dynamiek, het is me wat...

Alexxx

Nieuwkomer
Hey iedereen,

Helemaal nieuw hier. Ik zit met een probleempje. Ik neem gitaarmuziek op, om niet te zeggen hardcore/metal/punk/rock.
Nu vindt ik dat de opnames op zich wel ok klinken. Maar alles mist een beetje dynamiek. Hoe kan ik hier het beste aan sleutelen? Ik heb al heel wat met EQ opgelost, maar nog niet alles. Komt daarbij dat het allemaal een beetje dof klinkt.

Oh ja, ik gebruike cubase sx 2 en een digitale mixer met inputs (TASCAM FW-1082).

Hopelijk begrijp je m'n vraag, anders zeg je het maar.

Zorg er in eerste instantie voor dat de bronnen die je opneemt van zichzelf al goed klinken, dus: welke mic. op welke amp. in wat voor een akoestiek? Ik denk dat voor jou hier nog een wereld te winnen is.
Bagger in = bagger uit.

De bassdrum en snare zijn in metal heel vaak samples. Zeker als het budget van de opnames beperkt is. Er wordt meestal ook veel compressie/gates gebruikt en extreme EQ boosts om de drumklanken zo artificieel mogelijk te maken ;) , soms wordt er zelfs een tr808 BD onder de acoustische BD gemixt.

Gitaren worden 2 maal (of meer) opgenomen (lichtjes andere sound) en worden vaak links rechts gepand. De gitaarsound is meestal iets wat bij beginnende groepen echt niet klinkt. Probeer daar zeker ook aan te werken, niet teveel distortion gebruiken (2 maal opnemen met iets minder distortion dan normaal kan soms vetter klinken) en luister eventueel naar een paar groepen en probeer die (gitaar) sound na te maken die je wil hebben.

De gitaren zijn 2 gibson les paul standards. De ene gaat door een mesa boogie dual rectifier en de andere door een ENGL powerball. Beide gaan door hun eigen merk boxen. Die klinken dus heel erg goed. De klank is zo weinig mogelijk die van een gelijkaardige band, omdat dit precies is wat we zoeken. Helemaal uniek bestaat niet , uiteraard.

De micro's zijn shure sm'57. Ik had al eens gedacht om naast de close-miking ook eens mijn condensator microfoon op een iets grotere afstand te plaatsen van de boxen. Zijn dit trouwens goeie micro's voor dit werk.

De acoustiek zou moeten ok zijn. Ik speel in een ruimte die volledig acoustisch geïsoleerd werd door een pofessionele firma. We hbben dus een ruimte in het jeugdhuis die hiervoor voorzien is.

Ik denk echt dat het te wijtn is aan mijn gebruik van EQ of iets dergelijks die ik niet ken of over het hoofd zie.

Of heb ik het verkeerd voor?

Ik hor het graag,

Alexxx

Back