apogee

Re: Re: Re: Ik werk al jaren met een Apogee

Re: Re: Re: Ik werk al jaren met een Apogee

Origineel geplaatst door matrixxx
convertors zijn toch de belangrijkste onderdelen in een studio [/B]

Samen met de tafel en de monitors dan. ;)

Re: apogee

heel benieuwd wat de gebruikers er van vinden en hoe ze tegen over de RME bv staan

Ik gebruik RME (oa HDSP9652) en durf zeggen dat dit degelijk materiaal is. Mag ook wel als je ziet wat deze kaart kost.
550 $, je ziet het ding amper liggen. Op 10 seconde geïnstalleerd, alles werkt top en zonder bugs. Nu is dit enkel de Adat poort en ik kom digitaal binnen via de O2R. Qua degelijkheid kan je RME en Apogee wel vergelijken, maar niet qua prijs en kwaliteit.
Ik heb de AD8000 eens kunnen uitproberen, en naar mijn gevoel voegen ze iets toe aan het klankbeeld dat ik als 'kristalhelder' en 'transparant' zou willen omschrijven. Ook de dynamiek (114dB) zegt genoeg. In werkelijkheid voegen ze niets toe aan de klank in de letterlijke zin. Dit is gewoon zoals high-end moet klinken en het was liefde op het eerste zicht...euh gehoor! Over de nieuwprijs zullen we het niet hebben.
Tweedehands zie ik ze al op ebay, 1600 $ tot 2500 euro, straks binnen handbereik dus.
Het zou niet geheel correct zijn om een Fireface en een AD8000 als even goed te omschrijven. Hoewel ik de fireface niet ken, ik heb toch zwaar m'n twijfels.
Want anders kun je jezelf al beginnen afvragen welke gek nog langer het viervoud in centen wil neertellen voor dezelfde kwaliteit.

Ik weet 2dehands AD8000 te koop staan, heb de centen maar mag ze niet uitgeven van mijn baas...8D
She will kill me if i do.

Origineel geplaatst door trash
Ik denk je oren

Da's een gave en kan je niet kopen. We were talkin hardware smartass (no offence):D

testje van tom

met de RME is een ding duidelijk (9632 + adi 8) .... bij het opnemen mis je de diepte van het orginele geluid.

ik ben benieuwd hoe de lynx en de apogee het doen tegen over de RME

Re: Re: apogee

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Het zou niet geheel correct zijn om een Fireface en een AD8000 als even goed te omschrijven. Hoewel ik de fireface niet ken, ik heb toch zwaar m'n twijfels.
Want anders kun je jezelf al beginnen afvragen welke gek nog langer het viervoud in centen wil neertellen voor dezelfde kwaliteit.
D

Het lijkt mij dat het meeste van AD/DA's louter gekocht wordt op naambekendheid. Wat je hoort hoeft niet altijd beter te zijn (denk maar aan AD's die wat exciten bv.) Als je kwaliteit wil kopen moet je echt technische specs gaan vergelijken, welke opamps, welke ... . Dit is iets wat IMO veel te weinig gebeurt (met alle gear eigenlijk).

Ik vind AD/DA's niet het belangrijkste. Ik koop dan liever duurdere preamps en micro's :D (dat is als ik ooit nog eens geld heb)

en daarna misschien een meitner ...

:Z

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Ik weet 2dehands AD8000 te koop staan, heb de centen maar mag ze niet uitgeven van mijn baas...8D
She will kill me if i do.

Zie je wel, ik wist wel dat je onder de plak zat.8) Gooi het maar in de groep.

Re: Re: Re: apogee

Re: Re: Re: apogee

Origineel geplaatst door Toon
Het lijkt mij dat het meeste van AD/DA's louter gekocht wordt op naambekendheid. Wat je hoort hoeft niet altijd beter te zijn (denk maar aan AD's die wat exciten bv.) Als je kwaliteit wil kopen moet je echt technische specs gaan vergelijken, welke opamps, welke ... . Dit is iets wat IMO veel te weinig gebeurt (met alle gear eigenlijk).

