Welke equalizer ??

Lacrosse

Rise of the Machines
8) Hi Guys! Ik ben me momenteel a/h orrienteren voor de aanschaf van een studio equalizer. Weet alleen niet zo goed wat te kiezen :confused: Een graphic eq of een parametrische?? Is er nog een bepaald merk/type wat eruit springt? Ben al een tijdje aan het piekeren maar ik kom er niet uit.
Iedereen trouwens nog een fijne vakantie!

wat wil je er precies mee doen, en wat is je budget?

Origineel geplaatst door olafmol
wat wil je er precies mee doen, en wat is je budget?

Ik ga de EQ gebruiken om de tracks in m'n eindmixen wat meer te scheiden door conflicterende freqenties te onderdrukken en in het algemeen om de dynamiek in het totale spectrum wat beter te kunnen beheersen. Voor wat betreft het budget denk ik aan een bedrag tussen de 500 en 1000 Euro.

SPL Qure

SPL Qure

SPL heeft nét een hele mooie EQ op de markt gebracht.. de Qure.. een soort Hybrid SolidState - Buizen EQ (mét enhancer). helaas is de prijs nogal stevig. Reken op 1400 Euro.

Een goedkoper en veelzijdiger alternatief is de Finalizer Express van TC Electronic. Voor 900 Euro ben je het mannetje.. en heb je naast EQ ook nog een multiband-compressor.. en een limiter (o.a.).

Van Focusrite is er de MixMaster. Ook geen slechte keus.. maar weer aan de dure kant. 1250 Euro. Ook hier meer dan alleen een EQ.. maar ook een compressor en expander.

Ook zijn er natuurlijk alternatieven in de software sfeer.. TRacks24 (265 Euro) en Izotope Ozone (199 Dollah) zijn goede stukjes mastering-software.. okay.. daarbij worden weer eisen gesteld aan computer (rekenkracht) en geluidskaart (hoe goed of slecht is je AD/DA conversie).

Dedicated DSP-power in je PC is tenslotte ook nog iets wat je kunt overwergen. De UAD-1 of TC PowerCore vallen volgens mij ook in de prijs-range die je aangeeft..

als je het geen probleem vindt om de boel in de PC te bewerken zou ik eens kijken naar de Universal Audio UAD-1...een DSPkaart die wordt geleverd met oa een pultec EQ en een 2tal vintage compressors.......de kwaliteit van deze plugins is bijna identiek aan de hardware versies, en voor 1050 euro krijg je dus echt geweldig veel waar voor je geld.... en omdat het plugins zijn kan je er net zoveel tegelijk gebruiken tot je DSP capaciteit op is....www.uaudio.com

qua software is Izotope zeker een goeie optie.....Tim Nolet kan er misschien iets meer over vertellen... www.izotope.com

Ook de Waves bundle is een goeie native oplossing... www.waves.com

qua hardware is de Focusrite mixmaster zeker een goeie optie....

TL Audio heeft een EQ1 buizen EQ, geen idee hoe duur die is, er is ook een goed klinkende native VST plugin van...

Olaf

Re: SPL Qure

Re: SPL Qure

Origineel geplaatst door CraZ
Een goedkoper en veelzijdiger alternatief is de Finalizer Express van TC Electronic. Voor 900 Euro ben je het mannetje.. en heb je naast EQ ook nog een multiband-compressor.. en een limiter (o.a.).

Het toeval wil dat ik de TC Finalizer Express al een jaar heb en moet zeggen dat hij ideaal is als laatste trap maar ik vind de spectral balance functie van de Finalizer niet verfijnd genoeg om als volwaardige EQ te gelden.

Ik ga de andere modules die je voorstelt nog wel even beter bestuderen.

CraZ bedankt!

Origineel geplaatst door olafmol
als je het geen probleem vindt om de boel in de PC te bewerken zou ik eens kijken naar de Universal Audio UAD-1

Olaf, ook jij bedankt voor je reactie! De UAD-1 is wellicht een interessante optie. Heb tot op heden VST links laten liggen maar misschien dat zo'n toegewijde DSP kaart me toch weet over te halen. Misschien dat ik de aanschaf van Cubase SL op die manier ook beter kan verantwoorden. Toch is het moeilijk om afstand te nemen van mijn rotsvaste vertrouwen in hardware.

Nogmaals dank! :okdan:

Ik gebruik zelf een TLA EQ1 is prachtig maar voor wat jij wilt is denk ik de EQ2 of de Ivory 5013 beter, hebben een regelbare Q voor hun 4 banden, een maat van me heeft een 5013 staan die hij weg doet geloof ik voor minder dan 400 Euro.

Ik heb hem zelf als insert op subgroepen voor Drums en klinkt echt heel mooi en is verrekte veel zijdig.

Even een andere vraag tussendoor. Is een equalizer raadzaam in combinatie met de Ultrafex, en plaats ik hem dan tussen het mengpaneel en de Ultrafex, of tussen de Ultrafex en de versterker?

Ik zou de Ultra fx als laatste houden om te fine tunen

Back