Arp de thread

en zoals mr fuse later aangeeft moeten we de chroma eigenlijk niet vergeten

quote : vintage synth

Quite a rare analog synthesizer from the early 1980's (only 3,000 made). The Chroma was originally an ARP project. However Rhodes picked it up after ARP dissolved in 1981. Rhodes, best known for its Electric Pianos released the Chroma (and Chroma Polaris) as their premiere analog synthesizers. The Chroma had 16 voices with 1 oscillator per voice (or 8 voices with 2 osc/voice), a 64-note velocity sensitive weighted keyboard, and a very complicated but powerful synthesis design. Programming was further complexed by a limited implementation of just 2 rows of membrane push-buttons. With few sliders to grab, hands-on control is cut short. However the Chroma is a very stable and elegant synth with complete auto-tuning, split-keyboard mode and the ability to link to a computer!

Although the Chroma came before there was MIDI, all was not lost. Rhodes used ARP's proprietary Digital Access Control which was used in some ARP instruments for inter-connecting them. Midi retro-fits can be purchased these days which convert MIDI to ARP's DAC system. Perhaps its most advanced feature for its time was the ability to interface with an Apple IIe computer for sequence and patch storage using dedicated Chroma software! That may not be very practical today, but historically it was a significant example of how synthesizers and personal-computers could work together. Also on-board you'll find two arpeggiators, a graphic equalizer, pitch/mod and 6 other sliders. A keyboardless expander module of the Chroma was also made available.

Laatst gewijzigd:
waar is de trigger in out voor op de AXXE en Odyssey
Die is om de multiple trigger van de adsr mogelijk te maken.
(minimoog heeft bv uitsluitend een single trigger mogelijkheid.)

Dus al blijft de gate open staan dan nog start de ADSR bij iedere toetsaanslag.
De AR van de Ody is niet met die trigger verbonden, dus kun je toch in een single trig mode spelen.

Origineel geplaatst door SaintEric

als hij het dan doet kan hij weer een aantal jaar vooruit, maar beter is het om een flink aantal cmos ic's te vervangen. Omdat ze uiteindelijk toch kapot gaan.
Er doet zich een fabel de ronde dat Cmos ic's na een bepaalde tijd op zijn, dat ze dus slijten, en dat daarom tijdens een service beurt het beter is om alle cmos ic's te vervangen. Da's dus niet waar, ze zijn wel gevoelig.

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik dacht een Yamaha SY1 of SY2

Ik weet het niet Mono. Volgens deze link was de SY2 wel te zien in de film (toen ze de vijf tonen voorspeelden aan een groep wetenschappers. Vervolgens bij het moederschip was de 2500 te zien. Volgens die link werd de melodie echter door het symfonie orkest gespeeld, maar dat betwijfel ik ten zeerste. In het begin is overduidelijk te horen dat het geluid door een synthesizer gecreëerd wordt.

http://66.102.9.104/search?q=cache:...ounters+of+the+third+kind"+"yamaha+SY2"&hl=nl

Doe de Chroma en Chroma Polaris ook mee?
Zijn eigenlijk ook door Arp ontworpen en gebouwd.
Ze klinken wel behoorlijk Arpy. :D

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik weet niet wat dat is, maar om de één of andere reden spreekt Arp me meer aan dan moog

[/size]

ja dat dat heb ik nou ook ,ik weet niet wat het is ,het is iniedergeval verslavend
en ze hebben dezelfde achtergrond kwa ontwikkeling , The University of Iowa Electronic Music Studios

EMS

foto uit 1970

Attachments

• arpquad02a (wince).jpg
    arpquad02a (wince).jpg
    8 KB · Bekeken: 154
Laatst gewijzigd:
die solina string ensembles, zijn die nog te vinden, en hoeveel moeten die kosten tegenwoordig (in werkende staat of na de nodige herstellingen...)

ik zou wel zoeen willen, die strings zijn echt zalig fake (positief bedoelt voordat ik hier haters over mij krijg) en zeer goed voor urban music (ipv samples uit de 70's nu sampling verboden zal worden ;-))

en werken die met midi (m.a.w bestaat er een ombouwkit voor midi), of moet je alles manueel inspelen.