Ik vind AD/DA's niet het belangrijkste. Ik koop dan liever duurdere preamps en micro's :D (dat is als ik ooit nog eens geld heb)

en daarna misschien een meitner ...

:Z

Wacht even.....Dus als ik het goed begrijp koop je liever duurdere preamps om ze daarna te laten digitaliseren door een paar ad's van een redelijke kwaliteit? Ik zou dat echt niet doen als ik jou was.
Omdat de AD, zeg maar je "High-end" signaal niet goed kan digitaliseren, ga je echt wel balen.

Wij hebben dat ook meegemaakt.
Wij gebruiken als microfoon de akgC414 in combinatie met een preamp van Earthworks door een teletronix.
Helaas hadden we op dat moment een protools systeem en zoals bekend zijn de AD/DA's van digidesign niet de beste.
Na een paar testen met RME kon ik eindelijk eens goed horen wat "high-end" inhoudt.

De balans van apparatuur bij elkaar is dan denk ik toch wel belangrijker.
Je kan dan beter voor het gemiddelde kiezen.
Wil je dan toch ruzie met je vrouw/man krijgen investeer dan eerst maar in de wat betere AD/DA's.
je zal dan merken dat die "budget"microfoon en preamp een stuk beter gaan klinken.
Eigenlijk alles wat je digitaliseerd zal een stuk beter klinken waardoor je mix weer eens nog beter gaat klinken.

Volgens mij kijkt men juist te veel naar de technische specs terwijl het in de praktijk vaak heel anders kan uitpakken.
Als ik moet investeren in iets "duurs", dan kun je er over het algemeen echt wel vanuit gaan dat de specs wel goed zitten. Op dat niveau hoef je je meestal geen zorgen te maken.
Juist op dat prijs niveau gaat het meer om hoe het klinkt en of het past in je configuratie.
Althans, zo denk ik erover.

Re: Re: Re: Re: apogee

Re: Re: Re: Re: apogee

Origineel geplaatst door Errol
Wacht even.....Dus als ik het goed begrijp koop je liever duurdere preamps om ze daarna te laten digitaliseren door een paar ad's van een redelijke kwaliteit? Ik zou dat echt niet doen als ik jou was.
Omdat de AD, zeg maar je "High-end" signaal niet goed kan digitaliseren, ga je echt wel balen.

Maar wat is redelijke kwaliteit? Je kan tegewoordig al voor weinig geld kwalitatief goede AD/DA's kopen. Jij vindt RME goed , terwijl vele andere het niet goed vinden. Praten over de verschillen in klankkleur bij AD's is volgens mij meer een' ik houd meer van die klank' geworden ipv. 'die' is echt beter. Dat beter zijn is dan vaak een zéér miniem verschil. Ik heb me ook nog nooit afgevraagd met welke AD's een bepaalde CD die ik leuk vind is opgenomen. Eerder met welke micro's, preamps en dergelijke .

Re: Re: Re: Re: Re: apogee

Praten over de verschillen in klankkleur bij AD's is volgens mij meer een' ik houd meer van die klank' geworden ipv. 'die' is echt beter. Dat beter zijn is dan vaak een zéér miniem verschil. Ik heb me ook nog nooit afgevraagd met welke AD's een bepaalde CD die ik leuk vind is opgenomen. Eerder met welke micro's, preamps en dergelijke .

De laatsten die je opnoemt gaan dan ook hand in hand en staan of vallen met de omzetting. Dat kon je toch zelf ook bedenken. Bijkomend kan ik niet anders dan vaststellen dat veel high-end studio's met PT en Ap werken.
En ik veronderstel niet dat die technici aldaar enkel op naam kopen, integendeel. Het moet vooral goed zijn.
De vraag is eerder : is die bepaalde kwaliteit een noodzaak ? Ik geloof van niet. Het is een luxe.

http://www.recordproduction.com/index.htm

Maar wat is redelijke kwaliteit? Je kan tegewoordig al voor weinig geld kwalitatief goede AD/DA's kopen. Jij vindt RME goed , terwijl vele andere het niet goed vinden. Praten over de verschillen in klankkleur bij AD's is volgens mij meer een' ik houd meer van die klank' geworden ipv. 'die' is echt beter. Dat beter zijn is dan vaak een zéér miniem verschil. Ik heb me ook nog nooit afgevraagd met welke AD's een bepaalde CD die ik leuk vind is opgenomen. Eerder met welke micro's, preamps en dergelijke .

