Tilbare 88 keys stagepiano?

Larry

Ingeburgerd
Hallo,

ik ben hier nieuw en heb met interesse een paar discussies gelezen, met name over de selectie van 88-keys synthezisers.

Ik speel in een band met een oerdegelijke RD500 en een XP30. De RD500 heeft een lekkere aanslag, redelijke piano en strings maar geen speelbare rhodes geluiden. Ik gebruik hem dan ook meestal om de XP aan te sturen.

Ik wil echter af van al het gesjouw, vandaar dat ik nu opzoek ga naar een ander 88 keys apparaat, waarin ik alles in een heb. Gaat dan qua geluiden met name om piano, fender rhodes, hammond en string/pad, een enkel solo syntje is lekker maar niet noodzakelijk. Voor wat betreft de pianosound gaat het om accoorden in de begeleidende sfeer, dus daar stel ik geen hoge (klassieke) eisen aan. Al het overige als sequencers, arpeggio etc zijn wat mij betreft overbodig. En het belangrijkste: moet tilbaar zijn (rd500 is 26 kg excl flitecasing), maar wel gewogen toetsen. In ieder geval veel zwaarder dan bv van de xp30.

Ik heb een budget rond de 1200 oid.. Wacht met spanning af of jullie ideeen of bruikbare ervaringen hebben!

Larry

Welkom hier! :koffie:

Ik denk dat een Yamaha S80 of een tweedehands Yamaha S90 wel aardig in je straatje past. Ik heb zelf de kleine broer van de S80, de S30 en ben wel te spreken over de rhodes en string geluiden. De piano's zijn wel wat minder.

Maar één tip -en die heb je vast al gevonden ;) - de Roland A-90ex!

Geluiden zoals je beschrijft, prima bruikbaar.
Sjouwbaar (maar niet tijdens de Nijmeegse vierdaagse :D).
Vooral jouw ding als je van wat zware aanslag houdt.

Even goed zoeken, misschien een beetje geduld hebben, voor 1000 euro moet 't wel kunnen.

Je kan ook eens naar de kleine broer van de RD500 kijken: RD170 :okdan:

Je kan ook de zoekfunctie gebruiken (zoeken op 'stagepiano') en je zal waarschijnlijk al je vragen beantwoordt krijgen ;)

In ieder geval welkom geheten

:doei:

Ik zou ook zeggen: Roland RD170 of Yamaha P80 of P90. Beiden de lichtste varianten qua stage piano's in hun serie. Ik vond het orgel van de P80 - die ik heb gehad - helemaal niet slecht voor een stage piano, maar het blijft een eendimensionaal geluid (alleen een soort van leslie aan/uit te zetten, geen drawbars/V/C/perc-instellingen uiteraard).

Heb je hogere eisen wat betreft de Rhodes en/of de Hammond en/of de strings, dan zou ik inderdaad kijken naar een Yamaha S80. Ook ik heb de S30 en ik vind het een prima all round synth. Ik denk ook wel dat de piano's voldoende zullen zijn voor jouw begeleidend gebruik.Tweedehands S90 is wrsch nog wel duurder dan 1200 Eur, maar wie weet. Ben je bereid strings/pads op te offeren, dan is een tweedehands Clavia Nord Electro wellicht een idee (zeer goede Rhodes en Hammond plus geen briljante, maar met reverb en eq wel acceptabel te maken piano), hoewel die een waterfall-achtig keyboard heeft en dus veel minder zwaar speelt (maar wel wat zwaarder dan je XP30). Hangt er maar vanaf wat je het belangrijkst vindt.

En er is zeker een hoop meer te vinden op het forum qua stage piano's. Zie ook www.harmony-central.com (bij "synths" is er een zeer uitgebreide sectie gebruikersreviews), het forum van Harmony Central en het forum van Keyboard Magazine (even Googelen, dan kom je er wel).

Succes.

De A90ex weegt 27.3 kilo, is dus niet lichter dan de rd500. Wel heeft deze veel betere geluiden dan de RD en ik vind het zelf altijd de moeite waard om hem elke keer met optredens mee te slepen: Oerdegelijk, lekkere Rhodes, ok piano's en basis-synth lead/pad geluiden. De orgels vind ik niet om over naar huis te schrijven, vandaar dat ik ook altijd aan het sjouwen ben met een Yamaha Motif of Tg500 (denk wel aan pijn in de vingers van het spelen/scheuren met orgelsounds op 88 zware keys). Heb hem (A90ex) ook lang in combinatie gespeeld met een XP30. A90ex icm XP30 + keys of the 60/70 expansionboard is volgens mij een zeer degelijke combi...

