Batterij vervangen Jupiter 6?

mikeandrews

Meer knopjes! Meer! Meer!
Weet iemand of dit makkelijk te doen is? Batterij is dood en ik krijg hele leuke random sounds maar dat is ook niet alles =(

Ik heb deze bak dus 4 maanden geleden bij de Music House gekocht. Toen ik hem kocht en thuis kwam bleek de stemming niet helemaal 100% maar ik had zoiets van nou ja, dan maar "omhoog" stemmen en in Cubase transposen. Nu is die batterij weer dood. Voor de prijs waarvoor ik hem gekocht heb (1222 euro) vind ik dit eigenlijk niet kunnen. Als winkel zorg je toch dat 'ie op stemming en met een nieuwe batterij de deur uit gaat? Of zie ik dat verkeerd?

:okdan: Mag gewoon even langskomen voor het batterijtje en het stemmingsprobleem wordt ook meteen nagekeken. Ze vinden het gelukkig zelf ook vreemd dat 'ie zo de deur uit is gegaan. :)

Een hele batterij problemen!

Een hele batterij problemen!

Die kan je krijgen als de batterij niet op tijd vervangen wordt!
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zeker aan mensen die een occasion kopen: CHECK DE BETTERIJ!
Doe dat sowieso met elke synth in je bezit, die geheugen-opslag heeft. En elke vijf jaar!
Ik heb al heel wat synths vanbinnen gezien, en de ellende die een lekkende batterij kan aaanrichten is niet te overzien. Euh, hij doet een beetje raar de laatste tijd". En jawel hoor, batterijzuur over de print, soms zelf hele gaten in de printplaat gevreten. "Ja, ik had hem een tijdje niet gebruikt".
Elke 5 jaar vervangen die batterij! En niet wachten tot je problemen krijgt. Een nieuwe printplaat voor je favoriete analoge bak is echt niet zo makkelijk te krijgen!

Re: Een hele batterij problemen!

Re: Een hele batterij problemen!

Origineel geplaatst door senso
Die kan je krijgen als de batterij niet op tijd vervangen wordt!
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zeker aan mensen die een occasion kopen: CHECK DE BETTERIJ!
Doe dat sowieso met elke synth in je bezit, die geheugen-opslag heeft. En elke vijf jaar!
Ik heb al heel wat synths vanbinnen gezien, en de ellende die een lekkende batterij kan aaanrichten is niet te overzien. Euh, hij doet een beetje raar de laatste tijd". En jawel hoor, batterijzuur over de print, soms zelf hele gaten in de printplaat gevreten. "Ja, ik had hem een tijdje niet gebruikt".
Elke 5 jaar vervangen die batterij! En niet wachten tot je problemen krijgt. Een nieuwe printplaat voor je favoriete analoge bak is echt niet zo makkelijk te krijgen!

Vooral oplaadbare NiCad batterijen hebben de neiging te gaan lekken, vooral als het circuitje dat de batterij moet opladen, niet goed is ontworpen. Dat is de reden dat je maar zelden een Polysix tegenkomt die geen last heeft gehad van batterijlekkage. Het beleid van Zoe en mij is om NiCad batterijen direkt te verwijderen en deze te vervangen door (niet-oplaadbare) Lithium batterijen. Deze gaan zo'n 10 jaar mee en hebben niet de neiging om te gaan lekken. Dat NiCad batterijen gaten vreten in je printplaat is misschien ietwat overdreven, maar ze kunnen wel printsporen en soldeerverbindingen en chipvoetjes wegvreten, waardoor de kans groot is dat de synth op den duur ophoudt met funktioneren. Mocht een printplaat door een NiCad batterij zijn aangetast, dan is het een kwestie van goed schoonmaken, eventueel chips verwijderen, draden trekken op de plaats waar printsporen zijn onderbroken en dan testen of ie het weer doet. Er zit redelijk wat werk in, maar zelfs een behoorlijk aangetast printplaat kan op deze manier weer aan de praat gebracht worden.

