hoe krijg ik een digitale synth 'warmer'

t.i., hugh & kettner raad hun tube factor hiervoor aan: een hele cleane overdrive en gain booster, met die mooie h&k tube dus :okdan: (dit klinkt als sluikreclame :engel: )

prijzig, wel, 220 euro bij thomann.de

Re: hoe krijg ik een digitale synth 'warmer'

Origineel geplaatst door snitch
Naast de oberheim ob3#2 die door een hugh & ketner tube rotosphere gaat klinkt de synth erg 'dun'. vraag is: wat zou ik kunnen kopen om het geluid flink op te warmen? waarschijnlijk ook iets met buizen, mischien wat met een compressor... tips, iemand?

contradictie in terminus!

Re: Re: hoe krijg ik een digitale synth 'warmer'

Re: Re: hoe krijg ik een digitale synth 'warmer'

Origineel geplaatst door Arv
contradictie in terminus! [/QUOTE

op welke manier dan?]

Re: Re: Re: hoe krijg ik een digitale synth 'warmer'

Re: Re: Re: hoe krijg ik een digitale synth 'warmer'

Origineel geplaatst door snitch
Origineel geplaatst door Arv
contradictie in terminus!

op welke manier dan?]

Zoals sommige anderen ook al roepen, het is de beginklank die belangrijk is, dus IMO kan je dan alle mogelijke app erachter hangen maar het zal het niet wezenlijk warmer maken. Even afgezien van synth programmeer kunsten.

Ik ben even vlug door deze thread heen gefietst maar mis een belangrijke tip.
Het dun of dik klinken van een bepaald geluid in je mix is sterk gerelateerd aan de context.
M.a.w. als het geluid uit de overige geluidsbronnen 'dikker' klinkt kan deze enkele synth gemakkelijk verbleken.
Probeer daarom vanuit die gedachte ook eens je andere geluiden wat dunner te maken d.m.v. bijvoorbeeld subtiele EQ.
De dikte van het geluid wordt daarnaast ok erg bepaald door de bezetting van het volledige audiospectrum. Digitaal geluid wil nog wel eens wat harmonischen missen. Analoge ruis toevoegen kan al een verbetering zijn. Dit doe je bijvoorbeeld door het geluid op een ouderwets cassettebandje op te nemen (zonder Dolby n.r. ;-)!).
Zoals Bananaworld al zei zou je voor het uitbreiden van de hoge frequenties ook een exciter kunnen gebruiken.
Tot slot zou ik ook eens proberen om de partij van de strijkers (vrijwel onhoorbaar) te verdubbelen maar dan een octaaf lager. Ook kunnen sommige fx units ook nog wel wat bijdragen aan de dikte van het geluid maar daar zou ik versoonlijk voorzichtig mee zijn. Probeer je winst zo dicht mogelijk bij het droge signaal te boeken te boeken.

Hay

Ik zie veel over effecten.

ik heb de indruk dat digitale effecten een afbreuk op het geluid doen

alleen analoge effecten kiunnen denk ik meer warmte en kleuring geven

en dat zeg ik niet om een of ander digitaal vs analoog discussie op te starten

en je hebt mischien duurdere digitale effecten die dat ook hebben,dat weet ik niet

dus mischien helpt het om al je effecten in de synth uit te zetten, en er een analoog effect voor gebruiken
een moog ?

Greetz Turtel _/8D\_

arv, je noemt nog steeds geen "contradictie", en ik denk dat je ook gewoon ongeliijk hebt; natuurlijk geldt het 'garbage-in-garbage-out' principe hier en overal, maar de cs6x levert een behoorlijk mooi geluid. echter, iets goed analoogs erachter kan het geluid goed uitsmeren (zoals dus bijvoorbeeld bij mijn eerder genoemde h&k leslie op mijn digitale orgel), enkel al door harmonic distortion, allerlei subtiele (en minder subtiele) fase-interacties en de (zeker bij hugh & kettner) mooi getweakde frequentieresponse van de preamp (zeg maar een soor EQ).

turtel, dat is precies mijn idee. de boosdoener is vooral de digitale galm van de cs6x - die klinkt gewoon veel te 'open' en helder!

lacrosse, goeie tips, maar het gaat hier om een live-situatie met harde gitaren, gezoem van de tl-balken op m'n monitor en half-opgeblazen tweeters op de PA :D (tikkie overdreven, a la!) - subtiele zaken zoals je ze noemt gebruik ik ook in mijn studiootje (opnemen op tape, alles veel te zacht zetten en vervolgens tiefushard compressen: veel ruis en bijgeluiden! :okdan: - maar voor live dus zoek ik iets dat het geluid duidelijk opvult. ik ga denk ik voor die tube factor, kijken wat dat doet, en anders probeer ik eens van iemand een moogerfooger te lenen. een exciter is niet echt nodig, de cs heeft juist extreem veel hoog, maar ik ken ook nog iemand met een spl vitalizer, die levert ook een hoop boost in het laag.

Back