pc sync met mac?

cirkelzaag

uw advertentie hier?
he mensen,
is het mogelijk om een pc te syncen met een mac? vast wel maar hoe zit dat dan precies?

het zit namelijk zo; een vriend van me heeft 16 sporen in zijn pc-tje staan en nou wil ik die sporen in de mac. aangezien ik en hij geen firewire hebben moet het wel spoor voor spoor,
ook heeft 'ie geen dvd-brander waar de sporen evt opgezet kunnen worden we hebben berekent dat die 16 sporen ongeveer 15 cd's zou gaan kosten om ze te branden..en dat kost teveel tijd...(nee correctie wij zijn lui....)

dus....nogmaals..spoor voor spoor opnemen in de mac.
hij heeft cubase vst(heet dat zo op de pc?) en ik cubase sx

hoe gaan we dat sync-verhaal aanpakken?

of (en dat is toch meer iets voor de computerkenners onder ons), kan ik zijn computer aan die van mij hangen en gewoon de files erafplukken? via een of ander netwerk-kabeltje?

Met een 'cross link' netwerkkabel moet dit lukken.
Met de MAC zou dit makkelijk moeten werken onder OSX i.c.m. een windows PC.
Dit lijkt me de makkelijkste manier :)

Origineel geplaatst door Synthfraek
Met een 'cross link' netwerkkabel moet dit lukken.
Met de MAC zou dit makkelijk moeten werken onder OSX i.c.m. een windows PC.
Dit lijkt me de makkelijkste manier :)

Ow leg eens uit... want dit wil ik dus ook doen in de studio. Wat is een cross-link netwerkkabel?

Origineel geplaatst door shortwave
Ow leg eens uit... want dit wil ik dus ook doen in de studio. Wat is een cross-link netwerkkabel?

Da's gewoon een variante van het nullmodem kabel principe maar dan m.b.v. UTP/STP-kabels en netwerkkaarten. Je maakt hiermee een netwerkje tussen 2 computers (Platform maakt niet uit) en je hoeft geen hub/switch te gebruiken. Deze hub-functie wordt vervangen door het kruisen van de kabels.

Als je bv. een externe USB harde schijf hebt is het nog makkelijker om grote bestanden naar een andere computer over te brengen. Kost tegenwoordig echt niet veel en een extra harde schijf is niet alleen handig voor backup doeleinden maar kan je misschien ook gebruiken als je vaste 'audio' schijf (USB2 of Firewire S400/800).

Zo'n 'gekruiste' kabel kan je in elke computerzaak kopen voor een paar euro's (verschillende lengtes beschikbaar). Dit is zo'n kabeltje.

Origineel geplaatst door Hover
Zo'n 'gekruiste' kabel kan je in elke computerzaak kopen voor een paar euro's (verschillende lengtes beschikbaar). Dit is zo'n kabeltje.

En die sluit ik dan gewoon aan op een netwerkpoort van de Mac en de PC? En kan ik dan makkelijk bijv. Cubase op de PC slave maken van Cubase op de Mac?

Precies !!
Ik gebruik echter een router omdat ik meerdere PC's met een MAC laat communiceren.
Ik zal, als ik de tijd vind, echter eens kijken of ik het werkend krijg tussen de MAC en m'n laptop.

Een externe USB/Firewire HD is natuurlijk een nog makkelijkere optie.

Da's gewoon een variante van het nullmodem kabel principe maar dan m.b.v. UTP/STP-kabels en netwerkkaarten. Je maakt hiermee een netwerkje tussen 2 computers (Platform maakt niet uit) en je hoeft geen hub/switch te gebruiken. Deze hub-functie wordt vervangen door het kruisen van de kabels.

Dit is zo'n kabeltje.

Precies !!
Ik gebruik echter een router omdat ik meerdere PC's met een MAC laat communiceren.
Ik zal, als ik de tijd vind, echter eens kijken of ik het werkend krijg tussen de MAC en m'n laptop.

