geluid wordt harder met een hpf

djrazor

Cortex Driller
Ik zet als ik samples opneem vaak een highpassfilter over bijvoorbeeld snare, hihats etc etc, omdat in het (sub)laag van deze geluiden toch geen relevante frequenties zitten. Aangezien er geluid wordt weggefilterd, zou je verwachten dat het geluid uiteindelijk minder hard wordt. Ik merk alleen steeds in bijvoorbeeld Cubase dat de meters toch harder uitslaan:confused:
Ik gebruik geen resonantie, heb het echt over bijv. de highpass van de standaard sx eq, maar dit geldt ook voor bijv. de lowcut button op mn mixer. Wie kan dit verklaren?

Zijn er toevallig geen compressors geactiveerd achter die EQ's ? Als de lage tonen weg gefilterd zijn zal zo'n compressor niet meer zo snel ingrijpen, omdat deze vooral zou reageren op lage frequenties. Zo wordt het uiteindelijke geluid door make up gain harder omdat er geen lage frequenties meer zijn die boven de treshold uitkomen. Maar dat wordt denk ik alleen opvallend als je behoorlijk veel make up gain zou toepassen in je compressors na de EQ.
Verder zou ik geen andere verklaring kunnen bedenken.

Re: geluid wordt harder met een hpf

Origineel geplaatst door djrazor
Ik zet als ik samples opneem vaak een highpassfilter over bijvoorbeeld snare, hihats etc etc, omdat in het (sub)laag van deze geluiden toch geen relevante frequenties zitten. Aangezien er geluid wordt weggefilterd, zou je verwachten dat het geluid uiteindelijk minder hard wordt. Ik merk alleen steeds in bijvoorbeeld Cubase dat de meters toch harder uitslaan:confused:
Ik gebruik geen resonantie, heb het echt over bijv. de highpass van de standaard sx eq, maar dit geldt ook voor bijv. de lowcut button op mn mixer. Wie kan dit verklaren?

Kan gewoon een eigenschap van het gebruikte filteralgoritme zijn.

Sowieso als je resonantie hoog staat zal je geluid wel wat harder worden. Echter zie je vaak genoeg soft/hardware filters waarbij er een piek in het filtergebied zit.

Ligt gewoon aan het filteralgoritme dat wordt gehanteerd.
Zie onderstaand plaatje:

highpass_tb.jpg

je ziet dus dat de amplitude over een bepaald gebied hoger is geworden na het toepassen van het filter. In dat frequentie gebied is het geluid dus inderdaad harder, ook al worden alle frequenties eronder weggefilterd en de frequentie erboven met rust gelaten.

Filteren is dus niet per definitie zachter geluid. Het is alleen wegfilteren wat je weg wilt hebben en dat kan bij een bepaalde filterinstelling best betekenen dat het geluid dat je wilt hebben harder wordt.

frequentie zegt toch ook niet gelijk wat over volume?

Origineel geplaatst door olafmol
frequentie zegt toch ook niet gelijk wat over volume?

Ehm nee, zei ik dat? :confused:

Ik heb even een nieuw Cubase project aangemaakt (in SX 1.06) en daar een sample van een kick in geladen. Kheb verder niks ingeladen in het project. Speel ik de kick af dan geeft mn master een volume van -3.9 dB aan. Stel ik de 1e band van de standaard eq van cubase in als Highpass vanaf 100 Hz, gaat het volume ineens naar -3.6....

Geen compressors dus achter de eq, ook geen resonantie. Ook lijken er geen tonen rond het afsnijdgebied versterkt te worden volgens de grafiek.

[Edit]
zo te zien worden tonen boven het afsnijdgebied ook al aardig verzwakt, bij 500 Hz ligt de lijn al iets lager....
[/Edit]

[Edit]
Ik heb het ook even met de waves Q1 geprobeerd, en wederom verandert het volume naar -3.6...
[Edit]

Attachments

• sx.jpg
    sx.jpg
    53,9 KB · Bekeken: 104
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Acidfever
Ehm nee, zei ik dat? :confused:

nee maar de threadstarter wel:

"Aangezien er geluid wordt weggefilterd, zou je verwachten dat het geluid uiteindelijk minder hard wordt"

heb je het ook met andere eq's geprobeerd? Met de focusrite heb ik er geen last van

"Aangezien er geluid wordt weggefilterd, zou je verwachten dat het geluid uiteindelijk minder hard wordt"

Aha! Mijn fout! :D

Olaf, dat is toch ook gewoon zo?
Wanneer je harmonischen uit het geluid haalt, wat in feite gebeurt bij het filteren, dan wordt het geluid zachter. Bijv. een blokgolf klinkt per definitie harder als een sinus. Omdat een blokgolf is opgebouwd uit meerdere sinussen. Of sla ik nu gigantisch de plank mis :confused:

je slaat de plank mis, zolang de amplitude even groot is?

als je sinussen op elkaar stapelt betekent dat niet automatisch een grotere amplitude, er wordt ook gecancelled.

