Yamaha GX-1 - het beste orgel ter wereld!

Hanz

Anonieme Analogist
Binnenkort op Ebay? De beroemde Yamaha GX-1 (1974) - het orgel waar de CS-80 van is afgeleid.

Zeer weinig gebouwd en tegen toenertijd onbetaalbare prijzen verkocht (o.a. aan Abba, Stevie Wonder, Keith Emerson en Rick van der Linden), tegenwoordig zijn er zo mogelijk nog minder nog in werkende staat.

jeff1.jpg

-> http://www.pinballswanted.com/yamahagx-1.html

Hay

so wat ziet dat ding er mooi uit zeg,
dat design is echt mooi, is dat met die boxen erbij
of zijn dat aparte

er zal wel een flinke prijs aanhangen

Greetz Turtel8D

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Er zit toch midi op ?

Uhm, in de jaren '70? Dit is de voorloper van de CS-80 hè...

Wel een vet ding. Is die nou stabieler live? De CS-80 schijnt bijna niet te gebruiken te zijn, maar de GX-1 is in ieder geval veel rondgesleept: ik heb foto's van Emerson gezien: dan staat-ie met sneeuw aan zijn voeten in een stadion te GX-1-en met achter zich een Hammond en zijn Moog Modular. Dan moet die GX-1 toch wel wat kunnen hebben, lijkt mij.

Re: Yamaha GX-1 - het beste orgel ter wereld!

Origineel geplaatst door Hanz
Binnenkort op Ebay? De beroemde Yamaha GX-1 (1974) - het orgel waar de CS-80 van is afgeleid.

Zeer weinig gebouwd en tegen toenertijd onbetaalbare prijzen verkocht (o.a. aan Abba, Stevie Wonder, Keith Emerson en Rick van der Linden), tegenwoordig zijn er zo mogelijk nog minder nog in werkende staat.

jeff1.jpg

-> http://www.pinballswanted.com/yamahagx-1.html

Het ORGEL waar de CS80 van is afgeleid ??? Beetje oneerbiedig hoor !!!

Het is nl wel degelijk een synthesizer ..... en wat voor eentje ...

lees maar eens hier en hier

Rick van der Linden heeft er zelfs een compleet album mee gemaakt (en eraan gewijd ook) waarvan ook de gelijknamige single is uitgebracht. (en die heb ik uiteraard). Stevie Wonder gebruikte de GX1 oa voor Song in the Keys of life (de strings in Village Ghettoland bv).

Ik heb zo'n ding ooit eens mogen aanraken (de GX1, niet Rick van der Linden of Stevie Wonder) toen Rick tijdens een Yamaha Orgel en EPiano (CP70 en zo) demo in de Kerkraadse Rodahal een demootje met dat ding gaf.

Inderdaad ... echt een mooi ding waar zelfs de CS80 klein bier bij is (letterlijk en figuurlijk). Wat echter veel minder bekend is, is dat er ook voor de DX-en zo'n 'voorloper' heeft bestaan: de FX1. Ook bij die FX1 exotische edit mogelijkheden met FM an AWM, dezelfde expressiemogelijkheden als met de GX1 (kniebar enz). Van de FX1 heb ik eens ooit in Zwitserland een demo mogen aanschouwen. Dan heb je eigenlijk nog weinig zin in andere synths (totdat je beseft hoe groot die krengen wel zijn en hoe zwaar ze wegen :D ). Desalniettemin zijn ze een mooi staaltje van techniek :okdan:

:doei:

Attachments

• fx-1-tx-1_small.jpg
    fx-1-tx-1_small.jpg
    17,8 KB · Bekeken: 135
Origineel geplaatst door Danny
Inderdaad ... echt een mooi ding waar zelfs de CS80 klein bier bij is (letterlijk en figuurlijk). Wat echter veel minder bekend is, is dat er ook voor de DX-en zo'n 'voorloper' heeft bestaan: de FX1. Ook bij die FX1 exotische edit mogelijkheden met FM an AWM, dezelfde expressiemogelijkheden als met de GX1 (kniebar enz). Van de FX1 heb ik eens ooit in Zwitserland een demo mogen aanschouwen. Dan heb je eigenlijk nog weinig zin in andere synths (totdat je beseft hoe groot die krengen wel zijn en hoe zwaar ze wegen :D ). Desalniettemin zijn ze een mooi staaltje van techniek :okdan:

WOWWWW

deze lijkt me echt geweldig!!!

Dat is zeg maar het aller grootste broertje van de voorloper van de HS serie die ik heb. heeft dezelfde knoppen etc...
IN de tijd dat orgels nog goed verkochten.
Dan bedoel ik die foto van Danny.

Wat betreft de edit mogelijkheden.

Het orgel van mij heeft ook erg veel edit mogelijkheden...
1 nadeel vind ik zelf...het geluid uit de voorlopers vind ik altijd net wat mooier dan uit mijn orgel.

Dus ik ga verhuizen en koop er zo eentje:)

Het blijft een orgel....

zijn er demo's van op internet ???

Origineel geplaatst door Bass
Het blijft een orgel....

zijn er demo's van op internet ???

Nope ... de FX1 was geen orgel maar wel degelijk een synth. Alleen moest je een PC hebben om de geluiden te editeren, maar als je die mogelijkheid had, waren een 2 DX5-en én AWM in mekaar. Hij klonk echt goed en warm, heel anders dan de DX7.

Voor de rest is ie al even zeldzaam als de GX1, dus Unic, als je'm wil kopen ... succes met de zoektocht ;)

Even ter verduidelijking deze synth is NIET van de cs80 afgeleid.
Maar de CS80 is van deze synth afgeleid.

Ten tweede dit is geen orgel maar een SYNTHESIZER.
Deze is dmv de programmer die los te koop is te programeren

Origineel geplaatst door mono-poly
Even ter verduidelijking deze synth is NIET van de cs80 afgeleid.
Maar de CS80 is van deze synth afgeleid.

Ten tweede dit is geen orgel maar een SYNTHESIZER.
Deze is dmv de programmer die los te koop is te programeren

hij ziet er ook uit als een synth met standaard eronder
als je dat bankie en onderstel wegdenkt heb je gewoon een keybord/synth achtig iets

op dat bankie kan je lekker op zitten

greetz Turtel8D

p, ik zou hem wel eens willen horen met mij oren

euh kan iemand mij ff vertellen of mijn orgel dan een orgel is of een synthesizer??

ik bedoel...opgebouwd met fm synthese en een voiceedit module waarmee vamn alles verandert kan worden.

Maar jeetje wat een ontzettend geil apparaat!!!!!!!!:halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

hmmzz mijn gevoelige snaar is geraakt dus:P

Ok, voor diegenen die nog nooit een Yamaha GX-1 hebben kunnen/mogen beluisteren, DIT is het nummer GX-1 van Rick van der Linden, dat uiteraard met een GX-1 gemaakt is :) (mp3tje van 4 Mb) (Bedenk even dat dit nummer in 1977 opgenomen is)

Het album is niet meer verkrijgbaar, helaas, maar misschien loop je 't nog ergens tegen het lijf.
Het bevat naast semi-moderne synthnummers (zoals GX-1 en de B kant, Superdream GT-2000) ook 2 arrangementen van klassieke nummers van Bach ...

meer info over het album

Back