geluid wordt harder met een hpf

Origineel geplaatst door djrazor
Hoezo? Wat ik bedoelde is dat er dus geluid wordt weggehaald, ongeacht bij welke freqs dit gebeurt zou je verwachten dat het totaalvolume zachter zou worden....

Nee natuurlijk niet. Stel dat je een Low Pass Filter over een hi-hat zet. Dan kun je rustig alles tot 800Herz (om maar even een voorbeel te noemen) 24db per octaaf wegfilteren. Daar hoor je echt helemaal niks van.

Daar zat toch al niks!

Bovendien is het menselijk oor veel gevoeliger voor de ene frequentie dan de andere. Vooral in het middengebied is het menselijk oor erg gevoelig (de frequentie waarin je stem zit zo'n beetje).

Je komt er dus veel makkelijker mee weg om extreem laag of hoog weg te halen. Als je in het middengebied gaat filteren hoor je dit echter meteen. Al heeft dit natuurlijk geen invloed op je VU meters.

Bekijk het ding eens met de standaard scoop in Cubase (onder tools bij plugins, scope). Je zal merken dat door de highpass erop te zetten de peakwaarde groter wordt.

Bij een overstuurde BD zie je heel duidelijk wat er gebeurt, nl. de pieken worden groter!

Origineel geplaatst door Acidfever
Nee natuurlijk niet. Stel dat je een Low Pass Filter over een hi-hat zet. Dan kun je rustig alles tot 800Herz (om maar even een voorbeel te noemen) 24db per octaaf wegfilteren. Daar hoor je echt helemaal niks van.

Daar zat toch al niks!

Bovendien is het menselijk oor veel gevoeliger voor de ene frequentie dan de andere. Vooral in het middengebied is het menselijk oor erg gevoelig (de frequentie waarin je stem zit zo'n beetje).

Je komt er dus veel makkelijker mee weg om extreem laag of hoog weg te halen. Als je in het middengebied gaat filteren hoor je dit echter meteen. Al heeft dit natuurlijk geen invloed op je VU meters.

Ok das waar, laat ik het dan zo zeggen; als er al geen freqs bijv. in het laag zitten en je zet toch een hpf hierover, waarom wordt het totaalgeluid dan harder als je freqs die er (bijna) niet zijn wegsnijdt??:confused:

Ok das waar, laat ik het dan zo zeggen; als er al geen freqs bijv. in het laag zitten en je zet toch een hpf hierover, waarom wordt het totaalgeluid dan harder als je freqs die er (bijna) niet zijn wegsnijdt??:confused:

Wie zegt dat? Als er niks zit , zit er ook niks en verander je ook niks.

In jouw geval neem je wel degelijk iets weg(snare, bd) RMS waarde gaat dalen, peakwaardes niet.

Jij verwart RMS waarden (totaalgeluid zullen we maar zeggen) met PEAK waarden. Als je een deel van de frequenties wegneemt daalt de RMS waarde. Over de peakwaarde kan je weinig zeggen, ofwel daalt ze ofwel stijgt ze. Dat hangt af van het soort geluid.

Re: Re: geluid wordt harder met een hpf

Re: Re: geluid wordt harder met een hpf

Origineel geplaatst door Acidfever
Kan gewoon een eigenschap van het gebruikte filteralgoritme zijn.

Sowieso als je resonantie hoog staat zal je geluid wel wat harder worden. Echter zie je vaak genoeg soft/hardware filters waarbij er een piek in het filtergebied zit.

Ligt gewoon aan het filteralgoritme dat wordt gehanteerd.
Zie onderstaand plaatje:

highpass_tb.jpg

je ziet dus dat de amplitude over een bepaald gebied hoger is geworden na het toepassen van het filter. In dat frequentie gebied is het geluid dus inderdaad harder, ook al worden alle frequenties eronder weggefilterd en de frequentie erboven met rust gelaten.

Filteren is dus niet per definitie zachter geluid. Het is alleen wegfilteren wat je weg wilt hebben en dat kan bij een bepaalde filterinstelling best betekenen dat het geluid dat je wilt hebben harder wordt.

dit lijkt me toch het verhaal...

NB: bij focusrite dus niet

Re: Re: Re: geluid wordt harder met een hpf

Re: Re: Re: geluid wordt harder met een hpf

Origineel geplaatst door DJ Fuse
dit lijkt me toch het verhaal...

NB: bij focusrite dus niet

Een Chebyshev filter (dus met zo'n rimpels) wordt niet gebruikt voor audio toepassingen. Het is toch ergens logisch dat in de doorlaatband van de filter de karakteristiek zo vlak mogelijk moet zijn! Zo'n filter zou heel je audio gebeuren aantassen!

