[Beste oplossing krakende potmeters]

Ernst_Hill

Gepokt en gemazeld
wie weet wat de beste oplissing voor krakende potmeters???? Ik heb begrepen dat contact spray wonderen doet maar andere zeggen dat ik dat niet moet doen........................

ok maat het gaat hier om oude vintage spullen...kan ik die potmeters nog vinden....wat is eigenlijk de oorzaak van het kraken..Vuil???

He vriend volgens mij ligt dat iid aan vuil als stof en zo, ouwe potmeters zijn zeker nog te verkrijgen, nee idd. lang niet voor alle zooi maar een hoop nog wel.
Waar te bestellen? Misschien dan de heren van de reparatie daar iets meer over weten of zoek het zelf op op het i-net.

sucses.

oja contact spray is uit den boze.

ja ik dacht ook dat contact spray kut is...de menigen zijn verdeeld....

Is al dikwijls iets over gezegd op het forum. Contactspray is NIET ALTIJD uit den boze. Je hebt er gebaseerd op olie en die mag je niet gebruiken. De olie houdt nieuw stof vast en voor je't weet heb je opnieuw hommeles. Je hebt er ook op basis van alcohol. Hier verdampt de alcohol van en je hebt minder risico op problemen.

Wat je veelal eens kan proberen (en dat doet niks kwaad) is met een onder druk staande bus lucht alle vuil weg 'te blazen'. Niet altijd een oplossing, maar dikwijls ook wel ;)

Succes :okdan:

:doei:

goeie tip die van lucht...ik heb nog een busje contact spray met alcohol dus dat komt goed uit....

Of een stofzuiger met zo'n borstelkopje, werkt hier prima (mits de zuigkracht natuurlijk niet Mach 6 is). Ideaal om bijvoorbeeld de steptoetsen van de 808 wat stofvrij te houden of een krakende volumeknop te ontkraken.

Hay

dit zal niet de beste oplossing zijn maar kan wel helpen
mij valt het op dat het vooral schakelaars of knopen zijn die haast niet gebruikt worden ,die gaan kraken
uitblazen met zo een blazer en dan heen en weer draaien die knop , een heleboel keer
en vaak verdwijnt de kraak weer ,als je die knop genoeg blijft draaien gaat die niet meer kraken
voor mechanische onderdelen is stilstand vaak achteruitgang
ze kunnen zo wel eerder slijten bij meer gebruik ,dan houdt het op

dat is wel een voordeel van de digitale potmeter , die draait niet

greetz turtel

Is al dikwijls iets over gezegd op het forum. Contactspray is NIET ALTIJD uit den boze. Je hebt er gebaseerd op olie en die mag je niet gebruiken. De olie houdt nieuw stof vast en voor je't weet heb je opnieuw hommeles. Je hebt er ook op basis van alcohol. Hier verdampt de alcohol van en je hebt minder risico op problemen.

ik heb juist horen zeggen dat je ze daarna wel weer moet in vetten want als ze brand schoon zijn slijten ze razendsnel

en dat heb ik zelf eigenlijk ook nadat ik contact spray heb gebruikt

Origineel geplaatst door turtel
mij valt het op dat het vooral schakelaars of knopen zijn die haast niet gebruikt worden ,die gaan kraken
greetz turtel

Heel juist Turtel.

Het gekraak ontstaat dus eerder bij potjes die NIET worden gebruikt. De verklaring is éénvoudig. Op het kontaktpunt onstaat na een tijd oxidatie waardoor je slecht kontakt krijgt en gekraak over heel de pot.
Vandaar vermidert het gekraak ook zodra je de pot flink heen en weer gaat draaien.

De enige - en neem het van mij aan - kontaktspray die je MAG gebruiken noemt KONTAKT, te verkrijgen in de betere electronica zaak. Al de rest MAG je NIET gerbruiken. Tenzij je wil dat het gekraak erger wordt.
Hier vind je een link/lijst met KONTAKT produkten :

http://www.brigatti.nl/nl/dept_49.html

Nogmaals, al de rest mag je niet gebruiken. Knoop het in je oren.

eventjes uitleggen hoe je je potmeter van vuil enzo kan ontdoen

Allereerst kontakt 60 aleen ff in de potmeter spuiten helpt voor geen kant maar.

* perslucht
* kontakt 60
* kontakt 61
* keukenrol (papier)

hoe gaan we tewerk:

ten eerste terwijl je toestel toch open ligt ff met perslucht al het stof en ander vuil wegblazen!

