Ik zit me al een tijdje af te vragen hoe je effecten het best achter elkaar kan zetten.
Wat kan wel en wat kan niet. (er zijn geen regels en alles kan, dat weet ik)
Maar uiteindelijk klinkt het lekker of klinkt het niet lekker.
Tot pas geleden stuurde ik mijn synth met een of ander leadsoundje bijv. door een flanger of chorus heen en dan door een delay en reverb. Dus :
synth->flanger->delay->reverb
Nu zit ik net te klooien een beetje, en kom ik er achter dat :
synth->delay->flanger->reverb
ook best geinig klinkt, eigenlijk nog iets geiniger omdat alle delay's nog eens door de flanger heen gaan wat er voor zorgt dat de flanger langer getriggerd wordt.
Wat ik ook vaak doe in mijn sequencer is een fx track maken waar de drums en de bassline door heen gaan met daarin achter elkaar gezet :
eq->compressor->filter->flanger
En dan de 4 effecten te gelijk automaten in Cubase. bijv.
eq-> laag wegdraaien
compressor -> gain omlaag
filter->LP of HP open of dicht draaien
Flanger -> Steeds meer van dry naar wet gaan
en dan op de voorlaatste tel van het einde van 8 maten alles weer naar oude stand gooien.
Wat ik dus echt niet vind werken is bijvoorbeeld :
Reverb->Delay->Compressor (niet vreemd ook denk ik)
Nou zijn er natuurlijk heel veel effecten en zijn er natuurlijk ook heel veel combinaties mogelijk,
maar ik zou graag van jullie horen wat jullie wel 's doen en hoe en wat dan juist heel goed of juist helemaal niet goed uitpakt. Gewoon om beetje van te leren.
Wat kan wel en wat kan niet. (er zijn geen regels en alles kan, dat weet ik)
Maar uiteindelijk klinkt het lekker of klinkt het niet lekker.
Tot pas geleden stuurde ik mijn synth met een of ander leadsoundje bijv. door een flanger of chorus heen en dan door een delay en reverb. Dus :
synth->flanger->delay->reverb
Nu zit ik net te klooien een beetje, en kom ik er achter dat :
synth->delay->flanger->reverb
ook best geinig klinkt, eigenlijk nog iets geiniger omdat alle delay's nog eens door de flanger heen gaan wat er voor zorgt dat de flanger langer getriggerd wordt.
Wat ik ook vaak doe in mijn sequencer is een fx track maken waar de drums en de bassline door heen gaan met daarin achter elkaar gezet :
eq->compressor->filter->flanger
En dan de 4 effecten te gelijk automaten in Cubase. bijv.
eq-> laag wegdraaien
compressor -> gain omlaag
filter->LP of HP open of dicht draaien
Flanger -> Steeds meer van dry naar wet gaan
en dan op de voorlaatste tel van het einde van 8 maten alles weer naar oude stand gooien.
Wat ik dus echt niet vind werken is bijvoorbeeld :
Reverb->Delay->Compressor (niet vreemd ook denk ik)
Nou zijn er natuurlijk heel veel effecten en zijn er natuurlijk ook heel veel combinaties mogelijk,
maar ik zou graag van jullie horen wat jullie wel 's doen en hoe en wat dan juist heel goed of juist helemaal niet goed uitpakt. Gewoon om beetje van te leren.