Heb je al een overstuurde BD bekeken met de scope, waarschijnlijk niet? Je ziet echt héél duidelijk dat de blokgolf, bij inschakelen van een highpass op bv. 100 Hz verandert in een meer saw-achtige vorm (die deels nog lijkt op een blokgolf) waarvan de pieken heel duidelijk vergroot zijn.

Re: Re: Re: Re: geluid wordt harder met een hpf

Re: Re: Re: Re: geluid wordt harder met een hpf

Origineel geplaatst door Toon
Een Chebyshev filter (dus met zo'n rimpels) wordt niet gebruikt voor audio toepassingen. Het is toch ergens logisch dat in de doorlaatband van de filter de karakteristiek zo vlak mogelijk moet zijn! Zo'n filter zou heel je audio gebeuren aantassen!

Heb je al een overstuurde BD bekeken met de scope, waarschijnlijk niet? Je ziet echt héél duidelijk dat de blokgolf, bij inschakelen van een highpass op bv. 100 Hz verandert in een meer saw-achtige vorm (die deels nog lijkt op een blokgolf) waarvan de pieken heel duidelijk vergroot zijn.

Die heb ik niet in Cubase.... Is er niet ergens een freeware proggie te downen?

Wie zegt dat? Als er niks zit , zit er ook niks en verander je ook niks.

In jouw geval neem je wel degelijk iets weg(snare, bd) RMS waarde gaat dalen, peakwaardes niet.

Jij verwart RMS waarden (totaalgeluid zullen we maar zeggen) met PEAK waarden. Als je een deel van de frequenties wegneemt daalt de RMS waarde. Over de peakwaarde kan je weinig zeggen, ofwel daalt ze ofwel stijgt ze. Dat hangt af van het soort geluid.

Klopt... Dit heeft gedeeltelijk ook te maken met het feit dat een filter
dat alleen bijvoorbeeld alles onder de 500 Hz verzwakt en alles boven de 500 Hz
precies intakt laat onmogelijk is (behalve als je een oneindig lange delay toe zou laten....)
Je hebt altijd effect op andere frequentie inhoud. Daarbij moet je ook nog onderscheid
maken tussen de amplitude (of een bepaalde frequentie verzwakt of versterkt wordt)
maar ook de fase. Fase-draaingen hebben een enorm effect op de maximale peak waarde
(de rms blijft het zelfde daarbij, het vermogens spectrum ook, maar de golfvorm verandert wel!!)

Hoezo? Wat ik bedoelde is dat er dus geluid wordt weggehaald, ongeacht bij welke freqs dit gebeurt zou je verwachten dat het totaalvolume zachter zou worden....

Misschien dat je "Q-factor" de boosdoener is. Hoe intenser deze namelijk is, hoe meer omliggende frequenties van de frequentie die je wilt cutten worden beînvloed. Dus, afhankelijk van de instelling worden de omliggende frequenties in een bepaalde curve aangepast aan de hand van de frequentie waar je aan zit te pielen. Dit kan dus omliggende frequenties net een beetje cutten, maar ook net zo goed een beetje boosten. Dat zou de db verhoging opzich ook wel kunnen verklaren....

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Laurens O
Misschien dat je "Q-factor" de boosdoener is. Hoe intenser deze namelijk is, hoe meer omliggende frequenties van de frequentie die je wilt cutten worden beînvloed. Dus, afhankelijk van de instelling worden de omliggende frequenties in een bepaalde curve aangepast aan de hand van de frequentie waar je aan zit te pielen. Dit kan dus omliggende frequenties net een beetje cutten, maar ook net zo goed een beetje boosten. Dat zou de db verhoging opzich ook wel kunnen verklaren....

Lijkt me een beetje overeenkomen met het verhaal van DJ Fuse...
En aangezien er op de grafiek in Cubase geen freqs versterkt lijken te worden, lijkt het me dat het niet aan de Q ligt.
In het verhaal van Toon kan ik me op zich wel vinden. Hoe dan een ook interessante threat vind ik ;)

Origineel geplaatst door Laurens O

Vanaf dat een equaliser cut of boost wordt in die frequenties de fase aangetast. Dit is afhankelijk van het soort filter je gebruikt (orde van de filter). Een hoogdoorlaat met 100Hz als cutof frequentie zal dus de fase veranderen van 0-100Hz. Voor een 2e orde filter is dit geloof ik van 0°(100Hz) tot 180° faseverschuiving. Dit gaat dus zeker ook mede de golfvorm bepalen evenals de pieken van de nieuwe golvorm. Ik heb het nog niet getest, maar volgens mij krijg je bv. bij een overstuurde bassdrum ook hogere pieken als je met een lineaire phase EQ werkt (bv. die van Waves).

Mijn ervaring met Sound Forge 7 is dat bij een eindmix wanneer het highpass shelving-filter op 30 hz zet, het algemene laag duidelijker (niet echt harder) naar voren komt.

