Het verschilt bij mij heel erg in de stemming die ik heb en aan wat ik de laatste tijd ervoor heb gedaan.
Soms heb ik zo'n dag van "ik ga eens kijken wat ik uit die synth kan krijgen" dan ga ik lekker programmeren met die synth en probeer ik een vette sound te maken die inspireerd tot een melodie of effectsound of of of....
vervolgens kijk ik wat die sound doet en laat ik hem voor wat hij is, begin ik een drumtrack te bouwen om die toon/sound/freaksound die ik inmiddels een sfeer of melodie heb gegeven heen. soms vervalt het geluidje later in het productieproces en soms komt hij terug in een andere track waar ik net denk " die sound van toen was vet!"
maar ook heel vaak ga ik zitten met een idee die ik op voicerecorder heb opgenomen of aan de hand van een idee die ik in mijn hoofd heb van "ik wil een track maken in die sfeer met een vocal van die opname dag" etc. etc. etc.
dan pak ik gewoon een geluidje dat redelijk bij mijn idee past en ga ik melodieen schrijven met drumtrack erbij.
Pas veel later als ik dan al een heel idee heb van hoe de track qua compositie moet gaan klinken ga ik elk geluidje afzonderlijk finetunen en eventueel geheel aanpassen. de sounds geven in grote mate de tijd waarin je het gemaakt hebt aan,als de compositie klopt en redelijk tijdloos overkomt kun je later altijd de sounds op de huidige tijd aanpassen.
maargoed, meestal loopt het een beetje door elkaar heen, het sounds zoeken en compositie maken!
in iedergeval probeer ik het finetunen niet het creatieve in de weg te laten staan! anders ben je langer bezig met het idee vormen en komt er niks van terecht!
Momenteel ben ik bezig met een pop-rock project (zoek nog een band, of bandleden!!!) waarbij we aan de hand van vocalen en lyrics werken en daarna pas de muziek gaan maken. daarbij maak ik in midi de compositie enzo en drumtracks en vervolgens gaan we zoeken naar de juiste sounds. ook de drumtrack is daaraan onderhevig. de keuze wordt gemaakt tussen digitaal/mididrums of livedrums en daarbij dub ik de opname altijd nog met de tegenhanger om de feel beter te krijgen. dus mididrums worden bijgestaan door echte drums om een echte feel te krijgen en echte drums hebben een vleugje mididrums erdoorheen verweven om het strakker te maken. qua pop-rock ben ik nog heel erg zoekende maar dat maakt het leuk!