Roland Vs Yamaha Vs Kurzweil Vs Korg

Zeg, het feit dat je van bouwjaar 1985 bent, wil niet zeggen dat je je hier als een puber moet gaan gedragen.
Doe je billentrucje maar lekker op FOK! - okee?

Origineel geplaatst door fuse
Ah gut, krijgen we dit weer.

Merk X is beter dan merk Y want hij klinkt beter.

Bespaar je de moeite.
Iedereen heeft zo z'n eigen smaak.

Ik gebruikt gewoon m'n eigen gemaakte pianopatch voor m'n EX5. :P

Verschil moet er zijn dus meestal klinkt merk Y beter...:D

Origineel geplaatst door Hanz
Zeg, het feit dat je van bouwjaar 1985 bent, wil niet zeggen dat je je hier als een puber moet gaan gedragen.
Doe je billentrucje maar lekker op FOK! - okee?

Pianoman heeft dit nodig..

Attachments

• wcpapier.jpg
    wcpapier.jpg
    17,2 KB · Bekeken: 84
Er zit een beetje veel kortzichtigheid in deze thread, vind ik. GEM niet meenemen in de beschouwingen terwijl de Promega 3 algemeen gezien wordt als een absolute topper (zie een paar recente SF-threads erover) is een groot gemis. Alle pianosounds van één merk over één kam scheren kan ook niet. Dan zou je eerst moeten bepalen welke synth of digitale piano van een bepaald merk de beste klank heeft en waarschijnlijk is die discussie al te subjectief om alleen al per merk een unanieme uitkomst te krijgen (Yamaha P60 is geen Yamaha P250...).

En wat laptops betreft: hartstikke gemakkelijk toepasbaar in bands en gebeurt ook veel. Ook bij bands met traditionele toetsenisten die constant met twee handen in de weer zijn, zoals The Flower Kings, Marillion of de huidige Jan Akkerman-band (Coen Molenaer; triggert alleen drumloops via een Novation Remote trouwens). Keane trekt zelfs alles behalve piano, drums en zang (dus bas, orgels en strings) uit een laptopske. Voor wie even de moeite wil nemen om het allemaal goed ingesteld te krijgen zijn laptops dus perfect bruikbare tools voor een band (niet dat ik ze wil gebruiken, maar da's een ander verhaal).

ach man...

ik eis niet dat mensen reacties geven op deze topic.
maar vind t ook niet nodig dat jij ze probeerd weg te houden.

Als hun op mijn vraag willen reageren is dat toch hun keus???

Ik hoor meer over deze 4 merken dan over anderen.
En dit zijn toch wel de meest bekende merken (qua synth sounds dan niet).

Anders kan je elk merk dat een piano geluidje heeft wel opnoemen.

Oh ja, het is o.a. mijn taak om te zorgen dat de draadjes op dit forum iets toevoegen aan wat er al reeds besproken is.
Tot nu toe merk ik daar nog niet veel van... gaat dat nog lukken, denk je?

Hay

moeilijke vraag

ik denk toch op 1 een bluthner ,op twee een bechstein , op drie yamaha,op 4 steynway
zelfs pianos klinken onderling verschillend

dus electrische ook, en welke jij dan mooi vindt kan alleen jij uitmaken , ga naar de winkels en bespeel die dingen

ik vindt ze allemaal mooi korg roland krzw korg gem

greetz turtel

Oh, over mijn eigen voorkeuren nog: ik vind mijn S90-piano erg goed klinken. De digitale piano's ken ik niet. Ik ben nooit zo kapot geweest van de Roland-piano's (XP's, XV's) die ik ken, maar zo lang ik de Fantom-X-variant noch de RD's goed gehoord heb (mooi hoorbaar over monitors i.p.v. bij concerten of door een koptelefoon) kan ik daar niets van zeggen. Bij Korg vind ik de Triton-piano's geen feest, maar ik heb (weer) alleen de Classic-, Studio- en Le-varianten gehoord. Enzovoorts.

Ik vind dus dat je niet kunt vergelijken zo lang je ze niet allemaal hebt gehoord terwijl je ze zelf bespeelt, afluisterend over goede speakers. Anders is de vergelijking altijd vals. Je kunt toch niet serieus je mening baseren op een mp3-tje op internet, waarvan je de manier van opnemen en de geluidskwaliteit niet weet?! (ja, wel van de uiteindelijke versie, maar als je een slechte opgenomen wave van lage kwaliteit converteert naar 196 kbit dan heb je nog steeds niets) Daarbij maakt je afluisterspul zeker uit. Er is nogal een verschil tussen speakers bij concerten op monitors die in oefenruimtes van bands zijn en mooie rechte monitors die bedoeld zijn om een eerlijk geluid te geven (en hoe definieer je dat? anders bestond de perfecte monitor die iedereen wil ook wel...).

