Yamaha GX-1 - het beste orgel ter wereld!

Het is dus toch de electone serie!! dat dacht namelijk al.
Je hebt trouwens nog meer van die super orgels van Yamaha , beetje rond het model dat danny liet zien.
Meer theater versies. ook erg leuk. alleen om te zien al:)

cool beesst man:)

Ik heb dus lekker ook een electone

Origineel geplaatst door LeonMols
Ok, voor diegenen die nog nooit een Yamaha GX-1 hebben kunnen/mogen beluisteren, DIT is het nummer GX-1 van Rick van der Linden, dat uiteraard met een GX-1 gemaakt is :) (mp3tje van 4 Mb) (Bedenk even dat dit nummer in 1977 opgenomen is)

Het album is niet meer verkrijgbaar, helaas, maar misschien loop je 't nog ergens tegen het lijf.
Het bevat naast semi-moderne synthnummers (zoals GX-1 en de B kant, Superdream GT-2000) ook 2 arrangementen van klassieke nummers van Bach ...

meer info over het album

Hay

bedankt , hij klinkt lekker zeg
je hoort de stevie wonder suond een beetje
mooie vlake toon,niet dat moderne scherpe

duidelijk meer dan een orgel
soort oud workstation

Greetz Turtel

Nou, als toegift nog het andere nummer van de single Superdream GT-2000 de B kant dus.

Ik zat me toch nog even te vervelen en heb het singletje nog maar eens even op de draaitafel gemept 8)

Ik heb trouwens afgelopen week het GX1 album gescoord op Ebay :)
Kwam net hier binnen en ligt op de draaitafel. Wat blijft het eigenlijk best mooi.

Het hele album is overigens binnen 10 dagen opgenomen (all tracks have been recorded and mixed between 8 and 17 sepember 1977 at Frans Peters Studio's - Hilversum)

Opvallend is ook de tekst helemaal onderaan de rechterhoek van de achterkant van het album: ONLY SYNTHESIZER.
Stamt uit de tijd dat bands als Queen duidelijk op hun albums zetten dat er GEEN synthesizers gebruikt werden bij de opname.

Origineel geplaatst door shortwave

Hoeveel zijn er van gebouwd eigenlijk. Niet meer dan een paar honderd denk ik zo... ? [/B]

Ik denk dat ze dat niet eens gehaald hebben, "een paar honderd" ... ik schat eerder enkele tientallen ....

Reken maar uit: Rick van der Linden, Stevie Wonder, Jurgen Fritz (Triumvirat), Keith Emerson, Benny Anderson (abba), John Paul Jones (Led Zeppelin), Rick Wright.

Volgens Synthmuseum zijn er minstens 7 gebouwd (zie artikeltje)

Die toetsenist van Led Zeppelin is ook freaky zeg!

Attachments

• led_zepgx1.jpg
    led_zepgx1.jpg
    19,8 KB · Bekeken: 127
Dit komt van een site over Jones

The Yamaha GX1 synthesizer is Led Zeppelin's most visually memorable keyboard. Originally, Yamaha developed the GX1 as a research model, and very few were sold. It is likely that only a dozen or so were made! A massive analog synthesizer, the GX1 is quite impressive. It was beautifully designed, with strong chrome legs supporting a white console. The main unit housed three keyboards -- two with standard size keys, and one with smaller keys. On the front panel, there were a variety of switches and buttons to program, store, and recall sounds. Beneath are a set of bass pedals similar to any home organ.

The GX-1 contains several very powerful polyphonic analog synthesizers, and it incorporates features for home organists and the professional rock/pop musician. Beside the great sonic possibilities of the synthesizer, the keyboards allowed levels of touch control never before seen. The top keyboard was small, with only half-sized keys. However, it had incredible expression with touch control. Selected parameters could be affected by velocity, aftertouch pressure, and key motion. The second large keyboard also had horizontal position control, meaning that to move a key side-to-side could produce vibrato and other such effects.

