Zo'n ION synth, wat vind je er van ?

BelgianGuru

Ingeburgerd
Hallo,

ik ben deze namiddag naar de synthwinkel getrokken om de verkopers beetje lastig te vallen en de kopers buiten te jagen. Na een hele boel synths en keyboards en controllers te testen heb ik voor de eerste keer zo'n ION ding getest. Wat me opviel was de bouw, was echt robuuts, strakke knoppen en wheels enz.. echt top. De sound die ik er uit kreeg was wel ok, maar ik begreep niet zo veel van de interface op die korte tijd, don't shoot me. Het leek mij echt wel iets om info over te zoeken aangezien het beestje betaalbaar bleek te zijn. Ik maak geen old-skool trance, of toch nauwelijks, dus hoeveel keer ik rank 1 kan na-apen of niet doet mij niets ! Ik maak graag compleet nieuwe sounds aan dus heb ik ook graag dat er een breed spectrum van sound uit te krijgen valt, neem bijvoorbeeld die synth sounds van linkin park ofzow, vindik goed (dus niet zoals de JP ofzo, ik bedoel, geef toe, het is 'beperkt' als je me begrijpt), en Rammstein die halen er dan ook bij elke song wel een freaky synth sound bij. Ik heb al de K-station om zo die euhm, ruwere toontjes uit te krijgen, maar ik hoop nog iets te vinden om echt zo mooie warme doffe toontjes uit te zwaaien, en liefst ook die K-station te vervangen in één klap.

Heeft iemand dit beestje al in zijn/har bezit ? Had je hem en heb j'em weggedaan ?

Gimme some info, danke schön ! :)

Cheers

De ION is de meeste Analoog klinkende Virtueel Analoge synth die er nu bestaat. Ik heb ze allemaal of gehad of gespeeld in dit is de meest overtuigende. De Ion is alleen niet de duurste, niet de meest uitgebreide, niet de lekkerst speelbare en niet de mooiste.

Hoi,

Superstrakke bak voor een goeie prijs. Momenteel de best klinkende virtueel analoge synth met zijde-zachte filtertjes naar mijn idee. Zelfs de vocoder verwonderde me. Zelfde engine als de Ion.

Greetzzzzzzzzzzzzz,..................

Re: Zo'n ION synth, wat vind je er van ?

Breed spectrum? Jazeker, er zitten genoeg filtertypes in met allemaal verschillende karakters. Erg aan te bevelen. Zelfs met 1 osc en goed gesleutel in de modmatrix krijg je er al 'dikke' resultaten uit, de onboard compressor die vooral bij de Minimoog-achtige sounds aanstaat geeft nog eens wat extra punch (al is dat geen vereiste).

Enige nadelen:

- reverb en delay mag je zelf verzorgen (en is soms ook nodig bij padsounds om ze wat meer ruimte te geven)
- geen wavetable-achtige toestanden (ik heb ook nog een Virus C en een Waldorf Q, dus ik ben misschien te verwend)
- die van mij is momenteel in reparatie
- arpeggiatorpatronen zijn niet gruwelijk spectaculair (wederom, C en Q hebben meer, beter, en in het geval van de Q kun je ze ook nog zelf bouwen)
- knopjes voelen niet zo stevig (daar moet eens een industrie-standaard voor komen, drukknoppen die vandalisme-bestendig zijn en stevig aanvoelen)

Voor de rest niets dan lof. Ik vind 'm heerlijk klinken, analog drift is gaaf, filters zijn mooi en gevarieerd. Kniezen over de polyfonie hoeft niet; dat deden ze voordat de DX-7 met 16 stemmen kwam ook niet ;).

Die reverb vind ik niet zo erg, daar heb ik een mooi plugje voor. Die delay is dan weer een andere zaak.

Wat bedoel je met 'geen wave table achtige toestanden' ?

En ik vond die knopjes strak aanvoelen toch, ik heb daarna een korg vastgehad, zag er wel een heel oud bakje uit, maar die dingen waren veel minder aangenaam.

Ivm Vocoder, staat er een vocoder op ?! Hoe werkt die daar dan wel op ? Kan ik ook eventueel voice opnemen in de synth zelf, en dan zo beginnen vocoden, of gaat het enkel 'live' ? Of zit ik er helemaal naast ? :) Denk dat ik er naast zit want de enige die dat zo vlotjes doet is de v-synth dacht ik, en die is drie maal zo duuu-ur :(

Origineel geplaatst door BelgianGuru
Wat bedoel je met 'geen wave table achtige toestanden' ?
Je hebt de basis-golfvormen ; pulse, sinus, square, saw, tri en de dubbele sinus. De C heeft pulse, square, sinus, tri, saw, en een reeks korte samples die in feite als golfvorm dienst doen. De Q heeft dat ook, en er zitten in de Q dus 2 'wavetable' golfvormen waarmee je samples in elkaar over kan laten morphen. Het klinkt misschien wat vaag, maar je moet 't maar eens horen ; of je houdt er van of niet ;).
En ik vond die knopjes strak aanvoelen toch, ik heb daarna een korg vastgehad, zag er wel een heel oud bakje uit, maar die dingen waren veel minder aangenaam.
Ze zijn ondiep maar hebben best wat kracht nodig om ingedrukt te worden. Daar ben ik zelf minder fan van.
Ivm Vocoder, staat er een vocoder op?!
Jups.
Hoe werkt die daar dan wel op?
Je plugt een microfoon in een preamp en knalt de output van de preamp in de inputs van de Ion. Je zet preset 124 er op (weet even niet meer welke bank) houdt vervolgens een akkoord ingedrukt en zegt "tekno". Voila.
Kan ik ook eventueel voice opnemen in de synth zelf, en dan zo beginnen vocoden, of gaat het enkel 'live' ?
Enkel live. Een vocoder met een ingebouwde sampler moet nog uitgevonden wordden. Je kunt echter wel iets meerdere keren inspreken en vervolgens de sample door de vocoder halen.
Of zit ik er helemaal naast ? :) Denk dat ik er naast zit want de enige die dat zo vlotjes doet is de v-synth dacht ik, en die is drie maal zo duuu-ur :(
Dat vlotjes komt omdat intern geheugen tegenwoordig niet meer zo prijzig is.