toon

ik denk dat errol wat anders bedoeld dan wat jij nu opschrijft dus lees de draad nog eens over.
als 2de is het belangrijk lijkt me dat je zo eerlijk en goed mogenlijk je geluid opneemt en afspeeld en daar zijn goede convertors voor nodig alleen komt het er op neer hoe beter de convertors hoe duurder ze worden. het is zonde als je bv met hele vette compressors werkt en een dikke sound maakt en dat de convertors ze niet goed naar AD omzetten en natuurlijk is dat ook anders om. de convertors bepalen wel een groot deel van de kwaliteit van je produkt .

mmm..ik heb een favoriete cd van Lee Sankey's "tell me there's a sun", prachtig mooie
muziek en dito geluidskwaliteit en daar wordt vol trots vermeld dat er een Neve tafel
is gebruikt, een 24 track Studer recorder en jawel, Apogee A/D converters.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: apogee

Re: Re: Re: Re: Re: Re: apogee

als 2de is het belangrijk lijkt me dat je zo eerlijk en goed mogenlijk je geluid opneemt en afspeeld en daar zijn goede convertors voor nodig

idd, maar daar stond Apogee toch niet voor bekend. Apogee is juist bekend door z'n rock'n'roll niveau zullen we maar zeggen (waarom zetten ze anders een softlimit op hun convertors)

alleen komt het er op neer hoe beter de convertors hoe duurder ze worden. het is zonde als je bv met hele vette compressors werkt en een dikke sound maakt en dat de convertors ze niet goed naar AD omzetten en natuurlijk is dat ook anders om. de convertors bepalen wel een groot deel van de kwaliteit van je produkt .

De AD chips die erin zitten zijn meestal standaard, je komt ze in veel convertors tegen. Je kan je afvragen wat dan een betere omzetting is? Betere opamps, duurdere condensators (als die er al inzitten) en wat extra functies (softlimit bv.) en het design zelf maken idd het prijsverschil. Maar in hoeverre is zoiets nog direkt waarneembaar, laat staan in een mix waarneembaar. (de man achter de mix is een pak belangrijker, maar daar gaat het natuurlijk niet om)

Ik vind het gewoon gevaarlijk als mensen apparaten kopen, op basis van klank , zeggen dat het beter is dan goedkoper materiaal maar dan eigenlijk niet weten waarom het beter is. (denk maar aan vinyl, wat idd leuk klinkt , maar om compleet andere redenen dan technische kwaliteit)

Dus wat maakt die Apogee's nu zo spectaculair, buiten hun naambekendheid en klank ?

:D

toon

het gaat mij er om dat de convertors doen wat ik er van verwacht als de rme dat niet kan dan word het een ander merk zo simpel is dat, en als apogee of een ander merk de convertors maakt zodat ik iets kan opnemen zonder dat er kwaliteits verlies is dan zullen we daar voor moeten gaan . maar het is wel duidelijk dat de duurdere merken de betere spullen leveren.

ik zou ook niet weten wat voor convertors ze intern gebruiken maar ik neem aan dat ze niet allemaal de zelfde type's gebruiken aangezien er zat verschillende convertors zijn ontworpen.

ik denk zelf dat het meeste geld in de convertors gaat zitten (ontwerp) en niet in de onderdelen die er om heen zitten al ben ik het er wel met je eens dat die bepalend kunnen zijn ( goede weerstanden en codensators) maar daar zal niet het meeste geld in zitten. zelf ontworpen onderdelen zullen het meeste kosten.

Laten we zeggen dat als het om technische prestaties gaat de rme een dikke 7 van mij krijgt, de apogee ook een dikke 7, DAD-Denmark een dikke 8. de weiss een dikke 9 en dcs, prism op een "magere" 10- zitten.

De rme, de DAD-Denmark en de weiss heb ik vergeleken met de apogee.
Als het nu om kleuring gaat (zoals met buizen eq's/comps) i.p.v. om technische kwaliteiten dan wordt het lijstje voor mij anders.