Maar ik zou wel zeggen idd, dat als je dingen weghaalt uit een geluid, dat het resultaat dan minder luid zou zijn. Je haalt toch iets weg :). Vooral bass vreet energie.

Als je in een blokgolf de grondfrequentie wegneemt kan ik me goed voorstellen dat de pieken van het "nieuw" gevormde signaal hoger liggen dan daarvoor. De grondfrequentie van een blokgolf zorgt er trouwens vooral voor (samen met de oneven harmonischen)dat de blokgolf (minder hoge pieken) een blokgolf wordt.

Neem een kick die overstuurt is of met distortion op en je zult zien dat de pieken stijgen door de grondfrequentie(s) weg te nemen.

Het is zeker niet onlogisch dat dit gebeurt. Je kan het misschien bezien als een soort van destructieve interferentie van de lage tonen.

mijn ervaring is dat als je bv subsone informatie wegfiltert uit een signaal, dit signaal harder gaat klinken, omdat je speakers/monitors niet meer zoveel vermogen hoeven te gebruiken om al deze subsone info die het meeste energie kost, weer te geven.... het heeft dus ook met je reproductie te maken

mijn ervaring is dat als je bv subsone informatie wegfiltert uit een signaal, dit signaal harder gaat klinken, omdat je speakers/monitors niet meer zoveel vermogen hoeven te gebruiken om al deze subsone info die het meeste energie kost, weer te geven.... het heeft dus ook met je reproductie te maken

Dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat geïsoleerde hoge tonen harder lijken te zijn (voor het oor) dan wanneer ze met andere bronnen (lage tonen) samenklinken. Denk bv. maar aan het maskeren van geluid, waar mp3 vnl. op gebaseerd is.

Maar in sommige gevallen liggen de pieken na filtering dus echt hoger.

Origineel geplaatst door Toon
Dat heeft volgens mij meer te maken met het feit dat geïsoleerde hoge tonen harder lijken te zijn (voor het oor) dan wanneer ze met andere bronnen (lage tonen) samenklinken. Denk bv. maar aan het maskeren van geluid, waar mp3 vnl. op gebaseerd is.

Maar in sommige gevallen liggen de pieken na filtering dus echt hoger.

idd!

Ja maar dat staat dan toch los van hetgene wat je afleest op je VU meters?
En trouwens er zit veel verschil in welke metering je gebruikt, VU meters geven iets anders aan dan piek metering. VU meters gebruiken een soort lopend gemiddelde.

R

Origineel geplaatst door Arv
Ja maar dat staat dan toch los van hetgene wat je afleest op je VU meters?
En trouwens er zit veel verschil in welke metering je gebruikt, VU meters geven iets anders aan dan piek metering. VU meters gebruiken een soort lopend gemiddelde.

R

true!

Origineel geplaatst door Arv

R

Dat hangt er vanaf welke schakeling rond de VU meter gebouwd is. Normale VU meting is idd het gemiddelde of zoiets, maar je kan de VU ook ombouwen tot peakmeter.

Hoezo? Wat ik bedoelde is dat er dus geluid wordt weggehaald, ongeacht bij welke freqs dit gebeurt zou je verwachten dat het totaalvolume zachter zou worden....

Als ik bijgevoegde snare in Cubase importeer en ik deze afspeel, kom ik tot -18.9/-18.8 dB (klein verschil tussen L en R).
Zet ik er een HPF 100 Hz overheen, wordt het geluid -16.7/-16.6.... Zo blokvormig lijkt een snare me toch niet????

Ook als ik de 1e band op Lowslope instel ipv hpf, en het volume bijv. -24 dB zet, slaat de meter uit naar -17.5/-17.3....

Attachments

• snare.wav
    86,2 KB · Bekeken: 111
Back