TIP
je kan van die bussen kopen die perslucht bevatten maar als je een compressor gebruikt altijd even de condens laten wegvloeien, der moet onderaan een schroefje zitten aan je compressor om je condens (water dus) eruit te laten vloeien. Doe dit altijd eerst alvorens je toestel printplaat onder handen te nemen.

* blaas eens goed rond en tussen de potmeter, draai er ff aan .
* nu neem je een stuk keukenrol met de bedoeling van je printplaat wat te beschermen tegen de volgende produkten :) kwestie van de printplaat wat properder te houden.
* nu neem je de kontakt 60 bij de hand en spuit vervolgens in de krakende potmeter geen liters maar ook niet te weinig scht scht zou voldoende moeten zijn.

De kontakt 60 zorgt ervoor dat alle vuil, stofdeeltjes maar ook je smering losgeweekt worden.
dus draaien maar aan die potmeter

* nu neem je terug perslucht en blaas je terug in rond de potmeter om zo de kontakt 60 met al het losgeweekt vuil eruit te krijgen. herhaal desnoods nog eens de bovende stap.
belangrijk is dat je potmeter ontdaan is van je kontakt 60 en natuurlijk al het vuil.

* neem nu kontakt 61 bij de hand deze zorgt ervoor dat je terug smering hebt, spuit in de potmeter met MATE ! psht is genoeg begrijp je draai maar aan die potmeter.

het papier die rond uw potmeter lag iwas bedoeld infeite om geen smurrie enzo op de printplaat te hebben. indoen je potmeter toch nog kraakt zal men aan vervanging moeten denken en solderen met al smurrie op de printplaat is geen lachtertje.

Tip indien je toch de potmeter moet vervangen.

voor het solderen reinig je printplaat met kontakt Tuner 600 en droog deze met perslucht.
dit zorgt ervoor dat alle vuil, olie, nicotine enzo verwijderd word. en dat je zonder problemen kan solderen.

ook je soldeerbout is belangrijk. Neem geen goedkoop merk, het zal natuurlijk ook wel gaan met een goedkoop merk.
Maar je hebt meer kans op schade! waarom wel telkens wanneer men soldeerdt wordt de warmte afgegeven aan het soldeersel een goedkoop sloldeerbout doet er te lang over om terug op temperatuur te komen dus moet men langer de soldeerbout op de printplaat houden met het risico dat componenten overhit geraken en stuk gaan.

Ikzelf gebruik een soldeerbout van het merk WELLER van 15W, idieel om printplaten mee te solderen. Nu zegt je 15W is niet veel nee maar doordat deze soldeerpunt konstant op temperatuur blijft is het voldoende. Mensen met wat soldeerervaring weten dan Weller een iet duurdere soldeerbout is maar waar je waar voor je geld krijgt.

ZO hopelijk hebben jullie er wat aan. owja uw faders kan je ook op zo'n manier reinigen trouwens van uw analoog mengerd

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
gerepareerd.................:slotje:

dat is mooi , heb je het zelf gedaan ,en hoe heb je het gedaan
er staan zoveel manieren hierboven

anders ga ik dadelijk aan die potmeters draaien en blazen terwijl het anders kan

Origineel geplaatst door Ken Waldek
eventjes uitleggen hoe je je potmeter van vuil enzo kan ontdoen

Perfect uitgelegd Waldek. The technicians way ! Zo ver wou ik niet gaan. Hele brok uitleg joh! De vraag was welke kontaktspray ?
Maar goed, vanaf nu heeft niemand nog een reden om te vragen hoe dit probleem op te lossen. U was gewaarschuwd !

Origineel geplaatst door Ken Waldek
Ikzelf gebruik een soldeerbout van het merk WELLER van 15W, idieel om printplaten mee te solderen. Nu zegt je 15W is niet veel nee maar doordat deze soldeerpunt konstant op temperatuur blijft is het voldoende. Mensen met wat soldeerervaring weten dan Weller een iet duurdere soldeerbout is maar waar je waar voor je geld krijgt.

Weller. Al de rest liever niet gebruiken. Ik heb de mijna al 15 jaar.

Origineel geplaatst door turtel
dat is mooi , heb je het zelf gedaan ,en hoe heb je het gedaan
er staan zoveel manieren hierboven

anders ga ik dadelijk aan die potmeters draaien en blazen terwijl het anders kan

ik heb saint eric in mijn potmeter laten kruipen...beetje duwen en hij pastte er precies in...Plumeau meegegeven en poetsen maar

Back