Maar terug naar je eigenlijke vraag en kwam neer op het volgende: 88 keys, zo licht mogelijk, piano / rhodes / hammond / synth geluiden / 1200 euro.

Volgens mij is dit dan een mogelijke oplossing:
Roland RS-9 - 88key rompler 10,8 kg (!) +/- 800 euro
Roland JV-1010 - module +/- 200 euro
Roland sr-jv80-08 - Keys 60's/70's +/-110 euro

dan gebruik je dus de Session piano uit de jv1010, de enorme lading rhodes-en en hammonds uit 't expansionboard en de rest bijvoorbeeld uit de rs-9, bij elkaar ben je dan ook nog eens 128 stemmig polyfoon dus is er ook nog eens wat te sequencen.

Overigens zijn de S90 en Electro ook echt super-band-bakken, maar die zijn een stuk duurder. Rd170 klinkt een beetje als de A90, goed dus, valt binnen de 1200 euro, maar is naar mijn mening een minder goede/uitgebreide/flexible en zwaardere (18 kg) setup dan die ik hierboven schets; het ontbreken van een pitchbend / modulation stick maakt em voor synthpartyen zowieso ongeschikt.

succes met je zoektocht,
Arjen

Is die A90ex zo zwaar? Nou weet ik weer waarom ik 'm liever thuis laat staan... :D

Lekker veel goeie reacties, bedankt:

tsja, ik ben geen s90 fan: ik heb er op 1 gespeeld, van een vriend - die heeft hem weer verkocht ondanks een heerlijke toetsaanslag: met name de (standaard) orgelgeluiden hadden een soort onregelmatige distortion als je meer dan 10 toetsen aansloeg; en het overgaan naar een nieuw geluid ging niet zo als ik van de xp gewend ben: het geluid houdt heel abrupt op, terwijl ik gewend was bv een string nog even te laten liggen met de sustain aan terwijl je naar het nieuwe geluid gaat.

kleine broer van de RD500 kijken: RD170: wel interessant: ik heb m volgens mij wel eens bij feedback bekeken, om de een of andere reden sprak hij me niet aan. Als ik hem nu bekijk op een afbeelding ziet ie er wel goed uit. Heeft iemand ervaring met de rd170, qua rhodes geluid? en weet iemand wat "Touch-Sensitivity hammered action" is?

De P90 heb ik bekeken, en voldeet niet: kreeg ik heel erg een kerkorgel gevoel bij. S80 is wellicht wel optie, wel zwaar, maar (2ehands) betaalbaar en bewezen goed volgens mij (iemand ervaring over de bij s90 genoemde vooroordelen?). Clavia Nord Electro: eerlijk gezegd niet eerder van gehoord, heeft die een aanslag als van een rs9? Die RS9 is namelijk heerlijk licht maar te plastic voor me. Ga ik te onregelmatig van spelen..

Volgens mij is dit dan een mogelijke oplossing:
Roland RS-9 - 88key rompler 10,8 kg (!) +/- 800 euro
Roland JV-1010 - module +/- 200 euro
Roland sr-jv80-08 - Keys 60's/70's +/-110 euro

interessant, want ik heb zo'n 60/70's kaartje in de xp30! dus een module is zo gek nog niet.

Mijn huiswerk: gebruikt zoeken jv module1010 (kaartje gaat denk ik in alle jv modules? Ik ga er even van uit dat de jv de module vorm van de xp serie is), s80, en vooral de rd170 ben ik in geinteresseerd..(20 kg ipv 26, scheelt toch meer dan 20%)

Thanks voor jullie snelle reacties!!

Mmmmm.

Even een bijstelling dank zij een recent bezopek aan feedback:

RD170 is niks, veel te plastic. Tijdens het spelen bleef er al een vastzittem. De RD700 toch nog eens wat uitvoeriger bekeken en daar begin ik stiekem een beetje verliefd op te worden. Verder was de Gem promega 2 wel een verrassing, speelde lekker, interessante bediening. Was niet stuk van de rhodes geluiden.

De yamaha range: de p90 valt me wel mee, maar ik denk dat ie toch te beperkt zou worden.

