Arp de thread

Heb het ondertussen nog eens nagekeken.
En in de schematics staat toch echt 2N5468. (Q2)
Dit is een stukje uit het LFO schema ven de Odyssey. (model 2800 board B-1)

Bekijk bijlage 37344

Kan deze vervangen worden door een 2N5485 denk je?

groeten,
Maarten

nee.
2n5468 is een npn transistor in een riante metalen TO66 behuizing en het schema geeft duidelijk een jfet p-channel aan geen n-channel.
Je zoekt een 2n5461, wordt ook nog gemaakt.

Succes,
Eric.

eigenlijk hoort het hier niet, maar heft iemand toevallig nog 1, 2 of 3 van die zwarte plastic dopjes die in de stelschroefgaatjes van de arp 2600 gaan? ik mis er 3. is geen ramp, maar toch. als iemand een alternatief weet

we gaan niet mopperen hè?
al lang, die dopjes wil ik erbij zodat ik m kan verkopen. kompleet. ;)

Mopperen, ik mopper niet :) ?

Als ie onder de 1500 blijft dan heb ik wel interesse ;)

Dik betaald toch ?

Van mijn Odyssey trackt osc. 1 niet meer helemaal goed; als ik zeg maar 2 octaven hoger of lager speel dan moet ik dat met de finetuning bijstellen. Ik wil daar toch eens naar kijken - als ik dat zelf kan doen uiteraard.

Weet iemand of dat te doen is zonder de synth te openen? Er zit een gaatje in de osc. 1 sectie om - vermoedelijk - met een schroevendraaier iets af te stellen. Is dit de tracking? (bij osc. zitten overigens 2 van dat soort instelgaatjes).

Ik hoop dat iemand weet hoe dit zit :halleluja

Ik wilde vanavond hier even naar kijken, had het dopje van de trimpot er al afgehaald, maar het was ineens niet meer nodig :confused: Waarschijnlijk zat er wat vuil of zo in de schuif van osc. 1, want die heb ik een keer of drie heen en weer gehaald en nu trackt hij weer helemaal goed.

Dat is dus een meevaller; kan ik hem binnenkort weer gebruiken tenminste. Ben er nu ook even mee aan het spelen voor ik naar bed ga. Was het alweer bijna vergeten, maar wat kan je hier toch een brute sounds uit halen!!! :W

je moet helemaal niks natuurlijk. ;) over het algemeen genomen vind ik dat de verschillen tussen diverse revisies van apparaten erg opgeblazen worden. de sonic6 bv met zijn musonics of moog filter: ze klinken allebei lekker op een bepaalde manier en verschillen eigenlijk nauwelijks val elkaar. niet meer dan de ene sonic6 met een moog filter t.o.v. de andere sonic6 met moog filter. ms20, tr808, allerlei klankverschillen tussen onderlinge apparaten die vaak niks met de revisie te maken hebben. prophet5 rev 2 t.o.v. 3 is dan wel weer een stevig verschil.
arp zal daar wat tussen in zitten. zet je ze naast elkaar dan hoor je verschillen, waarvan nog neit eens zeker is of dat een standaardverschil tussen de modellen is, vanwege het filter. maar make 1, 2 of 3 klinken volgens mij allemaal lekker.

en welk model moet ik dan kopen? de mark 1, 2 of 3?

hoe later het model, des te stabieler de VCO's (wat ik van Helige Eric begreep)
de AXXE heeft de meest stabiele VCO's van alle ARP's

volgens mij zit het grote verschil in de Oddy's met name in het filter:
- ARP filter
- 2 pole filter (SEM based)
- Moog filter

voor verdere of meer betrouwbare info zou je Heilige Eric moeten spammen! :)

Dat Axxe verhaal zegt me even niets. De vca is wel wat beter dan die in de Odyssey en kan nog veel beter gemaakt worden.
De vca in de Ody kan op zich niet veel aan verbeterd worden, maar daar wordt aan gewerkt.

Ody vco boards:
De eerste versie is ronduit waardeloos met reparaties. Hij is dubbelzijdig en de baantjes vliegen je om de oren als je niet uitkijkt. Dat is voor onderdelen geen probleem, maar nogal vervelend met de sliders en instelpotjes.
Verder is het schema en de layout minder stabiel als het latere en de kans op perfecte stemming is aanzienlijk kleiner.
Kortom de latere is veel eenvoudiger af te stellen, te repareren en te modificeren.
Eerste versie van het A board is waarschijnlijk tegelijk met het eerste B board ontworpen, net zo "matig".
Eerste C board werkt prima.

