Zo'n ION synth, wat vind je er van ?

Origineel geplaatst door fuse
Laat eens wat horen dan?

D'rover lullen is wel grappig. Maar horen is beter!

Nou eh...White Sins zit er helemaal vol mee. Verder heb ik thuis geen internet dus ik uploaden van dingetjes een beetje lastig....maar believe you me...ION rockt!

ik heb ook nog even een vraagje over de ion.
is die vocoder ook gelijktijdig met andere klanken te gebruiken?
of is het zo dat je hem of als vocoder kan gebruiken of als synth?
thnx,
chielos

Origineel geplaatst door Nolet
Nou eh...White Sins zit er helemaal vol mee.

Oh, maar dat is de zwaar miskende nr 1 hit van de SF track contest !!!

Iedereen vergist zich schromelijk en daardoor krijgt deze track helaas te weinig stemmen.
Zo zie je maar weer dat de wereld vol loopt met .........*
* je mag zelf invullen

:D

@Chielos

Ja, de ION is multitimbraal 4 parts.

De Ion is idd vooral erg bruikbaar, en heeft als "basic" instrument de functie van de Nord Modular in mijn setup als de VA van keuze overgenomen. De NM gebruik nu meer voor apparte dingetjes [vind de NM overigens nog steeds een top bak!]

Heb de Ion al vaak vergeleken met de Juno106 van deze tijd. Beperkte polyfonie, makelijke te editen, en een echt werk paard. Het blijft uiteraard wel een VA, als je een Ion, voorzover mogelijk, gelijk patched als de Voyager, dan is het verschil er natuurlijk wel. Het prijsverschil is er natuurlijk ook. Ga er gewoon eens op spelen, en overtuig jezelf of het wat is of niet.

Origineel geplaatst door chielos
hmmm dan is 8 stemmig idd niet zo heel erg veel!

Als je de ION als enige synth hebt is 8 stemming wel weinig ja. Maar toch liever 8 goede stemmen dan 64 klote.
En trouwens....Ik gebruik echt NOOIT bijv. de 32 stemmen in mijn Virus of de 64 in mijn JV1080. Wat doen mensen toch altijd in hun nummers dat 592875389 miljoen stemmen nodig hebben...

Maar toch liever 8 goede stemmen dan 64 klote.
Wat doen mensen toch altijd in hun nummers dat 592875389 miljoen stemmen nodig hebben

het is toch altijd prettig om te layeren niet waar?
maar je hebt gelijk, meestal zal je hem toch niet viervoudig gebruiken...
ik ga binnenkoert ook maar eens bij feedback uitproberen.

zijn de knoppen absoluut of rotary?
en zit er ook een soort van random functie op? (waarmee je dus alle parameters random instelt.)

zijn de knoppen absoluut of rotary?
en zit er ook een soort van random functie op? (waarmee je dus alle parameters random instelt.)

Knoppene = rotary.
Random = nope.

Ik vind de Ion vet klinken, maar ja, ik ben dan ook niks gewend... ;)

Ik vind de vergelijking met de Juno106 niet helemaal terecht trouwens. De Ion is dan wel (relatief) goedkoop en gemakkelijk editbaar, maar buiten de polyfonie is het stiekem één van de meeste diepgaande VA-synths tot nu toe (na de modulars en de Virus C, denk ik): uitgebreide modmatrix en twee filters met een hele rij filtertypen en allerlei routingmogelijkheden (hoe je je oscs er doorheen jaagt met filters in serie of parallel), dat zie je lang niet overal.

hmmm dan is 8 stemmig idd niet zo heel erg veel!

Hay

ik ken hem niet, maar wat hier al boven stond
zoveel stemmen hoeft niet ,als de toon goed is, is een paar stemmen beter dan 100.000 andere
die iets minder zijn
de 303 heeft maar 2 geluiden en is toch wel apart

Greetz turtel

Ik vind de vergelijking met de Juno106 niet helemaal terecht trouwens. De Ion is dan wel (relatief) goedkoop en gemakkelijk editbaar, maar buiten de polyfonie is het stiekem één van de meeste diepgaande VA-synths tot nu toe (na de modulars en de Virus C, denk ik): uitgebreide modmatrix en twee filters met een hele rij filtertypen en allerlei routingmogelijkheden (hoe je je oscs er doorheen jaagt met filters in serie of parallel), dat zie je lang niet overal.

