[tips] Mixen in je sequencer

fuse

Gepokt en gemazeld
Even voor de mensen die veel bezig zijn in hun sequencer te mixen. Logic, Cubase, Nuendo, Sonar etc.

Ik heb al een aantal keren wat projecten binnen gekregen van mensen die onhandig met hun resources omgingen. Op zich als je een snelle bak hebt is het niet zo erg. Maar het is wel inefficient.

Als je inserts gebruikt op alle audiosporen afzonderlijk dan kost je dat klauwen vol CPU tijd.
Voor reverbs en delays maak je gewoon FX sporen aan of je route via een send manier naar een groep track en daar voeg je de reverb of delay toe. Reverb is een van de meest dure FX qua CPU tijd dus die winst heb je heel snel gemaakt.
Plus een bijkomend voordeel is dat je die FX gaat blenden en je dus een rijkere sound krijgt en het kan helpen om in de weg zittende geluiden wat meer samen te smelten.
Soms is een aparte reverb onvermijdelijk als je een losstaande sound wilt gebruiken voor bijv een vocal. Maar vaak is het blenden juist makkelijker om het geheel te mixen.

Of het onnodig EQ gebruiken als je je softsynth ook apart in kan stellen zodat het meer klinkt als je het wilt hebben. Hier is de winst niet zoveel maar het is een afweging vaak waard.

En het gebruik van group tracks lijkt ook vaak vergeten te worden. Zoiets is juist heel handig als je bijv drums of vocals die op meerdere sporen staan samen te voegen tot een spoor. Die kun je dan in z'n geheel bewerken. Plus dat je FX over die group tracks kan gooien wat efficienter is dan op elk spoor apart.

van het meeste was ik me al bewust. Maar toch een fijn stukje tekst:)

maar aangezien ik toch wel een redelijk snelle bak heb, neem ik het er niet nauw mee :stupid

Laatst gewijzigd:
kijk dit zijn nu eens nuttige tips, zo zouden er veel meer voorbij moeten komen als je het mij vraagt...

is eigenlijk basic kennis hé. maar je hebt gelijk, met vst plugs is het makkelijk om alleen inserts te gebruiken want je bent niet genoodzaakt sends te gebruiken zoals met hardware mixers en effecten (waarbij je waarschijnlijk geen 27 keer dezelfde reverb in je rack hangen hebt...)

Re: [tips] Mixen in je sequencer

Origineel geplaatst door fuse
Voor reverbs en delays maak je gewoon FX sporen aan of je route via een send manier naar een groep track en daar voeg je de reverb of delay toe..
Deze techniek was me ook al bekend, maar is het vaak niet veel interresanter om verschillende acoustic environments in je mix te creëren? Je kunt op deze manier alleen de hoeveelheid reverb of delay per track regelen.

op zich handige tips.. maar meer bruikbaar voor de echte afmixfase dan in de "creatie"fase denk ik. Zo wil ik wel degelijk een aparte reverb voor mijn snare dan voor mijn lead. Juist om de frequentiegebied (met eq daarna) weer apart te houden.

Die group functie heb ik zelf nog nooit gebruikt. Gaan we is proberen :mega:

Hay

ja dat is best moeilijk om je cubase zo te optimaliseren
maar wel heel belangrijk
voordat je het weet zit je aan je max cpu
ik heb al een paar keer mijn pc geupdate , maar met de nieuwe plugins
en software is een snel systeem al snel weer langzaam aan het worden

dus al is je pc nog zo snel, de software achterhaald dat wel

ik doe wel in plaats van echo, de truc om de echo uit meer tracks te halen
dus geen echo maar stukjes die je in echo wil horen ,uitknippen en op een andere track zetten
met panning kun je stereo echo maken
zo kun je zelf echo maken zonder cpu gebruik

dat was mijn tip

Greetz Trutel8D

op dit moment doe ik alles plugfree, dat is nog beter voor de cpu

Origineel geplaatst door Dieter@be
accoustic environments? 8o)
hoe bedoel je? (presets voor je reverb? :L )
Ik wist er ff geen Nederlandse term voor te bedenken.
Voorbeeld:
Op je strings een large hall reverb, op je drums een room verb etc etc. Dus dan heb niks aan een send effekt

De enige ongeschreven regel is dat niets moet natuurlijk.
Vandaar dat je ook de afweging kan maken tussen insert of send.

