Soundtrac Topaz pr8 Effecten module aansluiten,hoe?

bobaphat

Ouwe rot
Ik ben nu de trotse bezitter van een Ensoniq dp4 en ik wil heel graag mn DP4 aansluiten op mn Soundtrac Topaz project 8 maar het wil niet echt lukken.

De manual is hier niet heel erg duidelijk over maar ik heb nu de DP4-out------>aux3,4
en de fx naar mn dp4 in

Ik krijg nu mn fx return in mono, en ik hoor hem alleen postfade, terwijl het ook prefade moet.

Kan iemand me helpen hiermee>??

Re: Soundtrac Topaz pr8 Effecten module aansluiten,hoe?

Origineel geplaatst door bobaphat
r ik heb nu de DP4-out------>aux3,4
en de fx naar mn dp4 in

mmm... dit begrijp ik niet helemaal....
gooi voor de gein even de uitgangen van de dp4 naar doorsnee kanalen (L/R pannen dan hé ;))
de aux3,4 etc uitgangen van het mengpaneel moeten naar de ingangen van de dp4... begin anders voor het gemak met 1 aux te gebruiken.

ik ken de topaz niet maar vaak hebben mengpanelen de bovenste aux(en) als prefade ingesteld en de onderste als postfade... zou dus kunnen dat je aux 1 moet gebruiken als je persee pre-fade wil...

nou snap ik het helemaal niet meer.

Als ik in mn dp4 out, DOet 1 kabel het in allebei afzonderlijk,,,, maar als ik 2 kabels in alle outs tegelijk doe, doet maar een het:confused:

probeer even wat verschillende presets op de dp4... kan aan de routing in dat ding liggen (mono of stereo etc)... anders weet ik het ook zo niet.
ondertussen begrijp ik nog steeds je aansluit-routing niet... heb je ondertussen wel de juiste outs naar de juiste ins aangesloten?

Ik heb maar even voor het gemak de outs van de dp4 naar mn een kanaal(line in) op mn tafel gedaan,

wel lastig als je 2 apparaten hebt die beide 6 mogelijkheden hebben, je moet alle permutaties af,, schiet niet op

maar weer even de manual lezen :)

Ik kan je eigenlijk niet zo goed volgen, maar één ding moet je zeker goed beseffen en dat is dat je op de Topaz met INSERT-kabels moet werken (2xmono naar 1xstereo), wil je met het standaard send/returnprincipe werken.

't komt op het volgende neer:

Neem een gewone monokabel en ga hier mee van de aux3 naar een mono input van de DP4. Ga dan met één uiteinde van een insertkabel van de OUT L van de DP en het andere uiteinde van de insertkabel van de OUT R naar de FX1 IN van de Topaz. Zo zal je een stereo in signaal kunnen verwerken.

Dussss ... de tip is bv het rechtersignaal en de ring het linker signaal.

Stel dat je dit te omslachtig vindt zou je ook het volgende kunnen doen:
monokabel van aux3 naar DP mono in en dan 2 aparte monokabels naar bv monitor kanalen 1 en 2 van de Topaz. Je kan dan beide uiterst links en rechts pannen. Deze wijze heeft als extra voordeel dat je ook nog een EQ op je FX hebt, wat niet mogelijk is als je via de send/returns gaat.

Voor de DP4: ik ken die niet zo goed maar ik dacht dat je meerdere signalen apart kon verwerken, niet? Dan zou het volstaan om de aparte in's en out's ook weer via insertkabels (of de aparte paren naar de monitorkanalen) te routen.

Probeer het maar eens.

Succes :okdan:

:doei:

Betekent dat je dan eigenlijk geen mono fx kan gebruiken tenzij je een output van de dp4 opoffert??? lekker fucked up zou dat zijn zeg :(

Dus ik heb eigenlijk 4 stereo auxen nu waarvan aux 1&2 niet bruikbaar zijn??

Betekent dat je dan eigenlijk geen mono fx kan gebruiken tenzij je een output van de dp4 opoffert??? lekker fucked up zou dat zijn zeg :(

Dus ik heb eigenlijk 4 stereo auxen nu waarvan aux 1&2 niet bruikbaar zijn??

Ik weet dus niet hoe die DP4 eruit ziet. Maar op de Topaz is het in ieder geval als volgt:

AUX1 en AUX2 zijn STANDAARD prefader en kunnen dus niet alsdusdanig gebruikt worden om effecten aan te sturen. Je kan wel de tafel openschroeven en enkele solderingen aanpassen ... dan worden ze post fader en dan kan je ze wel voor effecten gebruiken. AUX1 kan dan gebruikt worden voor de LINE kanalen en AUX2 voor de monitorkanalen. AUX3 tem AUX4 zijn default postfader en kan je gebruiken voor FX (switchable tussen monitor of line).

In het begin lijkt dit een grote tekortkoming, maar als je die solderingen maakt ben je al een flinke stap verder.

