Eerst de sound, dan de compositie?...of andersom?

Bij mij werkt een geluid vaak als inspiratiebron. Een bepaalde sound vraagt nu eenmaal vaak een bepaalde speelwijze. Hierdoor ontstaat dan een riff of bassline die de basis vormt voor een nieuwe track. Bij het verder uitwerken van die track werkt het echter weer andersom. Dan heb ik een aanvulling in mijn hoofd waar dan de juiste sound bij gezocht moet worden.

Ik teken eerst een simpele melodie-lijn in. Daarna ga ik sounds af en als ik een sound heb die me bevalt, dan ga ik die tweaken en daarna maak in de melodie-lijn af. Sim-pel. ;)

Ik heb op het moment een zinloos drammerige wil om muziek te maken die 'relevant' is (alleen voor mij waarschijnlijk, maar goed...), dus als ik nu iets maak wil ik eerst een concept en/of thema hebben, vervolgens daar muzikale ideeen bij verzinnen en dat nader uitwerken. Maar elk muzikaal idee is wel gekoppeld aan een soort geluid bij mij. Niet dat er niet nog honderd variaties op een sinuslead te bedenken zijn, maar als ik een melodie bedenk dan heb ik er meestal ook al wel bij in mijn hoofd dat het geluid bijvoorbeeld een soort sinuslead wordt. Maar het is eigenlijk nooit meer zo dat ik zit te tweaken, een geluid maak, daarmee ga jammen en aan de hand daarvan een nummer maak.

Origineel geplaatst door andy2138
Hoevaak ik al niet heb gehad dat ik een supervette layer voor een nummer maak en als ik het bij de band gebruik valt het totaal weg. Uitkleden tot er een lullig soudje overblijft en dat doet t m dan..........

Bij mij is het andersom: als ik een supervette layer maak valt de band erdoor weg... :engel:

(komt er dus ook nooit meer van =( )

Origineel geplaatst door turtel
]

Hay

oh, dat wist ik niet dat het verschillende dingen zijn,
dat kan wel de verklaring zijn dat mijn trackies de laatste tijd meer soundscapes zijn
dan een compleet nummer

dus je kunt alle kanten op,eerst de geluiden dan de compositie
of eerst de compositie en dan de geluiden

volgens mij was een van die oude grote componisten zelfs doof op het eind(bach, beethoven, ik weet zijn naam niet meer)
en toch nog muziek schrijven ,zonder het ooit te kunnen horen
dat is ook wel byzonder(wel moeilijk met een moogmodulair):D

veel succes met je composities/soundscapes

8D
hehehehe ...

tja een drummer is ook maar iemand met 4 'voices' die hij bij wijze van spreken tegelijkertijd kan afspelen

;)

Origineel geplaatst door turtel
]
volgens mij was een van die oude grote componisten zelfs doof op het eind(bach, beethoven, ik weet zijn naam niet meer)
en toch nog muziek schrijven ,zonder het ooit te kunnen horen

Volgens mij was dat mozart....

Meestal gebruik ik een concept voor een nummer, daar zoek/maak ik een sound bij en werk dan het nummer bij. Meestal verandert de sound van de track nogal in vergelijking met de eerste sound die ik voor het nummer maak...

Origineel geplaatst door hansbakker
Volgens mij was dat mozart....

Definitely Beethoven. Mozart is niet oud genoeg geworden om doof te worden... :engel:

Aangezien ik meestal dance maak, begin ik meestal met een lekkere drumkit en een lekker basslinetje. Zodat de "groove" alvast staat. Als deze lekker is, bouw ik het nummer verder uit. Werkt het niet lekker, dan verzin ik wat anders. Want de basis moet gewoon goed zijn, zodat je niet stil kunt blijven zitten bij wijze van ;) maarja, dat is mijn ervaring.
Een enkele keer werk ik vanuit een sample of melodietje, maar dat komt veel minder vaak voor.

Meestal ontstaat iets bij mij als ik lekker in m'n bureaustoel hang en dan een beetje te pingelen op m'n synth en wat geluiden aan het editten. Vaak past een bepaalde melodie enorm goed bij een geluid. Als je deze melodie vervolgens met een ander geluid speelt klinkt het niet. Dus meestal is het geluid een enorme goede inspiratiebron. En soms ontstaat gewoon iets op de piano.

