arv, je noemt nog steeds geen "contradictie", en ik denk dat je ook gewoon ongeliijk hebt; natuurlijk geldt het 'garbage-in-garbage-out' principe hier en overal, maar de cs6x levert een behoorlijk mooi geluid. echter, iets goed analoogs erachter kan het geluid goed uitsmeren (zoals dus bijvoorbeeld bij mijn eerder genoemde h&k leslie op mijn digitale orgel), enkel al door harmonic distortion, allerlei subtiele (en minder subtiele) fase-interacties en de (zeker bij hugh & kettner) mooi getweakde frequentieresponse van de preamp (zeg maar een soor EQ).
turtel, dat is precies mijn idee. de boosdoener is vooral de digitale galm van de cs6x - die klinkt gewoon veel te 'open' en helder!
lacrosse, goeie tips, maar het gaat hier om een live-situatie met harde gitaren, gezoem van de tl-balken op m'n monitor en half-opgeblazen tweeters op de PA

(tikkie overdreven, a la!) - subtiele zaken zoals je ze noemt gebruik ik ook in mijn studiootje (opnemen op tape, alles veel te zacht zetten en vervolgens tiefushard compressen: veel ruis en bijgeluiden!

- maar voor live dus zoek ik iets dat het geluid duidelijk opvult. ik ga denk ik voor die tube factor, kijken wat dat doet, en anders probeer ik eens van iemand een moogerfooger te lenen. een exciter is niet echt nodig, de cs heeft juist extreem veel hoog, maar ik ken ook nog iemand met een spl vitalizer, die levert ook een hoop boost in het laag.