Niet elke synths hebben trouwens oplaadbare NiCad batterijen, die kunnen gaan lekken. Een Jupiter-6 heeft bijvoorbeeld een niet-oplaadbare Lithium batterij (zit rechtsonder op de printplaat links van de voedingsprint). Deze batterijen gaan zeker 10 jaar mee en kunnen zelfs zo'n 15 tot 18 jaar meegaan (zonder te lekken). Toch is het aan te bevelen om voor de zekerheid een Lithium batterij na 10 jaar te vervangen.

Synths waar je met batterijlekkage vooral mee uit moet kijken zijn: Korg Polysix en Poly-61.

Leuke en vooral nuttige info :) Bedankt!

Overigens ben ik heel blij dat m'n CS-60 een analoog geheugen heeft (lees: de interface in het klein onder een paneeltje waar je je instellingen van de hoofd-interface kunt overnemen). Heel apart :)

net gekocht - nou al lek

net gekocht - nou al lek

Bestaan er eigenlijk nog winkels die 2e-hands synths nog openmaken voor ze ze weer doorschuiven?
En dan ook nog dingen doen zoals testen, afregelen, batterij vervangen, enz.enz. ?
En dan bedoel ik dus winkels waar ze dat ook écht doen, niet zéggen dat ze het doen en dan achteraf:
:maffia: Oops, ik weet niet hoe die er doorgeslipt is, hoor.:maffia:

ik heb ooit een batterijtje vervangen voor een jupiter-6. had dezelfde symptomen. voor een paar euro bij radio centrum gekocht in utrecht en werkte daarna weer perfect.

Ik ben wel benieud naar de batterij-modificatie voor de Poly-61 want die van mij begint al oud te worden. Wat zijn de tekenen dat je hem moet vervangen? Hi werkt nog perfect maar er ligt al een beetje wit poeder rondom .

Wit poeder?

Wit poeder?

Aaaaaagggg!!!! :duivels: Anthrax imme Poly!

Best kans dat het nog de originele batterij is. Zou ik gelijk maar even goed reinigen. Even een emmertje water erin met een lekker sopje. Flinke borstel...
Nee ff serieus. Dat witte poeder is voor je Poly net zoiets als Anthrax. Kan z'n ingewanden behoorlijk aantasten. Met gillende spoed die batterij vervangen dus.

Origineel geplaatst door bounce
Ik ben wel benieud naar de batterij-modificatie voor de Poly-61 want die van mij begint al oud te worden. Wat zijn de tekenen dat je hem moet vervangen? Hi werkt nog perfect maar er ligt al een beetje wit poeder rondom .

Het witte poeder bestaat uit kristallen en die worden gevormd als een batterij aan de schijterij gaat... Dit is nog de meest gunstige vorm van lekkage. Als de batterij acid gaat lekken, ben je verder van huis, daar kan zelfs een 303 niet tegen op. Lekkende batterijen blijven meestal voldoende spanning afgeven om de geheugens van een synth te bewaren. In het geval van jouw P61 is het dus tijd om de batterij te vervangen.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Het witte poeder bestaat uit kristallen en die worden gevormd als een batterij aan de schijterij gaat... Dit is nog de meest gunstige vorm van lekkage. Als de batterij acid gaat lekken, ben je verder van huis, daar kan zelfs een 303 niet tegen op. Lekkende batterijen blijven meestal voldoende spanning afgeven om de geheugens van een synth te bewaren. In het geval van jouw P61 is het dus tijd om de batterij te vervangen.

Het is misschien wel handig om eerst eens te Googelen en dan een antwoord te geven...;) Het volgende verhaal is een stuk ingewikkelder, maar ook meer op de waarheid gebaseerd:

De gore bende (ook wel Kaliumhydroxide, KOH genoemd) in een NiCad accu is niet zuur, maar basisch van aard. Het effect blijft hetzelfde: de bende heeft onder meer een bijtende werking en is giftig bij inname. Als deze bende in kontakt komt met de buitenlucht, dan worden er witte kristallen gevormd (Kaliumcarbonaat, K2CO3). Deze kristallen zijn niet giftig en hebben geen bijtende werking.

