Tape koppen schoonmaken...

barn

Detroit nerd
Hoi,

Ik vroeg me af of er verschillende manieren zijn om mijn tape koppen schoon te maken.

Ik weet van het wattenstaafje en alcohol... maar alcohol heb ik nu niet tot mijn beschikking, en ik vroeg me dus af of ik het andersoortig ook schoon kan maken...

Mijn wiskop heeft namelijk moeite om het linkerkanaal te wissen. Of kan het iets anders zijn?

En wat voor alcohol moet ik kopen? en waar kan ik dat doen?

alvast bedankt...

p.s. het gaat om een revox b77 mkII

Alcohol kan je bij de drogist kopen.
Rubber aandrukrol met gedestileerd water (ook drogist) nooit met alcohol!

ok thnx... ga ik het zo eens met spiritus proberen... heel voorzichtig...

Origineel geplaatst door barn
ok thnx... ga ik het zo eens met spiritus proberen... heel voorzichtig...

Dit moet zeker lukken, ipv wattenstaafjes kan je ook aan een zachte niet pluizige
doek denken.

en dan maar hopen dat ik daarmee mijn probleem oplos :erm:

Idd, welk probleem?
Is het geluid niet meer goed v/d Revox?

Even wat anders, iemand nog een adresje voor nieuwe tapes?
Voor mijn Revox PR99mk3, dus net zoals Barn 1/4 spoor.
Pb svp even, blijft deze draad ontopic.;)

het probleem was dat mijn linkerkanaal niet goed meer gewist werd... en dat de input niet goed doorkwam... maar was lastig testen aangezien een schakelaar is afgebroken en ik dus niet meer kan switchen om het input signaal te horen, maar alleen wat van tape afkomt...

magoed, dit kan wel kloppen, want ik heb net een heleboel vuiligheid weggehaald aan 1 kant vooral... dus dit zou het probleem kunnen zijn...

maar een ander vraagje:
net de revox uit zijn kast gehaald, en nu zag ik onderop allemaal draaischroeven zitten met ernaast dingen als EQ slow/EG Fast etc. etc.

Dit zijn dus nog meer afstellingen die je kan doen? Weet iemand hier iets van?
En waarom zitten die dan onderop verstopt?

En een adres voor tapes....
Ik hoorde altijd dat er een winkel Tapes was ergens, die nieuwe tapes verkocht...

Thomann verkoopt ook nog tapes geloof ik... maar nu twijfel ik en zie ik alleen emty reels aangeboden worden, ik dacht echt ooit nieuwe tapes gezien te hebben...

magoed... :)

Ja dat had ik ook bij thomann.De ene dag stonden er nog van die quantegy tapes op, de andere dag waren ze weg.spijtig...

Misschien kan dit helpen, ik heb eens een mail adres van Sander gekregen (PB mij voor mailadres) en ik kreeg dit mailtje als antwoord op mijn Revox reparatie vraag:

Hallo Arv,

Ik heb wel al diverse malen op internet mijn "bemiddeling" aangeboden bij problemen met bandrecorders. Ik heb namelijk een vriend die audio- en videoreparaties doet; zelf heb ik
er niet veel verstand van.

Mijn vriend doet altijd snel een eerste onderzoek en kan dan meestal direct
zeggen wat er aan mankeert en wat de reparatie ongeveer gaat kosten. Als hij
reparatie niet meer verantwoord vindt, omdat het technisch niet haalbaar is
of teveel zou gaan kosten dan zegt hij dat ook eerlijk en onderzoekskosten
berekent hij dan niet, in tegenstelling tot de meeste repararatiebedrijven.
Hij is zelf oud technicus van de Technische Universiteit Delft en was
jarenlang freelance opnametechnicus voor diverse platen- en cd producenten
in Nederland.
Hij is vooral thuis in de oude analoge apparatuur (een uitstervend ras dus
eigenlijk).

Laat me maar weten of je langs deze weg een oplossing voor het probleem wilt
zoeken.

Groeten,
Jop

gr
R

*ediit*: ik heb maar even zijn email adres weggehaald, misschien wil hij helemaal niet dat het online staat, dus iedereen die het adres wil, moet mij maar pb'en!

Laatst gewijzigd:
heb je je revox ondertussen al gemaakt arv?
Is ie de moeite?

Ben nu op zoek naar een a77 of b77.

barn, als je het niet kan fixen kan je ff bij audiofreaks.nl kijken. Daar zitten wel lui die dr verstand van hebben geloof ik..

ok, hij rockt weer!

me is happy....

hoe vaak moet je ongeveer je koppen schoonmaken?

Origineel geplaatst door cream
heb je je revox ondertussen al gemaakt arv?
Is ie de moeite?

Ben nu op zoek naar een a77 of b77.

Ik heb het ding zelf (met wat hulp op mijn vorige werk) weer aan het lopen gekregen, maar helaas zijn de koppen teveel versleten om nog een fatsoenlijke opname ermee te kunnen doen. Jammer, maar helaas!

Btw, ik heb laatst in Leiden bij een tweede hands winkeltje er nog 1 zien staan (weet niet of ie ook daadwerkelijk werkte) maar ook daar waren de koppen erg versleten :(

R

Aangezien ik net mijn b77 heb schoongemaakt ;)

Alcohol kun je kopen bij de drogist (let op: wel gedenaturaliseerd alcohol 96% oid). Er wordt her en der ook aangeraden je koppen te demagnetiseren. Zo'n demagnetiseur kost iets van 7,50.

Ik heb zelf nog wel een vraagje, kopslijtage wordt vaak aangegeven in mm (milimeter). maarrrr. hoe meet je dat in godsnaam. En na het schoonmaken van mijn . ehh. koppen ;) zag ik nog wel wat groeven zitten, opname gaat echter heel redelijk.

Origineel geplaatst door barn
ok, hij rockt weer!

me is happy....

hoe vaak moet je ongeveer je koppen schoonmaken?

Super! Normaal met tapejes maak(te) ik altijd mijn koppenschoon voor belangrijke opnamens of als ik echt hoorde dat hij slechter ging klinken (weinig dynamiek en weinig hoog). Als je het voorzichtig schoonmaakt (niet te hard drukken etc.) dan kun je het het beste regelmatig doen. Het hangt natuurlijk erg af van het aantal keren dat je de apparatuur gebruikt.

Back