Voor mij zijn er dus veel te veel haken en ogen aan de vraagstelling om een ranglijst te geven. Als je nou gaat kiezen welke synthesizer de beste piano heeft, dan is het gemakkelijker, maar da's weer een gekke categorie, omdat synths niet in de eerste plaats bedoeld zijn om piano mee te spelen.

.... was het niet duidelijk dan? Ik zie niet echt de meerwaarde van deze thread.
"De mijne is lekker beter dan de jouwe" vind ik persoonlijk vrij mager. Cheimoon maakt een heel goed punt.

Maar goed, aan jou de uitdaging om er nog wat van te maken! :eureka:

Origineel geplaatst door Digimod
Verschil moet er zijn dus meestal klinkt merk Y beter...:D

Dus toch Yamaha?

Maar gun die Fantom XR piano ook maar eens een luistertestje, kan de moeite waard zijn.
En qua softies viel mij Ivory best wel tegen. Zoveel geweld qua specs maar de demos die ik gehoord hebben klonken niet zo.

En die site met die piano shootout is best wel ok. (op 1 puntje na dan dat die rukker niet mijn piano patch erbij wil zetten)

@Hanz, doe je wel voorzichtig?

Wat mij betreft: laat deze thread gerust even doorlopen Hanz! Op zich is het gewoon een 'wat is jouw voorkeur'-thread zoals er wel meer zijn, dus ik vind deze niet per se slechter dan de andere. Misschien ook handig als overzichtsthread van meningen voor mensen voor wie de pianoklank prioriteit heeft bij het kopen van instrumenten. Dat we nu theoretisch bezig zijn, da's dan weer mooi meegenomen natuurlijk... :engel:

;)

Back to the topic at hand:

Origineel geplaatst door Pianoman
Ik hoor meer over deze 4 merken dan over anderen.
En dit zijn toch wel de meest bekende merken (qua synth sounds dan niet).

Anders kan je elk merk dat een piano geluidje heeft wel opnoemen.

Dat is nogal een denigrerende opmerking. Verwijs je hiermee impliciet naar de GEM Promega 3? Als dat zo is, dan ben je wel erg naïef en zelfingenomen. Dat jij er niet van gehoord hebt betekent nog niet dat het niets voorstelt! Mag ik u verwijzen naar:Voor de volledigheid nog even een citaatje van een review van Harmony Central:
The acoustic pianos are the best that any technolgy can currently produce.

Laat maar weten wat je hierna over de Promega denkt (Rick Wakeman van Yes gebruikt 'm ook trouwens, maar dat terzijde). En houd er rekening mee: zo zijn er vast nog meer 'minder bekende' digitale piano's (ik ken ze ook lang niet allemaal).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
En die site met die piano shootout is best wel ok. (op 1 puntje na dan dat die rukker niet mijn piano patch erbij wil zetten)

@Hanz, doe je wel voorzichtig?

Safety first, dat staat toch ook op de Durex verpakking? :D

Opvallend aan die piano shootout site: de "ratings" die mensen vroeger konden geven zijn inmiddels allemaal verwijderd.
Waarom? Omdat de meeste lezertjes toch gewoon op "hun eigen merk" stemden.

Dit wordt getypeerd als "post-transactie cognitieve dissonantie reductie" volgens Kottler. :o:
Zo... toch niet helemaal voor niets doorgestudeerd...

@ Chei: ik vind dat op de manier zoals jij het brengt, er wel degelijk een meerwaarde is aan deze thread.
Ik heb alleen een hekel aan zinloos hoera-geblaat over het "eigen merk".

Daar ging t mij ook niet om :), ik wil niet het resultaat van "ZIE JE NU DAT IK GELIJK HEB, MERK x IS THE BEST"

Gewoon beetje vergelijken wat de anderen beter vinden.

Ja, ik ken GEM helaas niet goed. Maar ik wil niet beweren dat het merk slecht is, t was voor mij alleen niet bekent dat hunnie ook in de Digitale piano's zitten.

Origineel geplaatst door Hanz
@ Chei: ik vind dat op de manier zoals jij het brengt, er wel degelijk een meerwaarde is aan deze thread.
Ik heb alleen een hekel aan zinloos hoera-geblaat over het "eigen merk".

Krijg ik nou een plusje? Of een plakplaatje? :luv:

Origineel geplaatst door Pianoman
Ja, ik ken GEM helaas niet goed. Maar ik wil niet beweren dat het merk slecht is, t was voor mij alleen niet bekent dat hunnie ook in de Digitale piano's zitten.

Als de wiedeweerga gaan checken dan! Gewoon weer naast die Kawai zetten!

...ik trouwens heb toch zo'n hekel aan dat gebruik van 'hun' (en varianten) als onderwerp hè... :frons:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Krijg ik nou een plusje? Of een plakplaatje? :luv:

Hier is je plakplaatje! Gaarne zelf even uitprinten op posterformaat en boven je bed hangen.
(bij mij hangt-ie er al!)

CP70B1.jpg

Back