Clavia G2(x)

Sander02

Gepokt en gemazeld
Ik ben nu sinds een weekje de gelukkige eigenaar van een G2X, moet zeggen dat-ie prima bevalt tot nu toe.
Ben al dagen achtereen aan het patchen geweest :D heerlijk

Wil weleens wat reacties van anderen lezen over het apparaat, hoe bevalt-ie?

Ben al op wat fora geweest maar echt veel patches heb ik nog niet gezien. (jaja, zelf maken blabla, doe ik al maar om van anderen te leren moet je gewoon de patch uitpluizen)

Alleen over de klank ben ik wat minder lyrisch als ik heel eerlijk ben...

Ik heb sterk het idee dat ze de sound op e.o.a. manier teveel hebben laten 'leunen' op de galm+delay/echo modules die eraan zijn toegevoegd.
Waarom ik dit denk?
- omdat er bijna geen preset-patch te vinden is waar deze 2 modules niet aan te pas komen
- omdat ik hem t.o.v. G1 tammer vind klinken; kan niet echt uitleggen op welke manier maar 'het scheurt' gewoon minder. Het is allemaal vrij clean, zeker de FM vind ik te clean. Die kreeg ik dikker op de G1
- ook kraakt de G2 heel snel omdat het te hard staat in de patch, dat had ik op de G1 vrijwel nooit
(Misschien door al die verschillende db instellingen op de in&output-modules?)

En misschien ben ik te snel met m'n oordeel, en moet ik gewoon even wennen aan het nieuwe geluid. Hij klinkt anders dan de G1, da's duidelijk. Maar voor de rest heb ik niets te klagen, alles zit erop en eraan :okdan:

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit ook merken

Laatst gewijzigd:
Re: Clavia G2(x)

Origineel geplaatst door Sander02
Ik ben nu sinds een weekje de gelukkige eigenaar van een G2X, moet zeggen dat-ie prima bevalt tot nu toe.
Ben al dagen achtereen aan het patchen geweest :D heerlijk

Wil weleens wat reacties van anderen lezen over het apparaat, hoe bevalt-ie?

Ben al op wat fora geweest maar echt veel patches heb ik nog niet gezien. (jaja, zelf maken blabla, doe ik al maar om van anderen te leren moet je gewoon de patch uitpluizen)

Alleen over de klank ben ik wat minder lyrisch als ik heel eerlijk ben...

Ik heb sterk het idee dat ze de sound op e.o.a. manier teveel hebben laten 'leunen' op de galm+delay/echo modules die eraan zijn toegevoegd.
Waarom ik dit denk?
- omdat er bijna geen preset-patch te vinden is waar deze 2 modules niet aan te pas komen
- omdat ik hem t.o.v. G1 tammer vind klinken; kan niet echt uitleggen op welke manier maar 'het scheurt' gewoon minder. Het is allemaal vrij clean, zeker de FM vind ik te clean. Die kreeg ik dikker op de G1
- ook kraakt de G2 heel snel omdat het te hard staat in de patch, dat had ik op de G1 vrijwel nooit
(Misschien door al die verschillende db instellingen op de in&output-modules?)

En misschien ben ik te snel met m'n oordeel, en moet ik gewoon even wennen aan het nieuwe geluid. Hij klinkt anders dan de G1, da's duidelijk. Maar voor de rest heb ik niets te klagen, alles zit erop en eraan :okdan:

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit ook merken

heb je al geprobeerd om een G1 patch identiek na te bouwen?

Natuurlijk is er een verschil tussen de Classic en de G2. Zo-wie-zo zijn de DA converters andere. Maar is dat belangrijk? De G2 is niet een uitbreiding van de Classic, maar een andere synth. Ik doe de Classics dan ook nooit weg.

Je kan gerust zeggen dat de Classic en de G2 zich verhouden als de NordLead2 tot de NordLead3 :) Die Lead2 scheurt naar mijn gevoel ook veel meer.

Ik heb toegang tot erg veel verschillende synthesizers en vele zijn beslist uniek. De Clavia producten zijn dat ook. Denk niet dat je een Modulaire Moog kunt imiteren met de G2. Een bepaald geluid klinkt wel gelijk, maar de instellingen veranderen leveren op de verschillende apparaten niet dezelfde resultaten!

En er is toch zoiets als het Clavia (of Nord) gevoel :)

Het gebruik van de Reverb en Delays is veroorzaakt door de fabriekspatchers. Per slot wordt er in menige synth vollop gebruik gemaakt van de Unison. Zet die FX gewoon maar uit.

Wout

das' een goede thread op electro-music.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat sommige (kleine) teleurstellingen voortkomen uit het feit dat je gelijk overstapt van de G1 op de G2 als vervanger cq opvolger. Als je het zo beschouwd loop je tegen bepaalde dingen op zoals ik.

Als je het beschouwd als een compleet nieuw apparaat, of wellicht is het hele modular nieuw voor je, dan zal je dit niet hebben.

Dat was waarschijnlijk ook wat de TS van de electro-music thread is overkomen, hij verwachtte dat hij de G1 weg kon doen, op de G2 over kon stappen en gewoon verder kon gaan waar hij was gebleven + meer.

Dat was waarschijnlijk ook wat de TS van de electro-music thread is overkomen, hij verwachtte dat hij de G1 weg kon doen, op de G2 over kon stappen en gewoon verder kon gaan waar hij was gebleven + meer.

De clasic wegdoen??? M'n Voyager gaat eerder de deur uit dan m'n NM clasic.

da's dan een luxe die jij je wel kan veroorloven... de G2X is geen goedkope jongen

Maar jij hebt geen G2 gekocht hè, ik heb veel meer aan een G2 dankzij de keyboard-features omdat ik in bands speel

Ik heb ook een G2 en ik vind hem idd ook zeer geschikt voor optredens. Keys voelen erg goed aan om mee te solo'en en de nodige settings kun je vooraf op je pc op het display programmeren. Ook die echte clavia pitchstick is uniek 8o) modwheel is alleen wat minder.

Vervelend best wel hè die modwheel, hij is een beetje dunnetjes.
Gelukkig is het dan wel 'ruw' materiaal maar toch, je glijdt er snel af.

Toch had ik liever een joystick gezien ipv 2 extra modwheels op m'n G2X.
Een joystick is geiler :maffia:

(ga je dat bij deze ook weer doen Wout? ghehe)

(ga je dat bij deze ook weer doen Wout? ghehe)

Nee, dat heb ik alleen op de Classic Keys gedaan, twee stuks.
Bestaan er endless joysticks?

Clavia kiest niet voor joystick wegens de korte levensduur.

Wout

PS vanavond om 10:30 een G2X op het podium van de Boerderij in Zoetermeer. Frank Zappa muziek door Foolz.

Aaarghh bedankt Wout! ik moet werken..

Boerderij is :okdan: ben daar een paar keer geweest. (Frank Gambale/Steve Smith/Mike Stern)

Dat optreden met Steve Smith in de boerderij was echt top! die toetsenist -Tom Coster- had bizarre geluiden op z'n synth (Triton geloof ik, en de velocity bepaalde of het een stem was met Doe of Wah was, naarmate hij harder aansloeg.. echt knetter klonk dat)

jammer zeg =(

maareh, endless joysticks? die modwheels zijn niet endless op de G2X. Over die levensduur, daar kan ik wel inkomen ja. Dat is natuurlijk weer een heel gedoe als mensen daar om de haverklap mee terugkomen in de winkels.. mee eens

Back