Soundtrac Topaz pr8 Effecten module aansluiten,hoe?

Hum wat nadelig zeg, als ik dit van te voren geweten had... Ik heb dus niet alleen het probleem dat ik niet true stereo kan uitsturen,,, maar ik moet ook nog eens een stereo aux opofferen om een mono effect te gebruiken :(. Dit is omdat de input vd fx return op mn tafel een balanced stereo input is, ik kan dus niet kiezen om 2 monokanalen naar 1 stereo aux te sturen :frons:

KLote dit hoor, is dat normaal voor mengtafels dat ze alleen maar mono uit kunnen sturen??

Origineel geplaatst door bobaphat
Hum wat nadelig zeg, als ik dit van te voren geweten had... Ik heb dus niet alleen het probleem dat ik niet true stereo kan uitsturen,,, maar ik moet ook nog eens een stereo aux opofferen om een mono effect te gebruiken :(. Dit is omdat de input vd fx return op mn tafel een balanced stereo input is, ik kan dus niet kiezen om 2 monokanalen naar 1 stereo aux te sturen :frons:

KLote dit hoor, is dat normaal voor mengtafels dat ze alleen maar mono uit kunnen sturen??

als je per return maar 1 ingang ( vanuitgaande xlr/jack/tulp) hebt, kan deze nooit EN gebalanceerd zijn EN stereo
het is vermoedelijk gewoon een stereo jack ...
En als je wel 2 ingangen hebt per return dan hoef je nog geen eens een insert kabel te gebruiken

daarnaast zijn veeeeeeeeel auxen gewoon mono .. is ook zeer logisch
bij stereo auxen zou je dan bij het mono gebruik 1 kanaal van die aux missen
wat erg zonde is ..

MAAR als ik het goed begrijp is er echt niks raars aan de hand hoor boba .. gewoon een insert kabel gebruiken en klaar is clara .. eventueel gebruik je ook nog 2 bussen om je gemis van extra auxen te compenseren ... dan heb je geen aansturing per kanaal .. maar met 1 effect per kanaal .. is dat dan ook niet nodig ( je kan met auxen natuurlijk meerdere kanalen naar dezelfde fx sturen met elk een eigen volume ... maar er is altijd wel 1 fx die je maar op 1 kanaal gebruikt)

succes !

Tja ik ben van die generatie die van software naar hardware is gegaan weet je, mischien ben ik toch een beetje verwend :)

Denk eerder dat je niet helemaal goed de manuals hebt doorgenomen. ;)

Als je niet je stereo aux-returns op wilt offeren, en je hebt niet al je inputs op je tafel in gebruik, zou je het signaal uit je effect terug kunnen brengen in de tafel via de inputs die inline liggen met de normale channel-inputs (hoe noem je die eigenlijk? die dingen om adat's en zo op terug te luisteren in elk geval :)).

Ok ik ben nu weer de boel aan het aaansltuien en ik begrijp er ineens geen kont meer van.

De auxen zijn mono,,, je kan alleen aux 3 en 4 voor fx gebruiken,,,,

Mijn probleem is:
Als ik van aux naar 2 in op de dp4 ga met mn insertkabel (2 mono uiteinde in de dp4) Krijgt de dp4 alleen in een input signaal en niet in 2.

Je wil dan toch van de aux op de tafel,, de insert kabel (een stereo) naar 2 mono in op de dp4,,,,,

En dan van 2 mono uit naar 1 stereo in op de fx returns met een insert kabel??

Op een of andere manier werkt het allemaal gewoon niet, het ligt niet aan mn DP4 trouwens.

Als je stereo-in wil op je DP4 moet je 2 kabels vanaf 2-auxen(bijv.1&2 of 3&4) gebruiken. Als je de stereo out van de dp4 naar je fx-returns aan wil sluiten moet je de insertkabel gebruiken, dus 2xmono DP4 --->1xstereo FX-return Topaz.
Ik laat zelf mijn DP4 op 2 instrumentkanalen terug komen, kun je later je effect nog EQ-en, of over je DP-4 nog een effect gooien. Als je de kanalen op de monitor-inputs laat terug komen kan je je FX niet opnemen (volgens mij ook niet als je ze op de FX-returns laat terug komen.
Dus:aux1--->input1-DP4, aux2--->input2-DP4
Ouput1-DP4--->monoinsertkabel+output2-DP4--->monoinsertkabel naar aux-returns met stereoplug-insertkabel

haha,,, het probleem was dat ik een draadbreuk in een van de kabels had,, waardoor ik twijfelde, en alles weer overhoop ben gaan halen. Probleem is opgelost :)

Weet iemand mischien hoe ik naast aux 3 4, nog meer fx sends kan gebruiken om de overige 2 returns te kunnen gebruiken????
Het is erg vreemd aan die topaz, dat je alleen aux 3 en 4 geschikt zijn voor effecten, en je toch 4 returns hebt. Nu gebruik ik maar 2 returns, maar ik zou graag willen weten hoe ik alle 4 returns kan gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Heb jij geen 6 auxen in totaal dan?
Ik heb er iig wel 6, en 1&2 kun je ook gewoon gebruiken hoor, alleen wel pre-fader.
Je zou anders ook kunnen overwegen om je bussen in te zetten als fx-send.

ja ik heb er ook 6,
1 en 2 zijn prefader en dat vind ik gewoon niet lekker werken.
hoe zit het met 5 en 6??

Back