Maar tel dat je 2 verbs hebt waarvan de time alleen verschilt.
Omdat ze kaal dan apart fijner klinken. Maar blijft dat ook zo als je beide kanalen bij elkaar mixt?
Voor je gevoel gaat het dan snel fout want in het echt is het niet logisch dat 2 geluiden qua galm in tijd verschillen.

Als je met drums bezig gaat en je gaat met plates en andere korte effecen etc werken dan hebben inserts veel meer toegevoegde waarde vaak. Maar soms is een open/close hihat combo met een send FX veel effectiever omdat je juist wilt dat ze elkaar beinvloeden.

Trouwens met alleen insert FX is het ook veel moeilijker om in de gaten te houden of je niet teveel FX gebruikt.
Want als je een send FX solo'ed dan hoor je vaak hoeveel FX je gebruikt en meestal wil je dit toch effectief (en dus net genoeg maar niet teveel) gebruiken. Goeie tip is dan ook om vaak effecten uit te zetten om te horen of het echt wel verschil maakt wat je wilt. Als je niets hoort dan kun je hem net zo goed uit laten zonde van je CPU tijd.

Trouwens wat ook zou kunnen is dat je de send FX van hardware gaat gebruiken. Dat heeft als voordeel dat het helemaal weinig CPU kost (op latency compensatie na dan) en vaak nog beter klinkt ook. Sterker nog met steriel klinkende softies is het een goed lapmiddel om ze wat smeriger te laten klinken met een ranzige FX bak. Alhoewel met kleuring toch vaak handiger is om een insert te gebruiken.

Origineel geplaatst door fuse
De enige ongeschreven regel is dat niets moet natuurlijk.
Vandaar dat je ook de afweging kan maken tussen insert of send.

In principe maakt het toch niet uit of je insert of send gebruikt!? Behalve dan dat inserts op group/FX channels voor meerdere sporen gebruikt kunnen worden.

Trouwens met alleen insert FX is het ook veel moeilijker om in de gaten te houden of je niet teveel FX gebruikt.
Want als je een send FX solo'ed dan hoor je vaak hoeveel FX je gebruikt en meestal wil je dit toch effectief (en dus net genoeg maar niet teveel) gebruiken. Goeie tip is dan ook om vaak effecten uit te zetten om te horen of het echt wel verschil maakt wat je wilt. Als je niets hoort dan kun je hem net zo goed uit laten zonde van je CPU tijd.

Klopt wel, maar insert FX kun je ook heel makkelijk dis/enablen (standby knop voor die betreffende plugin bijvoorbeeld).

Trouwens wat ook zou kunnen is dat je de send FX van hardware gaat gebruiken. Dat heeft als voordeel dat het helemaal weinig CPU kost (op latency compensatie na dan) en vaak nog beter klinkt ook. Sterker nog met steriel klinkende softies is het een goed lapmiddel om ze wat smeriger te laten klinken met een ranzige FX bak. Alhoewel met kleuring toch vaak handiger is om een insert te gebruiken.

Idd, voor de betere en lange galm gebruik ik altijd m'n hardware Lexicon over zowel hardware als software :)

Origineel geplaatst door sten
In principe maakt het toch niet uit of je insert of send gebruikt!? Behalve dan dat inserts op group/FX channels voor meerdere sporen gebruikt kunnen worden.

Dankjewel voor het niet goed doorlezen van deze draad. Dat was nl m'n reden om hier over te beginnen.

Back