The GX-1 was an early design that would eventually evolve into the more commercial Yamaha CS80 synthesizer. As powerful as the GX1 was, it was still very expensive, so few musicians were able to afford it. Stevie Wonder made use of it early on and called it "The Dream Machine." During his Songs in the Key of Life album, he demonstrates it especially well on the tracks "Village Ghetto Land" and "Pastime Paradise," where he creates an animated string section. Keith Emerson also used the GX1, initially on ELP's Works Vol. 1 album, on "Pirates" and "Fanfare for the Common Man." It is also featured on their 1979 Live album on the opening track, "Peter Gunn."

John Paul Jones bought his GX1 around the time of the In Through the Out Door sessions in late 1978. The album was recorded in Stockholm, Sweden at the studio owned by ABBA. Benny Andersson, ABBA's keyboardist, may have influenced this purchase, since he was one of the few GX1 owners at the time. Jones used it on "Carouselambra," where he plays strong polyphonic synth sounds that create the main element in the song. The GX1 is the featured synthesizer throughout In Through the Out Door -- it can be heard on "In The Evening," "Carouselambra," "All My Love," and "I'm Gonna Crawl." In particular, Jones' string arrangement on "All My Love" is very realistic and the "baroque horn" solo demonstrates the expressive vibrato capacity.

On the final Led Zeppelin tours, John Paul Jones used the GX1 as his main keyboard. He would perform organ, clavinet, bass, and synthesizer parts with it. Although he called it "a joy" to replace the troublesome Mellotron, he later sold the GX1 to Keith Emerson as a spare. At the time, he claimed that many other keyboards could replicate its sound, and it nearly required "a full-time engineer to keep it going."
Link

Hééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééél veel centjes maar het is de prijs... Voor minder zag ik zo een de laatste jaren niet van eigenaar veranderen. En ze zijn al bij al toch zo zelden te koop. Net zoals modulaire MOOG systemen... Al gaan die 'maar' voor een slordige EUR 25,000-50,000... :erm:

Dit soort prijzen heeft niks meer met muziek te maken...moet je heel even stil staan wat je voor een kwart hiervan in huis kan halen...

Ik vraag me af of er iemand op deze aardbol zo gek is deze prijs te betalen... voor een overigens wel uniek instrument. Misschien dat de Yamaha-corporation een bod gaat uitbrengen?

Leuke veiling om af en toe eens in de gaten te houden de komende week. Alhoewel ik niet verbaasd zou zijn als er uiteindelijk niemand biedt. :gaap:

Leuke veiling om af en toe eens in de gaten te houden de komende week. Alhoewel ik niet verbaasd zou zijn als er uiteindelijk niemand biedt. :gaap:

Ik zou verbaasd zijn als er wel iemand biedt. Er zijn maar weinig mensen die bereid zijn meer dan een paar duizend euro voor een tweedehands item op eBay te bieden, wat het ook is. En dit soort bedragen dus al helemaal niet. Het is waarschijnlijk wel een prima manier om de aandacht van de juiste mensen op het ding te vestigen. Die kunnen dan eens rustig langsgaan, erop spelen en dan in overleg een prijs vaststellen. Als je er een half procent af kan onderhandelen heb je er al een retourtje naar Australië uit.

Grappig trouwens dat deze ook uit Australië komt. Die redacteur van Soundonsound (was het Gordon Reid?) had de zijne ook daar gevonden. Bij een muzieklerares :) .

Jah hij wilde de prijs niet noemen, maar ik denk dat hij niet eens een honderdste heeft betaald.. (dan wel excl. de verzendkosten) Ze bood het aan als oud orgel ofzo toch? Man wat een spacy machine... Weet iemand platen waar ie veel in is gebruikt?

Kai

Origineel geplaatst door kaihugo
Jah hij wilde de prijs niet noemen, maar ik denk dat hij niet eens een honderdste heeft betaald.. (dan wel excl. de verzendkosten) Ze bood het aan als oud orgel ofzo toch? Man wat een spacy machine... Weet iemand platen waar ie veel in is gebruikt?

Kai

Yep, ze bood het aan als een oud orgel. Wat het eigenlijk ook gewoon is. Alleen dan met een voor de tijd nogal geavanceerde sound-engine.

Check even de thread die etaoin in de tweede post van deze thread noemt voor wat goede voorbeelden van albums waarin het ding gebruikt wordt.

Back