Een externe USB/Firewire HD is natuurlijk een nog makkelijkere optie.
he maarre, synthfreak, kan ik met dat kabeltje dus gewoon files met m'n mac van de pc afhalen?(dmv zo'n netwerkje dus ) hoe ziet mijn mac dan die pc? ik neem aan dat ik die pc dan gewoon in m'n dock of desktop zie staan?
kijk gauw of je het werkend krijgt en vertel ons de handelingen...thnx mate :halleluja

Da's gewoon een variante van het nullmodem kabel principe maar dan m.b.v. UTP/STP-kabels en netwerkkaarten. Je maakt hiermee een netwerkje tussen 2 computers (Platform maakt niet uit) .
ik heb 't eens even geprobeerd maar dat ziet er wel ontzettend ingewikkeld uit zeg. de pc moet een of andere netwerkinstelling hebben en de mac ook....pfff waarom ziet een mac niet gewoon dat er een pc aanhangt....ik denk dat 't toch maar gewoon zo'n usb harde schijf wordt...lijkt me niet zo ingewikkeld. heeft een pc trouwens altijd alleen maar wave-files? geen aiff he?

Origineel geplaatst door cirkelzaag
ik heb 't eens even geprobeerd maar dat ziet er wel ontzettend ingewikkeld uit zeg. de pc moet een of andere netwerkinstelling hebben en de mac ook....pfff waarom ziet een mac niet gewoon dat er een pc aanhangt....ik denk dat 't toch maar gewoon zo'n usb harde schijf wordt...lijkt me niet zo ingewikkeld. heeft een pc trouwens altijd alleen maar wave-files? geen aiff he?
dit is dus waarom pc-ers altijd met mac-ers lachen hé! als 't niet automatisch gaat is het te moeilijk... ;)

google 's ff en je komt er echt wel uit hoor...

Is gelukt !!
Maar is (inderdaad) niet zo makkelijk als een USB / Firewire HD :)

@Shortwave

Of je zo ook Cubase op je PC als slave kan gebruiken met Cubase op de MAC als master weet ik niet.
Iemand anders wellicht ???

.aiff bestanden werken prima op een PC -met de juiste software.

En wees blij dat je computer niet meteen een externe harde schijf voor de andere computers op het netwerk wordt. Ik zou maar meteen m'n kabel- of adsl-modem van de muur trekken als ik dacht dat het zooooo simpel zou zijn.

heeft een pc trouwens altijd alleen maar wave-files? geen aiff he?

In Logic is het audioformaat zelf te bepalen.
Kan dit in Cubase niet ??
Het heeft bij mij weten niets met MAC vs. PC te maken...

Origineel geplaatst door divi
lijkt me sterk (zonder bijkomstige software die dat regelt)
als je dat wil kun j evengoed een midi kabel tussen de 2 trekken hé

Ja, maar dat lijkt me dan zo omslachtig als je twee kompjoeters hebt met USB en Firewire... En dan terugvallen op midi? :confused:

Ik ga me er ook eens in verdiepen op internet. Ik laat het weten, als ik iets vind.

Is gelukt !!
Maar is (inderdaad) niet zo makkelijk als een USB / Firewire HD :)

@Shortwave

Of je zo ook Cubase op je PC als slave kan gebruiken met Cubase op de MAC als master weet ik niet.
Iemand anders wellicht ???

Als je de 2 sequensers wil syncen is er geen andere mogelijkheid dan via midi.

Origineel geplaatst door divi
dit is dus waarom pc-ers altijd met mac-ers lachen hé! als 't niet automatisch gaat is het te moeilijk... ;)
je hebt wel gelijk, 't is net of een mac met je meedenkt en alles voor je regelt ...tja en dan wordt op een mac je experimenteer-drift toch wel getemperd. maar dank voor je advies.:okdan:

Origineel geplaatst door Slolov

En wees blij dat je computer niet meteen een externe harde schijf voor de andere computers op het netwerk wordt. Ik zou maar meteen m'n kabel- of adsl-modem van de muur trekken als ik dacht dat het zooooo simpel zou zijn.
ja, ik dacht ff te simpel. "he die laptop met windows is van mij en die mac ook...die twee kennen elkaar ondertussen toch wel?"

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Als je de 2 sequensers wil syncen is er geen andere mogelijkheid dan via midi.

VST-link werkt anders goed via spdif/adat hoor. ;)

Back