De RME krijgt een 6je, DAD-Denmark ook een 6je, de weiss een 8 maar de apogee een dikke9.

Ik hoor al heel lang dat de componenten van apogee goedkoop zijn maar desalnietemin klinkt die wel als een dijk.
Als ik dagelijks klassiek en jazz voor puristen zou moeten masteren zou ik eerder de weiss of de nog wat duurdere prism nemen.

Ik ken meer mensen die eerst naar de specs kijken en daardoor al bevooroordeeld zijn met het beluisteren ervan.

Mij gaat het om de praktijk en die is heel duidelijk voor mij.
Convertors maken of breken je geluid zodra je analoog naar digitaal en andersom gaat.
Vergelijk het maar met een digitale camera van zeg 3megapixels en een camera van 5 megapixels.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: apogee

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: apogee

......... Je kan je afvragen wat dan een betere omzetting is? Betere opamps, duurdere condensators (als die er al inzitten)

:D

De RME ADI 8 PRO modifiecatie door Jim Williams bestaat uit het vervangen van de opamps en kondensatoren dus het lijkt me dat die voor een groot deel de klank bepalen. check deze thread

Laten we zeggen dat als het om technische prestaties gaat de rme een dikke 7 van mij krijgt, de apogee ook een dikke 7, DAD-Denmark een dikke 8. de weiss een dikke 9 en dcs, prism op een "magere" 10- zitten.

De RME krijgt een 6je, DAD-Denmark ook een 6je, de weiss een 8 maar de apogee een dikke9.

Ik hoor al heel lang dat de componenten van apogee goedkoop zijn maar desalnietemin klinkt die wel als een dijk.
Als ik dagelijks klassiek en jazz voor puristen zou moeten masteren zou ik eerder de weiss of de nog wat duurdere prism nemen.

Ik ben het grotendeels met je eens op de RME na ik vind die echt net zo goed als minimaal de Weiss maar mischien nog iets beter (neutraler). Maar de Apogee's vind ik inderdaad nog wat beter.
Gebruiken jullie de AP ook voor het D/A gedeelte? of heb je daar een andere voor?
Ik heb een tijdje een Mytek DAC gehad die wel zo goed klonk.
Jammer genoeg wilde de eigenaar hem terug.
Ik heb nooit de ADC gehoord maar ik weet dat dat in de US zo'n kleine geheim tip is.

Misschien een rare vraag, maar als je de RME vergelijkt met vb behringer ADA8000? Ik las ergens dat het ADA geluid met de RME ADI-serie overeenkwam...

Ik heb Lexicon Core 2 gehad, toen Delta 1010, daarna RME ADI 8 DS en binnenkort waarschijnlijk Lynx.

Ik heb de Core 2 weg gedaan omdat hij constant conflicten met m'n systeem had en de Delta in m'n bereik was gekomen.
Was nog niet tevreden met m'n sound met die Delta dus het vlaggeschip van RME geprobeerd.
Na de eerste keer een track over de RME gehoord te hebben hoefde ik meteen al niet meer een vergelijkingstest te doen met de Delta, zo'n verschil was het.

Heb nu echter wat testjes met de RME gedaan en wat me verbaasde is dat er een duidelijk verschil zat in de diepte van een sound, vooral met delay en reverb, met het origineel en de opname.
Gewoon het origineel opnemen en de opname via de AD direct weer op een spoor naast het origineel uit laten komen en omstebeurt in en uit switchen.
Het opgenomen signaal was qua diepte een stuk platter dan het origineel en de reverb en delay was versterkt en meer naar de voorgrond gezet, dus ook minder diepte.
Had nooit zo'n test gedaan omdat RME zo'n goede naam heeft en het verschil met de Delta zo groot was echter ik schrik er wel van.

Heb een Lynx besteld en ga binnenkort dezelfde test doen.
Mocht ik hetzelfde horen met de Lynx, moet ik concluderen dat het momenteel niet beter kan maar ik hoop natuurlijk dat daar die diepte wel goed weergegeven wordt... .

gr. Tom

Back