Plaatje van een compu-midi-in Plug?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

muhrijn

Ingeburgerd
Ik wil graag weten of ik een midi keyboard kan aansluiten op mijn computer, ik neem aan van wel, maar ik wil wel weten welke plug t is. Heeft iemand een plaatje ofzo?

thnx, mzzlz

Als je een profi geluidskaart hebt zijn het 2 of meer rondjes, zogenaamde DIN stekkers, met 5 polen. Heb je een eenvoudige geluidskaart dan heb je naast je aansluitingen voor speakers, microfoon en line-in (allen mini-jack) vaak een trapezium-vormige stekker met 15 pinnetjes (geloof ik). Deze is voor zowel een joystick als MIDI-toepassingen gemaakt. Je hebt er wel een speciale kabel bij nodig.

Al je niet zo'n kabel hebt heb ik zo'n kabel nog wel liggen voor je, ruilen tegen een setje gewone MIDI-kabels (van goede kwaliteit uiteraard).

de reden dat je niet zo snel antwoorden krijgt op je vragen muhrijn is dat het ten eerste natuurlijk echte beginnersvragen zijn. dat is niet erg! maar het inspireert natuurlijk niet echt om elke maand dezelfde antwoorden aan beginners te geven. sorry daarvoor. ten tweede zijn je vragen vrij makkelijk op te zoeken op het internet, heel veel vragen over midi en het aansluiten van apparaten zijn op google zo te vinden, hier bijvoorbeeld in een willekeurige midi-tutorial:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Balcony/7837/midtutrl1.html
natuurlijk mag je alles vragen wat je wil, maar ik denk dat het wat vriendelijker staat als het lijkt alsof je zelf ook wat moeite doet, zeker als het net zo makkelijk en veel sneller is dan het aan ons vragen.
ik probeer niet te zeuren ofzo hoor, verre van dat, als je iets niet kan vinden of je weet het echt niet dan moet je niet schromen om het te vragen natuurlijk!

als je nog beginnersvragen hebt, stel maar aan mij hoor ik vind het altijd leuk om mensen te helpen.:)

de reden dat je niet zo snel antwoorden krijgt op je vragen muhrijn is dat het ten eerste natuurlijk echte beginnersvragen zijn. dat is niet erg! maar het inspireert natuurlijk niet echt om elke maand dezelfde antwoorden aan beginners te geven.

Daar hebben we toch die prachtige search button voor?

Origineel geplaatst door J-Run

Daar hebben we toch die prachtige search button voor?

Ja, ik zit ook op andere fora, alleen werd ik niet echt wijzer via de search sectie hierzo.

Maar van die DIN plug wist k wel, maar die zit niet bij mn comp, maar kheb er wel eentje met 15 pinnetjes die een printer-plug-achtige vorm heeft

Origineel geplaatst door muhrijn

Ja, ik zit ook op andere fora, alleen werd ik niet echt wijzer via de search sectie hierzo.

Maar van die DIN plug wist k wel, maar die zit niet bij mn comp, maar kheb er wel eentje met 15 pinnetjes die een printer-plug-achtige vorm heeft

Dus nu weet je precies wat je moet weten, want je hebt mijn vorige post gelezen...toch?

Dadelijk een fotootje

Dadelijk een fotootje

Ik ga straks ff in me kabelbak grabbelen, heb nog zo'n kabeltje liggen en maak er ff een kiekje van.

Dit kabeltje is zowet het meest simpele wat je kan vinden om je MIDI-gear met je geluidskaart te verbinden.

ATARI ST is nog beter want die heeft standaard al een MIDI-aansluiting, maar goed.

Zo ziet dat er dus uit

Zo ziet dat er dus uit

• Op de linkse connector kan je een joystick aansluiten.
  • De middelste connector sluit je aan op je geluidskaart op de aansluiting waarop staat MIDI/Joystick (of een afkorting hiervan)
  • De rechtse, 2 kleine stekkertjes zijn de MIDI IN en MIDI OUT connectoren en deze sluit je aan op je MIDI-toestel(len)

Attachments

• midi-kabeltje.jpg
    midi-kabeltje.jpg
    13,3 KB · Bekeken: 164
Misschien is dat niet eens zo'n slecht idee voor je, een Atari ST! Waanzinnig veel muzieksoftware
voor te krijgen. Niet alleen voor composing, maar ook edit-software voor vrijwel elke MIDI-synth.
Er zijn ook diverse goede boeken over muziek-toepassingen op de ST. en.. het mooiste is dat je
al complete computersets met software (Cubase bijv.) ziet aangeboden op Marktplaats en ViaVia
voor een scheet en drie knikkers (zelfs onder de 100 euro).