Kortom: RD700 gebruikt zoeken? ik vrees namelijk dat tilbaarheid niet te verenigen is met echte 88 keys..

groet

Origineel geplaatst door Larry
Ik vrees namelijk dat tilbaarheid niet te verenigen is met echte 88 keys..
groet

Klopt, een goed klavier weegt gewoon veel en dan zit je inderdaad vast aan een RD-700, Fantom X8, Motif ES8, S90 etc....of te wel dik 20 kg en sommigen 30 kg. De RD-170 is een stuk lichter maar qua klavier en mogelijkheden praat je gewoon over een low-end prijsklasse. De P90 speelt goed (veel beter dan de RD-170) maar is qua mogelijkheden beperkt tov de RD-700.

Mijn conclusie was dat tilbaar en 88-keys hammer action met synth sounds gewoon niet bestaat, tenzij je Rambo heet ;)

Tilbare 88 keys stagepiano?

Ik ben zelf een Roland fan maar laat je niet alttijd leiden door wat een ander zegt.

RD 170 heeft een prima vleuge,l Rhodes en nog eens een goed orgel ook ( en nog veel meer). Uiteraard is de Rd 7000 veel uitgebrieder zeker als je daar en kaartje in koopt bv Ultimate Keys.

Ik ken je persoonlijke smaak niet maar laatst heb ik iemand verschrikkelijk blij gemaakt met het advies om eens te gaan kijken naar een (ja sorry) casio PX 100

Is een gewogen ding met behoorlijk goede geluiden en heeft zelfs speakers. Dat ding weegt 12,5 kg..

Als het je smaak is ben je (nieuw) klaar voor ca. € 475,-

Groet,

Als gewicht belangrijk is moet je denk ik het gewogen bord laten vallen, qua sounds heb je bijv. met een RS-9 en een Kurzweil of Gem module i.i.g. perfect geluid (Goede Piano, rhodes, wurlitzer en strings, redelijke orgeltjes, slechte synthsounds, geld voor beide modules, Gem heeft overigens wel een perfecte D6 erin zitten), Kurzweil heeft wel een lichte stagepiano, de SP76, speelt iets lichter als een gewogen bord maar wel een echte piano touché, deze weegt de helft van de meeste gewogen 88 toetsenborden, die XP-30 heb ik ook gehad, ik vond het apparaat bij live-gebuik slecht door de mix snijden, was echter wel tevreden over het 60's/70's esxpansion boards, de Rhodes is goed en de Mellotrons zijn hemels, alleen daarvoor schaf ik toch nog eens eentje aan (modulevorm dan wel)
suck6 met je zoektocht

Ooit al eens gehoord van de Kawai MP9500 ? 88 houten gewogen toetsen, super-klank zowel qua grand-piano als e-piano's. Maar ook fijne strings/pads en orgels. Na de aanschaf van dit ding heb ik jaren geleden m'n zoektocht al gestaakt. Weegt helaas wel zo'n 30 kg. Misschien kun je de voorloper, de MP9000 voor een leuke prijs vinden. Heeft dezelfde piano-klank, vrijwel hetzelfde toetsenbord maar minder additionele klanken (16 ipv 64). Enige minpunt kan zijn het ontbreken van aftertouch hetgeen volgens Kawai niet mogelijk was te implementeren in dit ding.
Ook goed te gebruiken als master-keyboard.

Ik gebruik de Roland FP5 en ben zeer tevreden. Hij is 25 kilo en heeft een zeer goed keyboard. Piano is prima en heel belangrijk pluspunt vind ik dat indien je met een bandje optreed over een PA de sounds overeind blijven en goed doordrukken. Dat kan met andere nog wel eens tegenvallen.

Enigste minpuntje: Goede e-piano maar echte rhodes sounds vallen tegen.

ik vind de P90 nog steeds erg mooi

ok tis geen Kawai of Gem

maar hij klinkt echt goed.

ik heb hem ook en de mp3's zijn wel leuk maar hij is in real life nog veel mooier

grand piano 1 is echt helder en de variation is wat warmer (echt mijn favorite sound)

gr JD
:)

helluh, als je dan de mogelijkheden bekijkt van een JV1010 module, waarom dan specifiek opzoek naar een stagepiano? Gebruik de search even van dit forum en zoek op 88keys masterkeyboard. Het worden dan inderdaad wel weer 2 losse apparaten ... maar ... wel lekker draagbaar. Even wat snelle links:

een 88-key MIDI controller
betaalbare 88 key synth.
Waar blijft de Master-Stage-Piano-Controller nou...?

Ons aller Sjaak schijnt ook gaaf overzicht te hebben gemaakt in Excel. Veel succes met uitzoeken. Tis altijd weer hele klus. :frons: ;)

Back