Zie je deze dingen niet zitten, gebruik dan gewoon de monitor IN's als return en dan heb je nergens last van (behalve dat je 2 monitor kanalen per stereo effect moet opofferen).

persoonlijk zie ik geen probleem om pre-fade auxen als effektsend te gebruiken...

tevens begrijp ik weer niet precies wat je probleem is boba ;).... je kunt de dp4 toch zo instellen als je wilt?... als je 1 stereouitgang als 2 mono kanalen wilt gebruiken laat je ze toch gewoon terugkomen op (gewone) mono-kanalen op je topaz?... nou ken ik de dp4 ook niet goed dus ik weet niet of je dat zo kunt routen maar dat lijkt me wel.

iig succes ermee en laat even weten als het werkt!

Origineel geplaatst door Danny
Ik weet dus niet hoe die DP4 eruit ziet. Maar op de Topaz is het in ieder geval als volgt:

AUX1 en AUX2 zijn STANDAARD prefader en kunnen dus niet alsdusdanig gebruikt worden om effecten aan te sturen. Je kan wel de tafel openschroeven en enkele solderingen aanpassen ... dan worden ze post fader en dan kan je ze wel voor effecten gebruiken. AUX1 kan dan gebruikt worden voor de LINE kanalen en AUX2 voor de monitorkanalen. AUX3 tem AUX4 zijn default postfader en kan je gebruiken voor FX (switchable tussen monitor of line).

In het begin lijkt dit een grote tekortkoming, maar als je die solderingen maakt ben je al een flinke stap verder.

Zie je deze dingen niet zitten, gebruik dan gewoon de monitor IN's als return en dan heb je nergens last van (behalve dat je 2 monitor kanalen per stereo effect moet opofferen).

Maar is nou 1 aux stereo? of moet je nog steeds 2 kanalen stereo koppelen voor stereo????
(ivbm die insertkabels)

de aux RETURN is stereo, de aux sends zijn over het algemeen mono (correct me if i'm wrong als dat op de topaz niet zo is!... sommige tafels hebben 1 of 2 stereo auxen)

meest gebruikelijk is om een aux mono uit te sturen en het effektapparaat een stereo uit te geven. als je deze bij de topaz op de effekt-return wil laten terugkomen moet je dus die insertkabel gebruiken waar danny het over heeft.

als je perse een stereo aux wil gebruiken zul je (bijv.) aux1 als linker- en aux2 als rechter-kanaal naar het FX-apparaat moeten sturen. zorg dan dat je links gepande kanalen waar je het effekt op wil hebben, aux1 geeft en rechtsgepande kanalen aux2.

Origineel geplaatst door koediman

meest gebruikelijk is om een aux mono uit te sturen en het effektapparaat een stereo uit te geven. als je deze bij de topaz op de effekt-return wil laten terugkomen moet je dus die insertkabel gebruiken waar danny het over heeft.

:confused:
In dat geval maak je toch van een origineel stereo-signaal een monosignaal?? Dat lijkt me zonde.
Buhhhh ik snap er geen hol meer van:stupid

:confused:
In dat geval maak je toch van een origineel stereo-signaal een monosignaal?? Dat lijkt me zonde.

dat ligt eraan... ik gebruik nooit een stereo-aux out en net als de meeste mensen mis ik'm ook niet... als je persee een effekt met stereo-input wil gebruiken zou je ook de groepen aan kunnen spreken... dan kun je je stereo-effekt op de groepinserts zetten.

voorbeeldje: je wilt stereogalm over bepaalde kanalen...zeg stereo synthpad op kan 1/2, mono leadsound op kanaal5, stereo ambient gereutel op kanaal 11/12.
stuur bovenstaande kanalen naar groep 1/2*
doe insertkabels van L/R in/out van de reverb naar de groepinserts en voila.... je krijgt nu de galm op de groep 1/2 te horen.

*ik ga ervanuit dat de groepen mono zijn, dus groep1 is in dit geval links en groep2 rechts... als je echter stereogroepen hebt is het dus gewoon alleen groep1 ;)

bovenstaande procedure kun je op verschillende manieren uitvoeren (bijv. ook van de groepen de direct outs ipv de inserts gebruiken, in dat geval kun je de output van de reverb weer op een andere plek terug laten komen)

nadeel is wel dat je niet afzonderlijk per kanaal de hoeveelheid reverb kunt regelen als je, zoals in het voorbeeld, meerdere geluiden tegelijk van reverb wil voorzien.

ik hoop dat je er wat aan hebt!

Meestal werk je (zoals Koedi al zei) met een mono AUX en een stereo RETURN. Nu heeft de Topaz een STEREO RETURN IN. Dus moet je van je FX OUT links en rechts naar die ene kabel ... en dat is nou het principe van een insertkabel (staat trouwens goed uitgelegd in de handleiding met solderingschema's van de bekabeling en al).

Als je per sé 2 auxen wil gebruiken om stereo te werken, moet je oppassen. AUX 3 kan bv enkel Group 1 en Group 2 bedienen en AUX4 Group 3 en 4. En dan heb je nog steeds het probleem dat je eigenlijk met die stereo returns zit waar je dan eigenlijk maar half gebruik van gaat maken (dus niet echt de bedoeling).