Origineel geplaatst door fuse
Doe de Chroma en Chroma Polaris ook mee?
Zijn eigenlijk ook door Arp ontworpen en gebouwd.
Ze klinken wel behoorlijk Arpy. :D

De Chroma is een Arp ja.
De Polaris is echter geen Arp ontwerp.

Origineel geplaatst door waxx
die solina string ensembles, zijn die nog te vinden, en hoeveel moeten die kosten tegenwoordig (in werkende staat of na de nodige herstellingen...)

ik zou wel zoeen willen, die strings zijn echt zalig fake (positief bedoelt voordat ik hier haters over mij krijg) en zeer goed voor urban music (ipv samples uit de 70's nu sampling verboden zal worden ;-))

en werken die met midi (m.a.w bestaat er een ombouwkit voor midi), of moet je alles manueel inspelen.

Als je goed zoekt moet het te doen zijn. Ik heb er 2 gehad en heb er 85 en 150 euro voor betaald. Meer zou ik er ook nooit voor geven:D

Een Solina String Ensemble is nog wel te vinden..maar je moet ff geduld hebben. Ze liggen niet om de hoek van de straat. 85,- tot 150- is een lage prijs. Dat Synthiaks er niet meer voor over heeft kan, maar een gangbare prijs is 250,-. Als je er dus 1 tegen komt voor 150,-, dan zou ik hem meteen kopen (als je dat niet doet kan je me mailen, dan koop ik hem en zet ik hem vervolgens te koop voor 250,-). Als je heel veel geduld hebt kan je ze wel voor minder vinden, maar aan de andere kant verkopen ze snel voor 250,-...en vooral als je ze exporteerd naar het buitenland heb ik me laten vertellen.

Ze werken niet met midi of iets anders. Het is echter wel mogelijk om ze te midificeren, maar dan ben je ongeveer even veel geld kwijt als het apparaat waard is.

Ik heb er zelf ook 2 gehad, ik heb er nu nog 1. Ik ben erg tevreden over de Solina String Ensemble. Ik gebruik hem veeeel. Dat zegt dus genoeg.

Ff voor de fun een plaatje van een Solina String Ensemble:

Attachments

• string.jpg
    string.jpg
    21,4 KB · Bekeken: 145
Wederom een paar wetenswaardigheden:

-De Solina String Ensemble is Zwaaaaar.

-Hij bestaat uit 2 secties: String en Bass. Met aparte volume, zonder aparte output (Mk1 & Mk2)

-De bass sectie is monofoon en werkt alleen op het laagste gedeelte van het toetsenbord.

-Mk1 en Mk2 klinken identiek. Alleen heeft Mk2 een on/off switch voor chorus.

-De Chorus bestaat feitenlijk uit 3 chorussen parallel.

-Ze ruisen vrij veel (vooral als de chorus aanstaat).

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Een Solina String Ensemble is nog wel te vinden..maar je moet ff geduld hebben. Ze liggen niet om de hoek van de straat. 85,- tot 150- is een lage prijs. Dat Synthiaks er niet meer voor over heeft kan, maar een gangbare prijs is 250,-. Als je er dus 1 tegen komt voor 150,-, dan zou ik hem meteen kopen (als je dat niet doet kan je me mailen, dan koop ik hem en zet ik hem vervolgens te koop voor 250,-). Als je heel veel geduld hebt kan je ze wel voor minder vinden, maar aan de andere kant verkopen ze snel voor 250,-...en vooral als je ze exporteerd naar het buitenland heb ik me laten vertellen.

Ze werken niet met midi of iets anders. Het is echter wel mogelijk om ze te midificeren, maar dan ben je ongeveer even veel geld kwijt als het apparaat waard is.

Ik heb er zelf ook 2 gehad, ik heb er nu nog 1. Ik ben erg tevreden over de Solina String Ensemble. Ik gebruik hem veeeel. Dat zegt dus genoeg.

Kan ik alleen maar beaamen. Een mooie prijs is € 200 rond voor één in goede staat.

ik heb er 200,-- voor betaald , en hij ruist behoorlijk, maar ze zijn erg mooi de strings

De Chroma is een Arp ja.
De Polaris is echter geen Arp ontwerp.
Hmmm... hoe zit het dan nou precies?
Ik dacht altijd dat de Polaris een light versie van de Chroma was. Ook ontworpen door Arp mensen. Dat die toevallig dan voor Fender werkten alla.

