wie schreef al ooit begrafenismuziek?

Freakydile

I used to be a snaredrum
Ik heb een aantal jaren geleden voor de begrafenis van mijn opa
een muziekstuk geschreven. Het was een pianostuk waarin ik de
ochtend van zijn dood heb vastgelegd door die ochtend de vogeltjes
die floten op te nemen en er in te verwerken door het gehele lied.

Ik had een deel geschreven voor zijn dood, en een deel vlak erna,
wat je ook in de muziek hoort...

Het mooie eraan was dat toen we op het kerkhof stonden (het was
zo een dag die je kent als "de eerste dag dat je in een korte broek
kan rondlopen") en het was muisstil op het kerkhof, enkel de dragers
van mijn muziekstuk floten... Dat is iedereen bijgebleven, iedereen dacht
en zei hetzelfde...

Was voor mij een mooie herinnering...

Wie heeft er ooit ook muziek geschreven voor zo een doeleinde?
Ben benieuwd naar de achtergronduitleg en de uitvoering...

Groetjes, Axel

Toen in 1994 mijn grootvader stierf is er een compositie van mij in de kerk gespeeld, getiteld 'Everlasting Dreams'. Het stuk is uitgevonden tijdens mijn allerlaatste examenperiode in 1992, dus niet specifiek voor een begrafenis. Doch, het was een periode waarin ik maar al te goed besefte dat een belangrijk deel van m'n leven toen afgesloten werd en ondanks dat er een nieuwe wereld voor me wachtte, voelde ik me erg melancholisch (wat je ook goed in het stuk kan horen).

Toen m'n grootvader 2 jaar later overleed, vroeg m'n grootmoeder om dat ene liedje te willen draaien in de kerk ... want m'n grootvader was er indertijd heel tuk op. Tijdens het afspelen ervan stonden flink wat tranen in ieders ogen ... en ook nu nog ... als ik het 's avonds beluister en terugdenk aan die afscheidsmis, krijg ik nog steeds een krop in de keel.

Muziek kan emoties sterk ondersteunen en zelfs aanwakkeren ... zo veel is duidelijk.

:doei:

Dit vind ik een prachtig onderwerp. Ik word er wel heel nieuwsgierig door, want muziek geschreven voor dergelijke aangelegenheden is vaak erg mooi.
Reikt het te ver om de stukken ten gehore te brengen? Als het niet kan, kan ik me dat wel voorstellen.

Toen mijn peter is gestorven jaren geleden heb ik in een opwelling een tekst geschreven die de laatste jaren van zijn leven (in een rustoord) iets of wat beschreef. De muziek kwam er moeiteloos bij en het zou ideaal geweest zijn voor op de begrafenis maar helaas ben ik een slecht zanger dus heb ik tegen niemand iets gezegd. Ik heb het wel eens opgenomen en door een kameraad laten inzingen (die al niet veel beter is maar het wel durft..)
Awel, ik heb het even ergens op gezet ter beluistering:

hier

Het is snelsnel opgenomen op een viertrack taperecorder, piano en basgitaar door mij, gitaar en zang door Lieven.
De kwaliteit is dus erbarmelijk maar de tekst vond ik toch wel goed. Het is de enige keer dat ik eens een deftige tekst heb weten neer te pennen...

[edit]
intussen heeft Danny ook al gepost...

Ik had het al gehoord en blijf het mooi vinden! En ik kan me heel goed voorstellen dat er tranen vloeien in de kerk op dat moment...
[/edit]

Ik heb jouw stuk eens beluisterd Herman. De tekst is inderdaad erg goed en heel herkenbaar. Als ik m'n grootmoeder in het bejaardentehuis ga bezoeken en ik kijk naar al die gezichten ... allemaal heel wat histories verbergend en nu toch dikwijls zo eenzaam ... dan komen deze woorden heel toepasselijk over.

Trouwens: muzikaal gezien is het ook lang niet slecht alhoewel ik niet onmiddellijk een bluesfan ben. Ik vind het zelfs goed gezongen (doet met trouwens ook wel aan kleinkunst denken).

Maar uiteraard zijn het de emoties die in songs voor dergelijke situaties gelden ... en niet zo zeer de techniek.

[schouderklopmode]
Ik denk dat je grootvader er erg blij mee zou geweest zijn
[/schouderklopmode]

:doei:

Misschien dat ik er eens een stukje van op
mijn site zet. Ik zat toen net tussen mijn
fasttrack en reason periode in en ik heb toen
dat stukje gemaakt met cakewalk of cubase, ik
kan het me niet goed meer herinneren. Ik
kan de song soms luisteren, soms niet, omdat
het er maar net vanaf hangt of je op dat moment
klaar bent om die herinneringen en emoties weer
te ervaren van dat moment. Wat dan weer makkelijker
is voor een buitenstaander die de achtergrond niet kent.
Ik mail nou vanuit een bibliotheek, en kan hier niets
luisteren (behalve de Billy Idol op de achtergrond nu)
maar vrijdag dan zal ik in mijn thuishaven de bovengaande
stukjes eens beluisteren.

Groetjes, Axel

PS: het is idd een zwaarder onderwerp dan ik dacht
toen ik het postte...

Back