is zo'n ION nu vergelijkbaar met een Nord Lead 2 of 3 ? of met een JP8000 ? of zitten daar nu
gruwelijk veel verschil tussen ?

als nu eindelijk de patternsequencer erin bouwen bij het volgende OS dan blijfttie zeker nog een hele tijd staan,
da's eigenlijk het enige wat ik mis...

Origineel geplaatst door Krafty808
is zo'n ION nu vergelijkbaar met een Nord Lead 2 of 3 ? of met een JP8000 ? of zitten daar nu

Het verschil volgens mij met de NL 2 en de JP met de ION is dat je erg veel kan moduleren en dat is op die andere 2 beperekt.

Origineel geplaatst door Krafty808
Het is allemaal wel redelijk vergelijkbaar, specs zullen hier en daar ietsje verschillen, maar heel veel verschil zit daar niet tussen. Wat er dan overblijft is de klank en dat is heel persoonlijk. Ik kan bijvoorbeeld helemaal niets met die Nord kwa sounds, vind ik echt heel 'kil' (of zoiets, kan ik moelijk omschrijven) terwijl heel veel mensen echt heel positief zijn over de Clavia's. De JP vind ik dan weer heel 'rond' klinken, is ook niet echt mijn ding. Die ION vind ik kwa klank de lekkersta VA. Die klinkt 'brutaal'. Dat geluid heeft echt ballen. Ik noem maar wat woorden die ik als assosiaties heb bij die klank, maar het beste kan je natuurlijk zelf gaan luisteren. Voordeel sowieso van de ION is dat ie veel verschillende filter-emulaties aan boord heeft, zodat ie vrij divers kan klinken.

Als recent ION bezitter zal ik ook m'n zegje doen.
Ik had mij voorgenomen eerst een jaartje te wachten met de ION zodat alle kinderziektes er wat uit waren.
De problemen van de eerste reeksen zijn nu verholpen.
Al moet ik wel zeggen dat het toestel soms last heeft van hangende nootjes.
Als je veel parameters via midi gaat automatiseren dan durft de ION wel eens rare geluidjes produceren.
En verder moet je kunnen leven met een beperkt aantal stemmen.
Slechts 8 stemmen voor deze fanatstisch klinkende VA !
En dat is de enige reden waarom in een ION heb gekocht. Zijn klank.
Die is voortreffelijk.

Origineel geplaatst door sweety
nu de alesis fusion er is die de synthese van oa de ion ,heeft zal deze wel lekker overbodig worden,of snel die fusion afzeiken en verkopen die ion:D :D :D

die fusion? :confused:
je moet die NAM demo is supervizeren videowise op sonicstate, das gewoan veu te lache!
Een Casio 80's keyboard qua klank heeft er niet aan!
Design is ook zowat Casio orientated, met alle respect voor de casio watches bvb.

http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=1924

summerjamresto-artist-costablanca-2008?:dubbel:

Origineel geplaatst door Prophet
die fusion? :confused:
je moet die NAM demo is supervizeren videowise op sonicstate, das gewoan veu te lache!
Een Casio 80's keyboard qua klank heeft er niet aan!
Design is ook zowat Casio orientated, met alle respect voor de casio watches bvb.
summerjamresto-artist-costablanca-2008?:dubbel:

Ja vond ik ook !

Zo bijzonder vind ik die ION eigenlijk helemaal niet.
De paar keren dat ik hem heb gekieteld kon hij mij niet bekoren.
Misschien dat de presets prut zijn, maar het is niet mijn ding.

Origineel geplaatst door fuse
Misschien dat de presets prut zijn, maar het is niet mijn ding.

De meeste presets zijn volkomen prut. Zit vol met brave-huisvader klanken. mip mip
Er zitten echter een paar sounds in die het ergste deden vermoeden.
Dit is een machine waar je rauwe vette sounds mee kan maken en je begrijpt niet hoe z d'r bij Alesis in slagen om dat verborgen te houden.
Ik heb dat ten andere ook over de A6 horen zeggen.
Presets kut, maar wat een toestel !

Ik heb de virus c, de an1x, de pulse, de nova en de ion. allemaal vette va's (behalve de pulse, das a)
maar ze hebben allen hun eigen klank, alleen ik vind de ion samen met de pulse de vetste osc's hebben.

zelfs met 1 osc klinken sommige dingen al bruut.
de nl2 heeft minder modulatie opties als de ion trouwens. de ion heeft een vrij uitgebreide modmatrix, je hoeft natuurlijk niet alleen lfo1 en lfo2 als input te gebruiken :P

Origineel geplaatst door metatron
Het verschil volgens mij met de NL 2 en de JP met de ION is dat je erg veel kan moduleren en dat is op die andere 2 beperekt.

Ik heb een NL2 en een JP8K gehad en vind de ION stukken beter qua klank. De bediening van de JP8 en NL2 was wat makeklijker maar deze hadden dan ook veel minder opties qua envelopes, modulatie en LFO enzo. Maar zoals Skeletum al zei, je koopt een ION voor de klank want die is verschrikkelijk goed.

Laat eens wat horen dan?

D'rover lullen is wel grappig. Maar horen is beter!

Back