MMA is net zo snel als midi

Twiki

Stamgast
Waarom bemoeit de midi manucfaturers association zich niet met het standaardiseren van nieuwe fysieke transportmogelijkheden? Er is van alles uit wat veel sneller is, het enige waar ze een zeer flauwe standaard voor opgesteld hebben is voor firewire, dat gaat dan met maximaal 3x de midisnelheid. Usb is er wel maar is geen standaard voor aangenomen door de MMA. Ethernet blijkt heel ver ontwikkeld maar is om zeep geholpen. Er zijn heel veel leden bij de MMA, maar er komt geen ruk uit. Hoe zit dat?

Misschien een rare vraag, maar wat is er mis met midi waardoor het niet meer voldoet? Ik denk dat het ontwikkelen en implementeren van een nieuwe standaard veel geld kost en weinig oplevert.

Ik vrees dat het bijna een onmogelijke opgave is om met een nieuw formaat op de proppen te komen, die alle leveranciers willen en kunnen gebruiken. MIDI is dusdanig ingeburgerd en kan blijkbaar makkelijk en goedkoop geimplementeerd worden (zelfs de synths van de 'kleintjes' zoals MFB en MAM en homekeyboards laten zich met MIDI besturen). Ik vrees dat het ontzettend moeilijk wordt om alle fabrikanten zo ver te krijgen een volledig nieuwe techniek te omarmen.

Het lijkt mij als gebruiker ook niet zo prettig om met twee MIDI-achtige technieken te moeten werken. Ik ben best geinteresseerd in dingen als mLan (over zulk soort technieken praten we nu toch over of niet?), maar verwacht niet echt dat dat veel voet aan de grond krijgt. Voorlopig verwacht ik alleen in grotere Yamaha apparaten.

Ik vrees dat we nog wel ff aan MIDI vast blijven zitten. Wat mij betreft voldoet het vooralsnog nog wel, hoewel ik nog wel eens baal van de moeilijkheid om twee apparten goed te synchroniseren :r

er is niks mis midi protocol, alleen ik vind dat de fysieke laag nogal traag. Op dit moment zijn daar genoeg alternatieven voor, maar zolang de MMA niks standaardiseerd zullen die alternatieven niet van de grond komen. Omdat bij ethernet, usb en firewire de fysieke laag al ontwikkeld en gestandaardiseerd is hoeft daar niks aan ontwikkeld te worden en kunnen de kosten laag blijven. Waarom moet het sneller, omdat ik denk dat het interessant is als je gebruik kan maken van interfaces die meer data verzenden/ontvangen dan dat er met midi kan worden verstuurd. Misschien is het ook wel niet de taak van de MMA met een protocol dat voornamelijk uit gaat van toetsenisten.

Probeer maar eens van 16 knoppen midi CC data over een midi kanaal of 4 a 6 te drukken. Dat lukt gewoon niet. En da's nog niet eens zo ongewoon voor een gemiddelde VA of romper synth. 76k/s is gewoon 30 jaar te traag!

Voor kleine bedrijven maakt het niet heel veel uit of je voor ethernet of usb kiest, hiermee is redelijk eenvoudig te interfacen met microcontrollers, firewire is wat lastiger. Wat ik vreemd vind is dat er diverse studies zijn geweest maar dat als het er op aan komt MMA het altijd afkapt
76 k dan gaat jouw midi meer dan 2 keer zo snel als de mijne

In en Out he. Dubbele bandbreedte. ;)

Probeer maar eens van 16 knoppen midi CC data over een midi kanaal of 4 a 6 te drukken.

Eff serieus, doe je dat wel eens.

Ik kan me alleen voorstellen dat je dat zou doen als je een bak hebt met geen geheugen en dan alles maar via midi doorstuurt. Maar dat is dan meer een tekortkoming van je bak dan van midi.

Origineel geplaatst door Twiki
Voor kleine bedrijven maakt het niet heel veel uit of je voor ethernet of usb kiest, hiermee is redelijk eenvoudig te interfacen met microcontrollers, firewire is wat lastiger. Wat ik vreemd vind is dat er diverse studies zijn geweest maar dat als het er op aan komt MMA het altijd afkapt

Niet persé... Zie DICE II.

