[Nostalgie?] De beste studio setup die je niet meer hebt.

Hanz

Anonieme Analogist
Daar moest ik naar aanleiding van een praatje met Leo aan denken...

Inmiddels toch alweer een paar jaar geleden dat ik de muziekhobby weer heb hervat.
Terugkijkend vind ik dat ik qua studio een mooie ontwikkeling heb doorgemaakt - maar eigenlijk is het toch opvallend dat je een ideale situatie niet herkent als-ie voor je neus staat. Verblind door gearlust moet er altijd meer / minder / anders / "reorganisatie" / "opruiming" of hoe je het ook wilt noemen.

Laat ik nou eens wat raars zeggen. Ik heb nu véél meer dingen, waarmee ik érg content ben... maar ongeveer 2 jaar geleden had ik toch best 'n goeie setup staan, als ik er nu op terugkijk. Deed ik eigenlijk hetzelfde mee, tenminste.
Niet dat ik spijt heb, maar toch is het best grappig om aan terug te denken.

Setup van 2 jaar geleden:
-Roland A90ex masterkeyboard (met pianoboard)
-Oberheim Matrix 1000
-Waldorf Microwave I
-Roland Sound Canvas
-TC m300 effecten
-Roland VM-3100 mengpaneel

Heb er nu een stapeltje effecten bij (Boss, Korg, Alesis), wat meer vintage bakken (MKS-80, CS-50, Eminent), een aantal apparaten vervangen door hun grotere broer (Microwave XT), een drumdoos erbij, verplicht natuurlijk weer een groter mengpaneel, monitors erbij, kortom... :z

Maar om nou de vraag te stellen: is er iemand die heimwee heeft naar een vorige setup?
Een kapitale blunder gemaakt door de boel groots om te gooien, en berg spullen erbij of juist alles de deur uit gemikt?
Ik heb het dus niet zozeer over losse apparaten, maar echt om de hele verzameling bij elkaar.

Laatst gewijzigd:
Dus eigenlijk zou je nooit tevreden kunnen zijn met wat je hebt?
Volgens mij zit dat toch tussen de oortjes.

Mwa, ik weet niet.
Het kijken, proberen, uitzoeken, verheugen en verlekkeren op specs - dat hoort er voor mij allemaal bij.
Dat is geen ontevredenheid, dat is jachtinstinct maar dan op z'n 21e eeuws.
En ik denk dat terugkijken en pas later zien wat je hebt érg menselijk is... (snif).

Ook verder geen beklag in deze thread, wat mij betreft. Maar als ik zo'n verhaal van Leo lees, of soortgelijks wat ik vaker hier- en daar oppik, dan vind ik dat best interessant om te lezen hoe & waarom.

Fuse, heb jij dan het gevoel dat het bij jou helemaal 'af' is? Ik bedoel dan: langer dan 2 weken achter elkaar? :D

Re: [Nostalgie?] De beste studio setup die je niet meer hebt.

Origineel geplaatst door Hanz
Maar om nou de vraag te stellen: is er iemand die heimwee heeft naar een vorige setup?
Een kapitale blunder gemaakt door de boel groots om te gooien, en berg spullen erbij of juist alles de deur uit gemikt?
Ik heb het dus niet zozeer over losse apparaten, maar echt om de hele verzameling bij elkaar.

Losse apparaten wel 1 of 2 keer spijt gehad ja. :D

Maar over de totale evolutie van m'n setup ben ik heel erg tevreden. :) (meer zeg ik niet, anders komt er weer een analoog-digitaal rel van)

De ultieme setup?

Een C64 (oudste bruine model) met een Final Cartridge 3 aangesloten op een zwartwit TV van philips uit begin jaren 70.
Later had ik mijn samsung ghetto blaster er op aangesloten. Dat waren tijden :).

-C-

Re: [Nostalgie?] De beste studio setup die je niet meer hebt.