Ja, inderdaad

Ja, inderdaad

Origineel geplaatst door senso
Misschien is dat niet eens zo'n slecht idee voor je, een Atari ST!

Je vindt makkelijk ATARI ST's inclusief Cubase of C-Lab Creator of Notator voor amper 50 EUR en als je weet dat je daar vroeger veel, heel veel geld voor moest ophoesten.

OK, misschien niet direct geschikt om ook met audio te knutselen maar als basis van een MIDI-setup is het zeker een heel goedkope oplossing, en heel wat editors van 'wat oudere' synths werken ook op de ATARI, sommige zelfs enkel op de ATARI.

Ach ja, die goeie New Beat periode, ATARI was toen DE computer (Apple was ook goed maar veel te duur)

Ten eerste thnx voor alle hulp van iedereen!

Over die Atari ST, in het Marktplaats forum hier staat er ook een tekoop voor slechts 50 euro. Ik heb nu al een aardige computer hier staan > Pentium III
Midi ingang (net achtergekomen dus)
Software:
Cubase
Reason
Soundforge
CoolEdit
Fruityloops (lekker easy :p)

Dus daar lukt het wel op denk ik.
Ik krijg binnenkort nog een computer van een vriend van me voor naast mn TT's dus die kan k er ook nog wel voor gebruiken.

Thnx anyway.

Ennuh: NorthernLightX > ik had je post wel gelezen hoor over die 15 pinnetjes ;-)

Kom op zeg. Atari kan toch al lang niet meer.
Ouwe meuk van 14 jaar geleden man!
De gameboy is nog sneller dan zo'n ouwe snertcomputer.

Ik krijg binnenkort nog een computer van een vriend van me voor naast mn TT's dus die kan k er ook nog wel voor gebruiken.

Meerdere TT's, ja daar kan het ook mee :)

Origineel geplaatst door fuse
Kom op zeg. Atari kan toch al lang niet meer.
Ouwe meuk van 14 jaar geleden man!

Nou, voor de prijs die je nu betaald voor een Atari ST/TT haal je een heel goeie MIDI-sequencer binnen. En veel MIDI-features zijn er sindsdien niet bijgekomen, de aandacht van de meeste sequencerpakketten is sindsdien verschoven naar het audiogedeelte.

Had jaren geleden zelf een Atari 1040 STe en later weer verkocht (toen was dat nog iets waard :) ). Een jaartje geleden of zo, heb ik een Atari Mega ST4 gekocht - prijs 30 EUR - met Notator SL, inclusief UNITOR zodat ik voldoende MIDI-poorten kan aanspreken. Dat ding crasht nooit, kan ook niet want een Atari kent alleen maar 'bommetjes' en tot nu toe is dit nog niet voorgevallen.
Voor MIDI heb je niet echt een racemonster als computer nodig, voor audio daarentegen

Ten eerste thnx voor alle hulp van iedereen!

Over die Atari ST, in het Marktplaats forum hier staat er ook een tekoop voor slechts 50 euro. Ik heb nu al een aardige computer hier staan > Pentium III
Midi ingang (net achtergekomen dus)
Software:
Cubase
Reason
Soundforge
CoolEdit
Fruityloops (lekker easy :p)

Dus daar lukt het wel op denk ik.

Thnx anyway.

Ennuh: NorthernLightX > ik had je post wel gelezen hoor over die 15 pinnetjes ;-)

Ik was je een beetje aan het stangen, mag wel toch? ;)

Trouwens, als ik die berg software van jou zie en je posts waarin alles niet te duur mag, ga ik vermoeden dat je het niet hebt aangeschaft...toch?

Origineel geplaatst door NorthernLightX
Trouwens, als ik die berg software van jou zie en je posts waarin alles niet te duur mag, ga ik vermoeden dat je het niet hebt aangeschaft...toch? [/B]

dat heb je goed gezien

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back