Mijn nieuwe appartementje geluidsisolatie

Croaton

Infected with the virus!!
Goedemiddag Allen,

Wanneer ik akkoord ben met de koopakte en de financiering definitief rond heb, ben ik eigenaar van een appartementje in rosmalen. Natuurlijk moet mijn muziek (zowel draaitafels als synths, compt etc)hier een plaatsje krijgen, zonder dat de buren teveel last van mij ondervinden. eenvoudig is het natuurlijk om altijd een koptelefoon op te doen :r maar eigenlijk is dat geen optie. ik heb al vele draadjes doorgelezen over isolatie... want daar gaat het hier om. op een gegeven moment zie ik door de bomen het bos nietmeer. vele soorten materialen, vele oplossingen en vele prijskaartjes. daarom maar een apart draadje.

bijgevoegd de plattgerond. de bedoeling is dat de muziek in de slaapkamer naast de badkamer komt (rechtsachter). aangezien het een hoekappartement is, grenst dit niet direct aan de buren. mijn inziens is het belangrijkste om het plafond (2 bovenburen) en de vloer (1 onderbuur) aan te pakken. Alhoewel ik me ook voor kan stellen dathet geluid via de wanden naar boven of beneden door kan trillen/klinken... kamer in kamer is geen optie, aangezien er ook een wasbak hangt en er wellicht een dichte grote ( kleding)kast dient te komen. daarnaast zijn er 2 naar binnenslaande deuren...

concrete vragen over het isoleren:

1. Is het isoleren mogelijk voor circa € 1000 (of minder) aan materialen?
2. is alleen wanden en vloeren isoleren voldoende of dienen de wanden ook onderhanden te worden genomen.
3. hoe is een ander het beste op te lossen

alvast bedankt voor jullie advies... ik zal nog even nadenken of het beste concrete advies met een appeltaar (de nieuwe trrend :P) dient te worden beloond
:mega:

(nogmaals het gaat hier om isolatie,akoestiek etc volgen in 2e fase ofzo)

Attachments

• plattegrondje.jpg
    plattegrondje.jpg
    39,2 KB · Bekeken: 141
He, goed topic :)

Toevallig heb ik vorige week een koopakte ondertekend voor een appartement met ongeveer dezelfde afmetingen als die van jou. Ook ik zit met een aantal vragen in mijn hoofd betreffende isolatie v/d potentiele studio.

Hay,
Het lijkt me een goede start om in de kamer waar je studio komt eens muziek op te zetten net zo hard als je straks je produkties af gaat luisteren. Vervolgens bel je aan bij de buren en ga je daar luisteren hoe het nou precies zit met eventuele overlast. misschien valt het allemaal wel reuze mee, dat weet je niet. Enfin, je hebt dan iig een referentie...

succes ermee!

Ik ben bijna klaar met de werken aan mijn appartement.

Voor de goede orde: ik woon op de bovenverdieping maar heb wel links en rechts buren. Mijn kamer meet ongeveer 4m op 3m.

Wat heb ik gedaan om te isoleren:
De vloer: op de bestaande novilon vloerbekleding heb ik nog een laag novilon gelegd die ik uit de andere slaapkamer had weggehaald. Hier bovenop heb ik tapis-plein gelegd. Dus in totaal heb ik 3 lagen op de vloer liggen. Dat isoleert al aardig naar beneden toe.

De wanden: daar heb ik dezelfde tapis-plein tegen bevestigd als op de vloer. 1 muur grenst aan tegen de buren en daar heb ik een gipsplaat muur opgetrokken. Tussen de bestaande muur en de gipsplaat muur zit een dikke laag glaswol. Daarna heb ik de gipsplaten aan elkaar gevoegd en daarna ook hier de vloerbekleding tegen de wand bevestigd.

Het plafond: Op het pleisterwerk zat hier al een soort vals plafond. Deze heb ik laten zitten. Maar hier komen nog van die schuimplaten op. Je weet wel met van die nopjes. (wel erg duur)

Deuren en ramen: Ik heb ook 2 deuren in mijn kamer. 1 naar de hal en 1 om naar het terras te gaan. op beide heb ik een tochtstrip geplaatst zodat er geen tocht binnen kan en ook geen (of minder) geluid naar buiten.
De deur naar het terras daar komt nog een zwaar gordijn voor.

Dat is zo'n beetje wat ik allemaal gedaan heb.
Er kruipt aardig wat tijd in, maar het loont hopelijk de moeite (ik heb nog geen "buren test" gedaan)

Hou hier wel rekening mee:
Je kan heel goed isoleren, maar een kamer volledig isoleren, zodat niemand er nog iets van hoort, dat gaat niet!
Isoleren is erg duur! De totale kostprijs zal ongeveer een 1000€ bedragen.
En hoe meer massa je gebruikt, hoe beter je isoleert. Let ook goed op de details zoals kleine spleten enzo. Het geluid kan hier makkelijk doorheen!

Ik ben nog maar net verhuisd, dus heb men digitale camera nog niet hier liggen, maar als je wil zal ik volende week wel enkele foto's plaatsen.

he stimpy, ik ben zeker benieuwd naar je foto's

heb je ook bij de buren van te voren en naderhand aangebeld om te bepalen wathet resultaat is geweest, en dan met name de onderburen...

svenn,. tnx voor de nuttige links..

flesje op zich niet verkeerd nee om eerst bij de buren aan tebellen. kan weer wat kosten besparenaan isolatie als buren weinig overlast blijken tehebben...