Voor het moment stuur ik bv m'n QuadraVerb mono aan d.m.v. AUX3. De out left en out right van de Quadra gaan naar monitor 23 en monitor 24 in waarbij ik de 23 uiterst links en 24 uiterst rechts pan. Dit enkel en alleen omdat ik nog steeds geen tijd/zin heb gehad om m'n insertkabels te maken.

Eigenlijk staat het echt goed uitgelegd in de manual. Eens goed en aandachtig nalezen ;)

Ik heb totaal geen ervaring met outboard fx dus sorry als ik een beetje domme vragen stel.

Maar het is dus normaal om een mono signaal uit de mengtafel (aux) naar de fx-unit te sturen en die weer stereo terug te krijgen???

Ik heb totaal geen ervaring met outboard fx dus sorry als ik een beetje domme vragen stel.

Maar het is dus normaal om een mono signaal uit de mengtafel (aux) naar de fx-unit te sturen en die weer stereo terug te krijgen???

hee... domme vragen bestaan niet! we zijn er op het forum om elkaar te helpen nietwaar?:biertje:

maar idd... mono in/stereo uit is heel normaal... stereo in/stereo uit is meer voor esoterische toepassingen... in een doorsnee mix hoort geen hond of je nou een chorus met mono of stereo in hebt gebruikt... als je nou ambient maakt met vet pannende geluiden wil het wel weer eens leuk zijn om een "echte" stereo reverb te gebruiken maar dat is wat mij persoonlijk betreft het enige waar het echt nuttig is.

Ah ok, dat had ik dan niet helemaal begrepen, ik vind toch die fx routing niet lekker hoor van die Topaz, het valt me wel tegen dat je AUX fixed op een bus zit, echt irritant. Als je effe een beat wil muten (op een bepaalde group) zijn ook gelijk je fx weg :(
beetje een bummer

thanx

Re: Soundtrac Topaz pr8 Effecten module aansluiten,hoe?

Ik ben nu de trotse bezitter van een Ensoniq dp4 en ik wil heel graag mn DP4 aansluiten op mn Soundtrac Topaz project 8 maar het wil niet echt lukken.

De manual is hier niet heel erg duidelijk over maar ik heb nu de DP4-out------>aux3,4
en de fx naar mn dp4 in

Ik krijg nu mn fx return in mono, en ik hoor hem alleen postfade, terwijl het ook prefade moet.

Kan iemand me helpen hiermee>??

verdiep je eens meer in de DP4 die maakt voor jou het verhaal verwarrend. de DP 4 is een parallel effect processor waardoor je bij elk ander effect een andere uitgang bv toegewezen kan krijgen. aan de rechterkant staat ook een schematje zo dan je kan zien in welk van de 4 routings hij gebruikt maakt. wat bij 3 bv er in gaat hoeft niet speciaal bij 3 er ook uit te komen.
omslachtig apparaat maar de logica zit er wel in.
ik heb nog een video tutorial hier thuis liggen dus als je die eens nodig hebt stuur dan een PBtje

Ah ok, dat had ik dan niet helemaal begrepen, ik vind toch die fx routing niet lekker hoor van die Topaz, het valt me wel tegen dat je AUX fixed op een bus zit, echt irritant. Als je effe een beat wil muten (op een bepaalde group) zijn ook gelijk je fx weg :(
beetje een bummer

thanx

nee hoor ... volgens mij zijn kanalen toewijzen ( dus naar bussen of main) post fader
(over het algemeen dan .. ken deze mixer verder niet )
dus ipv mute van je drum kanalen uitzetten ... de routing uitzetten
dan moet je - het als het goed is - nog steeds fx door je bussen horen

enne dat stereo probleem is geen probleem ..
auxen zijn vaak kostbaar .. drm ook dat mono naar stereo gebeuren
al gebruik je dat vaak .. bijv bij delays .. het is ook gewoon als mono of stereo te gebruiken
heeft allemaal niks met de dp4 temaken .. al heeft ie wel presets waar ie mono op kanaal ontvangt en stereo uitstuurt

voor de rest is het een pittig bakje ... althans als je de logica niet begrijpt .. die trouwens best simpel is
als je vragen heb hoor ik het wel
(trouwens hoorde vananacht weer wat b12 tracks .. daar hoorde je ook constant dat tape stop effect ... met een dp2 en dp4 heb ik er daar dus 6 van .. dinsdag maar effe mee spelen !

Zelf ben ik geen fan van mono send en stereo return, vooral met brede stereo sporen van synths dan 'vernaggel' je die sound met een mono FX al heel erg snel.

Maar mij lijkt een indeling van 1&2 van je DP4 als send te gebruiken en 3&4 als insert per afzonderlijk kanaal of stereo insert. Die inserts kunnen dan op afzonderlijke kanalen zijn of bussen. Dan heb je heel veel mogelijkheden maar toch wat meer overzicht zo.

Back