Wat dat betreft is de Wavestation ook eigenlijk een Yamaha synth wat gepikt of gekocht van Sequential.

Misschien is het een stiefkind van de Arp familie. ;)

Origineel geplaatst door fuse
Hmmm... hoe zit het dan nou precies?
Ik dacht altijd dat de Polaris een light versie van de Chroma was. Ook ontworpen door Arp mensen. Dat die toevallig dan voor Fender werkten alla.

Wat dat betreft is de Wavestation ook eigenlijk een Yamaha synth wat gepikt of gekocht van Sequential.

Misschien is het een stiefkind van de Arp familie. ;)

als hij door arpmensen is ontwikkeld ,en hij klinkt als een arp, kan die hier best bij lijkt me
ik hoop dat iemand op het forum hem heeft

er zijn nog meer twijfelgevalen zo kwam ik op deze site deutche synth

een cat van arp ?

Octave Cat.. (not stupid) some sort of copycat ;) hmm, odyssey? or..
what? it's about the same as the odyssey II / III, but it has 2 (two) suboscillators and you could blend those waveforms (instead of just switching like on the odyssey).. so it may still be a good alternative.. with the so called SRM update it could be played "duophonic"..

so see this as an alternative choice.. there has been a smaller version "the kitten" with just one VCO but both were forced to stop production. copyright reasons..

Attachments

• oct_cat.jpg
    oct_cat.jpg
    45 KB · Bekeken: 152
nog even over de polaris

quote vintage synth explorer

The Chroma Polaris was the second synthesizer made by Fender/Rhodes after they took over ARP, following their classic Rhodes Chroma. It has a classic analog ARP-like sound, kind-of tinny but also fat. Sounds can be layered up to 6 voices. It has typical analog synth controls including a cool 'sweep' knob for sweeping through the LFO or analog filter cutoff parameters. It also has a simple real-time sequencer and 132 memory patches.

There's also a nice and colorful layout with sliders similar to Roland Juno synths, membrane push-buttons and a large velocity sensitive 61-note keyboard making the Chroma Polaris a very nice synth. Fully MIDI-equipped, the Polaris will transmit and receive all its edit controls through MIDI as well as the ability to play up to three patches at once. Unfortunately they are rare and usually hard to find. It has been used by Leftfield.

met foto

Attachments

• polaris.jpg
    polaris.jpg
    22,4 KB · Bekeken: 150
The Cat heeft geen Arp Oscilators of Filters.
Mischien is het idee van de sliders gejat of het duofoon gedeelte.
De Octave klinkt mischien wel veel vetter dan een Oddy en heeft lekkere crosmod en vco naar filter modulatie!

En de Chroma moest een soort Polyfone 2600 zijn.
Maar de Chromaris Polaris is volgens mij geen stripped down Chroma.

Oow als je een Cat wil kopen vermijd de SMR reeks.
Deze hebben IC's ipv discrete onderdelen.
De SMR1 een SSM VCF.
De SMR2 SSM VCF en CEM VCO's.

The Cat heeft geen Arp Oscilators of Filters.
Mischien is het idee van de sliders gejat of het duofoon gedeelte.
De Octave klinkt mischien wel veel vetter dan een Oddy en heeft lekkere crosmod en vco naar filter modulatie!

En de Chroma moest een soort Polyfone 2600 zijn.
Maar de Chromaris Polaris is volgens mij geen stripped down Chroma.

dan hoort die cat eigenlijk niet in de arpthread , hij klinkt dus anders

maar mono , jou lievelingssynth was toch de arp 2600 ?
ik vindt dat die geluiden van arp zich heel goed laten mengen met mekaar
je kan bevoorbeeld een track maken met alleen maar arp , en dan zit die goed inmekaar ,de balance
en als je het zo doet krijg je vanzelf dat warme arpgevoel
mijn RELAX trackie bijvoorbeeld bestaat voor 90 % uit arp 10 % strings
ik haal de geluiden uit de PS , een simpele preset maar als je hem goed kent komen er allerlij geheime verborgen
geluiden uit:D
en ik stel uw feedback zeer op prijs want je hebt er al een partij gehad , en hebt daarmee een hoop kennis vergaard
die mij nog ontbreekt

foto van de arp pro soloist

Attachments

• prosoloist.jpg
    prosoloist.jpg
    20,7 KB · Bekeken: 150
Back