Origineel geplaatst door bliepertronic
je moet bij de buren aanbellen
vervolgens ga je daar luisteren, en als de mix bij de buren ook nog goed klinkt, is de mix wel ok!:D

ja maar dan is het geen eindmix meer maar een eindlopenmix

Origineel geplaatst door Croaton
he stimpy, ik ben zeker benieuwd naar je foto's

heb je ook bij de buren van te voren en naderhand aangebeld om te bepalen wathet resultaat is geweest, en dan met name de onderburen...

Euh... Nee dat heb ik dus niet gedaan. Ik moet mijn setup nog volledig verhuizen en aansluiten. Dus ik ken het resultaat zelf ook nog niet. Ik hoop ook dat al dit werk niet voor niets is geweest.
Ik zit al wel een maandje te werken in die kamer en heb al dusdanig veel gaten geboord, balken gezaagt,... en ik heb nog geen enkele klacht gehad :D
Ik hoop deze week de afwerking van men studio te kunnen doen. En misschien volgend weekend men setup verhuizen...
Dan kan ik eindelijk nog eens muziek maken, wat al zeker een maand of 4 geleden is door al die werken =(

Ik post in deze thread zeker nog enkele foto's van het voorlopige en eventueel ook het eindresultaat

Enne bel je bij de buren aan "blijken ze al jaren dood in huis te liggen", "overwinteren ze de helft van het jaar in Spanje", 'Blijkt het een knappe stoot te zijn", "blijkt het je grootste fan te zijn, die het jammer vindt geen muziek meer te horen". Enfin vele mogelijkheden. :D

IK zou nog wel de ruimtes checken op kieren. Dus onder plinten e.d. Laagje kit erover

Zoek ook ff in het archief. Er zijn namelijk al heel wat tips in het verleden langsgekomen.
Je bent niet de eerste met een homestudio en buren zeg maar. ;)

Is het zinvol bijvoorbeeld een muur te voorzien v/e dubbele wand in plaats van alle vier de muren?

Mijn nieuwe studio heeft namelijk in een muur een paar grote ruiten zitten waardoor het lastig wordt deze te isoleren (en ik wou nog graag naar buiten kunnen kijken ;)

antidreun

antidreun

ik heb onder mijn vloerbedekking een halve centimeter dik antidreun materiaal laten aanleggen. werkt supergoed!
mijn speakers staan op standaarden en daardoor worden veel trillingen direkt geabsorbeerd.
maar ook de trillingen via de muren worden door de vloer geabsorbeerd.
ik ben buiten gaan staan met de deuren en ramen dicht en de muziek vrij hard... je hoort echt NIETS!
maar ik geloof dat mijn woning opzich al goed geluid isoleerd.

Re: antidreun

Origineel geplaatst door bounce
ik heb onder mijn vloerbedekking een halve centimeter dik antidreun materiaal laten aanleggen. werkt supergoed!
mijn speakers staan op standaarden en daardoor worden veel trillingen direkt geabsorbeerd.
ik ben buiten gaan staan met de deuren en ramen dicht en de muziek vrij hard... je hoort echt NIETS!
maar ik geloof dat mijn woning opzich al goed geluid isoleerd.

naar mijn gevoel klopt het wel dat de rest ook goed geisoleerd is. over welk antidreunmateriaal heb je het precies??

Origineel geplaatst door bounce

Ben ook benieuwd wat voor antidreun materiaal je hebt gebruikt. Ik moet namelijk ook iets over mijn toekomstige, strakke (maar zeer gehorige) gietvloer leggen.

Overigens, zorgt goede vloerisolatie ook voor het tegengaan van trillingen via de muur?

Re: Re: antidreun

Origineel geplaatst door sten
Overigens, zorgt goede vloerisolatie ook voor het tegengaan van trillingen via de muur?
In principe wel, want meestal staan ze met elkaar in verbinding. Of je moet het principe van een zwevende vloer toepassen. Maar dat is voor de meeste huis - tuin - en keuken studio's niet direct het geval gezien de werken en de kostprijs.

Hou er in het algemeen rekening mee dat hoe meer massa je gebruikt hoe beter je isoleert. D.w.z. dat als je 2 muren hebt, deze beter isoleren dan 1 muur. Stop je tussen deze 2 muren nog eens een pak isolatiemateriaal, dan isoleert het geheel nog beter. Ramen en deuren zijn best wel moeilijk te isoleren. Maar alle ramen dicht maken lijkt me wel wat ver gaan. Je kan bijvoorbeeld voor de bestaande (dubbele) beglazing nog een dubbele beglazing optrekken, dan isoleert het geheel aardig goed en je hebt nog altijd daglicht in je studio. Voor 's avonds kan je best een heel zwaar gordijn maken. Bevestig 3 of meer lagen tegen elkaar dan isoleert het weer beter dan 1 gordijn.
Let bij ramen en deuren goed op de eventuele kieren. Want wat ben je met extra dubbele beglazing als er onderaan nog een kier zit van 1 cm...

Origineel geplaatst door Croaton
naar mijn gevoel klopt het wel dat de rest ook goed geisoleerd is. over welk antidreunmateriaal heb je het precies??

Best Base Egelbase (staat op de factuur)
gewoon bij de tapijtboer besteld en laten leggen.
ziet er uit als zwart schuimrubber met stukjes kots erin.

Re: Re: Re: antidreun

Re: Re: Re: antidreun

Origineel geplaatst door DJ Stimpy
In principe wel, want meestal staan ze met elkaar in verbinding. Of je moet het principe van een zwevende vloer toepassen. Maar dat is voor de meeste huis - tuin - en keuken studio's niet direct het geval gezien de werken en de kostprijs.

in de keuken heb ik een zwevende vloer laten plaatsen (heb namelijk een open keuken en mijn huiskamer is ook de studio).

ik heb ook een zwevende hardhouten vloer in de kamer, maar betwijfel of deze isolerend werkt :P hooguit voor contactgeluid:duivels:

Back