turtel
ELECTRIC
Rise and fall of Arp
Rise and fall of Arp
The rise and fall off Arp
het begon eigenlijk al in 1963 met de oprichting van The University of Iowa Electronic Music
onder leiding van wetenschapper James Van Allen samen met james cessna.
dat waren meer mensen die met ruimtevaart techniek dan met muziek bezig waren ,oa het galileo project
maar het was dan ook hot rocket sience hier uit ontstonden arp en moog
Arp werd opgericht in 1969 door Alan R. Pearlman en ze in 1982 gingen ze over de kop
in het begin waren er alleen modulaire systemen van arp de 2500, vanaf dat moment zijn proberen ze de
instrumenten kleiner aan het maken
de 2600 werd gemaakt van 1971 tot 1981 ,met ook wel wat geleende onderdelen van de 2500
de eerste types hadden blauwe,geverfde metalen behuizing en houten handvaten
maar toen pearlman hem zag zij die , dit is niet wat ik wil,hij moet in een stevige cassing
zodat je hem makkelijk mee kan nemen(slim he)
De Odyssey is in 1972 op de markt gebracht en de Musonics sonic 5 (moog sonic 6) was de eerste synth die je duofoon kon bespelen.
de soloist later de pro soloist van 1970 tot 1977, dat waren kleine presetsynths,het idee achter de soloist
was het kleiner maken en makkelijker te bedienen ,en ze waren zo gemaakt om op een groot orgel te zetten
in 1970 had je eigenlijk alleen nog maar orgels
de pro soloist werd in 1977 vervangen door de ProDXG
de explorer 1974 tot 1978 behoort ook tot die groep
1974 tot 1981 de solina string ensemble (emminent is de orginele)
in 1975 kwamen ze met de axxe en litle brother , die waren voor mekaar ontworpen
de litle brother was een soort module voor de axxe dmv CV gate
1976 kwam de omni die in 1977 werd vervangen door de omni 2 een verbeterde versie,
1978 tot 1981 de quadro de kleurensynth , een geldlustend project
1979 de quartet en de sequenser
1980 de solus een licht portabel keybord zit tussen de axxe en oddesy
De centaur en Avatar waren medede oorzaak van ARPs ondergang: hoge ontwikkelingskosten, maar uiteindelijk weinig afzet, wat ARP door een gebrek aan eigen middelen de kop kostte. De Satelite was volgens mij Moogs reactie op de Pro-Soloist. En de ARP2600, Minimoog en VCS3 werden alledrie tegelijkertijd voor het eerst geshowd bij dezelfde Amerikaanse beurs (één of andere NAMM).
door verkeerd managment gingen ze over de kop, bij moog zat het toen ook niet zo lekker
de chroma was een van de laatste projecten van arp, die ook wel raiders af the lost arp
werd genoemd, desondanks hebben ze mooie instrumenten gemaakt, en veel ontwikkeld
patenten van arp
US 3,230,468: Apparatus for Compensating a Transistor for Thermal Variations in its Operating
Point
US 3,320,530: Quasi-Logarithmic Multimeter for Providing an Output which is a Linear Function of the
Logarithmic of the Input
US 3,329,836: Temperature Compensated Logarithmic Amplifier
US 3,369,128: Logarithmic Function Generator
US 3,444,362: Antilogarithmic Function Generator
US 3,665,089: Music Synthesizer Keyboard
US 3,784,935: Touch Sensitive Polyphonic Musical Instrument
US 3,805,091: Frequency Sensitive Circuit Employing Variable Transconductance Circuit
US 3,828,110: Control Circuitry for Electronic Musical Instrument
US 3,924,199: N-pole Filter Circuit Having Cascaded Filter Sections
US 3,930,429: Digital Music Synthesizer
US 3,965,789: Electronic Musical Instrument Effects Control
US 4,011,466: Dynamic Filter
US 4,044,642: Touch Sensitive Polyphonic Musical Instrument
US 4,136,595: Single Bus Keyboard
US 4,144,790: Choral Generator
US 4,217,803: Piano-action keyboard
US 4,257,305: Pressure Sensitive Controller for Electronic Musical Instruments
US 4,273,017: Piano Action Keyboard with Roller and Elastic Diaphragm Transducer
om deze instrumenten te bewaren voor het nageslacht , komen we in de toekomst best wel problemen tegen
zoals onvervangbare onderdelen, die toch slijten
de enigste manier om dat tegen te gaan is ze niet meer te gebruiken, en dat is niet de bedoeling van een
instrument, die moet je wel laten horen vindt ik.
bij mijn ps bijvoordbeeld de aftertough gaat steeds zwaarder en niet gelijk, die doet het dadelijk helemaal
niet meer, ook de sliders kunnen in de toekomst een probleem geven
de 2600 zal nog moeilijker zijn , daar zitten veel meer onderdelen in
dit probleem zit ook bij andere merken, het is eigemlijk ook nog een betrekelijk nieuw fenomeen de syhnt
maarja zolang er geluid uitkomt zijn we happy
dit was het verhaal over de arp, het valt toch op dat er niet echt een grote groep mensen in nederland
een arp hebben , graag zou ik van meer mensen hun ervaring over het merk willen horen
KLIK HIER VOOR EEN ARP IN DE RUIMTE
ben ook bezig met samples
KLIK HIER VOOR ARPSAMPLES
dit was mijn arpverhaal ,moest ik even kwijt,met dank aan SaintEric , cheimoon en synthyaks voor hun info
en andere forumleden
Read on the story is not over yet
ems studio 1970
Rise and fall of Arp
The rise and fall off Arp
het begon eigenlijk al in 1963 met de oprichting van The University of Iowa Electronic Music
onder leiding van wetenschapper James Van Allen samen met james cessna.