Ik heb het laatste jaar alles rigoreus omgegooid. De oude setup bestond uit 4 master synths, tig modules, kilometers kabel, een overvolle mixer, PC's en tig software proggies. Aangezien ik het helemaal beu werd om iedere keer een deel van de studio setup mee het podium op te nemen en de dag er na weer thuis aan te sluiten heb ik veel verkocht, alles netjes ingebouwd en bekabeld zodat het ook live mee kan. Ik heb nu minder synths maar wel betere waardoor het geheel nu veel beter klinkt dan alle losse zooi van vroeger. Vooral de kabel puinzooi en de storingen mis ik niet :)

Een goede synth combinatie vind ik een rompler, een analoge of VA en een FM bak, misschien dat er nog een wavetable synth bij moet.... Soms mis je wel eens dat ene geluidje uit die ene synth maar met een beetje allround setup kun je alles vrij simpel programmeren .

Tja, op mijn studentenkamertje met (Octa)MED op de Amiga. Da's nostalgie voor mij. En ik ben nooit meer zo productief geweest als toen... Soms denk ik er wel eens over om gewoon weer een Amiga met MED neer te zetten, maar ik vermoed dat het toch niet hetzelfde zal zijn.

Het is misschien in een andere thread ("de gedachte achter je setup") al een beetje naar voren gekomen, maar wat ik merk is dat ik steeds meer spullen heb gekregen (nou ja, was het maar waar - gekocht dus) en dat dit het muziekmaken zelf niet perse ten goede komt.

Let wel, ik heb nergens spijt van want ik zie mijn interesse in synths en mijn interesse in muziek maken toch een beetje los van elkaar. Ik kan echt uren pielen met een synth maar aan het eind van de dag staat er geen noot op papier...euhhh... DAT. Ik heb dat heel lang erg frustrerend gevonden maar dat raak ik gelukkig steeds meer kwijt!

Maarre, nostalgie, jazeker. Heb ik sowieso met van alles en nog wat want ik ben iemand die bijna alleen maar terugkijkt eigenlijk, behalve als ik aan het sparen ben voor een nieuwe synth :) Toen ik nog bij mijn ouders woonde (jaren terug) had ik toch ook al leuke spulletjes en dat had ik ook aardig een plaats weten te geven allemaal - de ruimte was niet zo groot natuurlijk vergeleken met wat ik nu heb. Mijn taperecorder (over NOSTALGIE gesproken!) nam toen nog een dominante plaats in vanwege mijn remix-verleden........scheermesje + plakkertjes bij de hand......en mijn eerste synths natuurlijk! EPS-16+, D-110, Kawai K5-m....wist er toen best aardige dingen uit te toveren al zeg ik het zelf.

En niet te vergeten mijn trouwe 1200 MK II's die ik 2e hands kocht toen ik 16 of 17 was en nu nog steeds heb. Ben inmiddels al 34, dus....je kan niet zeggen dat ik mijn spullen snel verslijt! Ze zien er nog hetzelfde uit terwijl ik er zelfs een paar keer mee op pad ben geweest.

Kortom: ik ben blij en tevreden met alles wat ik bij elkaar heb geraapt de laatste jaren, maar het gevoel dat ik had toen ik begon met deze hobby dat is wel een beetje verdwenen. Of dat aan het ouder worden ligt of aan de hoeveelheid spullen, dat zou ik niet weten. Maar ik vind het nog steeds te gek om mee bezig te zijn dus stoppen zit er voorlopig niet in - misschien wel eens een "reorganisatie".

Wat ik soms ontzettend mis, is mijn doepfer maq16/3 met daaraan 2 x ms20, Teisco s60f, Moog Rogue en die verdomde 808 natuurlijk. Een leuke simpele combinatie die voor veel creativiteit zorgde en behoorlijk flexibel was. Of ik deze combinatie weer terug zou willen hebben is een 2e, maar missen doe ik het af en toe wel. (vooral die 808 )

Ik heb trouwens besloten om het nu totaal te veranderen en heb in principe al veel van mijn spullen verkocht. Ik ben nu de boel dus groots aan het omgooien en of ik nu een kapitale blunder ga maken moet ik maar afwachten, alhoewel ik het me niet voor kan stellen. :D

Laatst gewijzigd:
Nou, zo'n half jaar geleden deed ik alles met hardware en wegens omstandigheden doe ik het nu even met software. Wat mij opvalt dat ik nu wel produktiever ben (als in het maken van meer tracks), maar de lol-factor is minder hoog (het jolige draaien aan knopjes). Echter binnenkort gaat dat allemaal weer goedkomen.