Ben het in de basis wel met deze kritiek eens, maar ik stel dan ook heel duidelijk dat het een versie van deze tijd is. Destijds had de 106 een goede prijs prestatie ratio, hetgeen je over de Ion ook kunt zeggen.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Ben het in de basis wel met deze kritiek eens, maar ik stel dan ook heel duidelijk dat het een versie van deze tijd is. Destijds had de 106 een goede prijs prestatie ratio, hetgeen je over de Ion ook kunt zeggen.

Dat klopt wel ja: bij beide veel bruikbare synth voor niet zo veel geld. :halleluja

Wat doen mensen toch altijd in hun nummers dat 592875389 miljoen stemmen nodig hebben...
Superzaagjes :W

Ja, toch ff spuien....

Okay... in de ION zit een preset die shortwave heet. :)

Okay, het is een mooie synth en heb er paar keer mee "geklooid"

MAAR....

Heb hier een Novation KS4 en dat is toch leuker spul. Intuitiever... Meer "hands-on" en bovenal het geluid... rauwer....

Lekker! :koffie:

Alesis Ion

Alesis Ion

Hallo,

Ik heb de vorige forums over de Ion hier al gelezen. Ook heb ik al op internet de recensies in bekende bladen als ook van users op harmony-central/sonicstate gelezen.
Nu toch nog enkele vragen:

Ik ben deels geïnteresseerd in deze synth met name met wat betreft de filters, die oude vintage synths (Moog, Arp, Roland Jupiter). Natuurlijk zullen de filters alleen er niet voor zorgen dat de Ion precies hetzelfde zal klinken als een van deze vintage synths, maar ik vind het idee wel heel interessant. Blijkbaar klinkt hierdoor wel heel erg analoog voor een VIRTUAL Analog.

Hoewel er in de meeste artikels vaak wordt gerefereert naar deze filters, wordt er verder zeer weinig over geschreven.
Hoe goed zijn deze filters nu eigenlijk? Hoe vaak gebruiken de ion bezitters op dit forum deze filters uiteindelijk?

De micron interessert me totaal niet. Al heeft het een extra chip voor Reverb en dergelijke.
Ik ben geïnteresseerd in de ion om de knoppen en de filters.

Natuurlijk moet ik dit apparaat nog gaan testen. Heb ik wel een jaartje geleden of zo gedaan. Toen wist ik niks van die filters af, en vond het (persoonlijk) een "typisch lelijk klinkend virtueel-analog synthje".
Blijkbaar zijn de presets ook slecht...

Ik wacht op jullie reacties, HOE GOED ZIJN DIE FILTERS???
Iemand misschien een voorbeeld mp3?

Re: Alesis Ion

Re: Alesis Ion

Origineel geplaatst door gremlin23
Ik ben deels geïnteresseerd in deze synth met name met wat betreft de filters, die oude vintage synths (Moog, Arp, Roland Jupiter). Natuurlijk zullen de filters alleen er niet voor zorgen dat de Ion precies hetzelfde zal klinken als een van deze vintage synths, maar ik vind het idee wel heel interessant. Blijkbaar klinkt hierdoor wel heel erg analoog voor een VIRTUAL Analog.
Dat, en 't feit dat er behoorlijk wat werk in de oscillators gestoken is (vandaar ook 'maar' 10 stemmen).
Hoe goed zijn deze filters nu eigenlijk? Hoe vaak gebruiken de ion bezitters op dit forum deze filters uiteindelijk?
Bij het gros van de patches staat de Moog lowpass aan. Dit is zowel leuk als zonde - een aantal mogelijkheden worden daardoor niet gebruikt. Voor een aantal dingen vind ik andere filters spannender/geschikter.
Ik wacht op jullie reacties, HOE GOED ZIJN DIE FILTERS???
Iemand misschien een voorbeeld mp3?