Bij zowat alle Arp modellen zijn de eerste versies meestal niet de meest betrouwbare exemplaren. Maar dat zegt natuurlijk niets over de klank, als alles werkt.

Kortom: technisch is de laatste het beste en voor de rest moet je gewoon op je smaak afgaan. Er zijn geen twee Odyssey's gelijk.

En alles valt aan te passen natuurlijk ...

Eigenlijk is het verhaal nog niet compleet.

In de latere synths werd nogal eens ergens op bespaard.
Bijvoorbeeld in de whiteface zijn alle kabels afgeschermd.
In de oranje alleen de extern-filter-in kabel...

Met alle gevolgen van dien. maar gelukkig weer eenvoudig te verhelpen.

Gisteren kreeg ik het snoertje voor mijn "Synthi A - 1611"-combinatie per post binnen. Werkt het? En hoe!
Eigenlijk kan deze combi niet (1611 stoot +14V uit op de clock/ gates) maar Steve heeft het snoer geschikt gemaakt zodat het wel kan.
Niet te geloven wat een geinig setje zo. Duofoon sequencen en met alle voordelen van de 1611 zoals: Random (sample & hold), FM, Pulse width enzo.
Ik heb al uren zitten pielen en nu alleen nog die 2600 aansluiten ; )

Attachments

• EMS1611.jpg
    EMS1611.jpg
    149,9 KB · Bekeken: 140
Heb het ondertussen nog eens nagekeken.
En in de schematics staat toch echt 2N5468. (Q2)
Dit is een stukje uit het LFO schema ven de Odyssey. (model 2800 board B-1)

Kan deze vervangen worden door een 2N5485 denk je?

groeten,
Maarten

Heee gemist.

Dat is een 2n5461 en kan niet door een 5485 vervangen worden.

En een voor-voor - aankondiging.

Er komt een interessante conversie aan voor het 4075 filter.
Naast de bekende upgrade, wordt het filter omgebouwd naar een 4109, het Centaur filter. Volgens de Arp techneut die dit vroeger had uitgevogeld samen met een andere Arp techneut, kwam dit idee toen ze naar het 2500 multimode filter keken en naar die andere twee.
Resultaat:
2 pole lp
2 pole bp
2 pole hp
2 pole notch
en natuurlijk de originele 4 pole lp
En als extraatje is de resonantie inmiddels ook cv gestuurd. Wordt zeker niet goedkoop. Er komen onder andere een stuk of 10 opamps bij..
Zodra ik de eerste aan de gang heb (bijvoorbaat verkocht en geplaatst) laat ik wat weten.

Snel weer verder, ik ben heeel erg benieuwd.

Arp MSL modules

Met welke Arp synth/model zijn het VCO en filter te vergelijken?

Zijn er tussen deze filters ook verschillen zoals bijv. met de Ody MKI-MKII-MKII

Eric weet jij het, of in ieder geval meer erover?

Gisteren kreeg ik het snoertje voor mijn "Synthi A - 1611"-combinatie per post binnen. Werkt het? En hoe!
Eigenlijk kan deze combi niet (1611 stoot +14V uit op de clock/ gates) maar Steve heeft het snoer geschikt gemaakt zodat het wel kan.
Niet te geloven wat een geinig setje zo. Duofoon sequencen en met alle voordelen van de 1611 zoals: Random (sample & hold), FM, Pulse width enzo.
Ik heb al uren zitten pielen en nu alleen nog die 2600 aansluiten ; )

cool..! Kan je wat laten horen toevallig misschien? :)

Arp MSL modules

Met welke Arp synth/model zijn het VCO en filter te vergelijken?

Zijn er tussen deze filters ook verschillen zoals bijv. met de Ody MKI-MKII-MKII

Eric weet jij het, of in ieder geval meer erover?

Nooit van binnen gezien of schema's bekeken.
Maar zo'n beetje alle vco's vanaf de 2600 zijn gebaseerd op hetzelfde principe.
(behalve de pro serie) En in msl modules zal dan wel weer hetzelfde inzitten maar nu op 9 volt.
En geen flauw idee welk filter er gebruikt wordt.

In de tekst wordt vermeld dat het om de 2de generatie odyssey zou gaan.
Dan zou het de 4035 of de 4075 kunnen zijn. Ik schat 4075.

Back