dat waren meer mensen die met ruimtevaart techniek dan met muziek bezig waren ,oa het galileo project
maar het was dan ook hot rocket sience hier uit ontstonden arp en moog
Arp werd opgericht in 1969 door Alan R. Pearlman en ze in 1982 gingen ze over de kop
in het begin waren er alleen modulaire systemen van arp de 2500, vanaf dat moment zijn proberen ze de
instrumenten kleiner aan het maken
de 2600 werd gemaakt van 1971 tot 1981 ,met ook wel wat geleende onderdelen van de 2500
de eerste types hadden blauwe,geverfde metalen behuizing en houten handvaten
maar toen pearlman hem zag zij die , dit is niet wat ik wil,hij moet in een stevige cassing
zodat je hem makkelijk mee kan nemen(slim he)
De Odyssey is in 1972 op de markt gebracht en de Musonics sonic 5 (moog sonic 6) was de eerste synth die je duofoon kon bespelen.
de soloist later de pro soloist van 1970 tot 1977, dat waren kleine presetsynths,het idee achter de soloist
was het kleiner maken en makkelijker te bedienen ,en ze waren zo gemaakt om op een groot orgel te zetten
in 1970 had je eigenlijk alleen nog maar orgels
de pro soloist werd in 1977 vervangen door de ProDXG
de explorer 1974 tot 1978 behoort ook tot die groep
1974 tot 1981 de solina string ensemble (emminent is de orginele)
in 1975 kwamen ze met de axxe en litle brother , die waren voor mekaar ontworpen
de litle brother was een soort module voor de axxe dmv CV gate
1976 kwam de omni die in 1977 werd vervangen door de omni 2 een verbeterde versie,
1978 tot 1981 de quadro de kleurensynth , een geldlustend project
1979 de quartet en de sequenser
1980 de solus een licht portabel keybord zit tussen de axxe en oddesy
De centaur en Avatar waren medede oorzaak van ARPs ondergang: hoge ontwikkelingskosten, maar uiteindelijk weinig afzet, wat ARP door een gebrek aan eigen middelen de kop kostte. De Satelite was volgens mij Moogs reactie op de Pro-Soloist. En de ARP2600, Minimoog en VCS3 werden alledrie tegelijkertijd voor het eerst geshowd bij dezelfde Amerikaanse beurs (één of andere NAMM).
door verkeerd managment gingen ze over de kop, bij moog zat het toen ook niet zo lekker
de chroma was een van de laatste projecten van arp, die ook wel raiders af the lost arp
werd genoemd, desondanks hebben ze mooie instrumenten gemaakt, en veel ontwikkeld
patenten van arp
US 3,230,468: Apparatus for Compensating a Transistor for Thermal Variations in its Operating
Point
US 3,320,530: Quasi-Logarithmic Multimeter for Providing an Output which is a Linear Function of the
Logarithmic of the Input
US 3,329,836: Temperature Compensated Logarithmic Amplifier
US 3,369,128: Logarithmic Function Generator
US 3,444,362: Antilogarithmic Function Generator
US 3,665,089: Music Synthesizer Keyboard
US 3,784,935: Touch Sensitive Polyphonic Musical Instrument
US 3,805,091: Frequency Sensitive Circuit Employing Variable Transconductance Circuit
US 3,828,110: Control Circuitry for Electronic Musical Instrument
US 3,924,199: N-pole Filter Circuit Having Cascaded Filter Sections
US 3,930,429: Digital Music Synthesizer
US 3,965,789: Electronic Musical Instrument Effects Control
US 4,011,466: Dynamic Filter
US 4,044,642: Touch Sensitive Polyphonic Musical Instrument
US 4,136,595: Single Bus Keyboard
US 4,144,790: Choral Generator
US 4,217,803: Piano-action keyboard
US 4,257,305: Pressure Sensitive Controller for Electronic Musical Instruments
US 4,273,017: Piano Action Keyboard with Roller and Elastic Diaphragm Transducer
om deze instrumenten te bewaren voor het nageslacht , komen we in de toekomst best wel problemen tegen
zoals onvervangbare onderdelen, die toch slijten
de enigste manier om dat tegen te gaan is ze niet meer te gebruiken, en dat is niet de bedoeling van een
instrument, die moet je wel laten horen vindt ik.
bij mijn ps bijvoordbeeld de aftertough gaat steeds zwaarder en niet gelijk, die doet het dadelijk helemaal
niet meer, ook de sliders kunnen in de toekomst een probleem geven
de 2600 zal nog moeilijker zijn , daar zitten veel meer onderdelen in
dit probleem zit ook bij andere merken, het is eigemlijk ook nog een betrekelijk nieuw fenomeen de syhnt
maarja zolang er geluid uitkomt zijn we happy
dit was het verhaal over de arp, het valt toch op dat er niet echt een grote groep mensen in nederland
een arp hebben , graag zou ik van meer mensen hun ervaring over het merk willen horen
KLIK HIER VOOR EEN ARP IN DE RUIMTE
ben ook bezig met samples
KLIK HIER VOOR ARPSAMPLES
dit was mijn arpverhaal ,moest ik even kwijt,met dank aan SaintEric , cheimoon en synthyaks voor hun info
en andere forumleden
Read on the story is not over yet
ems studio 1970
Attachments
Laatst gewijzigd:

). Zelfs mooi ook. En nog steeds met schuifjes natuurlijk!