RnB

kees52

Ingeburgerd
Beste Forumleden,

Ik heb dan een vraagje.
Welke synthesizers/modules worden veel gerbuikt voor het maken van de huidige RnB/Pop/Rap?
Zie; Jay-Z,Fabolous, J.LO,Usher,snoop Dogg, phareel williams en vele anderen.

Welke apparatuur is verder nog meer onmisbaar voor het maken van bovenstaande muziek?

In een interview met de engineer van Timbaland staat dat 90% van die RnB gasten een Akai MPC en/of Emu SP1200 gebruiken voor de beats en samples. De kicks en snares worden of gesampled van vinyl of gewoon uit een leuke module van Roland/Emu/Akia/Kurzweil/etc. etc. etc. gehaald.

Voor de rest zijn de geluiden in deze muziek niet bijzonder spannend. Koop een Triton, een Motif of een K2600 en je bent het mannetje. 't gaat meer om de compositie bij deze nummers denk ik, of het vinden van die ene goede/pakkende/aanstekelijke sample.

Afmixen is denk ik VEEL compressie en VEEL laag. De Alan Smart C2 komt heek vaak voorbij in interviews. Dat is een soort opgefokte SSL compressor. Heel hard en heel fel.

idd, koop een MPC2000 en een Korg Triton, en klaar ben je....misschien nog een leuk synthje als bv een Ion of een microkorg als toevoeging, en gaan met die banaan..meer heb je echt niet nodig..het zit em heel erg in de vette beats, basslines en de hooks.....niet zozeer in de sounds zelf....

maar je zult bijna niet zo'n vette amerikaanse "zwarte" sound krijgen zonder hele dikke vette outboard, mixer en bijbehorende hele dikke amerikaanse engineer ;) want volgens mij zit daar echt het geheim van hun sound, in het afmixen en masteren

Origineel geplaatst door olafmol
idd, koop een MPC2000 en een Korg Triton, en klaar ben je....misschien nog een leuk synthje als bv een Ion of een microkorg als toevoeging, en gaan met die banaan..meer heb je echt niet nodig..het zit em heel erg in de vette beats, basslines en de hooks.....niet zozeer in de sounds zelf....

maar je zult bijna niet zo'n vette amerikaanse "zwarte" sound krijgen zonder hele dikke vette outboard, mixer en bijbehorende hele dikke amerikaanse engineer ;) want volgens mij zit daar echt het geheim van hun sound, in het afmixen en masteren

Zou het ook niet een klein beetje liggen aan de zangpartijen en raps? Die nemen een erg groot deel van die
muziek voor rekening

Origineel geplaatst door Arv
Zou het ook niet een klein beetje liggen aan de zangpartijen en raps? Die nemen een erg groot deel van die
muziek voor rekening
ehhhhhhh...ja die ook, maar die vallen natuurlijk onder "hooks" ;)

Origineel geplaatst door olafmol

Ik vind die hedendaagse top 30 RnB juist heel plat klinken. Het klinkt allemaal alsof het digitaal gemixt wordt en rechtstreeks uit een module komt. Ze kiezen hun geluiden wel zo dat er haast niks gemixt moet worden, heel minimaal , alles direkt z'n eigen plek in de mix. Vocals nemen idd veel ruimte in, een Neumann kan dan wel helpen :)

Origineel geplaatst door Toon
Ik vind die hedendaagse top 30 RnB juist heel plat klinken. Het klinkt allemaal alsof het digitaal gemixt wordt en rechtstreeks uit een module komt. Ze kiezen hun geluiden wel zo dat er haast niks gemixt moet worden, heel minimaal , alles direkt z'n eigen plek in de mix. Vocals nemen idd veel ruimte in, een Neumann kan dan wel helpen :)

Goed voorbeeld, 50 Cent, In da Club. Superminimaal maar dendert echt de PA uit in de dikso...

Alles van Timbaland, Missy Elliott en de uptempo nummers van Destiny's Child vind ik lekker klinken...
Bad Ass Strippa van Jentina, ook zo lekker...

Lose my breath van DC, toch wel lekker (De rest van het album sucks trouwens)

nog meer suggesties

nog meer suggesties

Sommige nummers klinken inderdaad nergens naar in de stereo en dan opeens in de disco...

Nog meer merken ?

een standaard set up voor rnb is een korg triton, een akai mpc 2000 mk II en wat sound libary's

de neptunes gebruiken ook veel live instrumenten (drum/piano/gitaar), en enkele v/a synths zoals de access virus, maar dan vooral de presets. Ook stemsamples die ze zelf maken gebruiken ze veel (niet alleen in snoop's drop it like it's hot). Lil Jon gebruikt ook veel een juno 106 en een andere synth die ik niet ken.

en voor de rest, sampelen van oude soul en discoplaten is ook zeer populair.

allles afmixen op een midas console in protools HD, met tubetech of focusrite red (voor compressie) en avalon (parametrische equilzers), stem opnemen met een Neumann (u87) mic met een apogee preamp. De reverbs ea effects komen uit een eventide H8000 of een tc System 6000.

Voor deze studio te bouwen zal je wel veeeeeeel geld nodig hebben, het is allemaal van de duurste en de beste aparatuur die er is...

Back