Mijn studio in 1988
En dan niet naar de apparaten gekeken.
Maar de vibe die er hing.

Alles stond op strijkplanken,stoeptegels en een sjoelbak
Totale chaos zoals het hoort

ik ben best wel tevreden zo, een goede relaxstoel vindt ik wel belangrijk
dat je op je gemak zit, en dan zo je voeten omhoog

Origineel geplaatst door synthiaks
Een leuke simpele combinatie die voor veel creativiteit zorgde

ik denk dat je daar een heel wijze uitspraak doet!

beter om weinig spul door en door te beheersen dan weinig te weten van teveel spul.

wat bij mij altijd bijzonder inspirerend werkt is het meubilair verplaatsen.

ik bedoel dan dus de opstelling van de keyboards heen en weer schuiven zodat het aanbod voor m'n linker- en rechterhand verandert. net zoals een supermarkt om de zoveel tijd zonodig alle artikelen moet verschuiven zeg maar.

dus dan koop je niks extra's maar is het net alsof je een nieuwe set-up hebt.

Fuse, heb jij dan het gevoel dat het bij jou helemaal 'af' is? Ik bedoel dan: langer dan 2 weken achter elkaar? :D

Wat is af. Eigenlijk heb ik teveel, dat weet ik zelf ook wel. Maar kracht daarvan is dat ik kan kiezen wat ik wil. Kan zijn dat ik 1 synth een jaar of zo niet gebruik en daarna in 10 nummers.
Kon ik vroeger iets maken op 1 of 2 synths dan kan ik het nu op veel meer plus nog eens belachelijk veel keuze op software gebied. Of beide door elkaar gooien op oneindig aantal manieren. Doe moeite is om jezelf aan te leren om muziek te maken en niet met techniek om te gaan. Dat laatste kan je ook doen voor je lol en je leert er ook van.
Enige wat is echt nodig heb is een betere ruimte vind ik zelf. Maar kan moeilijk een muur neermeppen tussen mij en de buren. :D
Het heeft wel het voordeel dat ik niet meer synths erbij kan scoren. En dan kun je ook gaan investeren in een betere kwaliteit. Wat ik dan weer in balans houd door Behringer meuk erbij te houden. :D
Kan zo een waslijst van dingen die ik nog wil opnoemen. Maar echt nodig hebben nee. Muziek maken met een laptop en ableton en wat samples geeft ook m'n fix. ;)

.

Attachments

• dtdtdtd.jpg
    dtdtdtd.jpg
    72,3 KB · Bekeken: 97
Origineel geplaatst door Digimod
.

krijg je geen rare kriebels van die kleuren ?

Digimod, ik heb het gevoel dat je die foto net hebt genomen ;)
Klopt dat?

-C-

Ik heb een klein beetje spijt van het verkopen van bepaalde synths maar de basis van m'n setup waar ik mee begonnen ben staat er gewoon nog.

Da's naar mijn idee toch de beste manier. Een deel van de setup vasthouden, bijv mixer/monitors/je beste synths/software < de pc hardware mag altijd vernieuwen natuurlijk, en een ander deel van de setup als het ware 'reserveren' voor verandering.

Wat je daarmee bereikt is dat je basis blijft zoals die is, heb je geld over voor een bak erbij? prima, maar als je weer krap zat dan is het ook die synth die er als eerste uitgaat. Tenzij die echt, maar dan ook echt beter is dan een van je beste synths die je in je basis-setup heb geplaatst... zoiets

En je budget/inkomen bepaalt hoe groot je basis-setup is tov het te reserveren gedeelte voor verandering.

Of je moet telkens het wiel opnieuw willen uitvinden hoe je het fijnste werkt met om de haverklap nieuwe spullen, dat heeft mijn voorkeur zekers niet!

Laatst gewijzigd:
Back