Het probleem is dat ik geen

- Minimoog
- Oberheim
- Jupiter
- TB-303
- ARP

heb om mee te vergelijken. Even graven in m'n geheugen: volgens mij is Yawgmoth de enige die zowel een Voyager heeft als een Ion. Nolet heeft ook een Ion en een M3x, en volgens hem houdt de Ion toch nog wel behoorlijk stand onder het echt analoge geweld.
(bovenstaande kan incorrect zijn, even rondzoeken op 't forum dus)

Ik heb wel een demo'tje voor je met de TB-filter, maar de 303 die ik na doe is niet al te super (m.a.w., beter programmeerwerk = beter resultaat).

http://www.synerjee.net/crap/silverbox.mp3

Dit is met de distortion op de Ion zelf gemaakt. Toendertijd vond ik 't helemaal de bom, nu zie ik (in 't bezit zijnde van de Acidlab Bassline) dat ik nog behoorlijk wat steken heb laten vallen ;).

Yo Yoozer,

Bedankt voor je antwoord en mp3!
Ik ben zelf niet zo van de "TB-303=a gift from god" groep. Vind het geluid uit de mp3 al heel ver in de richting komen en ver genoeg voor mij:)
Toevallig ook een mp3 van de jupiter filter in actie (bijv op een pad)?
Dit is te veel gevraagd!:)

Hoe bevalt de ion jou uideindelijk? Hoe lang bezit je em al?

Groeten en bedankt,

Frederik.

Teveel? Nee hoor ;).

Basissound is 2 oscillators, net als bij de Jupiter. 1 zaag, 1 blokgolf met PWM door een langzame triangular LFO. In 't begin staat de blokgolf eerst een octaafje hoger, later wordt 'ie teruggezet zodat 'ie gelijk staat met de zaag. Geen effecten, Ion's onboard compressor staat uit, geen nabewerking, EQ staat op 0.

http://www.synerjee.net/crap/ionjupe.mp3 (ca. 5 mb).

Heb de Ion sinds eind augustus vorig jaar, bevalt me erg goed. Maar ik moet er nog dieper in graven (de vocoder staat nog open om verkend te worden).

Modulatiebronnen toewijzen is supermakkelijk en erg uitgebreid, arpeggiator valt een beetje tegen (patronen zijn te stuiterig), draaiknoppen voelen lekker aan, drukknopjes zijn me te klein (had liever vandalisme-bestendige telefoonknoppen gezien, maar dat geldt voor alle gear die ik heb ;) ), toetsen vallen - ondanks dat ze eigenlijk wat cheap zijn - nog best mee. Ronde bovenkanten van de toetsen maken solo's wat makkelijker.

nog even wat betreft die arpeggiator. de micron heeft een stepsequencer en deze is ook als customizable arp te gebruiken. errug leuk...

Ik vind de filters erg okee. Altijd de Moog lowpass gebruiken is zonde: elk filter heeft eigen karakteristieken. Al die filtertypen voegen dus écht veel toe aan de variatie aan sounds die je uit de Ion kunt halen. Bovendien heb je twee filters, die je zowel parallel als in serie kunt schakelen. Leuk is bijvoorbeeld om filter 1 voor 100% naar filter 2 te routen, met het volume van filter 1 dicht en van filter 2 vol open. Een echte serieschakeling dus. Ten eerste werken de filters dan op elkaar in, maar daarbij kun je allerlei hele bijzondere effecten krijgen met wat creatief gemoduleer. Inclusief Pims tip om zo een detune-effect te halen uit één oscillator (gebruik van bepaalde filters + LFO op cutoff van filter 1). Erg geslaagd allemaal!

Maar ja, of er ook maar enig verband is tussen de filternamen en de originelen: geen idee... 8o) (maakt mij ook niet uit trouwens)

Back