Maar hoe komt deze troep nou in de eerste plaats naar buiten toe? Als een NiCad accu helemaal opgeladen is, gaat deze gassen produceren (H2 en O2) en als de druk te hoog wordt, ontsnappen deze gassen door de afdichting van de batterij heen, die werkt als een soort ventiel. Met deze gassen ontsnapt ook een klein deel van de smurrie en deze reageert met de buitenlucht en vormt de witte kristallen. Dit proces is op zich niet zo heel erg, omdat er slechts kleine hoeveelheden ontsnappen en als het opladen stopt, het ventiel zich weer sluit. Maar...in veel apparaten waarin NiCad accu's zitten, stopt het opladen niet en zolang het apparaat aan staat, wordt de batterij opgeladen, ook al is ie allang vol (dit wordt bijvoorbeeld in de Polysix en de Poly-61 zo toegepast). Het ventiel van de batterij zal op een gegeven moment hierdoor, als ook door ouderdom, verzwakken en op den duur zal door de bijtende werking van de smurrie een blijvend lek veroorzaakt worden.

De smurrie in een NiCad batterij is niet alleen erg bijtend, maar trekt ook vocht uit de lucht aan (hygroscopische werking). Als er eenmaal een lek is, zal de pasta-achtige smurrie afhankelijk van de luchtvochtigheid vocht opnemen en als het erg vochtig is (denk aan een synth die veel live gebruikt wordt of eentje die een lange tijd op zolder heeft gestaan...), kan de smurrie zoveel vocht opnemen, dat het erin oplost en kan het daarna de batterij in vloeibare vorm kan verlaten, een spoor van schade achterlatend.

Zo, genoeg scheikunde voor vandaag. :geslaagd:

Okay, de Jupiter 6 leeft weer :). Het stemmingsprobleem bleek niet eenvoudig op te lossen, maar Music House heeft keurig netjes aangeboden om op afspraak dit euvel ook te verhelpen als de juiste onderdelen in huis zijn.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel erg tevreden ben met de service van Music House en nog steeds het gevoel heb een goede koop te hebben gedaan.

:okdan:

En dan nu terug naar de Jupiter.... Jippeeeeeeeee! :) :) :)

Re: Re: Een hele batterij problemen!

Re: Re: Een hele batterij problemen!

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Vooral oplaadbare NiCad batterijen hebben de neiging te gaan lekken, vooral als het circuitje dat de batterij moet opladen, niet goed is ontworpen. Dat is de reden dat je maar zelden een Polysix tegenkomt die geen last heeft gehad van batterijlekkage. Het beleid van Zoe en mij is om NiCad batterijen direkt te verwijderen en deze te vervangen door (niet-oplaadbare) Lithium batterijen. Deze gaan zo'n 10 jaar mee en hebben niet de neiging om te gaan lekken. Dat NiCad batterijen gaten vreten in je printplaat is misschien ietwat overdreven, maar ze kunnen wel printsporen en soldeerverbindingen en chipvoetjes wegvreten, waardoor de kans groot is dat de synth op den duur ophoudt met funktioneren. Mocht een printplaat door een NiCad batterij zijn aangetast, dan is het een kwestie van goed schoonmaken, eventueel chips verwijderen, draden trekken op de plaats waar printsporen zijn onderbroken en dan testen of ie het weer doet. Er zit redelijk wat werk in, maar zelfs een behoorlijk aangetast printplaat kan op deze manier weer aan de praat gebracht worden.

een en al elende dus die batterijen. Voor de DX7 moet je heel wat solderen enzo. Dat kan ik niet, en heb ik ook geen zin in.
Je kan toch bij oude synths het geheugen makkelijk inladen van de Cassette ingang. Heeft iemand wel eens zonder batterijen gewerkt en als opslag Labtop, en telkens als je de synth gebruiken gaat gewoon allles in te laden, wat een paar seconden duurt. Ikke niet, maar het zou wel handig zijn om zonder die batterijen te kunnen werken lijkt me.

Back