Het verschilt bij mij heel erg in de stemming die ik heb en aan wat ik de laatste tijd ervoor heb gedaan.
Soms heb ik zo'n dag van "ik ga eens kijken wat ik uit die synth kan krijgen" dan ga ik lekker programmeren met die synth en probeer ik een vette sound te maken die inspireerd tot een melodie of effectsound of of of....
vervolgens kijk ik wat die sound doet en laat ik hem voor wat hij is, begin ik een drumtrack te bouwen om die toon/sound/freaksound die ik inmiddels een sfeer of melodie heb gegeven heen. soms vervalt het geluidje later in het productieproces en soms komt hij terug in een andere track waar ik net denk " die sound van toen was vet!"

maar ook heel vaak ga ik zitten met een idee die ik op voicerecorder heb opgenomen of aan de hand van een idee die ik in mijn hoofd heb van "ik wil een track maken in die sfeer met een vocal van die opname dag" etc. etc. etc.
dan pak ik gewoon een geluidje dat redelijk bij mijn idee past en ga ik melodieen schrijven met drumtrack erbij.
Pas veel later als ik dan al een heel idee heb van hoe de track qua compositie moet gaan klinken ga ik elk geluidje afzonderlijk finetunen en eventueel geheel aanpassen. de sounds geven in grote mate de tijd waarin je het gemaakt hebt aan,als de compositie klopt en redelijk tijdloos overkomt kun je later altijd de sounds op de huidige tijd aanpassen.
maargoed, meestal loopt het een beetje door elkaar heen, het sounds zoeken en compositie maken!
in iedergeval probeer ik het finetunen niet het creatieve in de weg te laten staan! anders ben je langer bezig met het idee vormen en komt er niks van terecht!

Momenteel ben ik bezig met een pop-rock project (zoek nog een band, of bandleden!!!) waarbij we aan de hand van vocalen en lyrics werken en daarna pas de muziek gaan maken. daarbij maak ik in midi de compositie enzo en drumtracks en vervolgens gaan we zoeken naar de juiste sounds. ook de drumtrack is daaraan onderhevig. de keuze wordt gemaakt tussen digitaal/mididrums of livedrums en daarbij dub ik de opname altijd nog met de tegenhanger om de feel beter te krijgen. dus mididrums worden bijgestaan door echte drums om een echte feel te krijgen en echte drums hebben een vleugje mididrums erdoorheen verweven om het strakker te maken. qua pop-rock ben ik nog heel erg zoekende maar dat maakt het leuk!:halleluja

Origineel geplaatst door Cheimoon
Definitely Beethoven. Mozart is niet oud genoeg geworden om doof te worden... :engel:

hij was doof geworden door het harde geluid van zijn orkest...
geluiden begonnen hem pijn in de oren te doen doordat het zijn zenuwhaartjes in zijn oren had aangetast!
hij hoorde het dus nog wel alleen het deed hem pijn en sommige tonen vielen weg, maar doordat hij kennis had van noten en harmonie wist hij in zijn hoofd hoe het moest klinken.

heb dat tenminste ooit in een docu gezien op televisie... hehe, kijk bijna geen tv maar toen toevallig wel!
maar leeftijd had er dus niet echt iets mee te maken, maar volgens mij was het idd beethoven, weet t niet zeker!

Meestal ben ik wel met 'iets'bezig. Of ik ben een sound aan het programmeren, of niet. In beide gevallen is 9 van de 10 keer Cubase en Wavelab standaard aan het opnemen. Ik heb in het verleden wel vaak genoeg meegemaakt dat ik een deuntje had, en dat ik 't niet had opgenomen. Was ik weer net te laat...

Als ik met een track bezig ben, dan heb ik halverwege altijd een nieuw idee voor een nieuw nummer. Is altijd zo... Dat neem ik apart op. In het ergste geval ga ik er nog mee verder ook. Op dit moment ben ik met 3 verschillende tracks bezig. 2 dance, en 1 ballad.

Maar ik verzin eerst de hoofdmelodie, of een bepaald akkoorden schema. Nooit de muziek er omheen, dat komt later.

Vaak zit er "in mijn hoofd" een motiefje te broeien. Als ik er dan klaar voor ben, zet ik het hele spul, begin met wat te spelen en ineens staat de midi-file in Cubase. Daarna met key-editor aan de slag waar nodig is.

Nu maak ik traditionele electronische muziek, dus wil een goede sequence ook nog wel eens een basis vormen.:L

Bij mij is heel dikwijls zo dat ik door de omgeving ginspireerd word. Ik werk in een fabriek dat vol machines staat, die allen op hub eigen een apart geluid maken. Zoals bijvoorbeel een machine die potjes in dozen steekt, dat is een opeenvolging van bewegingen die hun eigen "sound" hebben. Die bewegingen komen steeds terug en zo krijg je ( met wat inspiratie) een drumloopje dat je dan probeert na te spelen.

maar voor de rest zit bij mij de opeenvolging van creeren van tracks er steeds anders uit (soms eerst drums, dan bassline, dan melodie dan zang, of soms eerst melodie, zang,..... steeds anders dus.

Back