Vanaf dat een equaliser cut of boost wordt in die frequenties de fase aangetast. Dit is afhankelijk van het soort filter je gebruikt (orde van de filter). Een hoogdoorlaat met 100Hz als cutof frequentie zal dus de fase veranderen van 0-100Hz. Voor een 2e orde filter is dit geloof ik van 0°(100Hz) tot 180° faseverschuiving. Dit gaat dus zeker ook mede de golfvorm bepalen evenals de pieken van de nieuwe golvorm. Ik heb het nog niet getest, maar volgens mij krijg je bv. bij een overstuurde bassdrum ook hogere pieken als je met een lineaire phase EQ werkt (bv. die van Waves).

Inderdaad, dit klopt.

first on,. al je een eq omhoogtrekt is het logisch dat je VOLUME meegaat,. je versterkt simpelweg die freq meer, neemt harmonien mee daarin.
ok?

Elk materiaal wordt geeffend met de harmonics,. wanneer laag verdwijnt missen de frequencies die meer SPL de nodig hebben om ertussen te komen voor ons gehoor, of iaw om net zo hard als je hogere frequencies te klinken.
Wanneer je reference niet zo laag kan merk je dat snel doordat je bij het weglaten van de lage frequencies de hoge niet meer ingetoomd worden.
In Programmas komt hetzelfde voor geloof ik.
heeft dus nix met resonance of filtertype te maken.

Origineel geplaatst door Bassworm
first on,. al je een eq omhoogtrekt is het logisch dat je VOLUME meegaat,. je versterkt simpelweg die freq meer, neemt harmonien mee daarin.
ok?

daar hadden we het niet echt over dacht ik? Wat zijn harmonien?

Elk materiaal wordt geeffend met de harmonics,. wanneer laag verdwijnt missen de frequencies die meer SPL de nodig hebben om ertussen te komen voor ons gehoor, of iaw om net zo hard als je hogere frequencies te klinken.
Wanneer je reference niet zo laag kan merk je dat snel doordat je bij het weglaten van de lage frequencies de hoge niet meer ingetoomd worden.

Wat je hier bedoelt snap ik niet echt?

In Programmas komt hetzelfde voor geloof ik.
heeft dus nix met resonance of filtertype te maken.

Filtertype gaat zeker ook de uiteindelijke golfvorm en sound bepalen. Waarom denk je dat bepaalde EQ's anders klinken?

Probeer als je iets uitlegt dit duidelijk te doen. Ik heb al 2 post van je gelezen en die zijn zelfs voor mij, hoe achterlijk ik ook mag wezen, redelijk onbegrijpbaar ;)

Arv zat bij het goede eind.
Een VU meter geeft een gemiddelde weer van de volledige frequentieband.
Als de lagere frequenties (met vaak een lagere amplitude omdat ze toch al meer overheersen dan de hogere frequenties)
uitgefilterd worden, zal het gemiddelde dus hoger worden. As simple as that

Leuk zo'n VU meter, maar gebruik hem enkel als referentie. Ga niet op de VU meter af lopen mixen maar op je gehoor.
Mixen doe je met je oren.
:biertje:

Origineel geplaatst door ed.diction
Arv zat bij het goede eind.
Een VU meter geeft een gemiddelde weer van de volledige frequentieband.
Als de lagere frequenties (met vaak een lagere amplitude omdat ze toch al meer overheersen dan de hogere frequenties)

Dit wilde ik nog effe kwijt:

Je wordt dus gewoon gefopt door de Vu meter. Als je het gedetaileerder wil zien pak je natuurlijk een spectrum analyzer.
Eigenlijk ook een soort van Vu meter met meerdere kleine banden. Voor elke band wordt dus dat lopende gemiddelde berekend. Dit werkt veel preciezer. Probeer dus niet nauwkeurig te meten met een Vu meter. Niet op frequentieband niveau. Gebruik dan gewoon een spectrum analyzer.

Leuk zo'n VU meter, maar gebruik hem enkel als referentie. Ga niet op de VU meter af lopen mixen maar op je gehoor.
Mixen doe je met je oren.
:biertje:

Origineel geplaatst door ed.diction

Wat zeg je hier nu toch allemaal :confused: . Het laag heeft in elke pop mix de hoogste amplitude!

Het gemiddelde van een populatie waar enkele waarden 0 van geworden zijn (bass cut) zal steeds lager liggen dan het originele!

In Cubase wordt trouwens de peakwaarde weergegeven. Voor digitale systemen is dat ook het belangrijkste (wanneer je opneemt), anders krijg je distortion.

PSP heeft een gratis VU en PPM meter, kan soms wel eens handig zijn :D

http://www.pspaudioware.com/

Back