Midi is niet supersnel als je een performance bank wil downloaden naar je editor.....maar het werkt. Qua snelheid is het achterhaald, qua interface wellicht ook. Voor mij werkt nu het goed genoeg...maar

Een sneller midi protocol kan handig zijn maar laat nog wel even op zich wachten:
- Markt voor midi devices is een niche markt, je neemt als fabrikant een groot risico als je een standaard op de markt zet (terugverdien tijd)
- een nieuwe standaard werkt alleen als iedereen de standaard implementeert. MLAN is een goed concept maar niet doorgebroken omdat alleen Yamaha het echt ondersteunt

MLAN is qua concept goed maar ik zou de drager bv in een 1 Gbit/s ethernet oplossing implementeren. Waarom geen "midi-devices" die TCP/IP babbelen in een netwerkomgeving? Je kunt met dat soort snelheden volgens mij prima audio, midi, files processen. Waarom aparte USB, midi en firewire interfaces?

Keep it simple.

Origineel geplaatst door fuse
In en Out he. Dubbele bandbreedte. ;)

Was het maar waar. De midi baudrate is 31250 bits/seconde. Dat komt overeen met 3125 bytes/seconde (8 bits + start en stop bit). Bij dubbele bandbreedte zit je op 2 x 3125 = 6250 bytes/seconde. Dat is dus 6,25 kb/s... Ik dacht dat alleen een floppy drive nog langzamer was. :)

als iemand iets wil verzinnen dat midi moet gaan verdringen, moet die er maar voor zorgen dat t backwards compatibel is. Dan maak je n kans.

Dus: steek de nieuwe meesterlijke technologie plug in je ouwe dx-7, en dat werkt dan ook. Steek m in je splinternieuwe hi tech synth, en dan werkt t ook, maar dan met de nieuwe specs.

Techneuten, verzin maar iets :D

Midi over firewire is backwards compatible, bij het aansluiten wordt er ff gekeken wat beide kanten kunnen en dan wordt het 1x/2x/3x de midi snelheid. Op dit moment zijn er een aantal fabrikanten die nieuwe technieken ontwikklen en op de markt brengen, maar als het mma er zich niet mee bemoeit en een afwachtende houding aanneemt dan krijg je straks hetzelfde als bij al die analoge bakken, tig standaards die net niet compatible zijn. Daarom snap ik het mma niet, daar zijn zij toch voor, standaardiseren.

Draadloos

Draadloos

Een module voor draadloze midi die je in de midiport van je synth prikt en die ook gelijk wordt gevoed door de midipoort. Bij je pc of workstation een draadloos basisstation wat een stuk of 16 van die ontvangers kan aansturen.

Basisstation 100 euro, ontvangers 25 euro. Kom maar op met die dingen.... :)

Misschien ook gelijk audio versturen, dus een soort van draadloos Mlan. :eureka: Die mogen dan wat duurder zijn ;)

Origineel geplaatst door Twiki
is niet echt een oplossing, zo'n tegel zal niet goedkoop zijn, bovendien heb je heel veel overhead als je alleen midi over firewire wil.

Niet persé! Alesis steekt ze nu ook al in hun budget mixers en levert er gratis Cubase bij.
http://www.alesis.com/products/new_products/index.html#MultiMix

Het gekke is dat die DICE II mLAN compatible is en dat Cubase ondertussen van Yamaha is
maar dat er in deze promo met geen woord over mLAN gepraat wordt... :confused:

nog een punt in het nadeel van midi : 7bit resolutie (waardes van 0 tot 127) in het tijdperk van de 64bit PC's...
en nog één : why the f*ck gaat dat over zo'n lompe DIN plug als er toch maar 2 contacten van gebruikt worden?!

en waarom is er nog steeds geen standaard? omdat het al een wereldwonder was dat al die fabrikanten in de 80's de midi-standaard overeen gekomen zijn. nu zijn er nog veel meer partijen en laat die maar 's voor één standaard kiezen terwijl ze elk hun eigen ding zouden willen pushen.

er is een - open source - protocol genaamd OpenSoundControl dat perfect midi, audio en andere digitale data over ethernet (al dan niet wireless) communiceert. als fabrikanten nu 's een standaard implementatie ervan zouden uitwerken, dan was het probleem van de baan...

Back