betaald heeft*D

TX816

TX816

WOW da's een brute bak!!!
die zijn zeker schaars? ik wil er ook wel 1
hoeveel heb je daarvoor gedokt VL7?

(beetje off-topic)
Mijn eerste indruk was, dat de DX-7 constant midi-data uitstuurt!
Zodoende dat dus de midi IN van de sequencer constant flikkert.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

it's called

it's called

ACTIVE SENSING :r
Niet zenuwachtig worden, dat ding is gewoon onzeker en roept steeds:"Je bent er toch nog wel?":luv:
Meer niet.
Bekend verschijnsel bij de oudere midi's.
Geen fout maar overbezorgdheid:dubbel:

Thanks! :)

(hmm, helaas dus niet uit te zetten zo te lezen... :()
Of ben ik nu de enige met dit verschijnsel?
De DX-7 is ook mijn masterkeyboard.

neee....

neee....

ik heb meerdere oudere synths gehad die dat deden.
Plak er dan een PoyParkSlagharen-sticker op:duivels:

Origineel geplaatst door Aaron
De DX-7 is ook mijn masterkeyboard.

Heb je een mk1? Deze stuurt namelijk te weinig velocity uit om echt als masterkeyboard voor modules ed te dienen, lijkt mij.

Laatst gewijzigd:
Ik ben blij met m`n TX7.

Helaas... het is het meest handige om te editten via de PC/Mac. Idd zijn er een hoop patches te vinden en met "DX-Manager 1.1" :halleluja goed te tweaken.

De TX7 is de tabletop versie van de DX7 en dus meer mobiel zijn tussen de 50 en 100 geuro wel te krijgen...

Nu nog van scratch af aan (snel) patches leren bouwen....

grtz!

Back